Citat:
Själv har jag tre vinnare i Inter, Milan och Sassuolo.
Inter har fått in finfina förstärkningar i Vidic, M'Vila och Medel som alla tre kan komma att utgöra nyckelroller i ett Inter som skall försöka ta sig långt i Europaspelet. Dessutom en spännande Dodô samt Osvaldo som är en av Mazzarris personliga favoriter. Ingen viktig spelare har lämnat.
Milan har i sedvanlig ordning hämtat mycket gratis, men skillnaden i år är att spelarna faktiskt ser ut att passa bra in i "projektet" och kommer utan tvekan att höja kvalitén på laget. Diego Lopez är en världsklassmålvakt, att få honom gratis är snudd på fantastiskt. 32 år är ingen ålder för en målvakt så här har Galliani verkligen gjort en kanonaffär. Alex är jag inte helt övertygad om att det blir en lyckad värvning, men å andra sidan var han ordinare i ett starkt PSG förra säsongen. Dessutom finns det trots allt bra uppbackning i Zapata. Armero gjorde ett bra VM, Menéz tror jag kan bli en succé och Torres är mycket bättre anpassad för Inzaghis spel än vad Balotelli någonsin var. Man har dessutom hämtat in en väldigt spännande mittfältare i Van Ginkel på lån samt Bonaventura som känns rätt på alla sätt och vis. Galliani skall ha VG för den här mercaton, trots den lilla plumpen med försäljningen av Bryan Cristante.
Sassuolo visar styrka som hämtar in Vrsjalko som spelade från start för Kroatien i VM och jagades av större klubbar (bland annat jättarna från Milano). Man har också köpt en fin målvakt i Consigli samt att man lyckas behålla både Zaza och Berardi. Ett lag som definitivt kan utmana om Europa League platserna.
Vad gäller Roma och Juventus transferfönster tycker jag lite si och så. Om vi börjar med Roma är den mest intressanta värvningen den unga turkiska mittfältaren Salih Uçan som sett oförskämt bra ut under försäsongen. Iturbe kan säkert explodera, men visst var det ett överpris man betalade? Dessutom har man hämtat in tre nya vänsterbackar (Holebas, Ashley Cole och Emanuelson) vilket inte vittnar om speciellt bra planering. Dessutom är två av dem 30 +. Däremot verkar man ha hittat en bra ersättare till Benatia i Manolas.
Vad gäller Juventus var det som vanligt mycket snack om ett stort namn till offensiven. Länge såg det ut att sluta med att Alexis Sanchéz skulle ansluta till sina chilenska kollegor i Turin, men då Sanchez skrev på för Arsenal samtidigt som Iturbe avbröt förhandlingarna med Juventus och valde Roma blev det istället ett helt annat utgångsläge där Antonio Conte avgick som tränare.
Den där offensiva förstärkningen kom aldrig. Okej, Alvaro Morata från Real Madrid, men är han verkligen vad klubben behövde? En riktigt dålig affär dessutom där man betalar dyrt samtidigt som Real Madrid har en återköpsklausul som man inte kommer ha några som helst problem med att betala. För dem pengarna hade man kunnat värva en Lavezzi, Cerci eller kanske, kanske till och med en Griezmann. Nu har man istället valt att satsa på att förstärka bänken. Nja säger jag.