2014-09-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
2-0 efter nio minuter mot Holland. Saknas såklart ett antal spelare i båda lagen. Tyvärr fick Holland en spelare utvisad i samband med straffen som De Rossi slog in (2-0). Tror faktiskt att det italienska spelet led av detta, eftersom det bygger på stor rörlighet och snabbhet. Blir inte lika många möjligheter att erövra bollen och kontra.

Samtidigt kan det finnas en poäng, för det är troligen så Norge kommer att spela. Defensivt med chansartad offensiv. Fast med sämre individuell kvalitet. Men tyvärr blev det en tämligen avslagen match eftersom den var avgjord efter nio minuter. Försvaret kändes dock tryggt, även om det inte testades på riktigt allvar.

Aggressivt, rörligt, med fina kombinationer. Ingen saknade Balotelli. Ser bra ut Conte

Zaza visade att han hör hemma i gli Azzurri. Han imponerade på mig i premiären i Serie A, och fortsatte att göra det i gli Azzurri. Jag har såklart tidigare sett honom spela, men trodde inte att han kunde hantera denna nivå så snabbt.

Jag trodde att det saknades ”lirare” (Pirlo, Verratti, Montolivo, Giovinco osv) i startelvan, men inställning, aggressivitet, uppoffring, och rörlighet vägde upp det. Kanske hade de kunnat spela en större roll då de dominerade bollinnehavet efter att Holland spelade med 10 man. Då det var svårare att finna luckorna.

Och under andra halvlek så var det en jävla massa byten, som sig bör i en vänskapsmatch. Men det är svårt att bedöma.

Som sagt en vänskapsmatch. Och ingen imponerande startelva, många stora namn som saknades. Men det är anmärkningsvärt hur gli Azzurri uppträdde från start. Före denna match så hade Italien spelat 15 vänskapsmatcher med endast en enda usel vinst. En av 15 matcher! Och segern kom mot San Marino. Vafan! Den senaste vänskapsmatchen var mot Luxemburg. Oavgjort. Det är fan inte klokt.

Viktigt för Italien att få tillbaka lite självförtroende och vinnarskalle. Det behövdes och var viktigt. Få en bekräftelse på att man fortfarande är relevanta. En nystart. Conte för fan!

Kan ju kanske verka konstigt att jag följde denna vänskapsmatch, när jag tidigare alltid hävdat att de inte har någon betydelse. Men jag var helt enkelt jävligt nyfiken på Contes lag.

Immobile & Zaza! Ett osannolikt par som uppenbart fungerar.
Citera
2014-09-05, 09:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kan ju kanske verka konstigt att jag följde denna vänskapsmatch, när jag tidigare alltid hävdat att de inte har någon betydelse. Men jag var helt enkelt jävligt nyfiken på Contes lag.

Immobile & Zaza! Ett osannolikt par som uppenbart fungerar.

Bra sammanfattning av matchen i ditt tidigare inlägg. Conte förändrar mentaliteten, och det är helt rätt att satsa på att vinna vanliga landskamper. Den avvaktande lojheten har en tendens att följa med när det sedan gäller att till varje pris vinna matcher, dessutom är det ett svek mot publiken att inte göra sitt bästa.

De Rossi vet vad han vill se på en fotbollsplan, och han tar som väntat ingen hänsyn till radikalfeminismens befängda trosövertygelser (i Sverige skulle hans uttalande förmodligen kritiserats utifrån den utgångspunkten): verkliga män som spelar självuppoffrande är det som gäller för denna mittfältskämpe:

http://www.gazzetta.it/Calcio/Nazionale/04-09-2014/italia-de-rossi-cancella-passato-ripartiamo-uomini-veri-90360567679.shtml

Citat:
“Dopo l’eliminazione nessuno di noi ha parlato di giovani --- ma semplicemente detto che bisogna ripartire da uomini veri e da gente che suo vuole sacrificare e stasera non mi pare che ci fossero solo trentenni in campo”.

