2014-08-17, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scalen
Hur kommer massinvandringen att påverka den svenska bostadsmarknaden?
Är det någon utav er som har reflekterat över det?
Kom gärna med era slutsatser.
white flight är en realitet sedan många år, vita områden kommer bara att fortsätta stiga i pris.
2014-08-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, jag skulle inte ha några problem att få anställning av byggbolagen.
Jag ser det framför mig; "Hej jag heter Trillske, jag tycker att ni ska gå med förlust och förbruka ert egna kapital. Visst har ni något jobb åt mig".

Citat:
Likt ditt eviga tjat om specifikt halvledarminnen. Det är som om expressen skrivit någon krönika normerad kring halvledarminnen någon gång och den fastnade.
Det är ett utmärkt exempel på en storvolymprodukt.

Citat:
Hela ditt inlägg var förövrigt rent skräp
Om man säger så slipper man ju bemöta det.

Citat:
Peab är inte generellt relevanta i en diskussion om prismodellering.
Irrelevant i en diskussion om prismodellering.
Irrelevant i en diskussion om prismodellering, men ja, självklart.
Diskussionen handlar om byggande i städer, eller speciellt Stockholm. Och hur priset på andrahandsmarknaden påverkas av ny-produtionskostnad/pris.

Vill du med ovanstående säga att du inte förstår vad diskussionen handlar om?
Eller inte förstår att peab är synnerligen relevant i den diskussionen?

Något av de båda är det väl.

Att t ex ica kör med lockvaror som de kan gå back på men för den skull går plus under året, är tämligen känt, men knappast relevant för produktion av hus.

Citat:
Ja. Och det är oväsentligt i en generell diskussion om prismodellering. Du har själv suttit och dribblat om bilar.

Magnus avvek och talade om bilar. Jag svarade på det. Mer än så är det inte. Bilar som säljs i volymer är inte speciellt relevanta när diskussionen gäller nyproduktion av bostäder. (Men ibland kan man vara artig och svara även om det avviker).

Citat:
Jag är en väldigt ärlig debattör. När jag skriver att du är inkompetent är det inte för att plocka någon slags poäng, det är för att du är inkompetent. Exakt vart gränsen för ditt förstånd då ligger kan inte jag veta, och i det här fallet har jag bara besvarat saker du specifikt varit ute och cyklat med.
Det är möjlig att du uppfattar dig som ärlig. Du kanske skriver som du känner. Och det känns rätt för dig.

Men om man nu ska avfärda någon som inkompetent är det iaf rimligt att man kunnat peka ut vad som är fel, gjort en redogörelse för hur det ligger till, och den redogörelsen är relevant för diskussionen, och vederbörande har replikerat på ett sätt som där det framgår att denne inte förstått ämnet.

Jag ser inte att du varit i närheten av att uppfylla ovanstående. Öht ser jag inte direkt några redogörelser från dig. Det ser mer ut att handla om att du observerat någon liten aspekt i en större fråga och skriver något ofullständigt avfärdande. Det är inte riktig så att man får förtroende för din förmåga att avgöra någons kompetens.
2014-08-17, 22:43
Medlem
Rent spontant känns det som att många kommer med egna teorier och modeller om varför det är en bubbla i Sverige.
2014-08-17, 23:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag ser det framför mig; "Hej jag heter Trillske, jag tycker att ni ska gå med förlust och förbruka ert egna kapital. Visst har ni något jobb åt mig".
Hur var det nu, vill de anställa dig eller mig? Skärp dig, ska du nödvändigtvis vara barnslig och mäta penis på internet, se till att åtminstone ha stor penis. Det är en bra heuristik.

Citat:
Diskussionen handlar om byggande i städer, eller speciellt Stockholm. Och hur priset på andrahandsmarknaden påverkas av ny-produtionskostnad/pris.
Nej, och du har inte tillåtelse att vara hur mongoloid som helst. En typisk hygien-regel (även på internet) är exempelvis att du åtminstone alltid ska hålla koll på din egen dialog. Här har du din dialog:
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-

Ditt resonemang tycker jag missar en poäng. Vad kostar det att bygga en ny Audi A4? Vad kostar det att bygga en News Saab, en Skoda Octavia eller en Porsche Boxter? Kostnaden att bygga Audin, Skodan och Porschen skiljer sig inte alls lika mycket åt som priset mellan dem. Saaben är kanske rent av dyrast i produktionskostnad.
Citat:
Pris till kund beror på rörlig tillverkningskostnad+övriga rörliga kostnader+ fasta kostnader + lite till.

Citat:
Vill du med ovanstående säga att du inte förstår vad diskussionen handlar om?
Jag vill förklara för dig att det inte är bra att du går in och låtsas att du kan saker du inte ens har allmänbildnings-förståelse för. Det är vad jag vill.

