2015-02-16, 03:28
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Du har helt klart inte läst tråden. Här ger jag iaf en bra sammanfattning: (FB) Har nu verifierat 100% att Flashback-läckan stämmer. Dags för admins att agera.

Jag har läst nu, och postat också.

Jag förblir dock tyvärr precis lika skeptisk efter att ha plöjt igenom hela tråden - som sagt jag tycker hela resonemanget faller på att man absolut inte kan veta att några användarnamn läckt ut från Flashback, oavsett om det funnits en kolumn som sorterats på dem eller inte från början (och det tvivlar jag inte på att det kan ha funnits, men de användarnamnen kan ha matchats fram på många olika sätt och inte bara från en direkt databas-dump härifrån).
2015-02-16, 06:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag har läst nu, och postat också.

Jag förblir dock tyvärr precis lika skeptisk efter att ha plöjt igenom hela tråden - som sagt jag tycker hela resonemanget faller på att man absolut inte kan veta att några användarnamn läckt ut från Flashback, oavsett om det funnits en kolumn som sorterats på dem eller inte från början (och det tvivlar jag inte på att det kan ha funnits, men de användarnamnen kan ha matchats fram på många olika sätt och inte bara från en direkt databas-dump härifrån).

Hur det hela gått till - läckt databas eller någon slags matchning - spelar egentligen ingen roll.

Problemet är själva existensen av dessa emailadresser. Om man tar bort kravet på emailadresser slipper man grubbla på hur eventuella hackers kan komma åt dem.
2015-02-16, 06:30
Medlem
Jag finns med i dumpen. Notera att detta är mitt första inlägg. Jag har inte hatat någon på Internet. Skit ner er, Researchgruppen.

2007 verkar vettigt iom att detta konto (2005) fanns med.

Citat:
Har det? Var exakt i den tråden "konstateras" att så är fallet utan utrymme för tvivel? För det enda jag hela tiden ser folk skriva i alla de där trådarna är att "nån känner en snubbe som känner en snubbe som har sett Flashbacks läckta databas" och oavsett IT-kunnighet på folket som skriver så refererar alla bara till lösa rykten hela tiden.

beng, tidigare admin, har bekräftat att intrång skett mot flashback.se, det patchades 2006. Troligtvis detta patrikgbg talar om. Se (FB) Flashback dumpat.? (sammanfogade)

Jag finns med i Piscatus DB men inte i Flashback.se dumpen (som jag sett) ifrån 2006. Hoppas den uppgiften hjälper.
Senast redigerad av saic 2015-02-16 kl. 06:44.
2015-02-16, 12:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Jag kom på en sak. Har ni tänkt på att de KAN ha beställt ut information från högskoleprovet och sedan samkört vilka emails/personnummer som matchar andra sidors databaser? För infon från högskoleprovet är ju offentlighandling...

Researchgruppen har tillgång till ganska många offentliga databaser. T.ex. alla som sökt jobb inom stat och kommun finns registrerade med kontaktuppgifter och personnummer som Researchgruppen lätt kan plocka fram. Numera sker dessutom många av ansökningarna i digital form och då är det ännu lättare för Researchgruppen att hämta de personnummer och mailadresser man vill ha.

Vad många inte har förstått är att Researchgruppen har en stor databas där man lägger in information om alla medborgare i Sverige som haft någon som helst kontakt med någon myndighet och som inte är sekretessbelagt. Det innebär att de hämtar hem all information från domstolar, dokument och ansökningar osv. Det som är sekretessbelagt är t.ex. många ansökningar till universitet och högskolor, gymnasier etc, men betygsdatabasen kommer de t.ex. åt.

Det finns väldigt många ställen som användarna använder sina epostadresser i kontaktuppgifter och som därför ganska lätt hamnar i Researchgruppens stora databas.