Conte lovprisar den stora vinnarvilja laget visade upp:

http://www.gazzetta.it/Calcio/Nazionale/04-09-2014/italia-olanda-conte-spogliatoi-italia-olanda-verratti-de-rossi-norvegia-immobile-90359121332.shtml?r labs=1&ak=2

Ser ut att vara vettiga spelarbetyg. Zaza och Immobile imponerade och verkade trivas tillsammans. Holland hade det besvärligt på de flesta håll, exempelvis Sneijder fick inte mycket uträttat:

http://www.goal.com/en/match/italy-vs-netherlands/1767811/ratings
Citera
2014-09-05, 22:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Italiens U21-lag spelar just en avgörande EM-kvalmatch hemma mot Serbien. Ställningen är 2-2 med tjugo minuter kvar, Italien måste vinna. Palermos Andrea Belotti har gjort Italiens mål. Vid sin sida på topp har han Sassuolos (utlånad från Juventus) Domenico Berardi, som ju gångna säsongen gjorde hela 16 mål i Serie A.
Truppen:

Citat:
GK Francesco Bardi 18 January 1992 (age 22) 27 0 Italy Chievo (on loan from Internazionale)
GK Nicola Leali 17 February 1993 (age 21) 1 0 Italy Cesena (on loan from Juventus)
GK Alessio Cragno 28 June 1994 (age 20) 1 0 Italy Cagliari

DF Matteo Bianchetti 17 March 1993 (age 21) 14 0 Italy Empoli (on loan from Verona)
DF Cristiano Biraghi 1 September 1992 (age 22) 13 1 Italy Chievo (on loan from Internazionale)
DF Luca Antei 19 April 1992 (age 22) 9 0 Italy Sassuolo
DF Davide Zappacosta 23 June 1992 (age 22) 7 0 Italy Atalanta
DF Stefano Sabelli 13 January 1993 (age 21) 4 1 Italy Bari
DF Daniele Rugani 29 July 1994 (age 20) 2 1 Italy Empoli (on loan from Juventus)
DF Alessio Romagnoli 12 January 1995 (age 19) 2 0 Italy Sampdoria (on loan from Roma)
DF Nicola Murru 16 November 1994 (age 19) 2 0 Italy Cagliari

MF Federico Viviani 24 March 1992 (age 22) 11 2 Italy Latina (on loan from Roma)
MF Cristian Battocchio 10 February 1992 (age 22) 9 2 Italy Virtus Entella (on loan from Watford)
MF Daniele Baselli 12 March 1992 (age 22) 8 0 Italy Atalanta
MF Lorenzo Crisetig 20 January 1993 (age 21) 7 2 Italy Cagliari (on loan from Internazionale)
MF Salvatore Molina 1 January 1992 (age 22) 6 0 Italy Atalanta
MF Danilo Cataldi 6 August 1994 (age 20) 2 1 Italy Lazio
MF Marco Benassi 5 May 1994 (age 20) 2 0 Italy Torino
MF Jacopo Dezi 10 February 1992 (age 22) 2 0 Italy Crotone
MF Stefano Sturaro 9 March 1993 (age 21) 1 0 Italy Genoa (on loan from Juventus)

FW Samuele Longo 12 January 1992 (age 22) 12 2 Italy Cagliari (on loan from Internazionale)
FW Andrea Belotti 20 December 1993 (age 20) 8 3 Italy Palermo
FW Marcello Trotta 29 September 1992 (age 21) 3 2 England Fulham
FW Federico Bernardeschi 16 February 1994 (age 20) 2 0 Italy Fiorentina
FW Domenico Berardi 1 August 1994 (age 20) 2 0 Italy Sassuolo (on loan from Juventus)

Edit: Berardi gör 3-2 på ett rappt skott som dock målvakten borde tagit.

Och de håller undan och vinner matchen. Den började katastrofalt, 0-2 efter tretton minuter. Nu räcker det med vinst hemma mot Cypern för att vinna gruppen. Italien vann borta med 2-0, så det bör kunna gå vägen.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-09-05 kl. 23:02.
Citera
2014-09-05, 23:00
Bannlyst
Vafan är det som händer med G.Rossi? Skadad i ytterligare fem månader och ännu en knäoperation genomförd.

Är det fjärde gången gilt nu eller? Jag tror inte hans knän överlever något elitspel framöver.
Citera
2014-09-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Italiens U21-lag spelar just en avgörande EM-kvalmatch hemma mot Serbien. Ställningen är 2-2 med tjugo minuter kvar, Italien måste vinna. Palermos Andrea Belotti har gjort Italiens mål. Vid sin sida på topp har han Sassuolos (utlånad från Juventus) Domenico Berardi, som ju gångna säsongen gjorde hela 16 mål i Serie A.
Truppen:

Edit: Berardi gör 3-2 på ett rappt skott som dock målvakten borde tagit.

