2014-04-14, 23:35
Medlem
cloudsurfers avatar
Efter att läst en del i denna tråden så måste folk själva ta sitt sunda förnuft till fånga.. Det klankas ner på dagis personal, chefer, kommunen etc. Är det bättre där du bor? Är det bättre på ditt egna arbete? Är du sj en bättre människa som kan spå i framtiden och förebygga problem ?
Detta fallet blev så fel som det bara kunde bli, en kille som känner nån får genom denne sin praktik. Denna personen kan ju omöjligt veta vad som rör sig i huvudet på praktikanten. För honom var han kanske en super snäll å trevlig kille som bara var lite udda.. Personalen tyckte säkert likadant och säkert många föräldrar efter att han börjat. Men hur skulle nån kunna veta detta i förväg?
Hur många killar/tjejer får inte praktik via folk dom känner som talar gott om dom ?
Hur många får inte sina jobb via folk som dom känner?
Det är precis omöjligt att kunna gradera sig mot folk som har någon form av beteende som står utanför lagen. Detta visar dom ju inte förens gärningen är gjord.
Brister i systemet tycker många, vad skulle dom gjort? Verkar mer handla om folks frustration och hat till denna människa och då ska så många som möjligt få sig en känga.

Har du och dina barn bältet på er, har dina barn cykelhjälm ? Varselväst? Håller ni er till 3s regeln i trafiken med barn i bilen ?
Har ni alltid stenkoll på era ungar när dom är i trädgården å leker?
Vet ni egentligen vad det är för krav ni nu har? Hur ska man klara allt detta ? Ni gör det inte ens själva i erat egna hem, hunden kan bita barnet.. Ni kan glömma grinden.. Ni kan ha en super trevlig granne som pillar på erat barn när ni inte ser på.. Hur ska ni kunna veta detta?
Citera
2014-04-14, 23:36
Medlem
Det är fullt möjligt att han har vart på ännu flera barn eftersom den yngsta var 2 år ungefär. Och vid den åldern så kan man sällan minnas. Precis som någon skrev så vet vi ju inte hur många anmälningar det kommer att komma in.

Varje gång sånt här händer så sänks trovärdigheten drastiskt även för " vanliga " män som söker ett jobb som förskollärare, vilket såklart inte är så värst konstigt i det här läget.
Citera
2014-04-14, 23:53
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Det där är väl inte riktigt sant. Barnskötaryrket är på väg att försvinna helt och hållet, snart krävs lärarlegitimation för att få fast anställning så kraven på utbildning och kompetens höjs hela tiden. Fast jag tycker också att man borde höja ribban lite på själva utbildningen, allt och alla släpps igenom...jag har gått utbildningen med alla möjliga stolpskott som knappt kunde föra ett samtal, INGEN gallrades bort på vägen.

Däremot kan man kanske ställa frågan om man verkligen ska släppa in praktikanter från annat än lärarutbildningen.

Ja, varför ska man ta andra praktikanter än från lärarutbildningen när det snart bara kommer att vara förskolelärare som anställs på förskolor. Allt annat känns ju totalt onödigt. Jag tycker att det är en hälsosam utveckling att ställa högre krav på personalens kompetens och utbildning men det är ju synd om "stolpskott" lyckas ta en examen. Då behöver man se över utbildningen. Jag pluggar en masterutbildning till ämneslärare (gymnasielärare) på 330 hp och även fast det inte är svårt att komma in på programmet så krävs det en hel del att klara av kurserna. Typ hälften droppade av inom ett år och praktikerna sätter stopp för en del också. Stolpskott klarar helt enkelt inte av 5 tuffa år på universitetet. Fokuset hamnar mest på de ämnena som man sedan ska undervisa, så det finns inte mycket utrymme för flum och sånt. Är det 180 hp på programmet för förskolelärare? Är det mycket flum eller ingår det mycket högkvalitativ pedagogikundervisning och beteendevetenskap?

Är det någon som vet om Jocke pluggat något tidigare och om han jobbat med något innan? Varför hamnade han på förskolan? Ville han jobba med barn senare? Det här med teatern borde väl inte ha räckt tänker jag.
Citera
2014-04-15, 00:01
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloudsurfer
Efter att läst en del i denna tråden så måste folk själva ta sitt sunda förnuft till fånga.. Det klankas ner på dagis personal, chefer, kommunen etc. Är det bättre där du bor? Är det bättre på ditt egna arbete? Är du sj en bättre människa som kan spå i framtiden och förebygga problem ?
Detta fallet blev så fel som det bara kunde bli, en kille som känner nån får genom denne sin praktik. Denna personen kan ju omöjligt veta vad som rör sig i huvudet på praktikanten. För honom var han kanske en super snäll å trevlig kille som bara var lite udda.. Personalen tyckte säkert likadant och säkert många föräldrar efter att han börjat. Men hur skulle nån kunna veta detta i förväg?
Hur många killar/tjejer får inte praktik via folk dom känner som talar gott om dom ?
Hur många får inte sina jobb via folk som dom känner?
Det är precis omöjligt att kunna gradera sig mot folk som har någon form av beteende som står utanför lagen. Detta visar dom ju inte förens gärningen är gjord.
Brister i systemet tycker många, vad skulle dom gjort? Verkar mer handla om folks frustration och hat till denna människa och då ska så många som möjligt få sig en känga.

Har du och dina barn bältet på er, har dina barn cykelhjälm ? Varselväst? Håller ni er till 3s regeln i trafiken med barn i bilen ?
Har ni alltid stenkoll på era ungar när dom är i trädgården å leker?
Vet ni egentligen vad det är för krav ni nu har? Hur ska man klara allt detta ? Ni gör det inte ens själva i erat egna hem, hunden kan bita barnet.. Ni kan glömma grinden.. Ni kan ha en super trevlig granne som pillar på erat barn när ni inte ser på.. Hur ska ni kunna veta detta?

