2014-10-03, 13:51
Avstängd
Högsby kommun har nu genomfört den tillsyn av en fristående förskola där en 21-årig praktikant har dömts för ett stort antal sexuella övergrepp.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5981955
Citera
2014-10-04, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Högsby kommun har nu genomfört den tillsyn av en fristående förskola där en 21-årig praktikant har dömts för ett stort antal sexuella övergrepp.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5981955

Det var väl för jävla illa, förskolan får ju kritik i stort sett för allt. Lokalen, personalen och
vekrsamheten, fy satan inget verkar ha fungerat och eldsjälens hjärna verkar vara i det
absolut värsta skicket. Hur fan kan Drottman säga att hon tycker att kritiken om att
praktikanter fått arbeta för fritt är oberättigad. Hon borde verkligen låsas in på samma
avdelning som JS. Fy fan vad runkmaterial kärringen gett pedofilerna just för att hon inte
hållit koll på en mycket, mycket psykiskt sjuk Joker utan låtit han "arbetat" allt för fritt!

Fan så denna Drottman lyckats reta upp mig!
Citera
2014-10-04, 15:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det var väl för jävla illa, förskolan får ju kritik i stort sett för allt. Lokalen, personalen och
vekrsamheten, fy satan inget verkar ha fungerat och eldsjälens hjärna verkar vara i det
absolut värsta skicket. Hur fan kan Drottman säga att hon tycker att kritiken om att
praktikanter fått arbeta för fritt är oberättigad. Hon borde verkligen låsas in på samma
avdelning som JS. Fy fan vad runkmaterial kärringen gett pedofilerna just för att hon inte
hållit koll på en mycket, mycket psykiskt sjuk Joker utan låtit han "arbetat" allt för fritt!

Fan så denna Drottman lyckats reta upp mig!

Det är ju väldigt märkligt att hon behandlas med sådana silkesvantar, eldsjäl eller inte det ärhon som haft huvudansvaret för att allt kunnat hända.

Har man ett så pass dåligt omdöme ska man få stå till svars på ett helt annat sätt än vad som har skett.
Citera
2014-11-26, 19:21
Medlem
Någon som vet något mer om vad som händer i fallet? Väldigt tyst..?
Citera
2015-03-29, 01:19
Medlem
Lite märklig intervju med chefen för den aktuella förskolan i DN idag.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ett-ar-sedan-helvetet-kom-till-hogsby/

Först och främst lägger skribenten mycket vikt vid att benämna chefen vid hennes smeknamn (Maggan). Smeknamnet nämns hela 12 gånger i texten. Det skall tydligen präntas in hos läsarna.

Sen läggs stor vikt vid att kommentera lokaltidningen Barometern OT's minskade intresse för att göra uppmuntrande reportage om förskolan sedan pedofilbrotten uppdagades.

Konstig prägel på hela artikeln.
Inte ett ord om efterspelet för förskolans del. Vad har övergreppen fört med sig för statlig/kommunal kontroll och styrning av förskolor osv... Dessa frågor nöter säkerligen mer hos DN:s läsarkrets än "Maggans" personliga relation till en liten lokaltidning i Oskarshamn.
Citera
2015-03-29, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Lite märklig intervju med chefen för den aktuella förskolan i DN idag.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ett-ar-sedan-helvetet-kom-till-hogsby/

Först och främst lägger skribenten mycket vikt vid att benämna chefen vid hennes smeknamn (Maggan). Smeknamnet nämns hela 12 gånger i texten. Det skall tydligen präntas in hos läsarna.

Sen läggs stor vikt vid att kommentera lokaltidningen Barometern OT's minskade intresse för att göra uppmuntrande reportage om förskolan sedan pedofilbrotten uppdagades.

Konstig prägel på hela artikeln.
Inte ett ord om efterspelet för förskolans del. Vad har övergreppen fört med sig för statlig/kommunal kontroll och styrning av förskolor osv... Dessa frågor nöter säkerligen mer hos DN:s läsarkrets än "Maggans" personliga relation till en liten lokaltidning i Oskarshamn.

Jag hakar inte upp mig så mycket på smeknamnet Maggan men förstår vad du menar,
artikeln skall göras vänskaplig och ledig. Jag anser inte att det journalistiska budet
går hem, tvärtom faktiskt, mycket tack vare att det framgår att lokalmedia inte vill skriva om
förskolan och det kan jag ärligt förstå, ett bra och förståeligt val av lokaltidningen.
Drottman valde ju själv att avböja all kontakt med media när härvan uppdagades, ingen förklaring
alls utan iställetkan vi läsa i DN:s artikel idag att hon smet iväg till sommarstugan för att handskas
med problemet. Detta försök av DN att ge henne en "andra chans" på hennes villkor funkar
definitivt inte enligt mig.

Sen att hon överhuvudtaget nämner sin rädsla för att anställa manliga pedagoger i denna
artikel borde ge anledning till ett nytt sommarstugebesök för gott för detta elände som drabbade
förskolan har inget med manliga pedagoger att göra, hon öppnade sin dörr för en allvarligt
psykiskt störd praktikant, det har inget med kön att göra.

