2014-10-09, 20:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag tror kriminaltekniker DL på hans ord; det finns ingen anledning för honom att ljuga om den saken. Både i topparna och dalarna på räfflorna fanns det blod och det var också av den anledningen man fann skäl tro att blodmängden inte kunnat vara alltför ringa eftersom det då endast avtecknats på topparna. Betänk sedan också att luckan öppnats och slagits igen ett flertal gånger - även när blodet var färskt.
DL såg blodet vid pilarna, och fotot.

Vad har luckstängningarna med saken att göra?
Citera
2014-10-09, 20:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulla-benny
Frågan är väl om VB låg under bakluckan i 1 eller 5 bitar. Paketeringen fungerade ju bevisligen inte som den skulle.
Jaha, och var var styckplatsen? Inte i eller nära bostaden, då hade den upptäckts. Inte någonstans dit kroppen måste transporteras, för då hade den inte behövt styckas efter den transporten.
Citera
2014-10-09, 20:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har inte påstått att det var näsblod, vi diskuterade blodmängd. DL sa att det var mer än näsblod, jag hävdar att det inte behöver vara det.
Jag diskuterar två saker: det mycket långsökta i att näsblod kunnat avsätta sig på aktuellt sätt, och det faktum att eftersom även dalarna på den räfflade gummilisten varit fyllda (stämplingens obrutna blodrand tyder på det) blodmängden i vart fall inte kan ha avsatts genom att t.ex. en blodfylld trasa dragits över listen; då hade den mer eller mindre behövt vridas ur. Däremot kan ett något läckande emballage som blivit stannandes ett tag på listen, innan det lyfts ned på marken, av trycket ha pressat ur sig en del blod.
Citera
2014-10-09, 20:26
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jaha, och var var styckplatsen? Inte i eller nära bostaden, då hade den upptäckts. Inte någonstans dit kroppen måste transporteras, för då hade den inte behövt styckas efter den transporten.

Varför skulle det ha upptäcks, KJ hade nära till vattnet. Finns flertal små övergivna bodar runt det vattnet. Att dom missat nått är nog ganska lätt, då dom inte verkade ha koncentrerat sig på det området.
Citera
2014-10-09, 20:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
DL såg blodet vid pilarna, och fotot.
Läste du inte vad jag skrev: DL säger att det fanns blod i såväl toppar som dalar. - Inser du inte vad detta betyder..?
Citat:
Vad har luckstängningarna med saken att göra?
Vilken "sak"? - Tacksam om du kunde uttrycka dig lite mer distinkt och detaljerat så att det klart framgår vad du menar.
Citera
2014-10-09, 20:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varför skulle det ha upptäcks, KJ hade nära till vattnet. Finns flertal små övergivna bodar runt det vattnet. Att dom missat nått är nog ganska lätt, då dom inte verkade ha koncentrerat sig på det området.
Runt vilket vatten?
Citera
2014-10-09, 20:35
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Runt vilket vatten?

Varför inte Svartbyträsket, buddbyträsket. Finns små sjöar i skogen också med nerlagda timmerhus. Hade dom haft resurser för att leta på alla ställena, knappast. Det måste vara långt ifrån optimalt att gå runt och leta brottsplats i boden.

Höll på att glömma altersjön, aldersjön, fördelen för KJ är att känner till skogen och vattenbrynen bra. Han har kört soft air gun lite överallt, kunde inte vara speciellt svårt för KJ att hitta en bra plats. Han behövde nog inte åka runt och leta. Uppenbarligen har han lyckats bra, platsen har inte hittats.
Senast redigerad av henkess 2014-10-09 kl. 20:39.
Citera
2014-10-09, 20:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Läste du inte vad jag skrev: DL säger att det fanns blod i såväl toppar som dalar. - Inser du inte vad detta betyder..?
DL sa att det var blodet vid pilarna som kunde ses med blotta ögat, inte blodet vid räfflorna. Bluestar användes därför, så det är tveklöst fotomontaget han såg.
Citat:
Vilken "sak"? - Tacksam om du kunde uttrycka dig lite mer distinkt och detaljerat så att det klart framgår vad du menar.
Med saken menar jag saken vi diskuterar, blodmängden.
Citera
2014-10-09, 20:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varför inte Svartbyträsket, buddbyträsket. Finns små sjöar i skogen också med nerlagda timmerhus. Hade dom haft resurser för att leta på alla ställena, knappast. Det måste vara långt ifrån optimalt att gå runt och leta brottsplats i boden.
Därför att om kroppen gick att transportera dit utan styckning behövde den inte styckas senare.
Citera
2014-10-09, 20:43
Medlem
Citat:
Därför att om kroppen gick att transportera dit utan styckning behövde den inte styckas senare.

Även om kroppen inte behövdes styckas, ville KJ ändå gör det, uppenbarligen. Varför? Det får nog styckmördaren Johansson svara på.
Citera
2014-10-09, 20:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det här är näsblod:
http://www.youtube.com/watch?v=BMRxZcKO_fk

Hur kan näsblod bilda en c:a 3 dm lång och avgränsad sträng med blod på en räfflad gummilist; blod som sedan också kommit att stämplas på billuckan när denna fällts ned? Efter åtskilliga stämplingar (dvs luckan har öppnats och stängts ett flertal gånger) fanns blod kvar på såväl topparna som i dalarna på aktuell list.

Ett blodigt föremål bör ha dragits över vänster bilkant - och med största sannolikhet har det varit fråga om ett bristfälligt anordnat emballage som dels avsatt blod på bilmattan, och dels kommit att fortsätta läcka när den som lyft ut emballaget ur bilen kan antas ha gjort ett litet uppehåll och låtit emballaget vila en stund mot bilkanten.

Jag tror absolut på ett blodigt föremål som har dragits över listen. Min lekmannabedömning säger dock att det är minst lika rimligt att en ryggsäck har läckt och kommit i kontakt med handskar och intilliggande påse. Alltså något som har varit lättare än en kropp.

Det antagandet skulle innebära att hon kanske aldrig fraktades i hans bil överhuvudtaget. En förflyttning förutsätter gott om plats i bagageutrymmet dagarna innan första fyndet gjordes. Jag köper heller inte att hon skulle ha burits av KJ från det värn där hundarna markerade. Terrängen fram till fyndplatserna ser väldigt ojämn och besvärlig ut och förflyttningen skulle ha tagit avsevärd tid, kraft och möda att genomföra.
Är det här brottet utfört tillsammans med en medhjälpare skulle dennes bil kunna ha använts.
Citera
2014-10-09, 20:52
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Du har väl själv åkt runt i skogarna i boden, det är nästan oändligt med möjligheter. Som du sagt tidigare i ett annat sammanhang, "är som att hitta en nål i en höstack". Det finns tomma trähus som försvaret har haft, det finns flertal tomma trähus i skogarna och vid vattenbrynen. Man kan ju bara tänka sig, hur många ställen som KJ känner till. Hur många timmar la KJ ner på att vara ute i bodens skogar? Det var nog en hel del, med tanke på att hans kompisar är ute i skogen i princip varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in