Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-08, 15:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Fraaga inte en 'bonnlaepp' som mig. Lyssna paa Renard. Han har en massa siffror och foerklaringar. Sjaelv har jag varken tid eller lust att foerdjupa mig i dessa SPEKULATIONER.

Nej, du håller dig till en annan sorts spekulationer.
Citera
2014-09-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, du håller dig till en annan sorts spekulationer.
Naejdaa. Paulus betygar ju sjaelv att Tro aer en fast oevertygelse, en full visshet.
Citera
2014-09-08, 17:36
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har skrivit att Armstrong motbevisats gång på gång, och ändå har jag ifrågasatt din källa för detta motbevisande. Du vägrar bara ta till dig saker som motsäger dig. Du är selektiv med vad för information du accepterar och inte accepterar. Oärlig med andra ord. För att inte nämna dum, som tror på svamlet om dödahavsfärden du länkade till. Har du kollat källorna för det?

Vi har redan disskuterat det här i en annan tråd. Men så här är det; Karen Armstrongs teori om Yaweh Guden är att den kommer från Caananiternas religion som följde många Gudar o Yaweh var en av dem.
Genom arkeologiska utgrävningar från 2010 o framåt har man hittat bevis för att judarna tillbad en enda Gud under o före Caananiternas tid. Så teorin faller ihop, den har inga tre ben att stå på, inte ens ett enda. Yaweh kommer inte från Caananiternas religion. Det är ungefär som att säga att Jumbojeten kom före Vikinga skeppet!!!
Citera
2014-09-08, 17:43
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Lyssna paa Renards foeredrag, www.gluefox.com. Hans yrke aer/var att saetta sig vael in i vetenskapliga Teorier. Han Gissar att Big-Bang moejligen kan staemma, och att den Stoeder Skapelseberaettelsen i GT. Han tror att tiden gick mycket snabbt i begynnelsen, att '1000 aar var saasom 1 aar'. - Sjaelv grubblar jag inte mycket paa fraagor, svaara som dessa. Aeven om man aegnade All sin tid aat alla dessa Teorier, aer det troligt att Gud aendaa har en 'hemlighet' som kullkastar hela rasket.

Korrekt. Big Bang teorin stämmer bra överens med att det finns en Gud. William Lane Graig bygger mycket argument på Big Bang.

Bara för att den stöder Guds existens så betyder det inte att den är sann. Det finns många bra argument mot Big Bang. Bla så dör ju allt liv, eller möjlighet till liv, om det pastöriseras så som Big Bang teorin proklamerar.
Citera
2014-09-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det finns många bra argument mot Big Bang. Bla så dör ju allt liv, eller möjlighet till liv, om det pastöriseras så som Big Bang teorin proklamerar.
Vad fasen yrar du om?

1. Var säger Big Bang-teorin någonting om liv?
2. Vad fan menar du med "pastöriseras"?
2. Varför skulle det vara ett motargument?

Kort och gott så går Big Bang-teorin inte ut på någonting annat än att universum expanderar. Detta innebär att ju längre tillbaka i tiden vi går så blir universum mindre. Därav Big Bang.
Detta kan vi iaktta idag.

Så låt oss börja om. Vad har du för motbevis mot att universum expanderar?
Senast redigerad av Daudodidi 2014-09-08 kl. 17:52.
Citera
2014-09-08, 19:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Fraaga inte en 'bonnlaepp' som mig. Lyssna paa Renard. Han har en massa siffror och foerklaringar. Sjaelv har jag varken tid eller lust att foerdjupa mig i dessa SPEKULATIONER.

Ok, men då säger vi att ett år antagligen är ett år.
Citera
2014-09-08, 19:49
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Korrekt. Big Bang teorin stämmer bra överens med att det finns en Gud. William Lane Graig bygger mycket argument på Big Bang.

Stämmer lika bra med att det skulle finnas två gudar. Eller nio. Eller 2000.

Citat:
Bara för att den stöder Guds existens så betyder det inte att den är sann. Det finns många bra argument mot Big Bang. Bla så dör ju allt liv, eller möjlighet till liv, om det pastöriseras så som Big Bang teorin proklamerar.

