2014-09-10, 19:36
Medlem
docktorhexs avatar
Man kan inte vara stolt förälder till denna slyngel nån som vet mer om föräldrarna?
Idag på svvt1 el tv4 iaf så var det debatt om just ev just pedofiler är utsatt från sin barndom? Vad ska man tro
Citera
2014-09-10, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Förvaltningsrätten i Växjö är strängast när det gäller obevakade permissioner av de domstolar jag har koll på.
Det är många som har frigång etc,dvs de är i princip fria.Detta väldigt tidigt efter begångna brott.I fall som dessa så tror jag dock han får sitta inlåst längre på psyket än om han hade blivit dömd till fängelse.
Citera
2014-09-10, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag kan i princip inget om psykiatri till skillnad från LKVN. Däremot har jag praktisk erfarenhet eftersom jag skrivit om ett par hundra fall av rättspsykiatrisk vård. Som researcher brukar jag någon gång i halvåret gå igenom alla särskilda utskrivningsprövningar i min landsände för att hitta fall där allmänheten kan tycka att det är för jävligt att mördare släpps ut. Påfallande ofta är vårdtiden för unga gärningsmän betydligt kortare än för äldre dito. Något som talar för att han blir sittande längre än tio år är att förvaltningsrätten i Växjö är en av de strängaste. De går ofta emot överläkarnas förslag och har till och med sagt nej i ett par fall när åklagaren gått med på att vården ska avslutas.
Att jag tog Sten-Erik som exempel var för att någon annan skrev om en "gubbe i 70-årsåldern som suttit en massa år". Jag tror också att vårdtiden kan hamna mellan mitt tips och Sten-Erik, men här är ett par punkter som gör att jag gissar på tio år:
* Jag är inte säker på att hjärnskadan påverkar beteendet i så hög grad att det förklarar brottsligheten. Då borde han blivit straffriförklarad helt.
* Ungdom ger kortare vårdtid.
* Hur hemskt vi än tycker att detta är, så är brottet mycket mindre bestialiskt än många andra som begåtts av personer som dömts till rättspsykiatrisk vård. Inget barn har dött eller fått några nämnvärda skador.
Därför tror jag som jag gör.

Så kan det vara att jag kan min psykiatri och du din statistik men sen så är du är också
journalist och just journalisterna har lanserat både en och två artiklar för mycket där ni
ger rättspsykiatrisk vård dåligt rykte där ni ihärdigt talar om den korta strafftiden

Jag godtar din förklaring men inser också att vi inte kan fortsätta diskussionen för
ingående eftersom vi har helt olika utgånspunkter, jag psykologi och du journalistisk statistik.

Vad jag däremot kan kommentera är att all information vi fått angående hjärnskadan visar klart
och tydligt att pojkens liv sedan 2003 har påverkats kraftigt på alla sätt och vis av denna
hjärnskada. Med denna form av hjärnskador tappar man ofta insikten om sitt beteende och sin sjukdomsbild, Stranke har tydligt visat att han saknar alla insikter om vad som är rätt och fel.
Och att få Stranke att förstå skillnaden på rätt eller fel med en hjärnskada i bagaget blir
fan ingen lätt uppgift.

"Jag slutade med mina handlingar när jag trodde det tog ont så då var det väl typ okej" ,
"det var bara att tuta och köra så länge det varade när jag väl fick början, att jag
kunde åka fast stoppade inte mig
" eller "jag fick råd av min pedofilmentor hur jag
skulle dela med mig av mina upplevelser med barnen på bästa sätt, att jag åkte dit gör detsamma
jag levererade i alla fall"

Att "bota" denna grabb blir nog svårt och jag anser nog att samhället skall vara tacksamma
för att det blev särskild utskrivningsprövning, han blir absolut en lång, lång tid på rättspsyk.
Senast redigerad av LKVN 2014-09-10 kl. 20:00.
Citera
2014-09-10, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Så kan det vara att jag kan min psykiatri och du din statistik men sen så är du är också journalist
och just journalisterna har lanserat både en och två artiklar för mycket där ni ger rättspsykiatrisk
vård dåligt rykte där ni ihärdigt talar om den korta strafftiden

Jag godtar din förklaring men inser också att vi inte kan fortsätta diskussionen för ingående
eftersom vi har helt olika utgånspunkter, jag psykologi och du journalistisk statistik.

