2014-08-31, 18:48
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja visst, det kommer alltid att finnas köer. Men nu växer göteborg och då är frågan vilken politik som gör att vi får bäst framtid. Är det utbyggnad av kollektivtrafik ihop med ekonomiska styrmedel som trängselskatt som skapar incitament att välja andra färdmedel än bil. Eller alternativet att alla skall köra bil vilket kommer skapa betydligt längre restid än vad vi har idag samt sämre förutsättningar för näringslivet att skapa effektiv logistik, och därmed sämre förutsättningar för att jobben stannar i Sverige.
Ja för dig handlar nog allt om huruvuda du får betala TS eller inte. Hur framtiden ser ut skiter du troligen i

Du är unik med din halmgubbepolemik, ty du bortser vad andra skriver och hittar på svar på utsagor som aldrig formulerats. Jag har kört bil i Göteborg i 30 år. Staden har alltid vuxit, liksom trafiken, och den kommer fortsätta växa, med eller utan trängselskatt i sin nuvarande form. Jag kör dagligen genom Göteborg och det är ingen stor skillnad i restider nu och innan skatten. Orsaken är att de som åkte bil innan har fortsatt med det, liksom att de som åkte kollektivt har fortsatt med det. Trängselskatten måste mångdubblas för att få de effekten att bilåkandet verkligen minskar på allvar, och om det sker sådana höjningar kommer folk ändå inte åka kollektivt; de kommer flytta och sluta åka till Göteborg. Det är den sortens framtid du propagerar för.
Citera
2014-08-31, 19:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag tror att hela grunden till detta handlar om att du inte vill betala trängselskatt. Skulle det finansieras av staden eller västra götaland så hade du inte brytt dig.

Det är väldigt intressant att ni motståndare spelar ut prestiegekortet. Väldigt intressant att göteborgs politiker lyckats lura skjortan av transportforskare som jobba fram detta samt staten som är medfinansiär. Med prestige som enda syfte.
Vem eller vilka har påstått att prestige är enda syftet med Västsvenska paketet/Trängselskatten/Västlänken?

Om man vänder på saken, anser du att Västsvenska paketet, så som det ser ut idag, är det bästa tänkbara för regionen?
Citera
2014-08-31, 20:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag tror att hela grunden till detta handlar om att du inte vill betala trängselskatt. Skulle det finansieras av staden eller västra götaland så hade du inte brytt dig.

Det är väldigt intressant att ni motståndare spelar ut prestiegekortet. Väldigt intressant att göteborgs politiker lyckats lura skjortan av transportforskare som jobba fram detta samt staten som är medfinansiär. Med prestige som enda syfte.

Det förvånar mig inte, du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan.

Eftersom jag bor i göteborgs kommun så kommer jag hur jag än vänder mig tvingas att betala för dårskapen som kallas västlänken.

Det hela handlar idag enbart om politisk prestige, det ena argumentet efter det andra har punkterats, nu senast miljönyttan i samband med att moderaten blåste i visslan. Då kräver maktfullkomligheten hans avgång istället för att tacka honom...

Muteborg gör verkligen skäl för sitt namn
Citera
2014-09-01, 23:15
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För att illustrera ur skevt ditt resonemang är tryff så kan vi titta på diverse bo-siter.

Det finns 91 objekt på hemmet för tillfället i Göteborgs kommun för villor och radhus. Det är inte mycket att hänga i julgranen direkt, så då utvidgar man sitt sökområde till kranskommunerna.

Om vi tar till exempel Marks Kommun.

Det dyraste huset som sålts i marks kommun den sista tiden var på...

Hedlundsväg 5 - 164 m2 - SEK 3 050 000 i slutpris(18 598:-/m2).
Pendelavstånd till GBG(där jobbet antagligen är).

Motsvarigheten i Göteborgs kommun var...

Södra Breviksvägen 40 - 284 m2 - SEK 12 550 000 i slutpris(44 190:-/m2).

Låt mig ta ett annat exempel från GBG kommun som är storleksmässigt mer jämförbart med huset i Marks Kommun.

Rörviksgatan 37 - 164 m2 - SEK 7 750 000 i slutpris(47 265:-/m2)

Detta är inte undantag, det är nästan alltid dyrare att köpa Villa eller Radhus i GBG kommun(undantag finns förstås, Kungsbacka Kommun är i GBG kommuns prisklass, men inåt landet är det generellt sett mycket bättre priser för en vanlig Svensson familj). I många fall betydligt mycket dyrare.

