2014-06-11, 16:36
Medlem
Stivalis avatar
Arrigo Sacchi stod ju på toppen av karriären då hans Milan vann Europacupen 1989 & 1990 med stor hjälp av de tre holländare som han plockade till klubben, Frank Rijkaard, Ruud Gullit & Marco Van Basten.

Hade lite svårigheter med att hitta bra klipp från finalerna så dessa får duga:

Steaua Bukarest besegrades alltså med 4-0 efter två mål var av Gullit & Van Basten.

(1 min)
http://www.youtube.com/watch?v=Ww3kis-N8FM

1990 mötte man Benfica i finalen. Jag antar att Aldair, Jonas Thern & Mats Magnusson är ganska välkända härinne. Det där med att antalet utlänningar fick vara endast tre påverkade inte Benfica så mycket då de portugisiska kolonierna är ganska knutna till Portugal historiskt så man hade hela sex stycken utländska landslagsmän faktiskt. Mittbacken Ricardo Gomes, Aldair (sedermera i Roma) & kreatören Valdo från Brasiliens VM-lag, sen bytte man in Vata som faktiskt gjorde 65 landskamper för Angola, samt de två svenskarna värvade från Malmö FF.

Sven-Göran Eriksson tränade laget. 80-talsstjärnan Diamantino, som kan ha tidernas coolaste namn, hade väl passerat sin zenit vid det här laget & fick stanna på bänken. Valdo var förresten så teknisk att han kunde få bollen att prata. Makalös spelare.

Det här var ett trevligt klipp men målet saknas:

(3.50 min)
http://www.youtube.com/watch?v=Vl8AGuqWTA8

Sämre klipp men visar målet från Rijkaard:

(37 sek)
http://www.youtube.com/watch?v=7qoHq2AiH8I

Dagens anekdot

Portugiser vs holländare. Frågan är om inte de portugisiska upptäckarna var strået vassare. Holländaren Abel Tasman fick 1642 uppdraget att kartlägga vad som låg bortom Indiska Oceanen. Otroligt nog lyckas han segla runt Australien utan att upptäcka den gigantiska kontinenten!! Han hamnade i Tasmanien & rundade sedan Australien & seglade hem för att lämna en rapport där Australien alltså saknades!

Gröna linjen visar Tasmans första seglats. 1644 lyckades han sedan få mera klarhet & reparera dundermissen:

http://gutenberg.net.au/images/tasman-map.jpg
Citera
2014-06-11, 17:07
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddyspub
Läser lite var stans att Italien har beslutat att man kommer sluta med delägarskap? Och då att alla klubbar som har spelare som är delägda måste klara upp situationen senast nästa sommar. Stämmer det? Och isåfall, vad tycks? Jag har ju alltid tyckt att den typen av förhandlingar är rätt charmig...

Min känsla är väl att delägarskap & utlåningar stimulerar fram den här enorma rulljansen på spelare. Att det leder till att man köper på sig fler spelare än man egentligen behöver & då har man alltid spelare man kan deala runt med & skicka hit & dit. Jag vill ju se att så många spelare som möjligt blir klubbikoner, inventarier som är tätt förknippade med klubben. Sånt är ju kul även för andra lags supportrar. Går man på alla hemmamatcher så stöter man ju på samma lag om & om igen. Då är det kul om man känner igen spelare ur bortalaget för att man sett dem så många gånger innan.
Citera
2014-06-11, 17:12
Medlem
Spinnacers avatar
Pippo som tränare, De Jong (Arsenal?) och Kaká (Sao Paulo?) kanske på väg bort.

Alex, Agazzi är är klara och Menez kanske på väg in, Galliani har blivit senil och Berlusconi har verkligen stängt plånboken för gott.