Och de håller undan och vinner matchen. Nu räcker det med vinst hemma mot Cypern för att vinna gruppen. Italien vann borta med 2-0, så det bör kunna gå vägen.

Crisitig och Longo startade. Men inte Murru! Han var fan inte ens på bänken. Vilket gör mig orolig. Är det en skada eller spelar Di Biagio allanballan igen? Murru stängdes ju tidigare av i U21 pga den etiska koden. Osäkert varför. Men det var ett tag sedan.

Italien ställde istället upp med det i sammanhanget relativt erfarna försvaret:

Biraghi (22 år, 24 matcher i Serie A), Bianchetti (21 år, 3 matcher i Serie A), Antei (21 år, 23 matcher i Serie A) och Zappacosta (21 år, 1 match i Serie A).

Och Nicola Murru (19 år och 36 matcher i Serie A), dvs betydligt yngre och såklart mer erfaren. Är tämligen säker på att Murru är den med flest Serie A-matcher i U21-truppen. Trots att han tillsammans med Romagnoli är de enda som är under 20 år.

Och mycket riktigt stod det 0-2 till Serbien efter 13 minuter. Vafan i helvete. Man lyckades dock rädda situationen och vända. 3-2, starkt såklart. Men fullständigt onödigt att hamna i den situationen.

Ekdal gjorde såklart en fin och stabil insats har jag förstått. Och i natt gör kanske Ibarbo comeback efter sin skada, då Colombia besöker Brasilien. Han missade alltså premiärmatchen mot Sassuolo, men har förlängt med Cagliari. Ska bli för jävla kul att se vad Zeman kan skapa med Sau & Ibarbo. Det lär gå undan…

Naturligtvis också intressant att se hur Brasilien agerar efter sina avslutande fiasko-matcher i VM. Tio insläppta mål på de två sista matcherna! Inte minst mot det sympatiska Colombia med Cuadrado, kanske Ibarbo och Falcao.
Citera
2014-09-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Vafan är det som händer med G.Rossi? Skadad i ytterligare fem månader och ännu en knäoperation genomförd.

Är det fjärde gången gilt nu eller? Jag tror inte hans knän överlever något elitspel framöver.

Har inte koll på om det du skriver verkligen stämmer, men om det gör det så är det onekligen trista nyheter.

Genomsympatisk och briljant fotbollspelare. En man jag unnar all framgång.

Vågade satsa. Åkte till Parma tillsammans med sin pappa då han var tolv år. Stort jävla steg i den åldern. Pappan, som undervisade i italienska och var tränare, insåg att den bästa utbildningen för unga fanns i Italien. Problemet för Calcio är att de sedan inte får chansen i Serie A. Utan att det köps in billiga alternativ utifrån istället.

Nå för att återvända så är han skadebenägen. Och led dessutom såklart extra då hans pappa gick bort. En tung tid som det kräver en extra mentalitet att faktiskt klara av. Men jag anser att om det inte fungerar denna gång, så bör han fundera på att lägga av. Han har redan tjänat en hel del pengar, har erfarenhet och en hjärna. Han kan säkert leva ett fint liv nära Calcio om han så vill.

Men när man läser om Batistuta som på grund av smärtor hellre kissade på sig än gick upp på toaletten efter karriären. Eller Baggio som inte kan sitta med böjda knän (stol, bil osv) pga smärta. Så är det ett högt pris att betala.

Att inte kunna lira boll med sina barn…
Citera
2014-09-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Bra sammanfattning av matchen i ditt tidigare inlägg. Conte förändrar mentaliteten, och det är helt rätt att satsa på att vinna vanliga landskamper. Den avvaktande lojheten har en tendens att följa med när det sedan gäller att till varje pris vinna matcher, dessutom är det ett svek mot publiken att inte göra sitt bästa.

De Rossi vet vad han vill se på en fotbollsplan, och han tar som väntat ingen hänsyn till radikalfeminismens befängda trosövertygelser (i Sverige skulle hans uttalande förmodligen kritiserats utifrån den utgångspunkten): verkliga män som spelar självuppoffrande är det som gäller för denna mittfältskämpe:

http://www.gazzetta.it/Calcio/Nazionale/04-09-2014/italia-de-rossi-cancella-passato-ripartiamo-uomini-veri-90360567679.shtml

Conte lovprisar den stora vinnarvilja laget visade upp:

I Italien är det en positiv egenskap att vara en man. Om du är en man… På samma sätt som att vara kvinnlig är positivt, om du är en kvinna.

