2014-09-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1

En sändare visar ju inte nödvändigtvis var en person befinner sig. Läggs den i en bil visar den ju bara var bilen befinner sig och inte vem som kör. Personen kan ju parkera bilen och förflytta sig till fots.
Vad ska polisen göra då?
En klurig kille skulle ju ägna sig åt efterhandskonstruktioner och påstå att han hittade sändaren. Han skulle kunna påstå att han placerade sändaren i någon annans bil, om det visade sig att positioneringen av sändaren visade sig vara till hans nackdel.
Det var spaningsledningens uppgift att se till at det fanns god spaning på KJ och i en sådan spaning borde en GPS sändare på hans bil varit, en mycket enkel sak att fästa en sådan på en dold plats och sedan kunde hans bil följas via en dataskärm och karta var bilen rör sig. De här rörelserna kunde också lagras. Det fanns väl inget hinder att ha en fysisk spaning också som kompletterar GPS spaningen.
Jag anser att man skall använda de tekniska hjälpmedel som finns, om nu inte någon GPS fanns i Boden, det är endast att rekvirera en.
Man kan inte bedriva spaning med 50-tals metoder när det finns idag effektivare metoder och är ingen kostnad med, en fulltäckande fysisk spaning blir mycket personal och kostnadskrävande.
Man kan påstå att spaningen på vargarna som är försedda med GPS sändare är effektivare än vad spaningen på en misstänkt mördare var.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-28 kl. 01:09.
Citera
2014-09-28, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Någorlunda stabilt underlag är förutsättningen med tanke på snitten. Brottsplats i inomhusmiljö låter i mina öron som uteslutet, syftar då på "släpskadorna". Träunderlag låter troligt.
Mitt scenarium för mordet och styckningen är följande:
VB blev kidnappad av två män i skåpbil och hon slogs medveteslös med något tillhygge i skallen (VB hade också skador på skallen vid obduktionen). VB blev släpad in i en skåpbil och i tröskeln in till skåbilen uppstod det vissa rivskador enligt obduktionen.
Mordet och styckningen har skett i ett plastbadkar var det har varit beläget är oväsentligt.
En sådan här styckning går inte att utföra på något plastdraperi som vissa påstått eller liknande material, därför om det finns minsta lutning eller blir någon skada på plasten rinner blodet ut på marken eller golvet som blir direkt förödande, blodet är mycket lättflytande och skulle söka sig bort från plasten.
De som genomförde det här planerade mordet och styckningen skulle aldrig ha valt en sådan metod.
Jag anser att de som genomförde styckmordet på VB var mycket välorganiserade och allting var förberedd i minsta detalj med lämpliga verktyg m.m.
Det har ironiserats om plastbadkar men det är det mest säkra stället att genomföra ett styckmord enligt expertis, sedan att förinta ett plastbadkar är mycket enkelt.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-28 kl. 02:48.
Citera
2014-09-28, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Nu är du ute och cyklar igen Lagro. Det har ingen som helst betydelse om man funnit blodfläckar och liklukt i KJ:s bostad. Hade man gjort det hade du och de andra alternativteoretikerna hävdat att de var ditplanterade. Vem kan bevisa motsatsen? Eftersom utgångspunkten är att KJ omöjligen kan vara GM bevisar det ju såklart att en plantering måste ha skett. Det är ju frågan om enkel logik som alla kan begripa.
Om det hittades en blodfläck i bostaden som KJ hade, det första är att undersöka vems blodet är och sedan om det kommer från en död eller levande person om det var VB;s blod.
Det hittades en blodfläck på tejpen som fanns på skåpet i badrummet i KJ:s bostad, som kunde misstänkas att det var samma tejp som fanns på VB:s kropp.
Det som gjordes var att blodfläcken kontrollerades och visade sig komma från VB, sedan kontrollerade polisen med likspårshundar om blodet kom från VB när hon levde eller var avliden och polisens test kom fram till att blodet kom från VB när hon levde.
Sedan var inte tejpen och blodfläcken intressant, utan för vissa personer som aldrig accepterar fakta, som visar att KJ var ingen gärningsman.
Om blodet på tejpen kommit från när VB var avliden hade KJ blivit misstänkt för inblandning i VB:s död, därför att tejpen skulle ha blivit planterat där kunde ses som osannolikt. Nu stämde inte heller tejpen som fanns på skåpet med den som fanns på VB:s kropp.

