2014-09-12, 11:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Även där är resonemanget konstigt. Skulle jag saknar uppehälle för att jag sitter vaken den här tiden, vilket du och ca 15000 personer också gör?

Känner även ett stort förakt för arbetslösa från din sida, har ju själv varit arbetslös och det är knappast självvalt.
Jag lider med dig. MEN att du använder din av staten betalda tid till antidemokratiska aktiviteter, till exempel försök till åsiktsregistrering och försök att tvinga folk att rösta så det passar dina vänsterextreme fascister i AFA och 365-rörelsen, kan jag inte påstå att jag stödjer. Bara för att du inte är en del av samhället betyder inte att du måste skada demokratin och oss andra medborgare!
2014-09-12, 11:35
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Enligt en artikel i dagens DN (12 september 2014) skriven av Susanna Birgersson har Researchgruppen "tidigare erbjudit rejält med pengar till den som kan tillhandahålla dessa delikata data".

- Betyder det att någon på Flashbacks redaktion läcker? Det kanske handlar om stora pengar, miljoner? som den här kriminella gruppen lockat med. (Varifrån har de fått pengarna?).

"Rejält med pengar" är förmodligen de 50 000 kr som det alltid talats om... En struntsumma i sammanhanget egentligen. Flashback är värt så mycket mer för sin funktion i samhället.

De tror väl att vi alla är knarkandedödsnazister som anser att 50 000 kr är en ansenlig summa...
2014-09-12, 11:35
Medlem
Hegamons avatar
Det här att "databasen" skulle kommit från flera källor i mailen låter som påhitt. Delas för de vill "bevisa" de har uppgifter om vilka personerna bakom vissa användare är. Dels låter det dom typisk retorik att skydda sin källa, en källa som i det här fallet inte finns. Jag tror databasen är uppgifter på folk som RG själva internt tagit fram internt. De har säkert under årens lopp lyckats kartlägga några personer utan avancerad hackning. Syftet att skrämma. Påhitt för att få uppmärksamhet.
2014-09-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
Det som jag finner oroväckande är att alla som skriver behöver inte vara samma person idag som då .

Exempel: Någon med psykisk sjukdom, drogberoende eller alkis kan idag ha fått ordning på tillvaron.

En nazist kan ångra sig liksom en kommunist osv....

Är inte själva livets utveckling att en utvecklas till en bättre människa. Den en tidigare föraktade kan ju vara den du imorgon vill hjälpa.
Senast redigerad av Sinclaire 2014-09-12 kl. 11:57.
2014-09-12, 11:37
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Det som jag finner oroväckande är att alla som skriver behöver inte vara samma person idag som då .

Exempel: Någon med psykisk sjukdom, drogberoende eller alkis kan idag ha fått ordning på tillvaron.

En nazist kan ångra sig liksom en kommunist osv....

Visst är det så jag var ju mer rabiat för några år sedan men numera tar man det mesta med ro och lite mer eftertänksam i det mesta vad gäller I&I,

Precis som riktigt PK människor blivit nästan näthatare alt eftersom de förstod att de bevis som FB lagt fram stämmer och då blivit väldigt besvikna på vanlig media och därefter blivit rabiata.
2014-09-12, 11:41
Medlem
Tiaitchsis avatar
Om RG har "tillgång" till FB's databas räknas det som (grovt) dataintrång, ifall styrelsen inte givit ut informationen eller publicerat den för allmänheten.
Kap. 4, 9 c.

Skulle vara intressant att se ifall polisen blir involverad.
2014-09-12, 11:41
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag skrev igår:

"Men kan man hacka CIA, Google, Apple och alla andra så vore det klokt att säga att ingen kan hacka oss. Det enda vi kan säga är att vi inte har någon kännedom om att vi blivit hackade, och så länge inga bevis på motsatsen visats upp, så lär jag tvivla på att Researchgruppen lyckats."

(FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas

Vi lägger ner stora resurser på säkerheten. Vi gör allt som går att göra. Det betyder inte att ingen kan hacka oss, men det har troligtvis gjort att ingen lyckats tidigare. RG påstår att de lyckats, men vägrar visa upp något bevis på att så verkligen har hänt. Mot den information som kommit fram under de senaste dagarna så har jag mycket svårt att tro att det ligger någon sanning i detta.

Och vadå snacka bort det? Hur skulle vi kunna snacka bort det?
Det är väl mycket enkelt för RG att bevisa om de sitter på databasen.
Problemet just nu är att de påstår något som inte går att verifiera, och då står ord mot ord. Jag kan inte bevisa att RG inte har någon databas. Jag kan däremot säga att det är högst osannolikt.

De enda som kan bevisa något är RG. Det är de som påstår att de har databasen.
Och de vägrar lämna några bevis. De förväntar sig istället att alla ska lita på deras ord.

admin
Troligtvis har de en lång lista över en hel del användares identiteter. FB står bara för halva säkerheten, de kan inte se till att du inte använder samma lösenord som du använder överallt, svarar på PM med länkar eller skriver en massa personlig info på FB.

Skriver du i en tråd att du är med i SvP, att du är 31 år i en annan tråd, att du hejar på DIF i en annan tråd och att du gick natur på gymnasiet i en tredje så kanske det inte är så jättesvårt att klura ut vem du är.

RG kan igenom massivt arbete få en lista på ett par tusen användares identiteter utan att FB har brustit i säkerheten. Sedan kommer de stegvis släppa info om användare och sedan säga att de inte släpper allt pga integritet. Folk kommer då tro att de har databasen eftersom de röjer ett par tusen användare.
2014-09-12, 11:44
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Troligtvis har de en lång lista över en hel del användares identiteter. FB står bara för halva säkerheten, de kan inte se till att du inte använder samma lösenord som du använder överallt, svarar på PM med länkar eller skriver en massa personlig info på FB.

Skriver du i en tråd att du är med i SvP, att du är 31 år i en annan tråd, att du hejar på DIF i en annan tråd och att du gick natur på gymnasiet i en tredje så kanske det inte är så jättesvårt att klura ut vem du är.

RG kan igenom massivt arbete få en lista på ett par tusen användares identiteter utan att FB har brustit i säkerheten. Sedan kommer de stegvis släppa info om användare och sedan säga att de inte släpper allt pga integritet. Folk kommer då tro att de har databasen eftersom de röjer ett par tusen användare.

Låter faktiskt väldigt troligt nu när du säger det att de helt enkelt hackat lösenord osv, fått reda på några tusens identitet pgr av att de skriver mkt om sitt eget liv och vad man gillar och inte gillar osv,
2014-09-12, 11:53
Medlem
Citat:

Frågan är om de verkligen har haft den tiden då de senaste 1.5 åren spenderats med Avpixlat.
2014-09-12, 11:54
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:

Om den taktiken skall lura någon så bör de släppa de "värsta" först, annars talar allt för att de just bara har lyckats klura ut några användare med hjälp av andra metoder.
2014-09-12, 11:58
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Frågan är om de verkligen har haft den tiden då de senaste 1.5 åren spenderats med Avpixlat.
Som läget är nu räcker det att de snokat reda på ett fåtal användare för att det ska framstå som att de därmed, i mediavärlden, bevisat det de påstår, dvs att databasen är på vift.
2014-09-12, 12:04
Medlem
qvs avatar
Admin, även om jag förstår hur du tänker så borde du dock inse att de inte har någon anledning att "bevisa" något då media som vill köpa uppgifterna redan tror på dom.
Det som skulle hända om de redan idag kom ut med ett bevis är att Flashback skulle ha tid att agera, alternativt städa upp känslig information på hemsidan.
Likna det med Disqus läckan, där de publicerade informationen efter att de redan kartlagt användarna.

Låt oss leka med tanken att om ett halvår så kommer RG ut med ett stort reportage där de kartlagt de mest aktiva på Flashback och knutit en identitet till många av dom.
Hur kommer Flashback agera?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in