Hur mycket sämre kan Milan bli tror ni? Enda som saknas är att Balotelli eller Shaarawy går i sommar, vilket inte hade varit speciellt överraskande. Hur kan man vara så stolt att man devalverar sitt eget varumärke istället för att sälja när man inte har råd?
Citera
2014-06-11, 18:11
Medlem
En kort notis att det nu är officiellt att Giulini tar över Sardiniens stolthet, medan Cellino får harva med Leeds i andradivisionen i England.

http://www.cagliaricalcio.net/news/16053/acquisizione-della-cagliari-calcio-da-parte-di-fluorsid-group.html

Och när man ändå är inne på Cagliaris hemsida, så kan man konstatera att Sebastian Erikssons operation gått enligt plan.

http://www.cagliaricalcio.net/news/16052/intervento-riuscito-per-eriksson.html

Angående delägarskap, så kan jag förstå poängen med det. Har nämligen ännu svårare för att storlagen bara lånar ut en mängd spelare till de mindre lagen. Men jag kommer nog inte att sakna det alltför mycket. Tror inte att Cagliari håller på med sånt normalt.

För jävla märkligt att det som verkar vara bland det allra hetaste på VM-sidan här på Flashback är Aftonbladets och framförallt Expressens bilagor. Ett underbetyg till oss som skriver här. Om man nu har en fetischismen att köpa sånt skit, så borde man åtminstone ha vett att skämmas i det tysta. Knyckla ihop det som ett svart papper och bär tyst ångesten i bröstet.

Märkligt.
Citera
2014-06-11, 19:22
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
För jävla märkligt att det som verkar vara bland det allra hetaste på VM-sidan här på Flashback är Aftonbladets och framförallt Expressens bilagor. Ett underbetyg till oss som skriver här. Om man nu har en fetischismen att köpa sånt skit, så borde man åtminstone ha vett att skämmas i det tysta. Knyckla ihop det som ett svart papper och bär tyst ångesten i bröstet.

Märkligt.

Att det blivit ett skållhett ämne beror ju på att Expressen har totalhavererat. Om du läst i trådarna har du sett att det rör sig om ett fullständigt fiasko. Hade det inte varit ett sånt misslyckande så skulle det givetvis varit helt ointressant att diskutera det. Ett flertal svenska Serie A-experter har också varit med på projektet i nyckelroller varför det hela kanske är särskilt aktuellt för oss som främst följer Calcio.

Sedan framförde jag konstruktiv kritik. Vill man ha en bra bevakning av italiensk & internationell fotboll måste man vara konstruktiv i sin kritik & inte bara döma ut rubbet som värdelöst utan att precisera vilka delar som var värdelösa. För mycket var såklart bra också. Artiklarna i Aftonbladets var fylliga & trevliga, vilket är kul att spara för det historiska perspektivet. Hemspråket är faktiskt en viktig identitet. Språkkunskaper är bra men referenser & nyanser är ofta svåra att greppa på utländska språk om man inte är riktigt vass. Därför är litteratur på hemspråket att föredra, och den blir ju inte bättre av att kritik är slentrianmässig & onyanserad & bara slaktar precis allt.

Du går ut lite väl hårt som kallar det fetischism & att man ska skämmas. Det är ju inte brutal hårdporr med inslag av bajs vi snackar om utan en tidning som skriver om några fotbollslag som ska delta i en fotbollstävling.
Citera
2014-06-11, 19:46
Medlem
Citat:
Angående delägarskap, så kan jag förstå poängen med det. Har nämligen ännu svårare för att storlagen bara lånar ut en mängd spelare till de mindre lagen. Men jag kommer nog inte att sakna det alltför mycket. Tror inte att Cagliari håller på med sånt normalt.

Märkligt.
Fördelen med delägarskapen är väl att bra spelare som inte tar plats i de stora lagen ska få chansen till speltid i mindre klubbar, utan att de stora klubbarna riskerar att känna att de fullständigt gjort bort sig ekonomisk ett år senare då de fortfarande äger en andel av spelaren. Samtidigt kan de mindre klubbarna (som gett spelaren chansen) tjäna en liten hacka. Således tjänar storklubb, småklubb och spelare på delägarskapen.

