Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Jo det borde vara så. Gick ner till biblioteket idag och satt mig och småläste lite i lagboken. Måste erkänna att jag fick läsa rätt sakta och "göra om " med egna ord i huvudet för att förstå vad det handlade om inom vissa områden!
Gå in på
http://www.notisum.se/pub/Default.aspx?pageid=288 så slipper du ta dig hela vägen till biblioteket, nästa gång du vill läsa lagtext.
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag ställde mig också den frågan inombords, men jag vet inte hur de kommit fram till detta. Uppenbart inga officiella uppgifter av förklarliga skäl. Lämnar utrymme för folk att tro vad de vill såklart, men ljuger inte när jag fick detta berättat för mig av en trovärdig person inom fakulteten.
Jag tycker hela resonemanget faller på sin egen orimlighet, av flera anledningar.
För det första använder sig ju UU av anonyma tentor (rätta mig om jag har fel). Detta innebär ju att de personer som rättar respektive tenta
inte vet vem som skrivit den aktuella tentan. Detta är ju liksom hela poängen med anonymiteten. Mao finns det inget tentamensresultat som kan knytas till en viss person som läraren känner som "pratglad". För det andra finns det inte heller någon statistik över vilka som pratar mer eller mindre på seminarierna. Jag har då iaf aldrig varit med om att den ansvarige läraren för sådana noteringar, mer än när det är tänkt att rendera i ett betyg pga "aktivitet". Alltså har vi inte heller här något underlag, som skulle kunna jämföras med ett eventuellt existerande tentamensresultat. Slutligen, och för det tredje, stämmer resonemanget inte heller överens med mina erfarenheter, eller vad jag hört andra säga om sina egna sådana. Istället upplever jag att det
både finns de som har stenkoll och noll koll såväl bland dem som pratar mycket, som bland dem som inte säger ett ord. Visst, min egen erfarenhet väger lätt i sammanhanget, men någonstans borde man ju känna igen sig i den "tendens" som du beskriver.
Nåväl, UU kan ju i teorin ha uppdragit åt någon anställd på fakulteten att utreda allt detta. Kanske finns det något forskningsprojekt som går ut på att undersöka sambandet mellan pratgladhet och studenters akademiska prestationsförmåga? Jag bedömer dock detta som osannolikt.
Nej, istället anar jag ett antal ugglor i mossen; säkert kryddade med en hälsosam dos jante.