2012-11-06, 19:51
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Är nog beredd att motsätta mig detta. Har själv fått så otroligt mycket ovärderlig hjälp av studenter studerande högre terminer upp än jag själv i denna tråd. Vill inte låta allt för blödig, men ibland hade jag inte vetat vad jag hade gjort utan all stöttning, vägledning och råd här. Och det är raka motsatsen till vad jag fått på UU, där alla elever outtalat tävlar mot varandra och hellre skulle hugga av ett finger än dela med sig av information och kunskap. På tal om sistnämnde mår jag riktigt dåligt över den i mina ögon äckligt bisarra tävlingsandan som pågår. I min uppenbart utopiska värld hade jag sett att juriststudenter hjälper varandra, framför allt när det är en så pass avancerad utbildning. Men men, thats just me.

Jag håller fullständigt med dig om att en hel del som avhandlas här är bra och att många studenter säkerligen fått många goda råd. Som jag skrev är det en handfull point dexters som jag noterat, men de stör mig inte, tvärtom är det rätt kul.
Citera
2012-11-06, 19:59
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det var jag och det var menat som ett förtydligande men jag skrev ett ganska slarvigt inlägg så det framgick kanske inte med tydlig önskvärdhet. My bad.

Äh, nu är du lite larvig, majoriteten av alla manliga, samt kvinnliga, studenter/jurister här inne hjälper relativt hjärtligt framtida, nyblivna samt mindre nyblivna studenter. Jag uppfattar inte stämningen som uppläxande utan snarare tvärtom.

Ok, jag pekar inte ut någon specifikt i mitt lilla påhopp, men du är faktiskt en fb:are som brukar skriva riktigt genomtänkt och alltid ha dina påståenden väl underbyggda. Självklart måste jag då passa på att kommentera när du skriver något slarvigt. Det var dagens jurist-bitchkram från mig.
Citera
2012-11-06, 20:08
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du är för lustig. Feministiskt mindervärdeskomplex (att döma av ditt antagande om män)? Lilla fröken, för nu tar jag mig samma friheter som dig att anta saker, jag har varken tid eller intresse av att gå tillbaka i diskussionen för att se vem som skrev vad och varför. Jag skrev en förklaring till begreppen, och förtydligade varför domstolsjurister inte ryms i begreppet myndighetsjurister, vilket du gav visst sken av att motsätta dig. Jag har inte sagt något om att domstolar inte är myndigheter, och det var inte heller det som diskuterades när jag postade. Lär dig lite ödmjukhet, och lär dig att tacka och ta emot då någon tar sig tid att reda ut begreppen. Att gå på som du gör är oerhört fjantigt.

Du är för gullig, lilla gubben. Synd att Uppsala inte fullt ut anammat feministisk teori och genusperspektiv integrerat i i undervisningen, men när du hamnar som handläggare på Brottsoffermyndigheten så får du kanske chansen att ta en kurs i det såväl som i respektfullt bemötande.
Citera
2012-11-06, 20:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Är nog beredd att motsätta mig detta. Har själv fått så otroligt mycket ovärderlig hjälp av studenter studerande högre terminer upp än jag själv i denna tråd. Vill inte låta allt för blödig, men ibland hade jag inte vetat vad jag hade gjort utan all stöttning, vägledning och råd här. Och det är raka motsatsen till vad jag fått på UU, där alla elever outtalat tävlar mot varandra och hellre skulle hugga av ett finger än dela med sig av information och kunskap. På tal om sistnämnde mår jag riktigt dåligt över den i mina ögon äckligt bisarra tävlingsandan som pågår. I min uppenbart utopiska värld hade jag sett att juriststudenter hjälper varandra, framför allt när det är en så pass avancerad utbildning. Men men, thats just me.
Är det verkligen så "hemskt" på T1? Jag har inte under mina snart fyra terminer vid UU erfarit sådan konkurrens som du berättar om, varken hos mina vänner, mina basgrupper eller mina seminariegrupper. Mina kursare är i allmänhet väldigt trevliga och diskuterar gärna juridiska spörsmål före, under och efter seminarierna eller rent allmänt kring PM-perioden, under hemtentan och tentaplugget. Jag har förvisso sett vissa personer gömma böcker och sett att böcker saknar vissa kapitel, men det är snarare undantag än regel.

Personligen tror jag att du förstorar upp det hela en aning.