Jag tycker att det är positivt att delägarskapen försvinner. Under dagar som dessa där Udinese ska ha €9 miljoner för sina 50% av Antonio Candreva (som var värd betydligt mindre för några säsonger sedan och som enbart blommat tackvare Lazio) så känns det skönt att delägarskapen försvinner. Alla som spelat Football Manager med valfri Serie B-klubb instämmer nog också.

Och ja, håller med om att det är en lågvattenmärke att det som diskuteras mest på VM-sidan är kvällstidningarnas VM-bilagor. Men nivån på Flashbacks fotbollsforum är inte så hög bortsett från i Calcio-trådarna, framförallt inte under mästerskap då den stora oinitierade massan träder fram. Jag har varit inne tidigare på att det borde finnas låsta hipser-matchtrådar för oss insatta, medan resterande (pöbeln) får diskutera vem som är bäst av Messi och Ronaldo.

Själv väntar jag på att Offsides VM-bibel dimper ner i brevlådan.
Senast redigerad av viwil002 2014-06-11 kl. 20:10.
Citera
2014-06-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Du går ut lite väl hårt som kallar det fetischism & att man ska skämmas. Det är ju inte brutal hårdporr med inslag av bajs vi snackar om utan en tidning som skriver om några fotbollslag som ska delta i en fotbollstävling.

Faktagranska Aftonbladet och Expressen?! Vafan. Vad blir nästa grej? Att granska om Birro är partisk?

Steget till Rocco är litet.
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Spinner vidare på VM-uppladdning på YouTube med Rocco Siffredis VM-löfte.

https://www.youtube.com/watch?v=5H7OQAGQ5vU
Mannen anser det vara förspel då tjejen dricker hans piss eller smakar dirty ass to mouth.

Kändis i Italien. Han är bl a programledare i ett relationsprogram och ofta intervjuad i RAI osv. Dock ingen som faktagranskar hans TV-program. Man ser det mest som en ytlig och kul grej, som ska roa för stunden.
Citera
2014-06-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Fördelen med delägarskapen är väl att bra spelare som inte tar plats i de stora lagen ska få chansen till speltid i mindre klubbar, utan att de stora klubbarna riskerar att känna att de fullständigt gjort bort sig ekonomisk ett år senare då de fortfarande äger en andel av spelaren. Samtidigt kan de mindre klubbarna (som gett spelaren chansen) tjäna en liten hacka. Således tjänar storklubb, småklubb och spelare på delägarskapen.

Jag tycker att det är positivt att delägarskapen försvinner. Under dagar som dessa där Udinese ska ha €9 miljoner för sina 50% av Antonio Candreva (som var värd betydligt mindre för några säsonger sedan och som enbart blommat tackvare Lazio) så känns det skönt att delägarskapen försvinner. Alla som spelat Football Manager med valfri Serie B-klubb instämmer nog också.

Och ja, håller med om att det är en lågvattenmärke att det som diskuteras mest på VM-sidan är kvällstidningarnas VM-bilagor. Men nivån på Flashbacks fotbollsforum är inte så hög bortsett från i Calcio-trådarna, framförallt inte under mästerskap då den stora oinitierade massan träder fram. Jag har varit inne tidigare på att det borde finnas låsta hipser-matchtrådar för oss insatta, medan resterande (pöbeln) får diskutera vem som är bäst av Messi och Ronaldo.

Själv väntar jag på att Offsides VM-bibel dimper ner i brevlådan.

Vi får se hur Calcio utan delägarskap utvecklar sig.

Kan bli bra. Om de mindre klubbarna väljer att satsa på egna talanger istället för att acceptera smulorna från storklubbarna.