Hen har inte nått dit...

Buffon valde 88 som nummer. Vissa trodde att det var pga av Heil Hitler HH 88… Pfff… var såklart för att 88 symboliserar pungkulor. Och det har han. En man…

Det är nog mest i Sverige som det är negativt med manliga egenskaper, och dessutom positivt att vara osvensk…

Statsskulden är enorm. Krisen ligger tungt över hela Italien. Det är svårt med arbete för de unga, nästan 50 % arbetslöshet för dem. Lägg till att det är svårt att få lån till bostad. Och när du får lån är det normalt med amortering på 15-20 år…

En helt annan värld. Vilket kan förklara varför de bor hemma hos föräldrarna så jävla länge. Sparar pengar och blir bortskämda av mamma. En roll som få blivande fruar vill leva upp till. Vilket förklarar varför det inte föds några barn.

Ett folk som sakta går under. Fast med en värdighet.

I de små byarna på Sardinien, där jag har mitt kontaktnät, så njuter man av de uppdelade rollerna. För alla utomstående är det ett superpatriarkaliskt samhälle. Vilket det kanske i viss mån är. Eller inte alls. Männen hanterar allt externt, medan kvinnorna styr hemmet. Och som en del av att styra hemmet ingår att laga mat och ta hand om gäster. Plocka undan, diska, få alla att slappna av och njuta…

De utifrån får en helt annan bild än hur det verkligen fungerar.

Inom Calcio så har alla en åsikt, men det är männen som kan nörda ned sig. Men jag har aldrig varit med om måltid hemma hos någon då man inte diskuterat Calcio. Man gör det.

Alla håller såklart på Cagliari, men gamlingarna håller dessutom på Juventus, medelålders på Milan, och de unga på diverse skitlag som Barcelona, Chelsea, PSG osv…

Jag snackar såklart inte om ultras, utan om den genomsnittliga sarden. På samma sätt som Lund, Landskrona, Trelleborg osv håller på sina lag så håller de också självklart på Malmö FF. För det är Skånes landslag.

Fotbollen är så jävla viktig för identiteten. Och ännu mycket mer så i Italien, där städer, regioner och landsändar har fullständigt olika kultur och bakgrund. Lägg till att det normalt inte ”bara” är ett derby, utan att då man möter den närmaste staden så har man med all sannolikhet stridit på riktigt mot den ett antal gånger. På riktigt.

Italien är en plats där man njuter av skillnader. Mellan kön och platser. Man poängterar det.

Tyvärr är det på väg att gå i graven. Det moderna samhället har invaderat Italien i stort. Man försöker bli politiskt korrekta. Man vill bli västerländska och moderna. Man vill bli som Tyskland eller varför inte som Sverige.

Min ö. I detta hav av skit. Är Sardinien. Och dit når inte dessa tankar. Man föraktar fastlänningarna, och alla deras tankar. Kontinenten är intressant. Men det är fan Afrika också. Betyder inte att man ska ta efter dem. Utan bara diskutera och skaka huvudet åt deras märkliga jävla sätt.

Jag gillar Sardinien. Ju längre upp i bergen, desto bättre…

https://www.youtube.com/watch?v=tSchBLRJYn8
Citera
2014-09-06, 18:04
Medlem
snillet_1s avatar
Från det ena till det andra...

Eftersom jag är en jävla sucker för podcasts kan jag inte låta bli att dra upp Calciomania m.m mellan varven. Grym debut av Gusten Dahlin igår. Det blev en helt annan tyngd i programmet, när man slapp Reimers osäkra trevande. Tungt att gräva upp Dario Hübner ur myllan av alla spelare. Även Zeman fick sig en liten hyllning.

https://www.youtube.com/watch?v=cQfkDtDbrHc
Citera
2014-09-06, 18:45
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Från det ena till det andra...