Kan vi få några fler "bra" argument mot BB? Det exempel du ger är värdelöst och visar bara på din fullständiga brist på kunskap.
Citera
2014-09-08, 20:49
Medlem
udons avatar
Citat:

Hmrf. Big Bang teori går ut på att man i enkla drag räknar baklänges eftersom universum expanderar (vilket är obestridda fakta). Vad har du för smarta argument som talar emot detta? Vi får ju ändå förutsätta att fysiker är rätt smarta människor som kan sitt arbete betydligt bättre än dig
Citera
2014-09-08, 22:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vi har redan disskuterat det här i en annan tråd. Men så här är det; Karen Armstrongs teori om Yaweh Guden är att den kommer från Caananiternas religion som följde många Gudar o Yaweh var en av dem.
Genom arkeologiska utgrävningar från 2010 o framåt har man hittat bevis för att judarna tillbad en enda Gud under o före Caananiternas tid. Så teorin faller ihop, den har inga tre ben att stå på, inte ens ett enda. Yaweh kommer inte från Caananiternas religion. Det är ungefär som att säga att Jumbojeten kom före Vikinga skeppet!!!

Och du har en källa för det här som inte är superbestfriendsfaithfacts?
Vad jag minns var det inte alls vad utgrävningarna konstaterade.
Citera
2014-09-08, 22:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
det finns ju Bevis; laes Skapelsen, laes Rom. 1; 19-21. - judarna fick ju bevis,genom tecken och undren i oeknen hela tiden. Foer en kort tid fruktade de Herren daerefter, men snart boerjade dom aater knorra och klaga paa Mose. - Bibeln aer tillraeckligt enkelt skriven foer att en olaerd person skall kunna bli fraelst. Att mycket har blivit knepigt och kraangligt beror paa att Kyrkor och Teologer bearbetats av Satan och hans aenglar. Aeven om Satan vill maenniskan Allt ont, saa aer hans 'Maintarget' att hindra att maenniskan blir fraelst. Ser till att goera Guds raka vaegar krokiga.
Nej det duger inte som bevis.
Finns inte ett enda bevis på att judarna existerat i Egyptien ens.

Och se på mig idag, hade funnits ett enda vettigt bevis på Guds existens hade jag accepterat det rakt av. Men det finns inte ett enda, inte ens något som kommer ens nära. Vad som ges som bäst är en "God of gaps" och vår okunskap duger inte som ett bevis för Gud.

Vidare är Satan Guds skapelse och som omnipotent visste Gud vad skapandet av Satan skulle innebära för människan och Gud fann det mycket gott.
1a Mose 001:031 Och Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott. Och det vart afton, och det vart morgon, den sjätte dagen.

Så skyll inte på Satan att han blev det Gud skapade honom till.
Citera
2014-09-08, 23:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

William Lane Craig antar jag du menar Graig har jag aldrig hört talas om, är inget annat än en pellejöns.
Om du tittar på alla debatter så är de alla modererade så han slipper bevisa Guds existens. Det skulle vara det första en teist skulle behöva göra innan han ens fick yttra sig i någon annan fråga.
Det är bara trams han levererar.

Och nej det finns inget i BB som stämmer bra med att en Gud skulle finnas.
Inget.

Och det finns bara ett argument mot BB och det är om inte inflationen ägt rum för det återstår att bevisa.

Och ja om ett antal miljarder år typ 90-100 är hela universum dött på liv.
Om ytterligare några hundra/tusen/... miljarder år upphör universum att existera då tiden upphör, då entropin tar ut sin rätt.
Senast redigerad av MeanME 2014-09-08 kl. 23:05.
Citera
2014-09-09, 01:18
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Vad fasen yrar du om?

1. Var säger Big Bang-teorin någonting om liv?
2. Vad fan menar du med "pastöriseras"?
2. Varför skulle det vara ett motargument?

Kort och gott så går Big Bang-teorin inte ut på någonting annat än att universum expanderar. Detta innebär att ju längre tillbaka i tiden vi går så blir universum mindre. Därav Big Bang.
Detta kan vi iaktta idag.

Så låt oss börja om. Vad har du för motbevis mot att universum expanderar?

Bibeln proklamerar för att Universum expanderar så det är ingenting jag är emot. Jag bara konstaterar att Big Bang teorin inte är komplett och har modifierats flera gånger pga problemen o kritiken av den. Som jag sa innan så är Big Bang teorin väldigt nära bibelns argument för vad som hände.

Snabb expansion av energi (m.m.) är samma sak som en explosion. Kasta ner en handgranat i experiment labratoriet!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in