2014-07-03, 16:25
Medlem
GP - Hälften säger ja till trängselskatt
Citera
2014-07-11, 15:53
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
GP - Hälften säger ja till trängselskatt
Med galloperande white-flight är det inte så konstigt att göteborgarna gillar trängselskatter. Allt färre Göteborgare arbetar, betalar skatt och har råd med bil.
Citera
2014-07-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Med galloperande white-flight är det inte så konstigt att göteborgarna gillar trängselskatter. Allt färre Göteborgare arbetar, betalar skatt och har råd med bil.

Som Stockholm då? Där dom röstade ja.

Sedan verkar du fullständigt omedveten om flyttmönstren bland boende i och runt Göteborg.
Vilka flyttar ut ur kommunen? Barnfamiljer. Det finns knappt en marknad för hus och radhus vilket är det dom söker i första hand. Kranskommunerna har mycket större utbud och oftast till billigare priser(speciellt om du flyttar österut från havet in mot landet).

Trots detta så har Göteborg ett inflyttningsnetto. Det flyttar alltså mer individer från övriga Sverige till Göteborgs kommun än vad det flyttar ut ur kommunen(ej invandring inkluderat).

Kommunens ekonomi är för övrigt stabil. Om du är finansiellt obildad(eller obildad i allmänhet) vilket jag misstänker om jag måste dra slutsatser från ditt inlägg så är AAA=Prime(absolut högsta betyg), AA+ och A-1+ = Prime-High Grade(väldigt högt på svenska).

Ha en trevlig kväll!
Citat:
On March 21, 2014, Standard & Poor's Ratings Services affirmed its 'AA+' long-term and 'A-1+' short-term issuer credit ratings on the Swedish City of Göteborg. The outlook is stable.

The ratings on Göteborg reflect its wealthy local economy, "positive" liquidity, and the "predictable and supportive" Swedish institutional
framework. In addition, we consider Göteborg's management as "very positive" for the ratings, and think it will be successful in maintaining adequate budgetary flexibility and a moderate budgetary performance over our forecast period of 2014-2016. Even though we expect Göteborg's tax-supported debt to increase to 77% of consolidated operating revenues by 2016, we expect Göteborg's management to continue to manage its increasing loan portfolio prudently. We assume that the loans of housing subsidiary Förvaltnings AB Framtiden (Framtiden; AA-/Stable/A-1+) will be almost fully transferred to the city's treasury by 2016. In addition, compared with the size of the city, Göteborg's company sector is large. As such, we consider that the city holds "moderate" contingent liabilities.
In an international context, Göteborg's economy is strong. We estimate its annual GDP per capita at a high $50,000. With more than 500,000 inhabitants, Göteborg is Sweden's second-largest city and the regional center of western Sweden. An expanding services sector and increased diversification have provided a more robust macroeconomic structure in recent years.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-07-11 kl. 21:00.
Citera
2014-07-11, 21:38
Medlem
För att illustrera ur skevt ditt resonemang är tryff så kan vi titta på diverse bo-siter.

Det finns 91 objekt på hemmet för tillfället i Göteborgs kommun för villor och radhus. Det är inte mycket att hänga i julgranen direkt, så då utvidgar man sitt sökområde till kranskommunerna.

Om vi tar till exempel Marks Kommun.

Det dyraste huset som sålts i marks kommun den sista tiden var på...

Hedlundsväg 5 - 164 m2 - SEK 3 050 000 i slutpris(18 598:-/m2).
Pendelavstånd till GBG(där jobbet antagligen är).

Motsvarigheten i Göteborgs kommun var...

Södra Breviksvägen 40 - 284 m2 - SEK 12 550 000 i slutpris(44 190:-/m2).

Låt mig ta ett annat exempel från GBG kommun som är storleksmässigt mer jämförbart med huset i Marks Kommun.

Rörviksgatan 37 - 164 m2 - SEK 7 750 000 i slutpris(47 265:-/m2)