Eftersom jag är en jävla sucker för podcasts kan jag inte låta bli att dra upp Calciomania m.m mellan varven. Grym debut av Gusten Dahlin igår. Det blev en helt annan tyngd i programmet, när man slapp Reimers osäkra trevande. Tungt att gräva upp Dario Hübner ur myllan av alla spelare. Även Zeman fick sig en liten hyllning.

https://www.youtube.com/watch?v=cQfkDtDbrHc

Skall lyssna på det senare. Angående Reimers, för vi pratade ju om det tidigare, håller jag med dig om att hon är lite trevande och inte direkt kommer med uttalanden som får en att höga på ögonbrynen. Men det var just det jag gillade med henne för enligt mig skall en programledare inte göra så mcket mer än att finnas där och försöka få igång diskussionen. Däremot är det inte jätteviktigt att ledaren själv deltar i debatten.

Blir intressant med nytt blod hursomhelst.
Citera
2014-09-07, 10:16
Medlem
Ezzelinos avatar
Brille68: Jag uppskattar dina inlägg, som sätter in fotbollen i det italienska sättet att vara (som förvisso har många regionala olikheter). Det autentiska Italien är i vår tid tillbakaträngt av förytligandets, likriktningens och kommersialismens krafter. Jag kunde skriva mycket om det, men det riskerar att bli melankoliskt och misströstande. Låt det vara nog sagt att jag när jag ser Atalanta spela tänker på Ermanno Olmis härliga film L'albero degli zoccoli från 1978 - ett tre timmars bondeepos där skådespelarna är vanliga landsbygdsmänniskor från trakten kring Bergamo. Om det kan sägas vara en politisk film så är den det utan att vara agitatoriskt enerverande - den dokumenterar egentligen bara stillsamt och vackert arrendeböndernas strävsamma men mänskligt varma liv för ett drygt sekel sedan.
Och apropå "patriarkaliska strukturer" - iaktta hur fäderna och farfäderna i filmen kärleksfullt deltar i barnskötseln och hur familjelivet under dessa materiellt enkla förhållanden helt naturligt faller på plats, i och med att alla tålmodigt strävar i samma riktning och finner tillfredsställelse i de roller de är lämpade för. En glimt av det autentiska Italien, mycket långt borta från de plastiga, skräniga, talträngt tjattrande mediapersoner som nu vimlar i förgrunden.

http://www.imdb.com/title/tt0077138/?ref_=fn_al_tt_1

Olmis Legenden om den helige drinkaren (1988), med Rutger Hauer i sin bästa roll, är också en fantastisk film:

http://www.imdb.com/title/tt0095513/?ref_=tt_rec_tti

Norge borta i EM-kvalet (tisdag 9/9 kl. 20.45) borde kunna leda till tre italienska poäng. Förmodligen kör Conte vidare med uppställningen som besegrade Holland. Trebacks-eller fembackslinjen fungerade ju bra, Astori, en nykomling i sammanhanget, skötte sin uppgift utmärkt, och Bonucci njöt av strategrollen, blev kanske lite slarvig emellanåt men spelade med stort självförtroende och slog bl.a. den öppnande passningen till Immobiles 1-0-mål. Möjligen kan Giaccherini ersättas från start - där finns ju flera alternativ (Verratti, Candreva, Parolo).

http://www.whoscored.com/Matches/859808/Live/International-Int-Friendly-2014-Italy-Netherlands
Citera
2014-09-07, 18:48
Medlem
Lysande Ezzelino.

Vill bara kort påpeka att andra Serie B-omgången fullbordas med Bari mot Perugia senare ikväll. Båda vann sin första match. Bologna förlorade sin första match mot Perugia, och spelade nu oavgjort. Tuff start för Lopez!

Och la Gazzetta har tittat lite närmare på Serie A-klubbarnas ekonomi. Har inte möjlighet att fördjupa mig men kan konstatera att Juventus dominans ökar. Milan är näst störst då man ser på fakturering. Sedan följer ett Inter som lider och ett Roma som växer.

http://www.calcionapoli24.it/thumbs/allegati/large/1410069063_123.jpg

http://www.calcionapoli24.it/thumbs/allegati/large/1410069063_538.jpg

http://tmw-foto.tccstatic.com/storage/album/thumb1/afbc5e267cc5bebd8b8be058b6a06cec-73845-1410085895.jpeg
Citera
2014-09-08, 13:16
Medlem
snillet_1s avatar
Lönesammanställning av årets liga:

http://solocalcio.se/serie-a/sa-mycket-tjanar-din-favoritspelare-alla-lag-alla-loner/

Tränarnas löner:

http://imgur.com/X9drzEX

De Rossi (6,5M) är högst betald bland spelare, Benitez (3,5M) bland tränarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in