2014-09-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nej jag menar varken lägre eller hårdare straff här utan jag menar att personer med bl a
funktionsnedsättningar skall få en rättvisare och mer för dem anpassad rättsprocess innan
domen faller. Myndigheterna har fått svidande kritik för att inte hantera detta och mer bannor
skall dom ha ifall man ser till detta fall.

Nu blev ju slutresultatet här att HoR bortsåg ifrån KJ:s säregna svammel men vems fel
är det? KJ:s eller förundersökningsledarnas undermåliga förhörsteknik. Varenda dåre i
denna utredning borde ha smisk och bakläxa, åklagare, biträden, rödluvan i MPS,
spejare och spanar o s v.

Att prata rättspsykiatrisk vård kort med mig i denna tråd går inte, vi kommer att gå OT,
det är jämförbart med att börja snack airsoftlekar och vapen med KJ.

Men ja jag tycker KJ skulle dömts till LRV, det kommer verkligen inte att bli någon dans på
rosor för familjen Johansson att få ut sin son efter si så där en 5-6 år skulle jag tro.

Ja jag kan bara hålla med dig. Jag har också tidigare skrivit i tråden om personer med diverse diagnoser och deras kommunikationsproblematik varav AS tillhör ett av de vanligaste funktionsnedsättningar (kalla det vad ni vill, handikapp etc) inom autismspektrat och som i framtiden (om inte redan nu) tillhör ett av de högst representerade av alla NPS i samhället så bör dagens polisverksamhet och övriga myndigheter få lärdom eller ta in adekvat hjälp vid t ex förhör, för att kunna dels, förstå personen i fråga, dels för att kunna göra sig förstådd för personen i fråga och därigenom kunna bygga upp en fungerande kommunikation dom emellan.

Tittar man på förhören med KJ i FUP lägger FL in ord i munnen på honom eller fyller ut meningarna i hans ställe. Man låter nästan aldrig KJ tala till punkt och får väldigt sällan förklara sig. Samma sak gäller under rättegången där ÅK pratar i mun med andra, det blir mycket rörigt för en annan som inte ens har en diagnos, hur kan då KJ hänga med i dessa diskussioner kan man undra?

Rent utsagt bedrövligt!
Citera
2014-09-27, 22:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
När det gäller styckningen och om man läser dessa delar i fup och studerar bilderna så har jag svårt att se att detta moment är utfört av någon utan erfarenhet av styckning av större djur. Styckningen är inget proffsjobb, men inte heller en första gångs styckning. Dessutom en styckning av en människa måste kräva en rätt stor anspänning. Styckningen har troligtvis skett i ett senare jmf med mordet/dråpet.

Som du skriver visar den antagligen på erfarenhet av något dylikt.

Delningen kan ha skett i direkt anslutning till mordet, betänk i vilket skick man fann kroppsdelarna. Samt fup s 416: "de inre organen företer mindre blodmängd än vanligt".
Citera
2014-09-27, 22:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Som du skriver visar den antagligen på erfarenhet av något dylikt.

Delningen kan ha skett i direkt anslutning till mordet, betänk i vilket skick man fann kroppsdelarna. Samt fup s 416: "de inre organen företer mindre blodmängd än vanligt".

"Mindre blodmängd än vanligt". Frågan är vad som avses med vanligt? Vanliga naturliga dödsfall eller offer stuckna med mer än tio stick? Tycker det är svårt att dra slutsatser av citatet.
Citera
2014-09-27, 22:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Styckningen har troligtvis utförts på ett underlag som är stabilt och troligtvis av trä. Styckningen har även krävt bra ljus och en lättstädad miljö. Har det skett i dagsljus så är platserna många och naturen kan ha skött städningen. Har styckningen skett på natten så ökar sannolikheten för att den skett inomhus. Då krävs en bra belysning och lättstädad miljö. Oavsett var styckningen skett så är det troligt att det funnits tillgång till vatten.

Har styckningen skett utomhus på dåligt underlag och brist på bra ljus så ökar erfarenheten av styckning hos den som styckat.

Någorlunda stabilt underlag är förutsättningen med tanke på snitten. Brottsplats i inomhusmiljö låter i mina öron som uteslutet, syftar då på "släpskadorna". Träunderlag låter troligt.
Citera
2014-09-27, 22:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Någorlunda stabilt underlag är förutsättningen med tanke på snitten. Brottsplats i inomhusmiljö låter i mina öron som uteslutet, syftar då på "släpskadorna". Träunderlag låter troligt.
Styckning kan ha skett inomhus och släpning utomhus.
Citera
2014-09-27, 22:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Släpskadorna kan ha uppstått när gm släpade hennes kropp från mordplatsen inomhus till styckningsplatsen över några trösklar och annat. Kanske från ett boningshus till ett fristående garage eller dylikt som ex, men plats utomhus för mord och styckning går inte att utesluta. Däremot att transportstycka någon utomhus känns mindre nödvändigt.