Detta är inte undantag, det är nästan alltid dyrare att köpa Villa eller Radhus i GBG kommun(undantag finns förstås, Kungsbacka Kommun är i GBG kommuns prisklass, men inåt landet är det generellt sett mycket bättre priser för en vanlig Svensson familj). I många fall betydligt mycket dyrare.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-07-11 kl. 21:52.
Citera
2014-07-12, 16:30
Medlem
tryffs avatar
Enligt Göteborgs-Posten, vilket jag stämt av (= kontrollerat uppgifterna) mot statistisk årsbok:
Varje år lämnar ca 5000 barnfamiljer Göteborg för kranskommunerna. Detta är uteslutande barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt. In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare under förutsättning att de inte också flyttar) samt invandrare som varken kan eller vill bidra till stadens välstånd.
Gapet mellan Göteborg och dess kranskommuner med avseende på invånarnas genomsnittsinkomst växer för varje år
Men det här kan ni bättre än GP och statistiska centralbygån?
Du verkar rätt förvirrad. Bostadspriser är ingen indikatoir på någonting. Paris har Europas högsta priser och är en av Euiropas mest förslummade städer. De som väljer att bo kvar är beredda att betala mer för att slippa eländet. Det är väl inte så svårt att förstå?
Allt färre Göteborgare arbetar och betalar skatt. Så är det bara.
Senast redigerad av tryff 2014-07-12 kl. 16:34.
Citera
2014-07-12, 18:39
Medlem
Citat:
Enligt Göteborgs-Posten, vilket jag stämt av (= kontrollerat uppgifterna) mot statistisk årsbok:
Varje år lämnar ca 5000 barnfamiljer Göteborg för kranskommunerna. Detta är uteslutande barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt. In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare under förutsättning att de inte också flyttar) samt invandrare som varken kan eller vill bidra till stadens välstånd. Gapet mellan Göteborg och dess kranskommuner med avseende på invånarnas genomsnittsinkomst växer för varje år
Du verkar rätt förvirrad. Bostadspriser är ingen indikatoir på någonting. Paris har Europas högsta priser och är en av Euiropas mest förslummade städer. De som väljer att bo kvar är beredda att betala mer för att slippa eländet. Det är väl inte så svårt att förstå?

Källor hade varit bra, googlade "5000 barnfamiljer Göteborg" och det ända som kommer upp är ditt foruminlägg. Så den artikeln läser jag gärna, tack på förhand.

Jag har dock redan förklarat anledningen till utflyttningen, det finns inte direkt ett stort utbud av Villor och Radhus. Jag är "nyss" hemflyttad från utlandet(bodde i London från 2007 till jan 2013) så jag har ganska bra koll på bostadsmarknaden i och runt Göteborg, kollade runt rätt mycket.

Nu vet inte jag vad du är sysselsatt med men jag hoppas att du inte jobbar som redovisningsekonom.

Du slänger ur dig saker som helt enkelt inte stämmer överens med faktaunderlaget, skatteunderlaget i Göteborgs Kommun ökar, det minskar inte, det har ökat med 86% dom senaste 10 åren ungefär. Från 51 573 miljoner, till 95 783 miljoner. Detta är alltså skattebetalares beskattningsbara inkomst. Intäkterna för Staden ökade från 32 403 miljoner till 33 472 miljoner från 2012 till 2013. Soliditeten ökade från 19% till 35%(57% om man exkluderar vidareutlåning till kommunala bolag). Genomsnittlig soliditet för svenska kommuner är ungefär 50%, Göteborg ligger alltså över snittet. Investeringsinkomsterna ökade vilket innebär att egenfinansieringen blev lägre och det ökar stadens handlingsutrymme för framtiden. EBIT förändrades från 596 miljoner 2012 till 728 miljoner 2013. Slutgiltligt resultat för 2013 var på 2,9 procent, vilket får anses vara ganska bra, kommuner skall ligga på runt 2-3% för att ha kapital nog att täcka investeringar.

Sedan att inte bostadspriser är en indikation på köpkraften i ett samhälle är ju helt uppåt väggen, det visar bara att du saknar den mest fundamentala kunskapen av hur en marknad fungerar. Om du tror att en bank beviljar ett lån på över 7 miljoner utan att familjen/personerna i fråga har någon sorts säkerhet(inkomster) är du verkligen helt fantastiskt obildad.

Sedan så spär du på detta med att ta Paris som ett exempel, Paris är en stad som har 10 000 000 innevånare i tätorten. Att du ens försöker generalisera en stad av den magnituden är ju helt befängt. Det finns exklusiva områden och förortsghetton. Det finns bohemiska kvarter och finanskvarter. Staden har i praktiken alla möjliga typer av bostäder i alla möjliga prisklasser.

Du har liksom fel på i praktiken varje punkt.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-07-12 kl. 18:58.
Citera
2014-07-13, 12:52
Medlem
Citat:
Varje år lämnar ca 5000 barnfamiljer Göteborg för kranskommunerna. Detta är uteslutande barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt. In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare under förutsättning att de inte också flyttar) samt invandrare som varken kan eller vill bidra till stadens välstånd.
Gapet mellan Göteborg och dess kranskommuner med avseende på invånarnas genomsnittsinkomst växer för varje år

Kan du bryta ned din statistik så att vi kan se det du försöker föra fram.
Jag ser nämligen inget som stödjer det du säger. Arbetslösheten tar tappat sedan 2010 -2011 men efter det på en jämn nivå. Gällande skatteintäkterna till kommunen så har de ökat.
Citera
2014-08-22, 01:27
Medlem
GP - Martin Wannholt (M): Därför säger jag nej till Västlänken
Citera
2014-08-28, 17:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
GP - Martin Wannholt (M): Därför säger jag nej till Västlänken

6 dygn och folk verkar fortfarande inte ha tagit detta till sig? Senaste opinionsmätningarna så har båda de trängselskattefientliga partierna förvånansvärt lågt stöd.

