Citat:
Jag måste hålla med Nebeltag angående Arnstads förmåga att tolka texter och läsa mellan raderna. Han läser in vad han själv vill, men försöker inte ens förstå vad som verkligen menades. Det finns ett annat exempel från Arnstads bok där han skriver om Winston Churchills syn på demokrati. Churchill sade en gång följande:
Citat:
Jag tror nog de flesta uppfattar vad Churchill menade. Om alla andra styrelseskick är sämre, måste givetvis demokrati vara bäst. Men så läser inte Arnstad. Nej, han skriver om detta citat:
Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time.
Citat:
Man måste begripa att på Churchills tid var det många som ifrågasatte demokratin på ett helt annat sätt än idag. Churchills citat kan tolkas som att, ok, demokratin har sina brister, det medges. Allt är inte perfekt. Men alternativen är värre. Jag misstänker att klantigheter av den här typen hade sågats hårt offentligt om det inte vore för att han förfäktar den Rätta Åsikten. Man bör kunna tolka texter om man ska ge sig på att dra några slutsatser om ideologier som har styrt folks tänkande.
Västvärldens ståndaktige bulldog Winston Churchill, som representerade det enda land i världen som 1940–1941 stod emot Nazityskland, hade inga högre tankar om demokrati.