Det påträffades blodfläckar i KJ:s bil bagageutrymme och det som gjordes var att blodet kontrollerades, som visade sig komma från VB. Någon kontroll tycks inte ha begjorts av spaningsledningen om blodet kom från VB när hon levde eller var avliden, därför polisen gjorde aldrig någon sådan kontroll.
Det som visar att blodet kom från VB när hon levde är att hunden Uno inte markerade blodfläckarna när den sökte i bagageutrymmet som den borde gjort, därför det är en likspårshund.
Men naturligtvis borde en kontroll ha begjorts av spaningsledningen, om blodet kom från VB när hon levde eller var avliden.
Gör man bedömningen att blodfläcken kom från när VB levde, måste den komma från VB av någon skada hon hade innan, eller att det blivit ditplanterat.
Anser man att blodet kom från VB när hon var avliden, måste man hitta orsaken till det och någon sådan orsak finns inte, om blodet hade kommit från VB när hon var avliden hade det sannolikt varit ditplanterat.
Att göra en sådan här plantering är mycket enkel att genomföra, att påstå att sådana här styckmördare skulle ha sådan moral att de inte planterade blodfläckar i annans bil för att klara sig själva är enbart löjligt.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-28 kl. 03:52.
Citera
2014-09-28, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Men ja jag tycker KJ skulle dömts till LRV, det kommer verkligen inte att bli någon dans på
rosor för familjen Johansson att få ut sin son efter si så där en 5-6 år skulle jag tro.
Det är ingen överdrift att påstå att omgivningen ser honom som oskyldig till styckmordet på VB.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-28 kl. 04:33.
Citera
2014-09-28, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Sedan måste ju KJ ges en rejäl omgång smisk också - du glömde honom.
Om det är några som är glömda är det de som anklagar en helt oskyldig person för styckmord.
Citera
2014-09-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det påträffades blodfläckar i KJ:s bil bagageutrymme och det som gjordes var att blodet kontrollerades, som visade sig komma från VB. Någon kontroll tycks inte ha begjorts av spaningsledningen om blodet kom från VB när hon levde eller var avliden, därför polisen gjorde aldrig någon sådan kontroll.
Det som visar att blodet kom från VB när hon levde är att hunden Uno inte markerade blodfläckarna när den sökte i bagageutrymmet som den borde gjort, därför det är en likspårshund.
Men naturligtvis borde en kontroll ha begjorts av spaningsledningen, om blodet kom från VB när hon levde eller var avliden.
Gör man bedömningen att blodfläcken kom från när VB levde, måste den komma från VB av någon skada hon hade innan, eller att det blivit ditplanterat.
Anser man att blodet kom från VB när hon var avliden, måste man hitta orsaken till det och någon sådan orsak finns inte, om blodet hade kommit från VB när hon var avliden hade det sannolikt varit ditplanterat.
Att göra en sådan här plantering är mycket enkel att genomföra, att påstå att sådana här styckmördare skulle ha sådan moral att de inte planterade blodfläckar i annans bil för att klara sig själva är enbart löjligt.
Det har alltså inte någon betydelse med blodet i bagaget överhuvudtaget. Om det var från en levande VB var det från en skada eller en plantering. Om det kom från VB efter det hon var avliden var det sannolikt en plantering. Varför då överhuvudtaget göra en kontroll om blodet kom från en levande eller död VB? Synd att advokaterna inte körde stenhårt på din linje att blodet överhuvudtaget inte hade någon betydelse. Då kan ju tråden inklusive dig släppa alla vidare diskussioner om blodspåret eftersom du har visat att det har ingen betydelse.
Senast redigerad av Vierstein 2014-09-28 kl. 08:22.
Citera
2014-09-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det har alltså inte någon betydelse med blodet i bagaget överhuvudtaget. Om det var från en levande VB var det från en skada eller en plantering. Om det kom från VB efter det hon var avliden var det sannolikt en plantering. Varför då överhuvudtaget göra en kontroll om blodet kom från en levande eller död VB? Synd att advokaterna inte körde stenhårt på din linje att blodet överhuvudtaget inte hade någon betydelse. Då kan ju tråden inklusive dig släppa alla vidare diskussioner om blodspåret eftersom du har visat att det har ingen betydelse.
Om den här personen som planterade blodspåret hade känt till hur kadaverine ämnet fungerar hade det varit blod från VB när hon var avliden, att det blev blod från när hon levde var genom okunnighet.
Om polisen gjort test på blodet och de hade sagt att det var från VB när hon levde, det hade sparat mycket spekulationer. Uno togs inte till skuffen för att testa om blodet var från levande eller avliden person, men när jag såg videofilmen att Uno inte alls reagerade för blodfläcken förstod jag omedelbart att blodet var inte likblod, som jag är helt övertygad också andra som haft med spårhundar att göra förstod. Även om det varit blod från VB när hon var avliden måste det kunnat kopplas till något som visar varifrån det kommer. I det här fallet hade det funnits absolut ingenting annat utan det enda alternativet hade blivit att det var planterat dit, samma sak som med blod från VB när hon levde, det var planterat dit.
Det ingår i rutinerna att göra kontroll på blodet, om det kom från levande eller avliden person, som borde gjorts i det här fallet, varför det inte gjordes är väl spaningsledningen som har svaret på.
Någon orsak är det, jag tror inte på bristande resurser.
Du har helt rätt blodspåret har ingen betydelse i det här fallet, när det är analyserat på ett objektivt sätt.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-28 kl. 09:31.
Citera
2014-09-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Du har helt rätt blodspåret har ingen betydelse i det här fallet, när det är analyserat på ett objektivt sätt.
Jag tror att vi här i tråden får omvärdera TO:s insats som KJ:s försvarare. Tidigare har de flesta av oss berömt hans insats men efter det att blodspåret visat sig helt sakna betydelse hade TO kunnat köra stenhårt på det spåret. Det var ju det tyngsta indiciet som fällde KJ.
Citera
2014-09-28, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det fetade: Är det Missing People du avser där? Vem är denne "rödluvan"?
Varför förtjänar den personen "smisk"?

