2014-08-29, 13:28
Medlem
Boblovebudss avatar
Inte riktigt juristprogrammet men ska börja juridisk grundkurs på tisdag på GU, är det något upprop eller liknande på det eller startar det med föreläsning direkt? Är lite nojig att jag ska tappa min plats då jag tappat brevet jag fick för någon vecka sedan.

Undrar även hur ni gör med litteraturen köper ni den ny eller begagnad , lånar ni den?
Citera
2014-08-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Inte riktigt juristprogrammet men ska börja juridisk grundkurs på tisdag på GU, är det något upprop eller liknande på det eller startar det med föreläsning direkt? Är lite nojig att jag ska tappa min plats då jag tappat brevet jag fick för någon vecka sedan.

Undrar även hur ni gör med litteraturen köper ni den ny eller begagnad , lånar ni den?
Har inte läst just juridisk grundkurs på GU, men andra fristående kurser och läser just nu programmet. Men på de fristående kurserna jag har läst så har man varit tvungen att registrera sig via LADOK runt den 20-30 augusti. Vet att sista registreringsdag för fördjupningskursen i NEK var 22 augusti, så det kan vara så att du har riktigt stora problem.

Du borde nog ringa studievägledningen ASAP. Kontaktinformation här

Vad gäller kurslitteratur så finns det en suverän bokhandel på skolan som heter Handelsboden, du hittar den i C-huset på våning 3. Rimliga priser och mycket smidigt. Kolla även in facebookgruppen Handels bokbytarklubb om du vill köpa begagnat.

Schema mm hittar du på GUL, via de öppna sidorna får man begränsad information och den sidan finns här.

EDIT: Uppdaterat med mer information.
Senast redigerad av forwarden 2014-08-29 kl. 13:36.
Citera
2014-08-29, 14:03
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
"Hej.

Jag har härmed glädjen att meddela dig att du nu har blivit antagen till Örebro universitets juristprogram hösten 2014. Se informationen i bifogat dokument.

Jag vill ha svar från dig senast måndagen den 1 september klockan 8.00."

Okej, nu blev det lite stressigt!

Vad händer den första veckan på juristprogrammet?

http://kronox.oru.se/setup/jsp/SchemaKoder.jsp?intervallTyp=m&sprak=SV&sokMedAND= false&intervallAntal=6&startDatum=idag&resurser=k. RV4110-35105H14
Citera
2014-08-29, 14:07
Medlem
Har nollningarna varit? Eller sker de i samband med att terminen startar? (Örebro)
Citera
2014-08-29, 15:32
Medlem
Sobofieds avatar
Alltid kul med nyheter om juristprogrammet! ( http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/juridiska-fakulteten-anklagas-for-att-morka-klassforakt )

Citat:
Juridiska fakulteten anklagas för att mörka klassförakt

Juridiska fakulteten i Lund anklagas nu för att ha mörkat en rapport där lärarna anklagas för klassförakt.

Det skriver tidningen Lundagård. Fakultetens jämställdhets- och likabehandlingskommitté bad elever skriva en rapport om utbildningens genustänkande, men när vissa elever berättade att dom upplevde ett klassförakt från lärarna ska dom ha blivit uppmanade att ta bort dom delarna ur rapporten.

Juridiska Fakulteten säger att man valde att plocka bort informationen därför att för få elever hade uttalat sig, och att det inte gav en rättvisande bild av lärarna.
Citera
2014-08-29, 15:47
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
..
Kan tillägga att artikeln som SVT hänvisar till finns här:
http://lundagard.se/2014/08/29/juridiska-fakulteten-vagrade-publicera-uppgifter-om-klassforakt/
och vid slutet av artikeln finns även en länk till rapporten ifråga, oklart om det är originalet eller den "censurerade", eftersom jag inte orkar läsa genustrams.
Citera
2014-08-29, 16:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
http://lundagard.se/2014/08/29/juridiska-fakulteten-vagrade-publicera-uppgifter-om-klassforakt/
och vid slutet av artikeln finns även en länk till rapporten ifråga, oklart om det är originalet eller den "censurerade", eftersom jag inte orkar läsa genustrams.

Tack! Jag hade ingen aning om att genusvetenskap var så hett i Lund.

Citat:
Bådaa studentgrupperna anser att examinatorerna bör göra genusperspektivet
tentarelevant, för att se till att detta inte går förlorat.
Senast redigerad av Sobofied 2014-08-29 kl. 16:13.
Citera
2014-08-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko

På sidan nio hittade jag följande: ”… det finns extremt hemska exempel där vissa föreläsare har uttryckt ett klassförakt.” ”Jag har vänner som inte har föräldrar med akademikerbakgrund som läser här. Och det har jag märkt att det kan vara jobbigt ibland, de känner sig inte alltid helt hemma här och så.” Ser alltså ut att vara versionen med klassperspektivet kvar.