Vad jag däremot kan kommentera är att all information vi fått angående hjärnskadan visar klart
och tydligt att pojkens liv sedan 2003 har påverkats kraftigt på alla sätt och vis av denna
hjärnskada. Med denna form av hjärnskador tappar man ofta insikten om sitt beteende och sin sjukdomsbild, Stranke har tydligt visat att han saknar alla insikter om vad som är rätt och fel.
Och för Stranke att förstå skillnaden på rätt eller fel med en hjärnskada i bagaget blir
fan ingen lätt uppgift.

"Jag slutade med mina handlingar när jag trodde det tog ont så då var det väl typ okej" ,
"det var bara att tuta och köra så länge det varade när jag väl fick början, att jag
kunde åka fast stoppade inte mig
" eller "jag fick råd av min pedofilmentor hur jag
skulle dela med mig av mina upplevelser med barnen på bästa sätt, att jag åkte dit gör detsamma
jag levererade i alla fall"

Att "bota" denna grabb blir nog svårt och jag anser nog att samhället skall vara tacksamma
för att det blev särskild utskrivningsprövning, han blir absolut en lång tid på rättspsyk.
Vet att många av mina kollegor regelmässigt skriver artiklar om när överläkaren begär att vård ska upphöra, att intagna ska få obevakad permission och liknande. De begriper allt för ofta inte att åklagare ska yttra sig och att det är förvaltningsrätten som fattar beslut. Nu för tiden tycker jag inte alls att det skrivs så många artiklar om att vårdtiderna är för korta, och det tror jag beror på att de förlängts väsentligt. Hittar inte artikeln nu, men har för mig att vårdtiderna fördubblats sedan 1990-talet.
Vad gäller om han förstått om hans agerande var fel så är det enklare. Hade han inte förstått det hade han friats eftersom han saknade uppsåt. Då hade han fått LPT istället.
Citera
2014-09-10, 20:07
Medlem
MrsMagoos avatar
För att skingra lite av gissningar och personliga åsikter, så kommer uttalande från expertisen här.

Socialstyrelsen kallade en expert - överläkare Eva-Marie Laurén - till sig. Hon kom fram till att mannen led av en allvarlig psykisk störning och borde dömas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Socialstyrelsen anslöt sig till Eva-Marie Lauréns bedömning och slutsatser. - See more at: http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Sveriges-Domstolars-pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Forskolepraktikanten-doms-till-vard/#sthash.mUzZGc0U.dpuf

NN fyller medicinska kriterier för diagnoserna genomgripande störning i utvecklingen, pedofili, hypersexualitet och sexuell avvikelse utan närmare specifikation. Hans sexuella avvikelser har inslag av fixering och betydande tvångsmässighet. NN har nedsatt förståelse för de negativa konsekvenser som hans övergrepp kan innebära för offren och hans sexuella impulser är så pass påträngande att de till stor del styr hans dagliga liv. Han har ett neuropsykologiskt funktionshinder med nedsatt förmåga till socialt samspel och bristande insikt i andra människors tänkande och fungerande. De psykiska och sexuella störningarna i kombination är så pass omfattande att de sammantaget bedöms utgöra en allvarlig psykisk störning. NN har behov av sexualpedagogisk behandling som kan kombineras med läkemedel som dämpar hans sexualdrift.
NN bedöms således ha begått åtalade gärningar under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Han
lider alltjämt av en allvarlig psykisk störning och det bedöms finnas medicinska förutsättningar att
överlämna NN till rättspsykiatrisk vård.
Det bedöms även finnas risk för återfall i allvarlig brottslighet varför den rättspsykiatriska vården bör
förenas med särskild utskrivningsprövning.

http://domstol.se/Domstolar/kalmartingsratt/bilaga%20pressmeddelande%20B%201163-14.pdf
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-09-10 kl. 20:12.
Citera
2014-09-10, 20:12
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Det är många som har frigång etc,dvs de är i princip fria.Detta väldigt tidigt efter begångna brott.I fall som dessa så tror jag dock han får sitta inlåst längre på psyket än om han hade blivit dömd till fängelse.