Det är nog ganska få av flashbacks medlemmar som inte finns med i den stora databasen. Flashback-registret är bara en del av databasen och utgör de som man lyckats sammankoppla med flashback, vilket är en 200-del av sveriges befolkning.
2015-02-16, 14:00
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Researchgruppen har tillgång till ganska många offentliga databaser. T.ex. alla som sökt jobb inom stat och kommun finns registrerade med kontaktuppgifter och personnummer som Researchgruppen lätt kan plocka fram. Numera sker dessutom många av ansökningarna i digital form och då är det ännu lättare för Researchgruppen att hämta de personnummer och mailadresser man vill ha..

Det där har upprepats gång på gång påståendet om att uppgifterna kommer från "offentliga uppgifter" / kontakt med myndigheter - men det stämmer inte i fallet med flashbackdumpen

Uppgifter som kopplar ett visst personnummer till en viss epost kommer inte från den typen av källor
De måste komma från olagligt införskattad information, t ex från hackade kunduppgifter från en webshop eller liknande. De olika mailadresser som finns med på mig är inga som jag nånsin använt för officiell kontakt med myndigheter eller skolor eller andra institutioner.
Senast redigerad av swimp78 2015-02-16 kl. 14:04.
2015-02-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det där har upprepats gång på gång påståendet om att uppgifterna kommer från "offentliga uppgifter" / kontakt med myndigheter - men det stämmer inte i fallet med flashbackdumpen

Uppgifter som kopplar ett visst personnummer till en viss epost kommer inte från den typen av källor
De måste komma från olagligt införskattad information, t ex från hackade kunduppgifter från en webshop eller liknande.

Det är sannolikt flera olika metoder som använts. Piscatus register över myndighetskontakter är en källa.
2015-02-16, 14:05
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatghyt
Det är sannolikt flera olika metoder som använts. Piscatus register över myndighetskontakter är en källa.

Ja, och uppenbarligen innehåller databasen även information som de fått på tveksam väg. T ex hackade databaser och liknande.
2015-02-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja, och uppenbarligen innehåller databasen även information som de fått på tveksam väg. T ex hackade databaser och liknande.

Ja. Flashbackdatabasen och vissa delar av den information som kopplar e-post till personnummer kan inte ha inhämtats på annat sätt än medelst dataintrång.

Som jag har skrivit förut: Det är anmärknings att Researchgruppen som gör anspråk på att vara seriösa grävande journalister använder sig av olagligt införskaffad information. Särskilt med tanke på att gruppen tidigare har tagit avstånd från den sortens metoder.

Nu tror jag medlemmarna i RG inte är kapabla till några särskilt avancerade dataintrång. De köper eller får dock information som har inhämtats på ett smutsigt sätt.
Senast redigerad av Fatghyt 2015-02-16 kl. 14:13.
2015-02-16, 14:26
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Som sagt så vet vi ingenting, jag ville bara motbevisa dig att vi inte har kommit fram till att min polares polare har sett dumpen, utan att vi faktiskt har jobbat oss fram till att ha något att reflektera över. Det är absolut helt individuellt om man ska lita på de teorier vi tagit fram.

Vissa saker är dock självklara;
  • AB/RG publicerar högprofiler som skriver med dubbla agendor på Flashback
  • Den publicerade dumpen tycks ha något med Flashback att göra*

* Oavsett om man tror att dumpen är fake eller ej så tillhör många e-postadresser ett konto, denna dump kan därför användas för att identifiera medlemmar.
** Dessa datapunkter går att identifiera användare på. Detta är dock en individuell verifikation som måste göras.

Man får så klart tro vad man vill, men en människa med minimal uppfattningsförmåga fattar att det finns en dump ute som går att använda för identifikation utav medlemmar samt att det finns metoder för deanonymisering, vare sig det är en bugg i Flashback eller självouting. Att neka dumpens existens går inte.
2015-02-16, 18:38
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
För tydlighetens skull låser vi denna tråd och hänvisar till:

(FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas (del 2)

admin4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in