2014-09-07, 23:05
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Finns det någon länk till klippet med Arnstad på Svt? Hittar inte på svtplay.
Varsågod: http://urplay.se/Produkter/184579-UR-Samtiden-Varldsdagen-for-kulturell-mangfald-Fascismens-kulturpolitik-1919-2014

Av någon anledning har ur:s program en egen "play"-sida.
Citera
2014-09-08, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Men å andra sidan liknade Churchills vurm för demokratin snarare en aristokrats omvändelse under galgen än den sanne demokratens hänförelse inför folkviljan.

Eller den födde politikerns opportunism :

http://majorityrights.com/weblog/comments/864/
Han har säkert svängt en hel del lite då och då. Det stöd för fascism han uttalar i det sista citatet, säger egentligen bara att fascismen är bättre än demokratin på att bekämpa kommunismen. Citatet gör inga övriga jämförelser mellan fascism och demokrati. Det finns ett stort utrymme för tolkningar i dessa citat. Men visst skulle citaten knappast vara ok att uttala idag. För övrigt är det antagligen sant att både tyskar och italienare upplevde en standardhöjning innan WW2 bröt ut. Åtminstone om de inte tillhörde någon förföljd minoritet. Det berömda citatet jag tog fram är från 1947. Åtminstone då är jag övertygad om att Churchill var demokrat.
Citera
2014-09-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Han har säkert svängt en hel del lite då och då. Det stöd för fascism han uttalar i det sista citatet, säger egentligen bara att fascismen är bättre än demokratin på att bekämpa kommunismen. Citatet gör inga övriga jämförelser mellan fascism och demokrati. Det finns ett stort utrymme för tolkningar i dessa citat. Men visst skulle citaten knappast vara ok att uttala idag. För övrigt är det antagligen sant att både tyskar och italienare upplevde en standardhöjning innan WW2 bröt ut. Åtminstone om de inte tillhörde någon förföljd minoritet. Det berömda citatet jag tog fram är från 1947. Åtminstone då är jag övertygad om att Churchill var demokrat.

Ja vad vet vi? Först när arkiven läcker ut på Nätet vet vi vad som var propaganda av allt det vi "visste" innan läckaget?

Hur mycket visste du om det här innan Internet? :

http://en.wikipedia.org/wiki/Internment_of_Japanese_Americans

Om japaner ägt halva tidningspressen i Sverige på fyrtiotalet kanske vi har fått höra om helt andra som varit i gaskamrarna?
Citera
2014-09-08, 17:14
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4gnusson
Varsågod: http://urplay.se/Produkter/184579-UR-Samtiden-Varldsdagen-for-kulturell-mangfald-Fascismens-kulturpolitik-1919-2014

Mytomanen Arnstad har slutat att kalla sig vetenskapsjournalist inom akademisk historia? Nu är han tillbaka med att kalla sig för "historiker" igen. Pansargeneralen ljuger så tungan svartnar.
Citera
2014-09-08, 19:32
Bannlyst
Citat:

Vielen Dank!
Citera
2014-09-08, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Mytomanen Arnstad har slutat att kalla sig vetenskapsjournalist inom akademisk historia? Nu är han tillbaka med att kalla sig för "historiker" igen. Pansargeneralen ljuger så tungan svartnar.

Han verkar vara en politisk och ideologisk kameleont som kan dra på sig dagens hjältetrikåer beroende på dagens agenda.

Ytterst märklig person.
Citera
2014-09-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Hur mycket visste du om det här innan Internet? :

http://en.wikipedia.org/wiki/Internment_of_Japanese_Americans
Ungefär vad jag vet nu, för jag har inte läst på internet om saken. Men visst hade jag hört talas om detta även innan jag hade internet. Men jag kan inte påstå att jag vet särskilt mycket om det om man jämför med vad jag vet om tyska koncentrationsläger. Jag har i vart fall fått för mig att de har hållits internerade, men inte behandlats ens tillnärmelsevis lika illa som fångar i japanska och tyska läger. Jag kanske har fel, men det är i vart fall därför jag inte har intresserat mig för att ta reda på särskilt mycket om saken.
Citera
2014-09-09, 19:08
Medlem
Nu anklagar arnstad det finska godiset "gamla viborg" för rasism. Är inte så speciellt insatt i hans tankesätt så skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad han menar?
Citera
2014-09-09, 19:21
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av see-bran
Nu anklagar arnstad det finska godiset "gamla viborg" för rasism. Är inte så speciellt insatt i hans tankesätt så skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad han menar?
Det råder ju jakt på "nidbilder" som ju anses rasistiska. Kouvolan Lakritsi Oy har en svart lakritsfigur i logon, hur den kan anses kränkande är svårt att säga, för det krävs en expert som Arnstad. Snart uttalar sig nog afrosvenskarna som känner sig kränkta per automatik. Den som upptäcker rasism kan få 15 minuter kändispoäng i strålkastarljus och veckor av intervjuer i dagstidningar och soffor. Henrik behöver all uppmärksamhet han kan få och fixa för att ständigt verka aktuell.
Senast redigerad av hashflash 2014-09-09 kl. 19:28.
Citera
2014-09-09, 19:32
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Haha! Tänkte först – i ett försök till välvillig tolkning – att det var tillverkarloggan som innehöll en liten negerkarikatyr, men det var en lakritsfigur.

Antar att det har något att göra med Flarnstads finlandshat, att namnet "gamla Viborg" skulle vara något uttryck för en dröm om storfinland. Bara att de förhatliga finländarna inte hyllade sovjetarmén som befriare är källa till upprördhet. "Gamla goda sovjet" vore ett varumärke mer i vår käre folkbildares smak.
Senast redigerad av M4gnusson 2014-09-09 kl. 19:38.
Citera
2014-09-09, 19:43
Medlem
Citat:
Haha! Tänkte först – i ett försök till välvillig tolkning – att det var tillverkarloggan som innehöll en liten negerkarikatyr, men det var en liten lakritsfigur.

Antar att det har något att göra med Flarnstads finlandshat, att namnet "gamla Viborg" skulle vara något uttryck för en dröm om storfinland. Bara att de förhatliga finländarna inte hyllade sovjetarmén som befriare är källa till upprördhet. "Gamla goda sovjet" vore ett varumärke mer i vår käre folkbildares smak.
Mina ögon drogs också till lakritsfiguren och jag tror nu att det var det han reagerade på, i kombination med godisets namn förstås.Har han sett lite fel må tro?
Citera
2014-09-09, 19:54
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Mina ögon drogs också till lakritsfiguren och jag tror nu att det var det han reagerade på, i kombination med godisets namn förstås.Har han sett lite fel må tro?
Hm, känns nästan så ja. Om det hade varit något rent finlandsrelaterat hade det nog hetat att fascismen var lös i godishyllan.

Och en svart cylinder med vaga människoattribut tycker jag är en helt fantastiskt lös grund för att börja slänga ur sig rasismanklagelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in