Är det på nyanlända flyktingbarn hon numera hankar sig fram på kan man undra när DN
nödvändigtvis var tvungna att förmedla att det åtminstone finns en blondrufsig treåring
som ropar: "Maggan, Maaaggan!" ?
Senast redigerad av LKVN 2015-03-29 kl. 11:40.
Citera
2015-03-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag hakar inte upp mig så mycket på smeknamnet Maggan men förstår vad du menar,
artikeln skall göras vänskaplig och ledig.
[...]
Detta försök av DN att ge henne en "andra chans" på hennes villkor funkar
definitivt inte enligt mig.

Sen att hon överhuvudtaget nämner sin rädsla för att anställa manliga pedagoger i denna
artikel borde ge anledning till ett nytt sommarstugebesök för gott för detta elände som drabbade
förskolan har inget med manliga pedagoger att göra, hon öppnade sin dörr för en allvarligt
psykiskt störd praktikant, det har inget med kön att göra.
Det känns verkligen som ett försök att göra intervuobjektet som en "kompis" med hela läsekretsen. Med tanke på allvarlighetsgrad och omfattning av övergreppen samt hur pass nära de ligger i tiden vore det mer passande med en mer formell ton.

Hon borde själv begripa att det var fråga om en olämplig individ, ej olämpligt kön.

Det framgår ju t.o.m av domen att hon kände till att JS bar med sig ett starkt trauma från barndomen (bilolycka) och att han kunde få oväntade utbrott. Trots detta valde hon att bereda honom en praktikplats.

Hade väntat mig mer granskande journalistik från DN.
Citera
2015-03-29, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det känns verkligen som ett försök att göra intervuobjektet som en "kompis" med hela läsekretsen. Med tanke på allvarlighetsgrad och omfattning av övergreppen samt hur pass nära de ligger i tiden vore det mer passande med en mer formell ton.

Hon borde själv begripa att det var fråga om en olämplig individ, ej olämpligt kön.

Det framgår ju t.o.m av domen att hon kände till att JS bar med sig ett starkt trauma från barndomen (bilolycka) och att han kunde få oväntade utbrott. Trots detta valde hon att bereda honom en praktikplats.

Hade väntat mig mer granskande journalistik från DN.

Jag håller fullständigt med dig, artikeln är osmaklig och framförallt ett hån mot allvaret
som drabbade alla. Men jag tror inte läsarkretsen tar artikeln till sig bara bilden i sig
där av "Eldsjälen" tittar ut genom fönstret omgiven av barnhänder säger att detta
kommer att vara en mindre genomtänkt eller neutral artikel. Att den ens fått publicerats
övergår faktiskt mitt förstånd då upplägget endast vinklas utifrån Drottmans kränkta
känslor. Hon gör inget annat än skyller ifrån sig och hon drar sig inte heller för att
dra in "offren" för att rättfärdiga sin förskola, bara två utsatta barn valde att gå,
resten stannade och t o m saknar och minns den outtröttligat lekande och trollande
pedofilen. Vad vill man ha sagt med det, att han inte bara gjorde illa utan även gott
för dom små liven?

Jag tror absolut inte denna artikel gynnar henne på nåt vis och hennes vädjan via DN till
att lokalmedia skall ta sig an denna förskola kommer inte att ge gehör. Tvärtom tror
jag dom känner en oerhörd lättnad nu att dom inte publicerade skiten som DN istället
oförklarligt tar sig an. Ganska säkert kommer Josefin Sköld att få ta emot fler negativa än
positiva mail för sin osmakliga hyllningsartikel till eldsjälen Drottman. Är det verkligen
en artikel likt denna vi vill läsa om ett år efter att Sveriges största sexbrottshärva
på en förskola rullades upp, jag tror ingen som kan tänka själv svarar ja på den frågan. . .
Senast redigerad av LKVN 2015-03-29 kl. 15:32.
Citera
2015-12-12, 23:19
Medlem
Maulcas avatar
Dagispedofilen nekas permission

Mannen som dömts för grova sexövergrepp på barn på en förskola i Högsby får inte några permissioner från den rättspsykiatriska vården. Det har förvaltningsrätten beslutat.

Åklagaren motsätter sig däremot permissioner och menar att frågan är för tidigt väckt, dessutom är risken för återfall uppenbar.

Källa Barometern-OT 20151211

http://www.barometern.se/hogsby/dagispedofilen-nekas-permission/
Citera
2015-12-13, 00:29
Medlem
Äntligen lite "balls" i rättsväsendet.
Citera
2016-08-27, 18:21
Medlem
Prawitzs avatar
Det här fallet är riktigt obehagligt. En sån här person borde aldrig mer släppas ut.
Citera
2016-11-14, 20:50
Medlem
Patetiskt. Han verkar vara helt borta.

Någon som vet hur det går för honom i nuläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in