2014-09-10, 17:17
Medlem
buffalos avatar
Hur fungerar det att kastrera pedofiler? Kan det dämpa deras sexuella begär?
Citera
2014-09-10, 17:21
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Lille Sten-Erik...
http://www.expressen.se/nyheter/valdtog-och-dodade---nu-vill-han-bli-fri/
Så länge tror jag nog inte ni kan hoppas att Stranke ska sitta. Gissar på en vårdtid på tio år snarare än livstid.

Tror absolut inte att en lirare som antastar sådär många barn på så grova sätt är färdigbehandlad på tio år. Finns inte en chans.
Citera
2014-09-10, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Tror absolut inte att en lirare som antastar sådär många barn på så grova sätt är färdigbehandlad på tio år. Finns inte en chans.
Finns rätt många fall där unga släpps ut efter inte allt för många år. Orreforsmördaren hade obevakade permissioner efter sisådär fyra år. Jag förstår att ni vill att han ska sitta på rättspsyk resten av livet, men det kan vara värt att minnas att Sten-Erik är fullständigt unik i Sverige.Det är extremt ovanligt att folk på rättspsyk får sitta hela livet. Man ska dessutom komma ihåg att kvantiteten är enorm, men att brottets svårighetsgrad är lägre än för de allra flesta på rättspsyk.
Ids inte hänga mig nu för att jag så snabbt som möjligt vill ha ut Stranke igen. Jag utgår bara från vad som är det normala vid rättspsykiatrisk vård.
Citera
2014-09-10, 17:28
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Finns rätt många fall där unga släpps ut efter inte allt för många år. Orreforsmördaren hade obevakade permissioner efter sisådär fyra år. Jag förstår att ni vill att han ska sitta på rättspsyk resten av livet, men det kan vara värt att minnas att Sten-Erik är fullständigt unik i Sverige.Det är extremt ovanligt att folk på rättspsyk får sitta hela livet. Man ska dessutom komma ihåg att kvantiteten är enorm, men att brottets svårighetsgrad är lägre än för de allra flesta på rättspsyk.
Ids inte hänga mig nu för att jag så snabbt som möjligt vill ha ut Stranke igen. Jag utgår bara från vad som är det normala vid rättspsykiatrisk vård.

Jag vet att det är ovanligt etc. Men samtidigt är det här fallet också extremt ovanligt. Det är så många barn det handlar om. Snubben är ju extremt sjuk och farlig, och jag menar bara på att det kommer dröja innan vården har ballar nog att släppa ut en såndär kille igen.

Men det är ju bara spekulationer naturligtvis när vi inte har en aning om hans psykologiska status. Man får väl hoppas i alla fall.
Citera
2014-09-10, 17:29
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur fungerar det att kastrera pedofiler? Kan det dämpa deras sexuella begär?
Det finns mediciner som begränsar eller stoppar sexualdriften och de fungerar
alldeles utmärkt. Typiskt nog kan det krävas av en patient som vill ha permissioner.
Citera
2014-09-10, 17:31
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det finns mediciner som begränsar eller stoppar sexualdriften och de fungerar
alldeles utmärkt. Typiskt nog kan det krävas av en patient som vill ha permissioner.
Det man kallar kemisk kastrering? Fick fram att läkemedlet man använder i Sverige heter Suprefact. Vi får verkligen hoppas att Stranke får det innan han ska ut på permission. Något lagstöd för att villkora frigivning med livslång medicinering finns väl inte i Sverige?
Citera
2014-09-10, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Jag vet att det är ovanligt etc. Men samtidigt är det här fallet också extremt ovanligt. Det är så många barn det handlar om. Snubben är ju extremt sjuk och farlig, och jag menar bara på att det kommer dröja innan vården har ballar nog att släppa ut en såndär kille igen.

Men det är ju bara spekulationer naturligtvis när vi inte har en aning om hans psykologiska status. Man får väl hoppas i alla fall.
Han är inte klockrent psykiskt sjuk, eftersom RPU:n visade att han inte led av en allvarlig psykisk sjukdom. Med särskilt utskrivningsprövning tror jag han blir sittande kanske ett decennium. Sedan har allmänheten glömt Rudapedofilen.
Citera
2014-09-10, 17:59
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Lille Sten-Erik...
Så länge tror jag nog inte ni kan hoppas att Stranke ska sitta. Gissar på en vårdtid på tio år snarare än livstid.
han har väl en hjärnskada från en olycka med?

det lärt man inte kurera i brådrasket
Citera
2014-09-10, 18:07
Medlem
Citat:
Lille Sten-Erik...

Om så är fallet är det ändå bättre än om han dömts till fängelse. Straffet för grov våldtäkt är fängelse i lägst fyra och högst tio år. Med frigivning efter 2/3 av tiden så är han ute på gatorna ganska snart. Dessutom utan den vård han verkligen är i behov av.
Citera
2014-09-10, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MunicipalWaste
Om så är fallet är det ändå bättre än om han dömts till fängelse. Straffet för grov våldtäkt är fängelse i lägst fyra och högst tio år. Med frigivning efter 2/3 av tiden så är han ute på gatorna ganska snart. Dessutom utan den vård han verkligen är i behov av.
Det har du helt rätt i! Med tokrabatt och ungdomsrabatt hade han fått sitta ett par år.
Citera
2014-09-10, 18:14
Bannlyst
Citat:
Vad tycker ni skall ske med de som anställde honom,och som tyckte att han var lämplig för denna arbetsplats?Tittar man lite i miljöerna runt denna människa så borde man väl ana oråd?Eller är detta Småland som det ser ut idag?
Citera
2014-09-10, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MunicipalWaste
Han blir nog kvar bakom lås o bom längre iom rättspsykiatrisk vård.Straffen för våldtäkt är ju som bekant ganska låga i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in