Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-08-31, 22:34
Medlem
fjiskens avatar
Herrgårdsstek, går det att göra porterstek av den? Vilken porter är bra att använda osv?
Citera
2014-08-31, 22:51
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Herrgårdsstek, går det att göra porterstek av den? Vilken porter är bra att använda osv?
Herrgårdsstek är väl en vanlig stek men att man kokar med ansjovis i koket?
Alltså du kanske har köpt en bit kött som det står herrgårdsstek på? Isåfall går det att göra porterstek, jag brukar använda vanlig Carnegie porter 3.5% som finns i varenda livsmedelsbutik, mörk flaska med brungul etikett.
Citera
2014-09-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Är det en fransyska du köpt?
Citera
2014-09-01, 17:28
Medlem
Hur många minuter ska ett par tinade kycklingfiléer vara inne i ugnen och vad är en rimlig temperatur?
Citera
2014-09-01, 17:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur många minuter ska ett par tinade kycklingfiléer vara inne i ugnen och vad är en rimlig temperatur?
Står säkert på paketet, men det blir inte bra..

Torrt och eländigt (när jag testat) så gör en wok eller nåt annat av dom istället. Fågel med lite sidfläsk eller bacon i en gryta funkar bra åxå om man nu inte gillar att steka dom.
Citera
2014-09-01, 17:37
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Typ 200-225 grader i 20-25 minuter. Jag brukar använda stektermometer, men det brukar hamna där någonstans.
Citera
2014-09-01, 18:01
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Herrgårdsstek är väl en vanlig stek men att man kokar med ansjovis i koket?
Alltså du kanske har köpt en bit kött som det står herrgårdsstek på? Isåfall går det att göra porterstek, jag brukar använda vanlig Carnegie porter 3.5% som finns i varenda livsmedelsbutik, mörk flaska med brungul etikett.
Tackar för den informationen! Det stämmer, att jag köpt en bit kött som butik väljer att kalla "Herrgårdsstek", och misstänkte att det gick att använda till fler ändamål.
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Är det en fransyska du köpt?
Yes,.
Citera
2014-09-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Står säkert på paketet, men det blir inte bra..

Torrt och eländigt (när jag testat) så gör en wok eller nåt annat av dom istället. Fågel med lite sidfläsk eller bacon i en gryta funkar bra åxå om man nu inte gillar att steka dom.
Paketet är slängt sedan länge.

Jag har ingen stekpenna, jag slängde in dem i ugnen innan jag frågade. Men jag har en sås som kan göra det lite mer "blött". Men hur många minuter kan det tänkas vara, 20?
Citera
2014-09-01, 18:14
Medlem
Funderar på att göra en enkel spagetti carbonara. Kan jag göra såhär: Koka spagetti, skär bacon i små delar och stek dem. Sen när pastan är klar knäcker jag 2 ägggulor(inte vitan) i pastan, slänger i baconen, sen kryddar jag med salt och peppar? Vissa kör ju grädde i men detta bör ju fungera helt OK även utan grädde. Har lite matlagningsgrädde så kan iofs testa och slänga i det i stekpannan med baconen eller blir det inte gott?
Citera
2014-09-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Typ 200-225 grader i 20-25 minuter. Jag brukar använda stektermometer, men det brukar hamna där någonstans.
Hann inte se ditt inlägg! Tack!
Citera
2014-09-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Funderar på att göra en enkel spagetti carbonara. Kan jag göra såhär: Koka spagetti, skär bacon i små delar och stek dem. Sen när pastan är klar knäcker jag 2 ägggulor(inte vitan) i pastan, slänger i baconen, sen kryddar jag med salt och peppar? Vissa kör ju grädde i men detta bör ju fungera helt OK även utan grädde. Har lite matlagningsgrädde så kan iofs testa och slänga i det i stekpannan med baconen eller blir det inte gott?
Gör precis så samt lite ost på slutet.
Citera
2014-09-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Gör precis så samt lite ost på slutet.
Och det är inte då krampaktigt! Ha i äggvitan med, så slösar
Du inget. Vispa
Hela ägget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera