2014-09-10, 15:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kan rekommendera Rapport av Birgitta Stenberg, om hennes tid på tjack.

Ska köpa den sen då jag läst de två böcker jag har hemma nu.
Citera
2014-09-10, 15:23
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Kan rekommendera Rapport av Birgitta Stenberg, om hennes tid på tjack.

Är det Gittan som är känd för att vara upphovsmannen till ordet KNARK när hon satt pundig på nåt café i paris?
Citera
2014-09-10, 15:26
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Är det Gittan som är känd för att vara upphovsmannen till ordet KNARK när hon satt pundig på nåt café i paris?

Skulle inte förvåna mig alls...

OnT; själv har jag börjat läsa (kommit typ 100 sidor) på Håkan Nessers "Levande och döda i Winsford".
Helt okej hittills speciellt för en anglofil som jag.
Senast redigerad av gato12 2014-09-10 kl. 15:32.
Citera
2014-09-10, 15:31
Medlem
Cinns avatar
Började precis på "Dokument rörande spelaren Rubashov" " av Carl-Johan Vallgren. Har tidigare läst "Den vidunderliga kärlekens historia" och gillade den så tänkte testa mer Vallgren.
Än så länge, c:a 20 sidor in, känner jag inte att jag kommit in i boken riktigt men hoppas att det vänder.
Citera
2014-09-10, 15:46
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla

Jag minns att en gammal dam satt i SVT:S "Debatt" och hävdade just att det var hon och hennes konstnärsvänner som myntade slanguttrycket i fråga. Det måste väl ha varit Stenberg? Jag kände nämligen inte till henne då, men jag kom att tänka på det nu när jag har börjat läsa hennes böcker.
Citera
2014-09-10, 15:48
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag minns att en gammal dam satt i SVT:S "Debatt" och hävdade just att det var hon och hennes konstnärsvänner som myntade slanguttrycket i fråga. Det måste väl ha varit Stenberg? Jag kände nämligen inte till henne då, men jag kom att tänka på det nu när jag har börjat läsa hennes böcker.

Citat:
Skulle inte förvåna mig alls...

OnT; själv har jag börjat läsa (kommit typ 100 sidor) på Håkan Nessers "Levande och döda i Winsford".

Wikipediade lite och hittade följande
Citat:
Knark är det vanligast förekommande slangordet för narkotika och är så pass vanligt att ordet till stora delar ersatt ordet narkotika. Författaren Birgitta Stenberg hävdar att hon och Paul Andersson myntade ordet i betydelsen narkotika (tidigare kunde ordet betyda "sup" eller "knarrljud") under sin tid i Paris 1950.[4] De lär ursprungligen ha använt ordet som ett täcknamn.[
Vill även minnas att ordet knark syftande till käkspänningarna som uppstår vid intag av amfetamin och den känslan.

För att hamna OnT så läser jag just nu Totte ska sova, har tagit mig igenom ungefär halva verket men inte riktigt fastnat, känns mest som en serie upprepningar men den kanske tar sig.
Senast redigerad av rockandrolla 2014-09-10 kl. 15:52.
Citera
2014-09-10, 16:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
själv har jag börjat läsa (kommit typ 100 sidor) på Håkan Nessers "Levande och döda i Winsford".

Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Började precis på "Dokument rörande spelaren Rubashov" " av Carl-Johan Vallgren. Har tidigare läst "Den vidunderliga kärlekens historia" och gillade den så tänkte testa mer Vallgren.

Två bra böcker, gillade dom mycket då jag läste dom!
Citera
2014-09-10, 16:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
''Den oerhörda värld jag har i mitt huvud - en bok om Franz Kafkas skrivande'' av Hans Blomqvist. Intressant och ganska djupgående biografi över Franz Kafkas liv och författarskap.
Citera
2014-09-10, 16:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
''Den oerhörda värld jag har i mitt huvud - en bok om Franz Kafkas skrivande'' av Hans Blomqvist. Intressant och ganska djupgående biografi över Franz Kafkas liv och författarskap.

Den minns jag som bra och läsvärd, men gillade nog Den osynliga domstolen av Torsten Ekbom lite mera.
Citera
2014-09-10, 16:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
BaalZeBub, jag antar att du inte laser denna rappakalja for ditt hoga nojes skull - skriver du pa en avhandling el likn? A andra sidan har jag en liknande drapa (inte vad amnesvalet betraffar, men sattet att narma sig stoffet, och behandla lasaren) pa sangbordet. Fungerar utmarkt som somnpiller och ger total amnesi dagen darpa

Nej, jag läser den av eget intresse. Försöker lära mig mer om tidiga Indoeuropéer, vedisk litteratur, Zoroastrianism och några närliggande saker.

Läser nu

The Horse, the Wheel, and Language: How Bronze-Age Riders From the Eurasian Steppes Shaped the Modern World
Citera
2014-09-10, 19:05
Medlem
stagger lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zulu859
Jag läser "Steglitsan" av Donna Tartt.
Intressant om konst, livet , vänskapen.
Theo Drucker är på ett konstmuseum då en explosion inträffar
som dödar hans mor.

Vad tyckte du om boken? Själv gillade jag boken skarpt,inte lika bra som föregående
böcker,men klart läsvärd,det är ju Donna Tartt.

Läste själv precis klart "Blindsight" av Peter Watts,tung sci-fi bok.
Dialogen i boken kändes väldigt svår,av någon anledning,fick aldrig in någon
bra "läsrytm",läsandet blev ingen njutning,boken var faktiskt helt okej,trots
mitt gnäll.
Ska nu börja läsa "The etched city" av K.J Bishop,verkar lovande.
Citera
2014-09-10, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Läser Den glömda historien av John Chrispinsson.

Den har undertiteln "Om svenska öden och äventyr under tusen år".

Citat: "Hertig Johan hade full koll på hur en europeisk renässansfurste skulle föra sig. En kungason på femtonhundratalet borde läsa de senaste böckerna, lyssna till modern musik och ordna häftiga fester."

Denna bok måste jag läsa! Tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in