Hur utvecklas då priserna relativt mot varandra? Låt oss säga de sista 3-4 åren. Stiger priserna på bostäderna i t ex i Vasastan & Linné lika mycket som i krankommunerna?
Citera
2014-09-02, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Hur utvecklas då priserna relativt mot varandra? Låt oss säga de sista 3-4 åren. Stiger priserna på bostäderna i t ex i Vasastan & Linné lika mycket som i krankommunerna?

Räknat i vad? %, kronor eller något annat? I de siffror jag sett så har priserna i Vasastan och Linné stigit mer än kranskommunerna. Sen är det väl som du vet vanskligt att rakt av jämföra villa vs bostadsrätt.
Citera
2014-09-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det förvånar mig inte, du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan.

Eftersom jag bor i göteborgs kommun så kommer jag hur jag än vänder mig tvingas att betala för dårskapen som kallas västlänken.

Det hela handlar idag enbart om politisk prestige, det ena argumentet efter det andra har punkterats, nu senast miljönyttan i samband med att moderaten blåste i visslan. Då kräver maktfullkomligheten hans avgång istället för att tacka honom...

Muteborg gör verkligen skäl för sitt namn

Projektet med att effektivisera centralstationen från dagens flaskhals är inget som man kommit på nyligen utan denna idé är över 20 år gammal. Man måste vara bra konspiratoriskt lagd om man på allvar tror att detta handlar om prestige och inget annat. Nu försvarar ni er säkert med studier som inte visar på samhällsnytta, förvisso har ni rätt. Men ni glömmer att studier som dessa inte tar med saker som arbetsmarknadens regionala utveckling - helt enkelt för att ingen ekonomisk modell i världen kan se in i framtiden.

Om ni ändå vill spela ut detta kortet så tycker jag att ni kan visa upp något som visar hur "lönsamt" (ur ett samhällsekonomiskt perspektiv) det var att bygga sveriges järnvägsnät eller varför inte stockholms tunnelbanenät. Jämför sedan detta med den resulterande samhällsnyttan i nutid (om det ens är möjligt att räkna ut detta.)

Nä du grabben. Det är du som är långt från den skarpaste kniven i lådan. Som jag sagt tidigare så är hela detta projektet till för hur göteborg ser ut om 20-100år.
Du vet lika väl som jag att du inte driver frågan för att det handlar om västlänken. Jag minns hur vägvalet stod i debatt med övriga partier i nordstan och partiledaren sa att de skulle acceptera en utgång i valet om trängselskatt bara göteborgarna fick rösta. Detta går även att se i den propaganda som spreds för något år sedan, då handlade valet bara om trängselskatten.
Men eftersom man insett att man inte kan förorda en tågtunnel och argumentera mot trängselskatt då dessa är ömsesidigt uteslutande så har man nu ändrat sin propaganda till att man nu skall rösta bort både västlänken och trängselskatt.

Och precis denna retoriska förändring har man sett i den tråden vi just nu debatterar i.
Citera
2014-09-02, 22:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Att folk inte skäms som röstar ja för detta. Lågt. Be om att få betala mer skatt själva istället om man vill bidra. Det är som att bönderna ska få rösta om stadsbor ska betala stadsskatt. Tror inte majoriteten av jasägarna är bilägare.
Citera
2014-09-02, 22:28
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Räknat i vad? %, kronor eller något annat? I de siffror jag sett så har priserna i Vasastan och Linné stigit mer än kranskommunerna. Sen är det väl som du vet vanskligt att rakt av jämföra villa vs bostadsrätt.

Det kanske förvånar dig men det finns faktiskt bostadsrätter även i kranskommunerna.

Spela inte dum men hur har priserna på bostadrätter utvecklats i PROCENT i respektive områden den sista tiden?

Ökar värdet på bostadsrätter i samma takt i hela storstadsregionen?

Vilka demografiska förändringar har vi och vilket skatteunderlag utgör de som drar sitt pack och flyttar in till städerna från landsbygden eller från tredje världen p g a urbaniseringen och vilka är det som lämnar för kranskommunerna? Hur förflyttar sig skatteunderlaget?

Är inte detta de relevanta frågorna?
Senast redigerad av Rektangel 2014-09-02 kl. 22:32.
Citera
2014-09-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Att folk inte skäms som röstar ja för detta. Lågt. Be om att få betala mer skatt själva istället om man vill bidra. Det är som att bönderna ska få rösta om stadsbor ska betala stadsskatt. Tror inte majoriteten av jasägarna är bilägare.

