2014-08-19, 09:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Fast nu bemöter du inte mitt huvudargument överhuvudtaget, vilket inte direkt övertygar mig om att jag hade fel. En hög invandring är inte kompatibelt med ett välfärdssamhälle, det förstår man även utan att ha någon som helst insikt i ekonomi. Om Reinfeldt nu vet detta, vilket man får förutsätta, så måste han veta att invandringen går minus och särskilt om målet är att nedmontera välfärden. Du kan inte förneka detta.

Du blandar dessutom äpplen och päron. Att ett heterogent samhälle har konkurrensfördelar finns det viss statistik som stödjer ja, dock långt ifrån fastställt. Men det går inte att översätta till att vräka in analfabeter från U-länder i ett av världens mest högteknologiska länder. Vi behöver välutbildade Tyskar, Fransmän, Holländare, Britter, Amerikaner, Kineser, Indier etc., vi behöver inte en enda Somalier, Eritrean, Syrier, Irakier etc. De här länderna har ingen handel att tala om överhuvudtaget, därför ger folk därifrån inga konkurrensfördelar.

Nationalekonomi är komplext och det är precis som du säger "långt ifrån fastställt" vad som är objektivt korrekt eller inte. Just därför bör man inte anklaga folk som har en annan åsikt för att ljuga. Däremot kan man gärna bemöta åsikterna med argument.
Citera
2014-08-19, 09:14
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nationalekonomi är komplext och det är precis som du säger "långt ifrån fastställt" vad som är objektivt korrekt eller inte. Just därför bör man inte anklaga folk som har en annan åsikt för att ljuga. Däremot kan man gärna bemöta åsikterna med argument.

Och du bemöter fortfarande inte mitt argument. Du gör det inte direkt enkelt att ta dig på ditt ord när du säger att du inte är oärlig.
Citera
2014-08-19, 09:21
Medlem
lepops avatar
Vore det nu inte rimligt att Reinfeldt blir utfrågad om detta och åtminstone får förklara detta vidare, även om det blir grovt vinklat (ex av den vidriga kvinnliga journalisten på SVT). Kommer pensionerna att minska eller att ligga kvar? kommer det skäras ner på andra myndigheter? Hur mycket kommer skatten att höjas med pga detta? Osv...
Citera
2014-08-19, 09:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och du bemöter fortfarande inte mitt argument. Du gör det inte direkt enkelt att ta dig på ditt ord när du säger att du inte är oärlig.

Du bemötte själv ditt argument när du medgav att det är "långt ifrån fastställt". I sådana lägen anser jag som sagt att man inte ska anklaga andra för att ljuga.
Citera
2014-08-19, 09:24
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Du bemötte själv ditt argument när du medgav att det är "långt ifrån fastställt". I sådana lägen anser jag som sagt att man inte ska anklaga andra för att ljuga.

Jag "medgav" att ditt argument om konkurrensfördelar i ett heterogent samhälle var långt ifrån fastställt. Att massinvandring och välfärdssamhälle är inkompatibelt är i allra högsta grad fastställt. Det är inte ens ett komplicerat koncept, det säger sig självt att de är omöjliga att kombinera.
Citera
2014-08-19, 09:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag "medgav" att ditt argument om konkurrensfördelar i ett heterogent samhälle var långt ifrån fastställt. Att massinvandring och välfärdssamhälle är inkompatibelt är i allra högsta grad fastställt. Det är inte ens ett komplicerat koncept, det säger sig självt att de är omöjliga att kombinera.

Om de påstådda fördelarna inte kan fastställas eller avfärdas kan man förstås inte säga att man ljuger om man anser att summan blir positiv.

Argumentera gärna för din syn som jag förmodligen i stort delar, men om du anklagar de med annan syn för att ljuga ställer inte jag mig bakom det.

Nu ska jag jobba.
Citera
2014-08-19, 09:46
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Om de påstådda fördelarna inte kan fastställas eller avfärdas kan man förstås inte säga att man ljuger om man anser att summan blir positiv.

Argumentera gärna för din syn som jag förmodligen i stort delar, men om du anklagar de med annan syn för att ljuga ställer inte jag mig bakom det.

Nu ska jag jobba.

Jag har heller inte påstått att du ljugit om eventuella konkurrensfördelar. Att det kan finnas konkurrensfördelar med ett heterogent samhälle betyder inte på något sätt att de väger upp kostnaderna och allra minst i ett välfärdssamhälle.

Ett välfärdssamhälle klarar inte en hög invandring, det är fakta. Det är också omöjligt att tolka mitt tidigare inlägg som om det skulle finnas några tvetydigheter kring detta, du misstolkade mitt inlägg medvetet.

Du har med all önskvärd tydlighet visat att du inte är intresserad av en ärlig debatt, så vår diskussion är över.
Citera
2014-08-19, 10:00
Medlem
Citat:
Du och flera andra påstod att man kommer börja nalla av andra anslag för att täcka upp kostnaderna och jag säger att det är fel.