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du är för gullig, lilla gubben. Synd att Uppsala inte fullt ut anammat feministisk teori och genusperspektiv integrerat i i undervisningen, men när du hamnar som handläggare på Brottsoffermyndigheten så får du kanske chansen att ta en kurs i det såväl som i respektfullt bemötande.
Tacka fan för det . Vill man studera sådant får man gott söka till UmU.
Citera
2012-11-06, 20:46
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är det verkligen så "hemskt" på T1? Jag har inte under mina snart fyra terminer vid UU erfarit sådan konkurrens som du berättar om, varken hos mina vänner, mina basgrupper eller mina seminariegrupper. Mina kursare är i allmänhet väldigt trevliga och diskuterar gärna juridiska spörsmål före, under och efter seminarierna eller rent allmänt kring PM-perioden, under hemtentan och tentaplugget. Jag har förvisso sett vissa personer gömma böcker och sett att böcker saknar vissa kapitel, men det är snarare undantag än regel.

Antar att jag bara haft väldigt dålig tur med folket jag omringat mig med och lärt känna. Jag står dessvärre fast vid att det är så jag upplevt det, och av det jag personligen upplevt "förstorar jag inte upp det". Att fråga någon hur övningstentan gick är ungefär lika känsligt laddat som att fråga vilket parti denne tänkt rösta på.
Citera
2012-11-06, 20:48
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:

Detta är dock vardag på LU...tävlingsmentaliteten alltså. Beteendet härstammar nog från faktumet att många juriststudenter är väldigt osäkra på sina kunskaper och då de själva vet att dem som individer inte har något speciellt att erbjuda, ser de alla andra juriststudenter som rivaler.
Citera
2012-11-06, 20:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Detta är dock vardag på LU...tävlingsmentaliteten alltså. Beteendet härstammar nog från faktumet att många juriststudenter är väldigt osäkra på sina kunskaper och då de själva vet att dem som individer inte har något speciellt att erbjuda, ser de alla andra juriststudenter som rivaler.
Synd. Jag tycker ju att ett av de bästa sätten att lära sig faktiskt är att diskutera med kursare, det är först då man lär sig att argumentera för sin sak och faktiskt jämföra olika tolkningar. Att bara sitta och läsa Ekelöf 8h om dagen utan att faktiskt använda det man läser är ju betydligt sämre än att läsa i några timmar för att sedan diskutera det man läst.
Citera
2012-11-06, 21:00
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Jo det borde vara så. Gick ner till biblioteket idag och satt mig och småläste lite i lagboken. Måste erkänna att jag fick läsa rätt sakta och "göra om " med egna ord i huvudet för att förstå vad det handlade om inom vissa områden!

Gå in på http://www.notisum.se/pub/Default.aspx?pageid=288 så slipper du ta dig hela vägen till biblioteket, nästa gång du vill läsa lagtext.

Citat:
Jag ställde mig också den frågan inombords, men jag vet inte hur de kommit fram till detta. Uppenbart inga officiella uppgifter av förklarliga skäl. Lämnar utrymme för folk att tro vad de vill såklart, men ljuger inte när jag fick detta berättat för mig av en trovärdig person inom fakulteten.

Jag tycker hela resonemanget faller på sin egen orimlighet, av flera anledningar.

För det första använder sig ju UU av anonyma tentor (rätta mig om jag har fel). Detta innebär ju att de personer som rättar respektive tenta inte vet vem som skrivit den aktuella tentan. Detta är ju liksom hela poängen med anonymiteten. Mao finns det inget tentamensresultat som kan knytas till en viss person som läraren känner som "pratglad". För det andra finns det inte heller någon statistik över vilka som pratar mer eller mindre på seminarierna. Jag har då iaf aldrig varit med om att den ansvarige läraren för sådana noteringar, mer än när det är tänkt att rendera i ett betyg pga "aktivitet". Alltså har vi inte heller här något underlag, som skulle kunna jämföras med ett eventuellt existerande tentamensresultat. Slutligen, och för det tredje, stämmer resonemanget inte heller överens med mina erfarenheter, eller vad jag hört andra säga om sina egna sådana. Istället upplever jag att det både finns de som har stenkoll och noll koll såväl bland dem som pratar mycket, som bland dem som inte säger ett ord. Visst, min egen erfarenhet väger lätt i sammanhanget, men någonstans borde man ju känna igen sig i den "tendens" som du beskriver.

Nåväl, UU kan ju i teorin ha uppdragit åt någon anställd på fakulteten att utreda allt detta. Kanske finns det något forskningsprojekt som går ut på att undersöka sambandet mellan pratgladhet och studenters akademiska prestationsförmåga? Jag bedömer dock detta som osannolikt.

