2014-08-30, 15:25
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Vilka fördelar GBG:s hamn får av VSP och då främst den överlägset dyraste delen av det (västlänken) får du gärna förtydliga.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja visst.
1. Centralstationen är idag överbelastad pga att vagnar upptar ett helt spår då de är tvugna att vända. Med västlänken kan tågen fortsätta rakt fram och inte behöva stoppa upp för nästkommande tåg, vilket sker idag. Denna överbelastning innebär att man inte har kapaciteten man vill för att frakta mer gods med tåg.

2. Har man dåliga möjligheter till kollektivtrafik så skapar detta ett större beroende av bil. Detta samt frånvaro av incitament (trängselskatt) att välja kollektivtrafik skapar ökad trafik. Något som slår på logistikkostnader då transporter blir stående längre tid i köer.
Fast GBG C är väl inget ställe som godståg brukar besöka särskilt ofta, oavsett om de ska till hamnen eller ej.

Däremot har det redan börjat byggas ännu en järnvägsbro över Göta Älv i anslutning till den befintliga. Det innebär dubbelspår över älven. Den sträckan, som i praktiken är en del an Hamnbanan, trafikeras till stor del av godståg, men även av tåg mot Stenungsund och Uddevalla. Hamnbanan är viktig för hela Skandinavien.
Citera
2014-08-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast GBG C är väl inget ställe som godståg brukar besöka särskilt ofta, oavsett om de ska till hamnen eller ej.

Däremot har det redan börjat byggas ännu en järnvägsbro över Göta Älv i anslutning till den befintliga. Det innebär dubbelspår över älven. Den sträckan, som i praktiken är en del an Hamnbanan, trafikeras till stor del av godståg, men även av tåg mot Stenungsund och Uddevalla. Hamnbanan är viktig för hela Skandinavien.

Den nya järnvägsbron vid Marieholm ingår ej i VSP, så det argumentet faller.

Vi är överens om "bristen" på godståg vid GBG central.

Gbg:s hamn är till mycket stor del belägen på Hisingen där kollektivtrafiken inte har förbättrats efter TS införande.
Skulle sen Göta Älvbron ersättas av den i VSP förespråkade lågbron lär kollektivtrafiken här nära nog haverera totalt och inte bli ett bättre alternativ till bilen än den är idag.
Citera
2014-08-30, 16:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tanken har inte slagit dig att det faktiskt är transportforskare som har jobbat med detta, med vilkas forskningsresultat är grunden för de politiska beslut som tas.

Du har helt rätt i det du säger om att det kostar pengar. Senast jag kollade så var nyttan enl Trafikverket ca 8,6 miljarder, vilket ger ett nettounderskott. Å andra sidan så beräknas projektet bidra till arbetsmarknadsrelaterad regionförstoring till ca 8 miljarder samt resandetillväxt till ca 6 miljarder. Tar man in faktorer som dessa så ser man helt andra siffor än de nej-sidan gör allt dom kan för att lyfta fram.

Göteborg är Sveriges näst största stad och har en hamn som är stört i skandinavien och även utgöt navet i västsveriges infrastrukturnär. Låt mig nu gissa! Du tror inte alls att logistik och infrastruktur är avgörande för att vi skall kunna behålla verkstadsindustri i sverige (som står för ca 30% av svensk BMP). Jag gissar att du tänker dig att man helt enkelt bygger ännu mer vägfiler (var??) och att dessa inte korkas igen av mer bilism (sk inducerad trafik)

/..."vad är det för kunskap som ligger bakom de här förslagen?".../
/..."Ja... Asso vi brainstormar lite då och då".../
- Theo papaioannou Vägvalet
8:20 @ https://www.youtube.com/watch?v=Lagtrf-Ba8c

Man skulle kunna tro att du sitter i kommunstyrelsen så mycket som du argumenterar för ett projekt vilket redan från början infekterades och mot vad man sa helt odemokratiskt snabbt slogs igenom.

Det har redan bevisats spräcka budgeten rejält och det finns inget svar på var de pengarna skall komma ifrån.

Till skillnad från dig så tror inte jag på västlänken som projekt, dragningen är fel, kostnaden för hög, omaket under den enorma byggtiden blir enormt och dessutom kommer det kosta oss skattebetalare i göteborg rejält mycket mer än vad som kalkylerats.

Vad du än hävdar så kan du inte påstå att detta projekt baserats enbart på ekonomi, det handlar om prestige och våra korrupta kommunpolitiker har bara visat sitt förakt än en gång.
Citera
2014-08-31, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man skulle kunna tro att du sitter i kommunstyrelsen så mycket som du argumenterar för ett projekt vilket redan från början infekterades och mot vad man sa helt odemokratiskt snabbt slogs igenom.

Det har redan bevisats spräcka budgeten rejält och det finns inget svar på var de pengarna skall komma ifrån.

Till skillnad från dig så tror inte jag på västlänken som projekt, dragningen är fel, kostnaden för hög, omaket under den enorma byggtiden blir enormt och dessutom kommer det kosta oss skattebetalare i göteborg rejält mycket mer än vad som kalkylerats.

Vad du än hävdar så kan du inte påstå att detta projekt baserats enbart på ekonomi, det handlar om prestige och våra korrupta kommunpolitiker har bara visat sitt förakt än en gång.

Jag tror att hela grunden till detta handlar om att du inte vill betala trängselskatt. Skulle det finansieras av staden eller västra götaland så hade du inte brytt dig.

