Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Detta påstående kräver nog sin förklaring och det håller inte riktigt endast med att säga
att Lille Sten-Erik är ett unikum då ingen sagt att endast 10 år eller livstids rättspsyk finns
som alternativ.
Om du berättar varför tio år räcker så skall jag senare berätta lite lätt varför jag tror det blir
fler än tio år med den information vi har om JS och dom upplysningar vi har om praktikantens
sjukdomsbild och sjukdomsinsikt är ganska så diger då vi vet att JS har en organisk hjärnskada.
Jag kan i princip inget om psykiatri till skillnad från LKVN. Däremot har jag praktisk erfarenhet eftersom jag skrivit om ett par hundra fall av rättspsykiatrisk vård. Som researcher brukar jag någon gång i halvåret gå igenom alla särskilda utskrivningsprövningar i min landsände för att hitta fall där allmänheten kan tycka att det är för jävligt att mördare släpps ut. Påfallande ofta är vårdtiden för unga gärningsmän betydligt kortare än för äldre dito. Något som talar för att han blir sittande längre än tio år är att förvaltningsrätten i Växjö är en av de strängaste. De går ofta emot överläkarnas förslag och har till och med sagt nej i ett par fall när åklagaren gått med på att vården ska avslutas.
Att jag tog Sten-Erik som exempel var för att någon annan skrev om en "gubbe i 70-årsåldern som suttit en massa år". Jag tror också att vårdtiden kan hamna mellan mitt tips och Sten-Erik, men här är ett par punkter som gör att jag gissar på tio år:
* Jag är inte säker på att hjärnskadan påverkar beteendet i så hög grad att det förklarar brottsligheten. Då borde han blivit straffriförklarad helt.
* Ungdom ger kortare vårdtid.
* Hur hemskt vi än tycker att detta är, så är brottet mycket mindre bestialiskt än många andra som begåtts av personer som dömts till rättspsykiatrisk vård. Inget barn har dött eller fått några nämnvärda skador.
Därför tror jag som jag gör.