Vill göteborgarna betala in absurdum för västlänken, ett projekt rotat i politisk vilja snarare än faktiskt behov?
Citera
2014-08-30, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
6 dygn och folk verkar fortfarande inte ha tagit detta till sig? Senaste opinionsmätningarna så har båda de trängselskattefientliga partierna förvånansvärt lågt stöd.

Vill göteborgarna betala in absurdum för västlänken, ett projekt rotat i politisk vilja snarare än faktiskt behov?

Tanken har inte slagit dig att det faktiskt är transportforskare som har jobbat med detta, med vilkas forskningsresultat är grunden för de politiska beslut som tas.

Du har helt rätt i det du säger om att det kostar pengar. Senast jag kollade så var nyttan enl Trafikverket ca 8,6 miljarder, vilket ger ett nettounderskott. Å andra sidan så beräknas projektet bidra till arbetsmarknadsrelaterad regionförstoring till ca 8 miljarder samt resandetillväxt till ca 6 miljarder. Tar man in faktorer som dessa så ser man helt andra siffor än de nej-sidan gör allt dom kan för att lyfta fram.

Göteborg är Sveriges näst största stad och har en hamn som är stört i skandinavien och även utgöt navet i västsveriges infrastrukturnär. Låt mig nu gissa! Du tror inte alls att logistik och infrastruktur är avgörande för att vi skall kunna behålla verkstadsindustri i sverige (som står för ca 30% av svensk BMP). Jag gissar att du tänker dig att man helt enkelt bygger ännu mer vägfiler (var??) och att dessa inte korkas igen av mer bilism (sk inducerad trafik)

På tal om faktiska behov som du nämner, så kan man undra vilken solid fakta som vägvalet bygger sin analys på.

/..."vad är det för kunskap som ligger bakom de här förslagen?".../
/..."Ja... Asso vi brainstormar lite då och då".../
- Theo papaioannou Vägvalet
8:20 @ https://www.youtube.com/watch?v=Lagtrf-Ba8c
Citera
2014-08-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Tanken har inte slagit dig att det faktiskt är transportforskare som har jobbat med detta, med vilkas forskningsresultat är grunden för de politiska beslut som tas.

Du har helt rätt i det du säger om att det kostar pengar. Senast jag kollade så var nyttan enl Trafikverket ca 8,6 miljarder, vilket ger ett nettounderskott. Å andra sidan så beräknas projektet bidra till arbetsmarknadsrelaterad regionförstoring till ca 8 miljarder samt resandetillväxt till ca 6 miljarder. Tar man in faktorer som dessa så ser man helt andra siffor än de nej-sidan gör allt dom kan för att lyfta fram.

Göteborg är Sveriges näst största stad och har en hamn som är stört i skandinavien och även utgöt navet i västsveriges infrastrukturnär. Låt mig nu gissa! Du tror inte alls att logistik och infrastruktur är avgörande för att vi skall kunna behålla verkstadsindustri i sverige (som står för ca 30% av svensk BMP). Jag gissar att du tänker dig att man helt enkelt bygger ännu mer vägfiler (var??) och att dessa inte korkas igen av mer bilism (sk inducerad trafik)

På tal om faktiska behov som du nämner, så kan man undra vilken solid fakta som vägvalet bygger sin analys på.

/..."vad är det för kunskap som ligger bakom de här förslagen?".../
/..."Ja... Asso vi brainstormar lite då och då".../
- Theo papaioannou Vägvalet
8:20 @ https://www.youtube.com/watch?v=Lagtrf-Ba8c

Vilka fördelar GBG:s hamn får av VSP och då främst den överlägset dyraste delen av det (västlänken) får du gärna förtydliga.
Citera
2014-08-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Vilka fördelar GBG:s hamn får av VSP och då främst den överlägset dyraste delen av det (västlänken) får du gärna förtydliga.

Ja visst.
1. Centralstationen är idag överbelastad pga att vagnar upptar ett helt spår då de är tvugna att vända. Med västlänken kan tågen fortsätta rakt fram och inte behöva stoppa upp för nästkommande tåg, vilket sker idag. Denna överbelastning innebär att man inte har kapaciteten man vill för att frakta mer gods med tåg.

2. Har man dåliga möjligheter till kollektivtrafik så skapar detta ett större beroende av bil. Detta samt frånvaro av incitament (trängselskatt) att välja kollektivtrafik skapar ökad trafik. Något som slår på logistikkostnader då transporter blir stående längre tid i köer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in