Det är väldigt intressant att ni motståndare spelar ut prestiegekortet. Väldigt intressant att göteborgs politiker lyckats lura skjortan av transportforskare som jobba fram detta samt staten som är medfinansiär. Med prestige som enda syfte.
Citera
2014-08-31, 13:34
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Jag tror att hela grunden till detta handlar om att du inte vill betala trängselskatt. Skulle det finansieras av staden eller västra götaland så hade du inte brytt dig.

Det är väldigt intressant att ni motståndare spelar ut prestiegekortet. Väldigt intressant att göteborgs politiker lyckats lura skjortan av transportforskare som jobba fram detta samt staten som är medfinansiär. Med prestige som enda syfte.

Hej! Jag bor inte i Göteborg och jobbar inte i Göteborg. Ändå måste jag passera tullstationerna då E6:an går igenom Göteborg, och bidrar därmed till finansieringen av det Västsvenska paketet.

Om det nu är så viktigt med satsningar på infrastrukturen i Göteborg, vore det inte rimligt att de som faktiskt bor i Göteborg är med och betalar, och inte vi som bor utanför och bara passerar staden via motorvägen?
Citera
2014-08-31, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Hej! Jag bor inte i Göteborg och jobbar inte i Göteborg. Ändå måste jag passera tullstationerna då E6:an går igenom Göteborg, och bidrar därmed till finansieringen av det Västsvenska paketet.

Om det nu är så viktigt med satsningar på infrastrukturen i Göteborg, vore det inte rimligt att de som faktiskt bor i Göteborg är med och betalar, och inte vi som bor utanför och bara passerar staden via motorvägen?

Nu har inte trängselskatten som enda syfte att finansiera västsvenska paketet. Utan även att minska trängsel.

Hur ställer du dig till att framöver antingen betala trängselskatt kontra att behöva lägga 60min extra i kötid pga att alla skall köra egen bil pga att man inte satsat på kollektivtrafiklösningar?
Citera
2014-08-31, 14:12
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Nu har inte trängselskatten som enda syfte att finansiera västsvenska paketet. Utan även att minska trängsel.

Hur ställer du dig till att framöver antingen betala trängselskatt kontra att behöva lägga 60min extra i kötid pga att alla skall köra egen bil pga att man inte satsat på kollektivtrafiklösningar?

Alla som kör i Göteborg vet att det inte finns någon trängsel på lederna runt och genom stan borttsett från en period på morgonen och en på eftermiddagen. Vid dessa tider är det helt tjockt även då det kostar 18 spänn. De köerna fanns före trängselskatten och den kommer finnas där även om man bygger ut kollektivtrafiken på de allra mest fantasifulla sätt. De som åker kollektivt och de som åker bil är inte samma personer. Även om man tog bort trängselskatten och skotade planerna på ett fullt utbyggt västsvenskt paket skulle det inte bli några sextio minuter extra restid.

Du slulle dock inte förvåna mig om det blir ett ja i omröstningen nu när de dragit fram det fetaste valfläsket åt de som bor på Hisingen. Efter valet kommer de få erfara vad den sortens löften är värda på lång sikt.
Citera
2014-08-31, 14:26
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:

Hej!

Jag upplever trängseln som precis likadan jämfört med före trängselskatten.

MVH
Citera
2014-08-31, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Hej!

Jag upplever trängseln som precis likadan jämfört med före trängselskatten.

MVH

Visserligen har har den minskat, men vad viktigare är. Den kommer markant att öka om man bygger ett samhälle på att alla skall ha bil.
Citera
2014-08-31, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Alla som kör i Göteborg vet att det inte finns någon trängsel på lederna runt och genom stan borttsett från en period på morgonen och en på eftermiddagen. Vid dessa tider är det helt tjockt även då det kostar 18 spänn. De köerna fanns före trängselskatten och den kommer finnas där även om man bygger ut kollektivtrafiken på de allra mest fantasifulla sätt. De som åker kollektivt och de som åker bil är inte samma personer. Även om man tog bort trängselskatten och skotade planerna på ett fullt utbyggt västsvenskt paket skulle det inte bli några sextio minuter extra restid.

Du slulle dock inte förvåna mig om det blir ett ja i omröstningen nu när de dragit fram det fetaste valfläsket åt de som bor på Hisingen. Efter valet kommer de få erfara vad den sortens löften är värda på lång sikt.

Ja visst, det kommer alltid att finnas köer. Men nu växer göteborg och då är frågan vilken politik som gör att vi får bäst framtid. Är det utbyggnad av kollektivtrafik ihop med ekonomiska styrmedel som trängselskatt som skapar incitament att välja andra färdmedel än bil. Eller alternativet att alla skall köra bil vilket kommer skapa betydligt längre restid än vad vi har idag samt sämre förutsättningar för näringslivet att skapa effektiv logistik, och därmed sämre förutsättningar för att jobben stannar i Sverige.
Ja för dig handlar nog allt om huruvuda du får betala TS eller inte. Hur framtiden ser ut skiter du troligen i
Citera
2014-08-31, 18:05
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Jag upplever mer trängsel efter trängselskatten.

Jag har heller inte betalat en krona i trängselskatt. Jag bor i Göteborg.

Rättvis skatt...
Citera
2014-08-31, 18:19
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:

Men nu svarade du inte på min fråga. Du får nog läsa om den.
Frågan var du tycker att trängselskatten är rättvist fördelad när jag varken BOR eller JOBBAR i Göteborg men ändå måste betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in