Lite info bara
Frigång= de har möjlighet att röra sig inom sjukhusområdet
Permission= Utanför sjukvårdsområdet

i bägge dessa fall får span (polisen) vetskap om att de kommer att röra sig fritt, när och under vilken tid.
Citera
2014-09-10, 20:15
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det finns mediciner som begränsar eller stoppar sexualdriften och de fungerar
alldeles utmärkt. Typiskt nog kan det krävas av en patient som vill ha permissioner.

Det stoppar dock inte driften av sadism eller liknade ifall det finns med i bilden. Det stoppar inte begäret efter barn....men de blir inte upphetsade av dem...så barnen kanske får vara ifred.

Det finns väldigt många olika former av pedofiler och mediciner fungerar inte på alla...tyvärr.
Citera
2014-09-10, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Lite info bara

i bägge dessa fall får span (polisen) vetskap om att de kommer att röra sig fritt, när och under vilken tid.
Ja du span hjälper nog inte så mycket.
Observera att jag personligen tycker att människor som dessa skall vårdas!
Citera
2014-09-10, 20:28
Bannlyst
Citat:
Lite info bara

Såna här människor hör inte hemma i fängelse.Det finns inte kompetens för att vårda dem där.Detta är ju ett beteende som vi inte vill ska upprepas.Det handlar ju inte om en rånad bank eller en stulen bil.
Citera
2014-09-10, 20:36
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Såna här människor hör inte hemma i fängelse.Det finns inte kompetens för att vårda dem där.Detta är ju ett beteende som vi inte vill ska upprepas.Det handlar ju inte om en rånad bank eller en stulen bil.

Kanske inte..men om de inte kan botas? Jag har inte hängt med på sistånde men det fanns väl ett förslag att alla skulle dömas till fängelse och fanns behovet skulle de få vård där. Någon som vet hur detta fortskrider ( eller inte gör det...)
PS . jag personligen vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i frågan men om vi pratar om sexuell läggning så som hetro eller homo...eller typ pedofil kanske vård inte är ett alternativ. Lika lite som om vi ska behandla alla gay och tror att de ska bli "friska". Visst kan de alltid avhålla sig från att praktisera så att säga men i detta fall handlar det om väldigt små barn som inte kan värja sig och oftast eller heller skvallrar...men blir skadade för livet ...
Citera
2014-09-10, 20:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vad tycker ni skall ske med de som anställde honom,och som tyckte att han var lämplig för denna arbetsplats?Tittar man lite i miljöerna runt denna människa så borde man väl ana oråd?Eller är detta Småland som det ser ut idag?

Bra fråga, Drottman har kommit alldeles för lindrigt undan, undrar varför den granskande journalistiken totalt har släppt damen, hon har en hel del att förklara.
Citera
2014-09-10, 20:52
Bannlyst
Citat:
Kanske inte..men om de inte kan botas? Jag har inte hängt med på sistånde men det fanns väl ett förslag att alla skulle dömas till fängelse och fanns behovet skulle de få vård där. Någon som vet hur detta fortskrider ( eller inte gör det...)
PS . jag personligen vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i frågan men om vi pratar om sexuell läggning så som hetro eller homo...eller typ pedofil kanske vård inte är ett alternativ. Lika lite som om vi ska behandla alla gay och tror att de ska bli "friska". Visst kan de alltid avhålla sig från att praktisera så att säga men i detta fall handlar det om väldigt små barn som inte kan värja sig och oftast eller heller skvallrar...men blir skadade för livet ...
Nu när vi inte har dödstraff eller liknande.Bara man gör något intelligent av tiden man spärrar in dom.Det finns en del utav dessa som är mer manipulativa och definitivt mycket farligare än denna person.Den lilla inblick jag fått i denna persons liv o närmsta krets så säger det mig att den miljön är sjuk i sig.Detta är familjer/människor som tappat allt vett.Det är bara nåt som är fel med dessa människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in