Citat:
Ursprungligen postat av
plainvanilla
Helt rätt. Hade man byggt en station vasa så hade nejsägarna slängt upp nästa argument och ifrågasatt beslutet med motiveringen att station vasa skulle bli överbelastat med alla bussar och spårvagnar som går där. För att inte tala om störningar i trafik och kollektivtrafik under byggtiden. Då är det ju bättre att lägga stationen bortanför vasa.
Vissa personer har helt enkelt väldigt svårt att få in i huvudet att station haga i framtiden inte kommer att se ut som den gör idag.
En intressant sak är ju att hållplatsen Hagakyrkan redan idag har väldigt mycket trafik, den trafikeras av 8 spårvagnslinjer, vilket totalt, i båda riktningarna, innebär mer än 80 avgångar/timme.
Att få (antar jag) byter där beror antagligen på att alla de linjerna fortsätter till Järntorget en hållplats bort där det även finns 3 busslinjer. Det skulle inte förvåna mig om det i samband med tunnelbygget även byggs busshållplats vid Hagakyrkan, skulle man då låta dagens passerande busslinjer Rosa express, 25 och 761 (jag tror ingen idag vet vilka linjer som finns år 2026) stanna där så kommer Rosa express att ta över en del av jobbet som Blå express (som kör via Järntorget) gör idag, de kör till samma område söderut. Får de linjerna ett stopp i anslutning till stationen så kommer det, med dagens tidtabeller och linjer, att gå 10 bussar och runt 8 spårvagnar i timmen upp till Sahlgrenska, med en restid på mindre än 10 minuter.
För att fixa det behövs, bortsett från själva Västlänken, ungefär en ficka* där bussen kan stanna och tre nya tidtabeller, som totalt får ca 1-2 minuters längre körtid pga ett nytt stopp.
* Kostnad ca 700000 kr (2007), men jag vet inte om det är för en eller två riktningar, säg totalt 2 miljoner om det behövs lite extra.
http://www.ksl.se/download/18.2a0ff5f12801fe5f27800012246/gemensam.. (sida 4)