Sedan kanske jag tycker att det är lite orättvist att kalla allihop för "dårar" som du gör.

Det är självklart Missings peoples lagledare jag menar, och japp hon borde få "smisk".

För henne att springa likt Krösa-Maja och skvallra om KJ:s sätt att leta känns oseriöst,
hon hade nog ingen större information vid detta tillfälle om pojkens problematik och bakgrund,
att folk överlag såg att han var lite speciell och udda betvivlar jag däremot inte.

Det som jag stör mig på är att hon antyder via åklagarna att KJ letade efter VB under
stenar och under smågrenar. Var det bara VB dom letade efter, vad jag förstår letade man
efter allt som kunde kopplas till VB, t ex mobil o s v.

Var och en letade på sitt udda vis, vissa sprang omkring på uppdrag av trollpackor,
andra sprang runt och petade och kletade på kroppsdelar och en tredje lyfte småsten.

Vet du vad, dårar är ett förträffligt ord här så det får absolut kvarstå!
Senast redigerad av LKVN 2014-09-28 kl. 10:11.
Citera
2014-09-28, 10:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är självklart Missings peoples lagledare jag menar, och japp hon borde få "smisk".

För henne att springa likt Krösa-Maja och skvallra om KJ:s sätt att leta känns oseriöst,
hon hade nog ingen större information vid detta tillfälle om pojkens problematik och bakgrund,
att folk överlag såg att han var lite speciell och udda betvivlar jag däremot inte.

Det som jag stör mig på är att hon antyder via åklagarna att KJ letade efter VB under
stenar och under smågrenar. Var det bara VB dom letade efter, vad jag förstår letade man
efter allt som kunde kopplas till VB, t ex mobil o s v.

Var och en letade på sitt udda vis, vissa sprang omkring på uppdrag av trollpackor,
andra sprang runt och petade och kletade på kroppsdelar och en tredje lyfte småsten.

Vet du vad, dårar är ett förträffligt ord här så det får absolut kvarstå!
Är det vad M-LL berättade i media eller polisförhör du avser?
Citera
2014-09-28, 12:51
Bannlyst
Citat:
Nej jag glömde inte honom, han dödade VB och det antar vi båda. Eller inte ?

Han är lika skyldig som HR ansåg, tyvärr saknas viktiga delar i utredningen och pusslet för ÅK att lyckas få honom dömd fullt ut. Det sår tvivel om hela händelsen, därav lååång tråd.

Jag brukar säga att domstolar sällan gör fel, men den här gången skulle de skickat KJ till rättspsyk oavsett vad RPU säger. Det finns ingen som anser att KJ är frisk, behövde han hjälp utanför murarna så är det inget mot vad som behövs innanför.
Citera
2014-09-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Han är lika skyldig som HR ansåg, tyvärr saknas viktiga delar i utredningen och pusslet för ÅK att lyckas få honom dömd fullt ut. Det sår tvivel om hela händelsen, därav lååång tråd.

Jag brukar säga att domstolar sällan gör fel, men den här gången skulle de skickat KJ till rättspsyk oavsett vad RPU säger. Det finns ingen som anser att KJ är frisk, behövde han hjälp utanför murarna så är det inget mot vad som behövs innanför.
Om du anser att KJ är skyldig för mordet på KJ lägg fram bevisen, det som du anser är bevis att han styckmördade VB. Sådana här påståenden att bevisen räckte inte ända fram, eller i ett annat fall det fanns ingen dödsorsak, sådana påståenden visar endast att det finns inga bevis.
Man kan inte påstå att någon är skyldig för mord om det inte finns bevis för brottet.
Det är många på det här forumet som påstår KJ är gärningmannen, men ingen har kunnat lägga fram bevis för det.
Att skicka någon till rättspsyk som du föreslår är sådana fasoner Sovjetunionen sysslade med.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-28 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in