Det krävs betydligt mer än blott tre bokstäver för att vinna debatten.

Sveriges invandring kostar enorma pengar. Att de ekonomiska resurserna inte ramlar ner från skyn är alla överens om. Att välfärden redan idag för ta smällarna känner också alla till. När nu migrationsverket går ut med att man behöver ytterligare ett stort antal miljarder förstår säkert var och en att det kommer märkas.

Men det värsta är nog inte att Sveriges plånbok har fått kärlkramp. Det värsta är att folk inte kommer ha någonstans där de kan bo. I år kommer enligt Migrationsverkets senaste prognos 100000 flyktingar till Sverige. Är det någon som på rak arm kan säga hur många nya bostäder det har byggts i år? Och hur många nya arbetstillfällen har det skapats i Sverige under de senaste 12 månaderna?

https://m.youtube.com/watch?v=2zlxWFRl9DM&feature=youtu.be
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-19 kl. 10:07.
Citera
2014-08-19, 10:01
Medlem
KreugerGulds avatar
Alla som inte röstar mot denna massinvandring, och sen sedermera beklagar sig över att vår välfärd inte håller motet, är en jävla hycklare. De skall fan inte beklaga sig för de har fått precis som de ville.

Jag förutsätter att PRO ansamlar alla pensionärer till att rösta på antingen svp eller sd för inte fan kan de beklaga sig över sinna pensioner någondera senare, annars.
Citera
2014-08-19, 10:02
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enysaveru
Grattis! Jag har gjort samma resa som du och bor i ett bättre land än Sverige nu. Faktum är att jag saknar Sverige allt mindre ju mer åren igår. När man är hemma på besök ser man verkligen hur nergånget allt har blivit. Om jag flyttar tillbaka igen så blir det på ålderns höst för att insupa de sista åren där. Men troligast så finns det väl bara 25% svenskar då. Kanske inte så mycket att återvända till.

Jag flyttade till Turkiet för ett antal år sedan, har gjort korta sommarbesök till Absurdistan, där mina barn arbetar och bor. Denna sommar slogs ett nytt rekord. Vid utrikesterminalen i Istanbul, väntade jag och min partner för ombordstigning Turkish Airlines. I vänthallen för flighten såg jag fyra (4) vita män, resten var MÖ-folk, turkar, araber whatever, hucklekärringar, skrikande småungar, samt givetvis ett antal negrer. Vi trodde vi hamnat fel, men så var det inte. Jag vet inte om jag var den ende riktige svensken, men det verkade så. Dom fyra vita männen visade sig vara rumäner (!), antagligen koppartjuvar på väg till 'landet utan straff'. Om jag inte vetat bättre, kunde denna resa lika gärna varit en flygtur till Mogadishu eller Baghdad, att planet till Sverige i stort sett saknade svenskar var en mycket obehaglig upplevelse. Väl i Sverige kunde man enkelt konstaterata att stadsbilden var ännu värre nedsolkad än varje jämförbart tidigare år. Citygatorna belamrade med lediga (bidrags-)parasiter, hucklen och burkor en masse. Sverige är förött, man kan inte undvika denna beklämmande upplevelse, annat än att fara ut på havet, eller vandra i fjällvärlden. Nä, att flytta utomlands var ett av mina klokaste beslut, idag bevisat mer än någonsin. Jag skall fortsättningsvis sluta att nämna var jag härstammar ifrån, säger man Sverige så lär det tolkas som 'crazy country' i de allra flesta länder utanför Absurdistan, och den nesan vill jag givetvis undvika.
Citera
2014-08-19, 10:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Nu ska jag jobba.
Assar Lindbäck och Milton Friedman säger i klartext att massinvandring och allmän välfärd inte går att kombinera.
Frågor på det?
Citera
2014-08-19, 10:09
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Det krävs betydligt mer än blott tre bokstäver för att vinna debatten.

Sveriges invandring kostar enorma pengar. Att de ekonomiska resurserna inte ramlar ner från skyn är alla överens om. Att välfärden redan idag för ta smällarna känner också alla till. När nu migrationsverket går ut med att man behöver ytterligare ett stort antal miljarder förstår säkert var och en att det kommer märkas.

Men det värsta är nog inte att Sveriges plånbok har fått kärlkramp. Det värsta är att folk inte kommer ha någonstans där de kan bo. I år kommer enligt Migrationsverkets senaste prognos 100000 flyktingar till Sverige. Är det någon som på rak arm kan säga hur många nya bostäder det har byggts i år? Och hur många nya arbetstillfällen har det skapats under de senaste 12 månaderna?

https://m.youtube.com/watch?v=2zlxWFRl9DM&feature=youtu.be

Men vad är det du inte förstår? Med allra största sannolikhet så kommer ingenting att tas från nuvarande anslag, man ökar istället statsskulden med motsvarande belopp. Det är ingen idé du svamlar om vad det kostar, för det hör inte till diskussionen om var pengarna ska tas ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in