Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Sant - men utifrån rapporten verkar det finnas en tydlig målsättning från fakultetshåll att genusperspektivet ska finnas. Under min tid på SU har jag aldrig haft en genusföreläsning, och den enda kurs där det (mycket kort) nämnts överhuvudtaget var i familjerätt.
En målsättning åt det hållet finns nog på SU också, och enligt rapporten är det ju tydligen lite si och så med implementering på LU. Skulle jag syssla med spel och dobbel så skulle jag sätta en slant på att det inte är någon större skillnad i praktiken.
Jag kan inte minnas att jag hade någon ren genusföreläsning, men i allmän rättslära togs ett antal olika feministiska inriktningar upp, vilket väl är nära nog. Särskilt som man bör komma ihåg att genusperspektivet är en analysmetod som används inom vissa forsknings- och ideologigrenar, inte en universallösning på världens alla problem. Sedan ser jag personligen ingen anledning att lägga hela föreläsningar på att få fram ett genusperspektiv, när man istället, om man anser att det är värt att prioritera, kan integrera det allmänt i undervisningen.
Jag har vaga minnen av att genus nämndes ett antal gånger under Höökens introföreläsning när jag läste JIK:en. Jag kan dock minnas fel (det kan ha varit klass- eller rasfrågor som berördes), och jag är rätt säker på att det hur som helst var sarkastiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Fanns det med några konkreta exempel på NÄR personer utan akademikerbakgrund känner sig obekväma? Det är ju väldigt lätt att rapa upp en större mängd påståenden, men utan konkreta exempel är det svårt att sätta fingret på vad som är problematiskt.
Inte såvitt jag minns. Det var bara ett drygt dussin sidor, så du kan ju ögna igenom den på egen hand (den var i allmänhet skriven på svenska, inte skånska).
Själv har jag akademikerbakgrund, och om det är någonting jag borde ha lärt mig som vit man så är det att jag inte har rätt att föra förtryckta gruppers talan. Följaktligen tänker jag inte heller utveckla min egen syn på de tillfällen där klasstillhörigheten verkat exkluderande (läses med fördel som att jag inte riktigt orkar).