Ja alternativet är ju att man tex höjer skatten för göteborgarna, det är ju samma sak.
Ett annat alternativ är ju som att ha det som i vissa ställen i USA; antingen väljer du vägen där det är köer eller den utan köer men där du får betala en vägtull. Vad hade du valt ?
Citera
2014-09-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det kanske förvånar dig men det finns faktiskt bostadsrätter även i kranskommunerna.

Spela inte dum men hur har priserna på bostadrätter utvecklats i PROCENT i respektive områden den sista tiden?

Ökar värdet på bostadsrätter i samma takt i hela storstadsregionen?

Vilka demografiska förändringar har vi och vilket skatteunderlag utgör de som drar sitt pack och flyttar in till städerna från landsbygden eller från tredje världen p g a urbaniseringen och vilka är det som lämnar för kranskommunerna? Hur förflyttar sig skatteunderlaget?

Är inte detta de relevanta frågorna?

Asso du och ditt jävla snack om att göteborg tappar befolkning likt en liggande vattenflaska

I göteborg så kommer priserna på bostäder gå upp pga att staden förtätas (en delförklaring), en förutsättning för detta är ett samhälle som inte är byggt på att alla måste ha egen bil. Det västsvenska paketet byggs för hur göteborg skall vara om 20-30+ år. Om du på allvar tror att det är realistiskt att alla skall köra egen bil med:
1 ökade energipriser
2 minskade energiresurser
3 ökad efterfrågan på energi tack vara ökad befolkning.

- Ja då är du körd i huvudet.
Citera
2014-09-04, 06:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Asso du och ditt jävla snack om att göteborg tappar befolkning likt en liggande vattenflaska

I göteborg så kommer priserna på bostäder gå upp pga att staden förtätas (en delförklaring), en förutsättning för detta är ett samhälle som inte är byggt på att alla måste ha egen bil. Det västsvenska paketet byggs för hur göteborg skall vara om 20-30+ år. Om du på allvar tror att det är realistiskt att alla skall köra egen bil med:
1 ökade energipriser
2 minskade energiresurser
3 ökad efterfrågan på energi tack vara ökad befolkning.

- Ja då är du körd i huvudet.

Du kanske har missat att energipriserna faktiskt legat still eller t o m sjunkit i pris den sista tiden samt att USA inte bara är självförsörjande på olja utan även börjat exportera. Detta lär bidra till att de inom kort även får bukt på underskottet i sin handel vilket stärker dollarn. Från 6 kronor till över 7 i dagarna och likadant mot Euron.

Tyvärr slår det mot Mellanöstern som förr exporterade olja för att betala sin livsmedelsimport för att försörja sin befolkningstillväxt.

Inte underligt att Mellanösternregionen kollapsar och har att exportera sin befolkningstillväxt...norrut nu när oljepriset faller och USA är självförsörjande.

Den kvarvarande befolkningens enda möjlighet är att försörja sig på att utplundra och kannabalisera sig på den övriga befolkning genom, beskyddarverksamhet, kidnappningar mot lösen, eller varför inte ställa upp vägspärrar med unga män med AK47 och avtvinga de som ännu kan försörja sig pengar för att få passera? På sikt lär det väl bara infånga utländska journalister som där betalar lösen/mutor för att resa runt och rapportera om förfallet. Där heter det vägspärrar men hos kallas det TRÄNGSELSKATT.

Har du sovit under en sten den sista tiden?

Verkligheten är din största fiende.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/09/03/tacka-usa-for-prisfallet-pa-olja.html

Senast redigerad av Rektangel 2014-09-04 kl. 06:51.
Citera
2014-09-04, 08:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ja alternativet är ju att man tex höjer skatten för göteborgarna, det är ju samma sak.
Ett annat alternativ är ju som att ha det som i vissa ställen i USA; antingen väljer du vägen där det är köer eller den utan köer men där du får betala en vägtull. Vad hade du valt ?
Helt okej om valet finns. Som det ser ut nu i min situation får jag parkera 2 km hemifrån om jag inte vill betala dubbla avgifter enbart när jag kör hem. Värdelöst system vilket år ett tecken på sinnessjukdom om hälften av invånarna säger ja till

Är göteborg en sossestad? Nyinflyttad.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2014-09-04 kl. 08:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in