Saken är den att Jocke inte har en adekvat utbildning för att jobba med barn. Han borde inte ha fått så mycket egen tid med barnen så snabbt. Han borde ha gått vid sidan om en handledare, vilket jag tror att han inte gjorde speciellt ofta eller länge då han hann vara på så många barn på en relativ kort period. Förskolepersonalens jobb är att ta hand om dessa barn och ge dem en bra och lärorik dag. Det har de uppenbarligen inte lyckats göra. Föräldrar saknar ofta utbildning om hur man ska ta hand om barn men visst ställs det höga krav på dem med om de utsätter barn för fara. Förskolepersonal ska man kunna ställa ännu mycket högre krav på då de ska vara experter på att ta hand om barn.
Citera
2014-04-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Saken är den att Jocke inte har en adekvat utbildning för att jobba med barn. Han borde inte ha fått så mycket egen tid med barnen så snabbt. Han borde ha gått vid sidan om en handledare, vilket jag tror att han inte gjorde speciellt ofta eller länge då han hann vara på så många barn på en relativ kort period. Förskolepersonalens jobb är att ta hand om dessa barn och ge dem en bra och lärorik dag. Det har de uppenbarligen inte lyckats göra. Föräldrar saknar ofta utbildning om hur man ska ta hand om barn men visst ställs det höga krav på dem med om de utsätter barn för fara. Förskolepersonal ska man kunna ställa ännu mycket högre krav på då de ska vara experter på att ta hand om barn.

Vet du nåt om hur länge han hsde praktiserat där innan det här hände? Hur kom han dit som praktikant utan nån utbildning.? Via kontakter?
Citera
2014-04-15, 00:15
Medlem
Sjukt.
Ska väl inte säga att det är "okej" eller "varit en sak om" om han tagit bilder på dom.
Men vem fan är så sjuk som förgriper sig på folk, speciellt barn....
Citera
2014-04-15, 00:23
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Vet du nåt om hur länge han hsde praktiserat där innan det här hände? Hur kom han dit som praktikant utan nån utbildning.? Via kontakter?

Så vitt jag vet så hann han vara där i 2 månader och han går inte på någon förskoleutbildning. Jag försöker hitta info om han kan ha pluggat något annat men med tanke på hans ålder så lär han isf inte hunnit plugga speciellt länge. Vad jag hört är att han fått jobbet genom någon kontakt på förskolan men det verkar inte röra sig om någon han känner väl, tex vän eller släkting. Har hört något om att det har varit via en teateruppvisning men jag vet inte alls om det stämmer. Det verkar hur som helst inte som att den kontakten kände honom mer än ytligt.
Citera
2014-04-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Så vitt jag vet så hann han vara där i 2 månader och han går inte på någon förskoleutbildning. Jag försöker hitta info om han kan ha pluggat något annat men med tanke på hans ålder så lär han isf inte hunnit plugga speciellt länge. Vad jag hört är att han fått jobbet genom någon kontakt på förskolan men det verkar inte röra sig om någon han känner väl, tex vän eller släkting. Har hört något om att det har varit via en teateruppvisning men jag vet inte alls om det stämmer. Det verkar hur som helst inte som att den kontakten kände honom mer än ytligt.

Låter ju inte helt smart att " anlita " någon som en anställd knappt känner, om det nu är så. Jag hade nog inte gjort de, men hade det ändå blivit så hade jag nog haft mer koll på praktikanten.
Senast redigerad av volvo230 2014-04-15 kl. 00:47.
Citera
2014-04-15, 00:49
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Låter ju inte helt smart att " anlita " någon som en anställd knappt känner, om det nu är så. Jag hade nog inte gjort de, men hade det ändå blivit så hade jag nog haft mer koll på honom/henne.

Japp, det lär de få äta upp. Gissar på att de ansvariga för praktikanten kommer att få "gå". Kanske hela dagiset klappar igen. Vem vågar lämna barnen där igen liksom.
Citera
2014-04-15, 01:48
Medlem
Har det framkommit vad han läste på gymnasiet eller om han överhuvudtaget genomförde en hel linje?

Han ska ha gått på Mönsteråsgymnasiet enligt sin Googlesida. Det vore intressant att veta vilken linje han gick på.
Citera
2014-04-15, 07:00
Medlem
Esset45s avatar
Fristående skolor har inte lika höga krav på sig att ha utbildad personal, där räcker de ofta med en förskollärare och resten barnskötare. Blir också billigare.. Kommunala förskolor har högre krav. Vet dock inte om detta är fallet på just denna förskola. Är det denna: http://www.hogsby.se/Kommun/Organisation/Barn-och-utbildning/Fritidshem-och-foerskoleklasser/Fristaaende-foerskola-fritidshem-Juvelernas-hus-Ruda det gäller? Inriktning teater och friluftsliv....
Citera
2014-04-15, 07:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Fristående skolor har inte lika höga krav på sig att ha utbildad personal, där räcker de ofta med en förskollärare och resten barnskötare. Blir också billigare.. Kommunala förskolor har högre krav. Vet dock inte om detta är fallet på just denna förskola. Är det denna: http://www.hogsby.se/Kommun/Organisation/Barn-och-utbildning/Fritidshem-och-foerskoleklasser/Fristaaende-foerskola-fritidshem-Juvelernas-hus-Ruda det gäller? Inriktning teater och friluftsliv....
Vilka högre krav skulle finnas på Kommunala förskolor menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in