Citat:
Nej jag menar varken lägre eller hårdare straff här utan jag menar att personer med bl a
funktionsnedsättningar skall få en rättvisare och mer för dem anpassad rättsprocess innan
domen faller. Myndigheterna har fått svidande kritik för att inte hantera detta och mer bannor
skall dom ha ifall man ser till detta fall.
Nu blev ju slutresultatet här att HoR bortsåg ifrån KJ:s säregna svammel men vems fel
är det? KJ:s eller förundersökningsledarnas undermåliga förhörsteknik. Varenda dåre i
denna utredning borde ha smisk och bakläxa, åklagare, biträden, rödluvan i MPS,
spejare och spanar o s v.
Att prata rättspsykiatrisk vård kort med mig i denna tråd går inte, vi kommer att gå OT,
det är jämförbart med att börja snack airsoftlekar och vapen med KJ.
Men ja jag tycker KJ skulle dömts till LRV, det kommer verkligen inte att bli någon dans på
rosor för familjen Johansson att få ut sin son efter si så där en 5-6 år skulle jag tro.
funktionsnedsättningar skall få en rättvisare och mer för dem anpassad rättsprocess innan
domen faller. Myndigheterna har fått svidande kritik för att inte hantera detta och mer bannor
skall dom ha ifall man ser till detta fall.
Nu blev ju slutresultatet här att HoR bortsåg ifrån KJ:s säregna svammel men vems fel
är det? KJ:s eller förundersökningsledarnas undermåliga förhörsteknik. Varenda dåre i
denna utredning borde ha smisk och bakläxa, åklagare, biträden, rödluvan i MPS,
spejare och spanar o s v.
Att prata rättspsykiatrisk vård kort med mig i denna tråd går inte, vi kommer att gå OT,
det är jämförbart med att börja snack airsoftlekar och vapen med KJ.
Men ja jag tycker KJ skulle dömts till LRV, det kommer verkligen inte att bli någon dans på
rosor för familjen Johansson att få ut sin son efter si så där en 5-6 år skulle jag tro.
Ja jag kan bara hålla med dig. Jag har också tidigare skrivit i tråden om personer med diverse diagnoser och deras kommunikationsproblematik varav AS tillhör ett av de vanligaste funktionsnedsättningar (kalla det vad ni vill, handikapp etc) inom autismspektrat och som i framtiden (om inte redan nu) tillhör ett av de högst representerade av alla NPS i samhället så bör dagens polisverksamhet och övriga myndigheter få lärdom eller ta in adekvat hjälp vid t ex förhör, för att kunna dels, förstå personen i fråga, dels för att kunna göra sig förstådd för personen i fråga och därigenom kunna bygga upp en fungerande kommunikation dom emellan.
Tittar man på förhören med KJ i FUP lägger FL in ord i munnen på honom eller fyller ut meningarna i hans ställe. Man låter nästan aldrig KJ tala till punkt och får väldigt sällan förklara sig. Samma sak gäller under rättegången där ÅK pratar i mun med andra, det blir mycket rörigt för en annan som inte ens har en diagnos, hur kan då KJ hänga med i dessa diskussioner kan man undra?
Rent utsagt bedrövligt!