Men det kan också leda till problem. Om de mindre klubbarna istället väljer att acceptera utlånade spelare från storklubbarna istället för att satsa på egna spelare. I teorin kan du väl ställa upp med ett lag där samtliga spelare är inlånade? Eller finns det begränsningar? Storklubbar kan då nästan bestämma hur tabellen under dem ska se ut. Låna ut riktigt bra spelare, men som ännu inte riktigt är redo för Juventus & co, men som är överlägsen på den undre halvan. Och klubbarna ska då endast känna tacksamhet, utan någon egen ekonomisk vinning.

Men jag är ändå positiv till att delägarskap försvinner.

Offside är kvalitet. Skriver dock för lite om Calcio för att riktigt locka mig.
Citera
2014-06-11, 20:40
Medlem
Citat:
Vi får se hur Calcio utan delägarskap utvecklar sig.

Kan bli bra. Om de mindre klubbarna väljer att satsa på egna talanger istället för att acceptera smulorna från storklubbarna.

Men det kan också leda till problem. Om de mindre klubbarna istället väljer att acceptera utlånade spelare från storklubbarna istället för att satsa på egna spelare. I teorin kan du väl ställa upp med ett lag där samtliga spelare är inlånade? Eller finns det begränsningar? Storklubbar kan då nästan bestämma hur tabellen under dem ska se ut. Låna ut riktigt bra spelare, men som ännu inte riktigt är redo för Juventus & co, men som är överlägsen på den undre halvan. Och klubbarna ska då endast känna tacksamhet, utan någon egen ekonomisk vinning.

Men jag är ändå positiv till att delägarskap försvinner.

Offside är kvalitet. Skriver dock för lite om Calcio för att riktigt locka mig.
Jag håller med dig delvis kring ökade utlåningar. Jag kan tycka att det är roligare att följa ligan när de bästa spelarna lånas ut till småklubbar och finns på plan varje helg snarare än att de sitter på bänken i storklubbar, lex Giovinco. Samtidigt är det värdelöst om en trött inlånad spelare som Postiga får spela istället för talanger som Keita eller Perea.

Dessutom tror jag inte bara att utlåningar från storklubbar till småklubbar ökar. Även rena försäljningar ökar då storklubbar inte har råd att ha hur många spelare som helst i sina trupper som inte spelar. Priserna på bra spelare i storklubbar sjunker, vilket gör att småklubbar gynnas. Detta är i sin tur bra för ligan.

Instämmer kring Offside. I den senaste podcasten hade dock Orrenius och Bengtsson tillfälligt valt Notti Magiche som jingelmusik.
Citera
2014-06-11, 20:43
Medlem
qhz.s avatar
Passa på nu!

Passa på att njuta av Andrea Pirlos sista VM-turnering för Gli Azzurri.

Han bekräftade idag under en presskonferens att detta blir hans sista VM-turnering och att det är dags att släppa fram de unga löftena i landslaget. Givetvis har Pirlo rätt, även om man vill kunna njuta av honom i en evighet i alla olika fotbollssammanhang.

Jag har nog postat samma video ett tiotal gånger redan, men jag får inte nog:

https://www.youtube.com/watch?v=M99HmXSAnDw

Mitt i denna uppståndelse som råder kring VM så lutar jag mig tillbaka och konstaterar nöjt att jag fan ska njuta å det grövsta åt Pirlo i sommar. Jag skall uppslukas av hans briljans.

För han är ju världens mest briljanta fotbollsspelare. Det bara är så.
Citera
2014-06-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Jag håller med dig delvis kring ökade utlåningar. Jag kan tycka att det är roligare att följa ligan när de bästa spelarna lånas ut till småklubbar och finns på plan varje helg snarare än att de sitter på bänken i storklubbar, lex Giovinco. Samtidigt är det värdelöst om en trött inlånad spelare som Postiga får spela istället för talanger som Keita eller Perea.

