Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 23:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag vill gärna tro att vi är överens om att de flesta inom relevanta vetenskapsområden är överens om Jordens ålder, eller åtminstone att den inte är yngre än 10 000 år.
Är vi inte överens om det länkar jag gärna till Wikipedia eller någon annan sida som anger denna konsensus.
Vill man som Jesus-något ifrågasätta denna konsensus eller resonemangen bakom tycker jag att bevisbördan ligger på denna person. Motsatsen blir lätt löjlig, att man exempelvis ska börja bevisa att människor minsann andas luft genom en fullständig genomgång av atmosfärens komposition och människans andningssystem, lungornas cellstruktur och så vidare.

Jag är som sagt var övertygad om att vetenskapen har rätt men var det inte min övertygelse det gällde utan om det verkligen finns absoluta bevis för att jorden måste vara äldre än 6000 år. Hur ser de ut i så fall, vad är de allra bästa bevisen att det är en omöjlighet? Något som absolut inte kan ifrågasättas ens på ett filosofiskt plan?
Citera
2015-06-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är övertygad om att vetenskapen har rätt men bevisbördan ligger förstås på de som hävdar den linjen.
Ja,påstår man att jorden är under 10 000 år så har man bevisbörda för det påståendet.
Citera
2015-06-08, 23:07
Medlem
Mankas avatar
Många människor kan inte tänka sig att något som ser naturligt ut på jorden och universum kan vara ditplacerat annat än med de lagar vi känner till. Om Gud skapat i det fördolda kan jorden vara 6000 år eller något liknande.

Jesus delade ju ut från få fiskar och bröd till tusentals. Innebär ju att maten skapades. Tror man att det hände kan man ju gå all-in och tro hela fanskapet universum och jorden bildats på en gång.
Citera
2015-06-08, 23:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja,påstår man att jorden är under 10 000 år så har man bevisbörda för det påståendet.

Ja om man påstår det har man bevisbördan men inte om man bara tror det. Likaså har de som påstår att det är fel bevisbördan för det, men förstås inte om de också bara tror.
Citera
2015-06-08, 23:13
Medlem
Citat:
Jag är som sagt var övertygad om att vetenskapen har rätt men var det inte min övertygelse det gällde utan om det verkligen finns absoluta bevis för att jorden måste vara äldre än 6000 år. Hur ser de ut i så fall, vad är de allra bästa bevisen att det är en omöjlighet? Något som absolut inte kan ifrågasättas ens på ett filosofiskt plan?

Allt kan ifrågasättas på ett filosofiskt plan, med magi som "Gud gjorde att fluorid absorberas snabbare i just denna sten för att lura vetenskapen", så detta mål kommer aldrig att nås om man flyttar det så långt.
Citera
2015-06-08, 23:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Allt kan ifrågasättas på ett filosofiskt plan, med magi som "Gud gjorde att fluorid absorberas snabbare i just denna sten för att lura vetenskapen", så detta mål kommer aldrig att nås om man flyttar det så långt.

Ja och därför finns inga absoluta bevis för någonting, allt är bara mer eller mindre sannolikt.
Citera
2015-06-08, 23:16
Medlem
Citat:
Det enklaste att föstå torde vara mängden kol-14 i organiskt material.

Man måste ifrågasätta en hel del av nutida vetenskap för att rycka undan fötterna på den dateringsmetoden.
Citera
2015-06-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ja om man påstår det har man bevisbördan men inte om man bara tror det. Likaså har de som påstår att det är fel bevisbördan för det, men förstås inte om de också bara tror.
Vill man diskutera saken så tror man bara inte. Så då har man bevisbörda anser jag. Om man inte är ärlig och säger klart och tydligt att det är en tro det handlar om.
Citera
2015-06-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ja och därför finns inga absoluta bevis för någonting, allt är bara mer eller mindre sannolikt.

Du skrev inte det inlägget. Du tror att du gjorde det, men egentligen inte. Du andas heller inte luft eller går på dina ben.
Filosofiskt förstås. Tycker du att definitionen av något man "vet" ska läggas så högt, och leder det någonstans?
Citera
2015-06-08, 23:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det enklaste att föstå torde vara mängden kol-14 i organiskt material.

Man måste ifrågasätta en hel del av nutida vetenskap för att rycka undan fötterna på den dateringsmetoden.

Ja det är ett starkt bevis på att jorden är äldre än 6000 år men inget absolut bevis. Det räcker alltså inte för att säga att Bibeln omöjligen kan ha rätt.
Citera
2015-06-08, 23:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du skrev inte det inlägget. Du tror att du gjorde det, men egentligen inte. Du andas heller inte luft eller går på dina ben.
Filosofiskt förstås. Tycker du att definitionen av något man "vet" ska läggas så högt, och leder det någonstans?

Nej jag sätter inte definitionen för vad man "vet" så högt för då blir det meningslöst. Jag accepterar därför att min gräns för det jag anser att jag vet inte är någon absolut sanning.
Citera
2015-06-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ja det är ett starkt bevis på att jorden är äldre än 6000 år men inget absolut bevis. Det räcker alltså inte för att säga att Bibeln omöjligen kan ha rätt.
Och vetenskapen sysslar väl inte med absolut sanning heller? Vem som helst kan gissa ålder på jorden och ha rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in