Edit: om inte mordplatsen utomhus var belägen kanske mer än 200 meter från närmaste väg. Det skulle kunna förklara både släpskador och behov av att stycka kroppen. Gm drog kanske kroppen några meter till en plats med bättre skydd. Sen återvänder hen natten efter med styckningsverktyg och emballage. Frågan är om hen klarade detta ensam i så fall?
Senast redigerad av highfive 2014-09-27 kl. 22:48.
Citera
2014-09-27, 22:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
"Mindre blodmängd än vanligt". Frågan är vad som avses med vanligt? Vanliga naturliga dödsfall eller offer stuckna med mer än tio stick? Tycker det är svårt att dra slutsatser av citatet.

Vanliga naturliga dödsfall bör vara utgångspunkt vid en jämförelse. Rättsläkaren beskriver övriga organ, förutom hjärta och lungor. Liten blodmängd kan även ses hos kroppsdelarna.
Citera
2014-09-27, 22:44
Medlem
Citat:

Jag tror det beror på lungsticken medans hjärtat slår.
Det mesta av kroppens blod samlas då brösthålan.
Citera
2014-09-27, 22:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Släpskadorna kan ha uppstått när gm släpade hennes kropp från mordplatsen inomhus till styckningsplatsen över några trösklar och annat. Kanske från ett boningshus till ett fristående garage eller dylikt som ex, men plats utomhus för mord och styckning går inte att utesluta. Däremot att transportstycka någon utomhus känns mindre nödvändigt.

Mindre nödvändigt ja. Kan ha utförts för att få in kroppen i en bil.
Citera
2014-09-27, 23:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja jag kan bara hålla med dig. Jag har också tidigare skrivit i tråden om personer med diverse diagnoser och deras kommunikationsproblematik varav AS tillhör ett av de vanligaste funktionsnedsättningar (kalla det vad ni vill, handikapp etc) inom autismspektrat och som i framtiden (om inte redan nu) tillhör ett av de högst representerade av alla NPS i samhället så bör dagens polisverksamhet och övriga myndigheter få lärdom eller ta in adekvat hjälp vid t ex förhör, för att kunna dels, förstå personen i fråga, dels för att kunna göra sig förstådd för personen i fråga och därigenom kunna bygga upp en fungerande kommunikation dom emellan.

Tittar man på förhören med KJ i FUP lägger FL in ord i munnen på honom eller fyller ut meningarna i hans ställe. Man låter nästan aldrig KJ tala till punkt och får väldigt sällan förklara sig. Samma sak gäller under rättegången där ÅK pratar i mun med andra, det blir mycket rörigt för en annan som inte ens har en diagnos, hur kan då KJ hänga med i dessa diskussioner kan man undra?

Rent utsagt bedrövligt!

Att FL fyller i meningar åt honom när han är på väg att säga något av betydelse har säkerligen saboterat en hel del. Förutom att "ifyllandet" i sig är respektlöst med effekten att motparten tystnar.
Rörigt under rättegången där man avbryter varandra gång efter annan - ja.

Jag tror att KJ hade kunnat berätta mycket mera om han givits de rätta förutsättningarna. Som jag bedömer hans berättelse är den till vissa delar sann, jag tror t ex att de hade sex denna kväll och att hon satt och pluggade däremellan.
Förmodligen läste han de omtalade sms´en. Utesluter heller inte att någon annan mansperson befann sig i lägenheten vid någon tidpunkt under kvällen. Hon kan ha gått ifrån lägenheten efter första avsnittet av Family Guy och ner till Grubban-området där också mobilen går ner till 2G. Vad var isåfall hennes ärende? Ingen aning. Efter 6 minuter verkar hon (eller mobilen) återigen röra sig mot KJ´s bostad.
Citera
2014-09-28, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Man får lätt för sig att en erfaren förhörsledare är den bästa, men icke.

Du har helt rätt man måste anpassa förhörsteknik och förhörsledare till KJ. Det visar detta fall och många andra.
I några lyckas man ju faktiskt bra också, och kan få fram information eller till och med erkännanden.

Sedan måste ju KJ ges en rejäl omgång smisk också - du glömde honom.

Nej jag glömde inte honom, han dödade VB och det antar vi båda. Eller inte ?
Citera
2014-09-28, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Sprid inte osanningar i tråden är du snäll Lagro. Kadaverine uppstår efter 20 minuter upp till 2 timmar efter döden.

Fakta Lagro måste vara legio när vi diskutterar.
Kadaverine börjar bildas vid dödsögonblicket och når full styrka efter ca 20 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in