Nej, istället anar jag ett antal ugglor i mossen; säkert kryddade med en hälsosam dos jante.
Citera
2012-11-06, 21:07
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Gå in på http://www.notisum.se/pub/Default.aspx?pageid=288 så slipper du ta dig hela vägen till biblioteket, nästa gång du vill läsa lagtext.

Jag tycker hela resonemanget faller på sin egen orimlighet, av flera anledningar.

För det första använder sig ju UU av anonyma tentor (rätta mig om jag har fel). Detta innebär ju att de personer som rättar respektive tenta inte vet vem som skrivit den aktuella tentan. Detta är ju liksom hela poängen med anonymiteten. Mao finns det inget tentamensresultat som kan knytas till en viss person som läraren känner som "pratglad". För det andra finns det inte heller någon statistik över vilka som pratar mer eller mindre på seminarierna. Jag har då iaf aldrig varit med om att den ansvarige läraren för sådana noteringar, mer än när det är tänkt att rendera i ett betyg pga "aktivitet". Alltså har vi inte heller här något underlag, som skulle kunna jämföras med ett eventuellt existerande tentamensresultat. Slutligen, och för det tredje, stämmer resonemanget inte heller överens med mina erfarenheter, eller vad jag hört andra säga om sina egna sådana. Istället upplever jag att det både finns de som har stenkoll och noll koll såväl bland dem som pratar mycket, som bland dem som inte säger ett ord. Visst, min egen erfarenhet väger lätt i sammanhanget, men någonstans borde man ju känna igen sig i den "tendens" som du beskriver.

Nåväl, UU kan ju i teorin ha uppdragit åt någon anställd på fakulteten att utreda allt detta. Kanske finns det något forskningsprojekt som går ut på att undersöka sambandet mellan pratgladhet och studenters akademiska prestationsförmåga? Jag bedömer dock detta som osannolikt.

Nej, istället anar jag ett antal ugglor i mossen; säkert kryddade med en hälsosam dos jante.

Det finns mig veterligen inget principiellt hinder mot att man som lärare, efter examinationen, kontrollerar hur ens studenter presterat. Resultaten är väl en offentlig handling?
Citera
2012-11-06, 21:26
Medlem
Citat:
Synd. Jag tycker ju att ett av de bästa sätten att lära sig faktiskt är att diskutera med kursare, det är först då man lär sig att argumentera för sin sak och faktiskt jämföra olika tolkningar. Att bara sitta och läsa Ekelöf 8h om dagen utan att faktiskt använda det man läser är ju betydligt sämre än att läsa i några timmar för att sedan diskutera det man läst.

Håller med dig om att det är resonerandet som ger förståelsen, att bara nöta text ger åtminstone mig väldigt lite. Jag tror även att man blir bättre av att hjälpa andra, det här citatet har länge legat mig varmt om hjärtat:

"If you want to learn something, read about it.
If you want to understand something, write about it.
If you want to master something, teach it."

Jag har nog aldrig lärt mig så mycket om mig själv, om andra och om ämnet som i de situationer där jag varit ansvarig för utbildningen i fråga (och jag har utbildat mycket på mitt gamla jobb).

Och vad gäller rivaliteten. Jag känner inte av den här tävlingsmentaliteten på Örebro universitet. Vi pratar, resonerar, stöter och blöter i blandade grupper och pratar öppet om tentor och inlämningar. Jag vet förstås inte om alla 120-nånting kursare är likadana, men de tiotalet jag pratar mest med är då himla trevliga och öppna människor.
Citera
2012-11-06, 21:26
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
Det finns mig veterligen inget principiellt hinder mot att man som lärare, efter examinationen, kontrollerar hur ens studenter presterat. Resultaten är väl en offentlig handling?

Nej, så kan ju en lärare absolut göra. Men menar du att detta är något som lärarna skulle sätta i system på UU? Eller att det, om det nu skulle förekomma hos vissa, skulle läka resonemangets övriga brister?
Citera
2012-11-06, 21:57
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Nej, så kan ju en lärare absolut göra. Men menar du att detta är något som lärarna skulle sätta i system på UU? Eller att det, om det nu skulle förekomma hos vissa, skulle läka resonemangets övriga brister?

Ja ditt första och andra argument fallerar ju om det är så att en lärare, som har någorlunda koll på aktiviteten hos sina studenter, har tillgång till resultaten hos dessa. Däremot överensstämmer ditt tredje argument väl med mina egna erfarenheter, och att det skulle vara satt i system att förfara på ett sådant sätt har jag svårt att tro. Detta utesluter emellertid inte att en eller ett par lärare gjort sådana observationer och dragit sådana slutsatser som elgecy påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in