2014-07-02, 19:59
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Det upprepas av insatta bankers att FEK är bra att ha i bagaget för IBD/Corporate finance/DCM osv, medan NEK leder mot markets/S&T. Den förstnämnda kopplingen hänger jag med på, men på vilket sätt är NEK och trading passande för varandra? Nån som kan förklara den "symbiosen"?

För att vara duktig inom S&T behöver du förstå hur världsekonomin påverkar börskurserna --> Läs NEK för att få en grundlig förståelse för hur ekonomin är sammankopplad.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2014-07-02, 20:56
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
För att vara duktig inom S&T behöver du förstå hur världsekonomin påverkar börskurserna --> Läs NEK för att få en grundlig förståelse för hur ekonomin är sammankopplad.

Rätta mig om jag har fel.

Skulle snarare säga att ett intresse för nationalekonomi ofta korrelerar med ett intresse för världsekonomin och hur den påverkar olika finansiella marknader, vilket i sin tur bidrar till att man hellre söker sig till S&T än IBD. NEK är ju rätt teoretiskt så det finns inte supermycket användning för det du faktiskt lär dig i skolan.
Citera
2014-07-12, 00:14
Medlem
Pluggar för närvarande på gymnasiet och är mycket intresserad av att ta mig till finans distriken i London. Vilken utbildning i Sverige eller utomlands ska jag läsa för att ha störst chans? är tacksam för era tankar
Citera
2014-07-12, 00:26
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MONEYHOESCLOTHES
Pluggar för närvarande på gymnasiet och är mycket intresserad av att ta mig till finans distriken i London. Vilken utbildning i Sverige eller utomlands ska jag läsa för att ha störst chans? är tacksam för era tankar
HHS.
Citera
2014-07-12, 00:53
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:

Du kan börja med att sluta särskriva, gör du sådana småfel är du inte uppmärksam på detaljer och kommer inte ens få en intervju. Läs på LSE, de har väl högst hitratio.
Citera
2014-07-12, 13:22
Medlem
Vill helst läsa en injengörsutbildning här i Sverige om det är möjligt?
Citera
2014-07-12, 14:02
Medlem
Citat:
Vad hände med detta?
Citat:
Nåväl, du vill:
  • jobba inom finans
  • i London
  • med en ingenjörsutbildning från Sverige

Slutsats: I på KTH eller LTH.
Citera
2014-07-13, 00:17
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Industriell Ekonomi, helst på KTH
Citera
2014-08-26, 22:12
Medlem
Låt oss anta att man kommer in på en av de sämre Ivy-league universiteten i USA (typ Brown, Dartmouth, Cornell), och ställer dessa mot HHS, vad väger tyngst? Är det olika beroende på om man tittar på NYC/London/Sthlm tex? Väger ivies alltid högre? Sen är ju pengafrågan ytterligare en faktor...
Citera
2014-08-28, 00:44
Medlem
Mercais avatar
Citat:

Sverige:
HHS
KTH
(Lund)

UK:
Oxford
Cambridge
LSE
Warwick
Imperial
UCL
(Durham)
(St. Andrews)
Citera
2014-09-01, 17:55
Medlem
Vilken skola har bäst rykte inom IB i London av SSE och Bocconi (Undergrad)? Vilken skola hade ni valt för en internationell karriär inom IB?
Citera
2014-09-01, 20:43
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan81
Vilken skola har bäst rykte inom IB i London av SSE och Bocconi (Undergrad)? Vilken skola hade ni valt för en internationell karriär inom IB?

Mitt intryck är att de är väldigt likvärdiga. Jag antar att Bocconi kostar en hel del så av den anledningen hade (har) jag valt SSE. Men samtidigt är det ju nice med utlandserfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in