Dessutom tror jag inte bara att utlåningar från storklubbar till småklubbar ökar. Även rena försäljningar ökar då storklubbar inte har råd att ha hur många spelare som helst i sina trupper som inte spelar. Priserna på bra spelare i storklubbar sjunker, vilket gör att småklubbar gynnas. Detta är i sin tur bra för ligan.

Instämmer kring Offside. I den senaste podcasten hade dock Orrenius och Bengtsson tillfälligt valt Notti Magiche som jingelmusik.

Det jag är mest orolig för är att de största klubbarna knyter alla talanger till sig i ett tidigt skede, för att sedan låna ut dem.

Och då handlar det om att knyta kontakter. Mellan presidenter. Cagliaris nya president Giulini har t ex varit styrelsemedlem i Inter. Betyder det att en drös Inter-talanger nu ska ta plats i Cagliari? Jag hoppas att så inte blir fallet. Om de ska dit så ska de köpas. Möjligen med en betydligt högre återköpsklausul, om de skulle övertyga våldsamt.

Italienarna har en lång tradition av att knyta kontakter. Clientes förhållande till Patronus i romarriket är modellen. Båda hade skyldigheter som skulle uppfyllas men förhållandet var strikt hierarkiskt.
Citera
2014-06-11, 20:52
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Faktagranska Aftonbladet och Expressen?! Vafan. Vad blir nästa grej? Att granska om Birro är partisk?

Det var ett totalhaveri på Expressen med mängder utav fel som gör att man inte kan lita på någonting. Något gick fullständigt åt pipan med deras redigering. Klart att vi som köpte deras bilaga känner oss lurade. Snillet_1 gjorde ett jävla jobb med att spåra upp felen. Det var därför tråden växte så fort, folk letade fel helt enkelt. Därför reagerade jag när du sågade tråden, för Snillets mfl arbete kommer ju till gagn för oss som köpt skiten så vi kan stryka eller slänga det som är fel & spara resten.

Dessutom kommunicerade jag ju i tråden med en av företrädarna för Calcio i svensk media. Han tog till sig av mina synpunkter & lovade att bra grejer är på gång om Calcio. Så det måste ju betraktas som väldigt givande. Ska man ha en kommunikation måste den ju vara konstruktiv & inte generaliserande.

Egentligen ska jag inte behöva försvara mina inköp av VM-bilagor men om du ändå vill ha en förklaring så har jag helt enkelt knappt vistats i stadsmiljö senaste tiden så jag har inte checkat in utbudet av VM-grejer. Det här var det som fanns tillgängligt på vischan. Har inte haft tid att åka runt, jag har ju pysslat med Flashback på min lediga tid.

I alla fall, pappersmaterial är kul & har känsla & svenska språket är enkelt & trevligt att läsa på. Så vi kör lite Arne Hegerfors i Holland-temat.

VM 1990. Åttondel. San Siro i Milano. Hemmaplan för Frank Rijkaard, Ruud Gullit & Marco Van Basten i Holland, samt Andreas Brehme, Lothar Matthäus & Jürgen Klinsmann i Västtyskland.

Det ballade såklart ur tidigt med Rijkaard & Rudi Völler från Roma. Rijkaard var egentligen en schysst spelare som sällan höll på med trams men han var länge förknippad med spottloskan. Völler kunde dock vara rätt jobbig ibland. Kul hur Rijkaard duckar efteråt för han tror Völler spottar tillbaka.

Guido Buchwald, försvararen, kommer loss på kanten & hittar Klinsmann i mitten, 1-0. Klinsmann var jävligt vass & har ett skott i stolpen också.

Andreas Brehme, suverän vänsterback, gör snyggt 2-0.

Angående Hollands straff kommenterar Hegerfors: "-Scenskolan direkt". Ronald Koeman sätter den men det är kört redan.

(3.29 min)
http://www.youtube.com/watch?v=k144MOCVwKE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in