2014-09-19, 06:48
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Är Göteborg ett unikum som motsäger allt vad all forskning inom stadsbyggnad och transportområdet kommer fram till?

Tydligen har de ledande politikerna misslyckats med att sälja sin doktrin till folket som slutligen hade att välja färdväg. Vilket har prioritet? Demokrati och folkviljan eller alternativet med auktoritär planhushållning under din och dina gelikars ledning mot det utopiska paradiset i framtiden? "Vetenskap" i all ära men för mig är den underställd demokratin.

För mig var valet enkelt.
Citera
2014-09-19, 08:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Centrum, majorna, linne röstar ja.

Öster, hisingen, väster röstar nej. Förorterna i öster har allra högst antal nej röster.

Varför skall man vara försiktig med att måla upp något som siffrorna från folkomröstningen så tydligt visar?
Nämligen att fattiga förorten står i direkt motsats till de välmående i centrala delarna av stan.

Klart att folk i centrum röstar ja, de har allt på kort avstånd, max 300 meter till en cykelstation från styr och ställ, väldigt korta avstånd mellan hållplatserna för kollektivtrafiken och dessutom oftast gångavstånd till det mesta.

Lika självklart röstar folket i förorten nej, de har dålig kollektivtrafik som om den fungerar oftast är överbelastad, de har sällan något annat alternativ än kollektivtrafik eller egen bil. Avstånden kan ligga på 10 kilometer eller mer och kollektivtrafiken går inte ens dygnet runt.

Man får köra ner huvudet riktigt långt i sanden för att inte förstå dessa enkla samband, nämligen som vanligt - Att alla är sig själv närmst.

Det ligger absolut något i vad du skriver men man får bara inte hårdra det för mycket. De flesta distrikt i Göteborg röstade nej och att då kalla staden delad i frågan är ganska missvisande. Man kan ju också ifrågasätta om gruppen studenter, där många är radikalare i frågan än gemene man och dessutom oftare inte påverkas personligen av trängselskatten tillhör gruppen välbärgade osv.

Johan Martinsson skriver om detta en bit ned i nedanstående artikel:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2490725-fortroendet-for-politiken-kan-skadas-ytterligare
Citera
2014-09-19, 09:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Om det inte är en kommunal fråga, varför sitter då inte bågarna någon annanstans än i göteborg?
Varför beskattas inte mölndals och kungsbackaborna på samma vis?
Så enligt mig är det inte en regional fråga och verkligen inte en statlig fråga, lika lite som det angår göteborgarna om det är tullar i stockholm angår det stockholmarna om det är tullar i göteborg.
Därför att det är riksdagen som beslutar i ärendet.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Folkomröstningar är väl ganska formella? Och omröstningen handlade om T-skatt. Någon insändare i GP tyckte ungefär att SIFO borde kolla varför folk röstade som de gjorde. Jag tycker det är helt ointressant eftersom vi fick svara på en fråga som vi själva, med hjälp av GT, hade formulerat. Ville vi svara på en annan fråga så hade det varit lämpligt att formulera frågan annorlunda.

Med "vi" menar jag röstberättigade göteborgare.
Blev lite fel när jag svarade Enity, jag råkade svara inne i citatet. Det fetmarkerade var det jag skrev i förra inlägget..
Citera
2014-09-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Tydligen har de ledande politikerna misslyckats med att sälja sin doktrin till folket som slutligen hade att välja färdväg. Vilket har prioritet? Demokrati och folkviljan eller alternativet med auktoritär planhushållning under din och dina gelikars ledning mot det utopiska paradiset i framtiden? "Vetenskap" i all ära men för mig är den underställd demokratin.

För mig var valet enkelt.

