2014-09-03, 20:10
Medlem
Jag läser den tredje och sista delen i David Pelzers trilogi, Pojken som överlevde. Jag har väl läst ungefär 40-50 sidor än så länge och den är lika bra och hjärtslitande som de resterande böckerna i trilogin.
Citera
2014-09-03, 20:33
Medlem
BaalZeBubs avatar
The Penguin History of Early India

https://www.goodreads.com/book/show/276113.The_Penguin_History_of_Early_India
Boken börjar andas lite liv när man kommit till den vediska tiden och indoeuropeiska hövdingar. Men boken lider i övrigt av en närmast outhärdlig allmän hållning. Detta känner man igen från en del dåliga svenska skolböcker i historia.

"Research on regional sources is increasing, some of which has modified the earlier perspective of subcontinental history. It also helps in analysing historical problems at greater depth."

"Methods of irrigating fields were not uniform, being dependent on natural conditions and the control of irrigation works. "

"Evidence for hunter-gatherers of the palaeolithic comes from various parts of the subcontinent."

Intresseklubben antecknar.

Exempel från när texten börjar tappa generaliseringssjukan och bli någorlunda läslig:
"The language of the Avesta and Indo-Aryan were cognates, descended from the same ancestral language. The date of the Avesta – the text of Zoroastrianism – has been controversial, but a mid-second millennium date is now being accepted. The linguistic relationship between the two includes not just words but also concepts. The interchangeability between ‘h’ and ‘s’ is one of the differences, but there is a consistency in this change such as haoma, daha, hepta hindu, Ahura in Avestan, and soma, dasa, sapta sindhu, asura in Rig-Vedic Sanskrit. In terms of religious concepts the attributes of gods are often reversed. Thus Indra is demonic in the Avesta, as are the daevas (devas or gods in Sanskrit) and Ahura/asura emerges as the highest deity. "

Jag kommer troligen att snart överge boken och leta efter något bättre.
Citera
2014-09-04, 14:03
Medlem
BaalZeBub, jag antar att du inte laser denna rappakalja for ditt hoga nojes skull - skriver du pa en avhandling el likn? A andra sidan har jag en liknande drapa (inte vad amnesvalet betraffar, men sattet att narma sig stoffet, och behandla lasaren) pa sangbordet. Fungerar utmarkt som somnpiller och ger total amnesi dagen darpa
Citera
2014-09-04, 19:24
Medlem
Magiker och Glas, del fyra i Stephen Kings Det Mörka Tornet serien. Mycket bra serie för er som känner för en frisk vind av science fiction, fantasy och västern.
Dessutom läser jag Oryx och Crake (första delen i Maddaddam serien) av Margaret Atwood. Mycket bra skriven och ett intressant men möjligt framtidsscenario.
Citera
2014-09-06, 16:16
Medlem
LittleHatJoness avatar
En bok om Jolo., utgiven av Jolo-sällskapet. Ögonvittnen berättar anekdoter om och kring den legendariska reportern och stilisten. Jag älskar tidningsmiljön och är helt fångad.
Citera
2014-09-06, 17:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
''En dåres försvarstal'', Strindberg. Kurslitteratur. Kommit ca 1 kapitel in i boken. Ogillar Strindberg vanligtvis och har alltid föredragit den samtida Hjalmar Söderberg, men jag antar att den är okej. Gillar språket i alla fall.
Citera
2014-09-06, 18:45
Medlem
takeitchills avatar
Började läsa "Främlingen" av Albert Camus. Rätt trevlig bok, har just läst till andra delen. Språket är oerhört avskalat. De senaste månaderna har jag i princip bara läst böcker av Haruki Murakami och nu läsa denna bok är som att gå från dag och natt när det kommer till språk och beskrivningar.
Citera
2014-09-07, 00:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har kommit 30 sidor in i Hærværk av Tom Kristensen. På danska. Svensk titel Förintelse. Är halvdansk men har aldrig riktigt läst böcker på danska tidigare men jag kommer lätt in i språket. Ståendes i två kulturer har jag känslomässig förståelse för både den svenska kontra danska mentaliteten, vilket är fördelaktigt för min upplevelse av boken då jag läser den danska mentaliteten genom språket. En avvaktande, lite barsk livssyn som ändå är inkluderande och där kan man kan "agree to disagree" förmedlas.
Citera
2014-09-09, 00:38
Medlem
Halloween2s avatar
Ingen just nu men var på bibblan och beställde in :
Efter Floden av P.C. Jersild
På Stranden av Nevil Shute
Vägen av Cormac McCarthy

Ser fram i mot att börja läsa dom i alla fall
Citera
2014-09-09, 00:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Vägen av Cormac McCarthy
Åhh, jag avundas dig som inte läst det mästerverket än.
Citera
2014-09-09, 06:53
Medlem
rockandrollas avatar
I väntan på att Nekromantikerns krig 3: Endspiel släpps tänkte jag passa på att läsa ikapp och plockade igår fram Nekromantikerns ensamhet del 1 (sjätte delen i Svärdets väktare) och till alla er som gillar fantasy
men som ännu inte upptäckt Nick Perumov's fantastiska värld kan jag bara säga, läs.
Och nej den finns inte på engelska utan ni får hålla tillgodo med svenska om ni inte behärskar ryska.
Citera
2014-09-09, 15:19
Medlem
Har läst ca 70 sidor ur Arthur C. Clarke's 2010: Odyssey Two då jag är ett enormt fan av 2001 (föredrar filmen, dock) och då kändes det givet att fortsätta med den sagan. Hittills gillar jag den skarpt, mycket bra uppföljning på föregångaren. Historien börjar precis ta fart ordentligt så, så särskilt mycket mer åsikter kan jag inte ge just nu. Ska bli intressant att se hur den tar sig längre in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in