Citat:
Ursprungligen postat av
Enysaveru
Grattis! Jag har gjort samma resa som du och bor i ett bättre land än Sverige nu. Faktum är att jag saknar Sverige allt mindre ju mer åren igår. När man är hemma på besök ser man verkligen hur nergånget allt har blivit. Om jag flyttar tillbaka igen så blir det på ålderns höst för att insupa de sista åren där. Men troligast så finns det väl bara 25% svenskar då. Kanske inte så mycket att återvända till.
Jag flyttade till Turkiet för ett antal år sedan, har gjort korta sommarbesök till Absurdistan, där mina barn arbetar och bor. Denna sommar slogs ett nytt rekord. Vid utrikesterminalen i Istanbul, väntade jag och min partner för ombordstigning Turkish Airlines. I vänthallen för flighten såg jag fyra (4) vita män, resten var MÖ-folk, turkar, araber whatever, hucklekärringar, skrikande småungar, samt givetvis ett antal negrer. Vi trodde vi hamnat fel, men så var det inte. Jag vet inte om jag var den ende riktige svensken, men det verkade så. Dom fyra vita männen visade sig vara rumäner (!), antagligen koppartjuvar på väg till 'landet utan straff'. Om jag inte vetat bättre, kunde denna resa lika gärna varit en flygtur till Mogadishu eller Baghdad, att planet till Sverige i stort sett saknade svenskar var en mycket obehaglig upplevelse. Väl i Sverige kunde man enkelt konstaterata att stadsbilden var ännu värre nedsolkad än varje jämförbart tidigare år. Citygatorna belamrade med lediga (bidrags-)parasiter, hucklen och burkor en masse. Sverige är förött, man kan inte undvika denna beklämmande upplevelse, annat än att fara ut på havet, eller vandra i fjällvärlden. Nä, att flytta utomlands var ett av mina klokaste beslut, idag bevisat mer än någonsin. Jag skall fortsättningsvis sluta att nämna var jag härstammar ifrån, säger man Sverige så lär det tolkas som 'crazy country' i de allra flesta länder utanför Absurdistan, och den nesan vill jag givetvis undvika.