Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Jag kan i princip inget om psykiatri till skillnad från LKVN. Däremot har jag praktisk erfarenhet eftersom jag skrivit om ett par hundra fall av rättspsykiatrisk vård. Som researcher brukar jag någon gång i halvåret gå igenom alla särskilda utskrivningsprövningar i min landsände för att hitta fall där allmänheten kan tycka att det är för jävligt att mördare släpps ut. Påfallande ofta är vårdtiden för unga gärningsmän betydligt kortare än för äldre dito. Något som talar för att han blir sittande längre än tio år är att förvaltningsrätten i Växjö är en av de strängaste. De går ofta emot överläkarnas förslag och har till och med sagt nej i ett par fall när åklagaren gått med på att vården ska avslutas.
Att jag tog Sten-Erik som exempel var för att någon annan skrev om en "gubbe i 70-årsåldern som suttit en massa år". Jag tror också att vårdtiden kan hamna mellan mitt tips och Sten-Erik, men här är ett par punkter som gör att jag gissar på tio år:
* Jag är inte säker på att hjärnskadan påverkar beteendet i så hög grad att det förklarar brottsligheten. Då borde han blivit straffriförklarad helt.
* Ungdom ger kortare vårdtid.
* Hur hemskt vi än tycker att detta är, så är brottet mycket mindre bestialiskt än många andra som begåtts av personer som dömts till rättspsykiatrisk vård. Inget barn har dött eller fått några nämnvärda skador.
Därför tror jag som jag gör.
Så kan det vara att jag kan min psykiatri och du din statistik men sen så är du är också
journalist och just journalisterna har lanserat både en och två artiklar för mycket där ni
ger rättspsykiatrisk vård dåligt rykte där ni ihärdigt talar om den korta strafftiden
Jag godtar din förklaring men inser också att vi inte kan fortsätta diskussionen för
ingående eftersom vi har helt olika utgånspunkter, jag psykologi och du journalistisk statistik.
Vad jag däremot kan kommentera är att all information vi fått angående hjärnskadan visar klart
och tydligt att pojkens liv sedan 2003 har påverkats kraftigt på alla sätt och vis av denna
hjärnskada. Med denna form av hjärnskador tappar man ofta insikten om sitt beteende och sin sjukdomsbild, Stranke har tydligt visat att han saknar alla insikter om vad som är rätt och fel.
Och att få Stranke att förstå skillnaden på rätt eller fel med en hjärnskada i bagaget blir
fan ingen lätt uppgift.
"
Jag slutade med mina handlingar när jag trodde det tog ont så då var det väl typ okej" ,
"
det var bara att tuta och köra så länge det varade när jag väl fick början, att jag
kunde åka fast stoppade inte mig" eller
"jag fick råd av min pedofilmentor hur jag
skulle dela med mig av mina upplevelser med barnen på bästa sätt, att jag åkte dit gör detsamma
jag levererade i alla fall"
Att "
bota" denna grabb blir nog svårt och jag anser nog att samhället skall vara tacksamma
för att det blev särskild utskrivningsprövning, han blir absolut en lång, lång tid på rättspsyk.