2013-10-19, 23:27
Medlem
serotonins avatar
Märker att jag var lite väl sval i mitt tidigare omdöme av Bukowski. Min oskuld och Pearl Harbor är faktiskt en smått lysande skildring av en uppväxt som inte var alltför enkel - stryk hemma, utanför i skolan och på det var han extremt ful som tonåring. Gillar hans svarthumoristiska sätt att beskriva detta. Läs den!
Citera
2013-10-20, 14:13
Medlem
jimmyfingerss avatar
Blood Meridian av Cormac McCarthy

Vilket jävla mästerverk. Få författare tilltalar mig så mycket som honom. Mänskligheten är blottad som den våldsamma och hänsynslösa varelse den är och alltid har varit.

10/10
Citera
2013-10-20, 20:00
Medlem
läser för tillfället harry potter böckerna (igen), har kommit halvägs genom den tredje boken, finner dem otroligt mysiga och trevliga. kan man växa ur harry potter serien? eller finner ni den lika fängslande som den första gången dem lästes som en knapp tonåring
Citera
2013-10-20, 21:45
Medlem
Hippos avatar
Har börjat läsa Hilldiggers av Neal Asher och fick nyss se på internet att det är ju för fan del två i en serie!! Jag är på sidan 70 ungefär. Är det någon mer som har läst den här serien? Hänger böckerna ihop eller ska jag lägga ner denna och läsa ettan först? Bara för att det hör till samma serie kan väl böckerna ändå vara ganska så fristående från varandra? Chansen är väl väldigt liten men inte omöjligt...
Citera
2013-10-20, 22:21
Medlem
jimmyfingerss avatar
Förresten, någon som har läst The Border Trilogy? Hur är de jämfört med annat av McCarthy? Blir väl att läsa dem inom ett halvår i alla fall...
Citera
2013-10-21, 01:44
Medlem
Staden som försvann av Stephen King, drygt hundra sidor in och jag älskar som vanligt Kings småstadsbeskrivningar. Bådar gott!
Citera
2013-10-21, 02:08
Medlem
Efter att ha sett "The Paradise" serien på SVT. Blev även då intresserad att faktiskt läsa boken av Emile Zola The Ladies' Paradise (översättare: Brian Nelson).

Hittills bara läst en givande introduktionen som ger en historisk överblick, sätter läsaren in i den tidens utveckling/samhällsförändringar som fångat och medverkat till författarens val av just ett varuhus i 1800-talets Paris (väldigt viktigt att ha denna kontext till hands).
Citera
2013-10-21, 03:18
Medlem
Shuffless avatar
199 sidor in i Sankta Psyko av Johan Theorn, helt okej Svensk spänning. Läser också A Game of Thrones på engelska, tror att jag är 80 sidor in. Köpte dem fyra första böckerna i somras men börja inte läsa föräns nu.
Citera
2013-10-21, 13:24
Medlem
Gantz92s avatar
The Beach av Alex Garland. Ganska bra om än lite träigt skriven. Protagonisten Richard är en ganska trist, osympatisk karaktär vilket påverkar boken ganska mycket då man ser allt genom hans ögon och hör honom berätta historien.
Har sett filmen ett par gånger och hörde hela tiden folk säga att boken var oändligt mycket bättre. Tycker nog att det är något av en överdrift. Skulle nog ge filmen en svag 3/5 och boken en stark 3/5. Bra men långt ifrån ett mästerverk.
Citera
2013-10-21, 18:49
Medlem
Fiskfjolls avatar
Läser förtillfället Vindens namn del 2 av Patrick Rothfuss. Mycket bra fantasybok. Efter jag läst första var jag tvungen att fortsätta med uppföljaren. Började läsa Stephen kings Knackarna men det gick inte att ta Vindens namn är huvudet.
Citera
2013-10-21, 20:32
Medlem
primeval.forests avatar
Jag har precis börjat på "Lång fin blond" av Claes Carlsson. Språket i boken verkar lite lekande slappt på något sätt, det balanserar lite på gränsen till att försöka vara någonting det inte är. Men jag är fortfarande bara i början och kommer precis från Kallocain's mörka värld så det kanske bara handlar om nyanser. Jag hoppas på bra läsning.
Citera
2013-10-21, 21:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av primeval.forest
Jag har precis börjat på "Lång fin blond" av Claes Carlsson. Språket i boken verkar lite lekande slappt på något sätt, det balanserar lite på gränsen till att försöka vara någonting det inte är. Men jag är fortfarande bara i början och kommer precis från Kallocain's mörka värld så det kanske bara handlar om nyanser. Jag hoppas på bra läsning.

Jag har tidigare hört en del gott om den från medlemmar på forumet och ska nog ge den en chans själv, blir att låna hem den ifrån biblioteket senast på onsdag.

Själv läser jag om Pool av Per Hagman, för kanske tredje eller fjärde gången, en typisk lättsmält och lättsam bok man betar av på ett par timmar. Hittade inte så mycket annat på biblioteket att läsa idag så fick bli denna och Volt, även den av Hagman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in