När industrin lämnar Västsverige i ett stort svart hål med bara arbetslöshet kvar så kommer du nog tacka dig själv för att det var skapat av demokrati.
Citera
2014-09-19, 18:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det ligger absolut något i vad du skriver men man får bara inte hårdra det för mycket. De flesta distrikt i Göteborg röstade nej och att då kalla staden delad i frågan är ganska missvisande. Man kan ju också ifrågasätta om gruppen studenter, där många är radikalare i frågan än gemene man och dessutom oftare inte påverkas personligen av trängselskatten tillhör gruppen välbärgade osv.

Johan Martinsson skriver om detta en bit ned i nedanstående artikel:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2490725-fortroendet-for-politiken-kan-skadas-ytterligare

Finns ingen anledning att gå som katten runt het gröt. Vi har genom valet fått klara bevis på hur det ligger till.

Att vara Göteborgare boende i Linne är en HELT annan verklighet än att vara Göteborgare boende i Hammarkullen, detta vet vi redan. Denna folkomröstning "mular" bara in det ordentligt i käften på våra så kallade folkvalda, något de inte gillar naturligtvis.

Skall vi bry oss om vad de tycker? Nix vi skall fortsätta stå upp för vad vi tycker.
Citera
2014-09-19, 18:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
När industrin lämnar Västsverige i ett stort svart hål med bara arbetslöshet kvar så kommer du nog tacka dig själv för att det var skapat av demokrati.

Om du gråter blod så är det nog fan värt det
Citera
2014-09-19, 18:14
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Jag delar inte uppfattningen att man skall votera i folkomröstningar om tekniska detaljer, som gatunät, tunnlar, mm. Det skall tamejfan avgöras av tekniska experter, vilket som är bäst/sämst. Sen skall man stödja det/dom partier som tillvaratar ens egna intressen.

Samtidigt som jag tycker att folkomröstning som demokrati-metod är suverän. Men då skall då handla om riksövergripande frågor, typ 'Skottland/UK' igår, fri/icke-fri invandring, typ övergripande samhällspåverkande områden.

F ö anser jag att Öresundsbron bör spärras, alt sprängas. Just my 2 cents.
Citera
2014-09-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om du gråter blod så är det nog fan värt det

Det är nog ingen risk. Jag är ju utbildad så jag lär nog jobba med outsourcingen isåfall
Citera
2014-09-19, 22:47
Medlem
Citat:

Varför skule industrin lämna västsverige för att man inte bygger västlänken?

Det är väl främst volvo som klagat på marieholmbron, och den kommer bli byggd utan ts eftersom den inte ingår i västsvenska paketet.

Du blandar väl för övrigt inte ihop verkstadsindustrin med byggindustrin? Det har skett tung lobbyverksamhet från byggbolagen för TS eftersom de skulle tjäna mycket på västlänken, men det är trots allt den exportinriktade verkstadsindustrin som är viktig. Vilken exportindustri ligger i Haga egentligen?
Citera
2014-09-20, 00:13
Bannlyst
Citat:

Tja vad har den med industrierna på Hisingen att göra????? Att bygga en omväg för järnvägen med en enorm satsning gynnar ju aldrig i helvete industrierna där dom ligger i dag!
Eller hade du tänkt riva Haga och Linne och flytta industrin dit??? Hur faaan tänker du tokvänsterdjävul!!!!
Citera
2014-09-20, 01:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Varför skule industrin lämna västsverige för att man inte bygger västlänken?

Det är väl främst volvo som klagat på marieholmbron, och den kommer bli byggd utan ts eftersom den inte ingår i västsvenska paketet.

Du blandar väl för övrigt inte ihop verkstadsindustrin med byggindustrin? Det har skett tung lobbyverksamhet från byggbolagen för TS eftersom de skulle tjäna mycket på västlänken, men det är trots allt den exportinriktade verkstadsindustrin som är viktig. Vilken exportindustri ligger i Haga egentligen?
Vilken exportindustri ligger egentligen vid Göteborg C?
Citera
2014-09-20, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vilken exportindustri ligger egentligen vid Göteborg C?
Och??? Ligger det någon industri överhuvudtaget i närheten av Haga????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in