Utifrån mina erfarenheter (från SU) skulle jag säga att klassfrågor är betydligt mer problematiska än genusfrågor när det gäller hur fakultetsföreträdare hanterar dem.

Citat:
Tack! Jag hade ingen aning om att genusvetenskap var så hett i Lund.

Man får nog tänka på att båda studentgrupperna bestod av personer som är intresserade av genus, och bestod av fem respektive två personer (s. 3). Det hade nog gått att hitta motsvarande andel som gärna sett fler nazireferenser på tentor.
Senast redigerad av Brandbomb 2014-08-29 kl. 16:19.
Citera
2014-08-29, 16:34
Medlem
Sobofieds avatar
Sant - men utifrån rapporten verkar det finnas en tydlig målsättning från fakultetshåll att genusperspektivet ska finnas. Under min tid på SU har jag aldrig haft en genusföreläsning, och den enda kurs där det (mycket kort) nämnts överhuvudtaget var i familjerätt.
Citera
2014-08-29, 17:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
På sidan nio hittade jag följande: ”… det finns extremt hemska exempel där vissa föreläsare har uttryckt ett klassförakt.” ”Jag har vänner som inte har föräldrar med akademikerbakgrund som läser här. Och det har jag märkt att det kan vara jobbigt ibland, de känner sig inte alltid helt hemma här och så.” Ser alltså ut att vara versionen med klassperspektivet kvar.
Fanns det med några konkreta exempel på NÄR personer utan akademikerbakgrund känner sig obekväma? Det är ju väldigt lätt att rapa upp en större mängd påståenden, men utan konkreta exempel är det svårt att sätta fingret på vad som är problematiskt.
Citera
2014-08-29, 17:41
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fanns det med några konkreta exempel på NÄR personer utan akademikerbakgrund känner sig obekväma? Det är ju väldigt lätt att rapa upp en större mängd påståenden, men utan konkreta exempel är det svårt att sätta fingret på vad som är problematiskt.
Jag gick utbildningen i Lund och tog examen för ca tio år sedan. Jag, som inte har föräldrar med akademikerbakgrund, upplevde aldrig något sådant. Har svårt att tro att det har "försämrats" med åren. Förklaringen ligger nog i den curlade och lättkränkta generation som utbildas idag.
Citera
2014-08-30, 12:46
Medlem
Citat:
Sant - men utifrån rapporten verkar det finnas en tydlig målsättning från fakultetshåll att genusperspektivet ska finnas. Under min tid på SU har jag aldrig haft en genusföreläsning, och den enda kurs där det (mycket kort) nämnts överhuvudtaget var i familjerätt.

En målsättning åt det hållet finns nog på SU också, och enligt rapporten är det ju tydligen lite si och så med implementering på LU. Skulle jag syssla med spel och dobbel så skulle jag sätta en slant på att det inte är någon större skillnad i praktiken.

Jag kan inte minnas att jag hade någon ren genusföreläsning, men i allmän rättslära togs ett antal olika feministiska inriktningar upp, vilket väl är nära nog. Särskilt som man bör komma ihåg att genusperspektivet är en analysmetod som används inom vissa forsknings- och ideologigrenar, inte en universallösning på världens alla problem. Sedan ser jag personligen ingen anledning att lägga hela föreläsningar på att få fram ett genusperspektiv, när man istället, om man anser att det är värt att prioritera, kan integrera det allmänt i undervisningen.

Jag har vaga minnen av att genus nämndes ett antal gånger under Höökens introföreläsning när jag läste JIK:en. Jag kan dock minnas fel (det kan ha varit klass- eller rasfrågor som berördes), och jag är rätt säker på att det hur som helst var sarkastiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Inte såvitt jag minns. Det var bara ett drygt dussin sidor, så du kan ju ögna igenom den på egen hand (den var i allmänhet skriven på svenska, inte skånska).

Själv har jag akademikerbakgrund, och om det är någonting jag borde ha lärt mig som vit man så är det att jag inte har rätt att föra förtryckta gruppers talan. Följaktligen tänker jag inte heller utveckla min egen syn på de tillfällen där klasstillhörigheten verkat exkluderande (läses med fördel som att jag inte riktigt orkar).
Senast redigerad av Brandbomb 2014-08-30 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in