Citat:
Men om man nu ska avfärda någon som inkompetent är det iaf rimligt att man kunnat peka ut vad som är fel,
Om vi nu låtsas att du är dum i huvudet nog (föga troligt) att hittills inte ha förstått vad du har gjort fel hoppas jag du åtminstone har kommit ett steg längre på vägen nu.
Senast redigerad av Trillske 2014-08-17 kl. 23:41.
2014-08-17, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Rent spontant känns det som att många kommer med egna teorier och modeller om varför det är en bubbla i Sverige.
jag bubbelbabblarna har verligen målat in sej i ett hörn, nu är dom så desperat att dom påstår att dom har rätt hur det än blir, gå priserna ner hade dom rätt, går priserna upp då är det en bubbla som blåses upp ännu mer. Stackars bittra hyreslosers.
2014-08-17, 23:50
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Hur var det nu, vill de anställa dig eller mig? Skärp dig, ska du nödvändigtvis vara barnslig och mäta penis på internet, se till att åtminstone ha stor penis. Det är en bra heuristik.

Nej, och du har inte tillåtelse att vara hur mongoloid som helst. En typisk hygien-regel (även på internet) är exempelvis att du åtminstone alltid ska hålla koll på din egen dialog. Här har du din dialog:

Jag vill förklara för dig att det inte är bra att du går in och låtsas att du kan saker du inte ens har allmänbildnings-förståelse för. Det är vad jag vill.

Om vi nu låtsas att du är dum i huvudet nog (föga troligt) att hittills inte ha förstått vad du har gjort fel hoppas jag du åtminstone har kommit ett steg längre på vägen nu.

Var det inte du som kallade fakta för akademiskt trams? Var får du dina egna idéer från? YouTube-videos och Cornucopia?
2014-08-18, 06:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Jag är lite inne på din linje men ändå inte. Man kan inte lita på ekonomi, banker eller politiker. Det enda man kan göra är att bygga en så säker grund att stå på som möjligt. Papperspengar kan enkelt förlora sitt värde. Därför pratar man gärna om guld som investering. Men guld i sig kan inte hålla dig varm, torr och mätt, och de måste förvaras säkert från tjuvar. Därför är min linje att man ska köpa sig en plätt mark. Mark är precis som guld inte en oändlig resurs på jorden, men en plätt mark har så många fler användningsområden om allt skiter sig.

Papperssedlar insydda i byxor och jacka kan givetvis hålla dig varmare än vad guldmynt i fickan gör. Annars är sedlar och mynt i jämförelse värdelösa i meningen att hålla dig varm, torr och mätt...och beväpnad...i tider av hyperinflation.

Men ja. Alla tillgångar är förknippade med risk, mark också. Skörden kan slå fel, ingen d-l vilja hyra ditt garage eller den nya regeringen kommer att höja skatter så pass att värdet på din tillgång, den sjunker.

Du verkar tro för mycket på mark.
2014-08-18, 06:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Var det inte du som kallade fakta för akademiskt trams? Var får du dina egna idéer från? YouTube-videos och Cornucopia?
Verkligen inte.
2014-08-18, 06:25
Bannlyst
Citat:
För eventuella EU-hatare kan jag nämna att det vid EU-valet var en hel del som röstade för EU för att man ansåg att den svenska regeringen behövde en överförmyndare.

Jag hatar helvetet och sympatiserar numera med USAs sydstater, som lämnade sin djävla union. Drömmer sköna drömmar hur svenska flottan med slagskepp i Nordsjön öser in granater in på Bryssel, bara som en svensk örfil mot unionen.

Men jag röstade ung och lättpåverkad ja till samma bajs. Det var samtidigt som jag trodde att jag förstod värdet av en självständig riksbank. Nu förstår jag värdet av en riksbank som håller sig i skinnet och inte gör någonting.

Man ändrar sig med tiden.
2014-08-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristianKamb
vad har du för årlig avkastning på skogen, marken och antikviterna?? Mina lägenheter i Sthlm kan jag ju alltid hyra ut och få en nettoavkastning på 4%/år, om det blir riktigt krisläge kanske jag bara får 2% per år.

jag menar vad ska du leva av om det blir den ekonomiska kris du tror på? äta dina antikviteter? äta bark, hyra ut marken?
Du sålde väl dem? Eller talar du om ifall det skulle bli en förlust att sälja dem?
2014-08-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ja. Och det är oväsentligt i en generell diskussion om prismodellering. Du har själv suttit och dribblat om bilar.
Nu läser jag som tur är inte Gromphs inlägg, men en intressant parantes rörande bilar och prismodellering: Bugatti Veyron (prislapp från femton miljoner och uppåt, ungefär) kostar dubbelt så mycket att producera som de tar betalt för den. Men de producerar den ändå, de har väl sålt närmare 500 vid det här laget. Då ska man vara medveten om att de från början inte tänkt sälja ens så många, utan fick producera fler än planerat.

Men det är klart, Volkswagen (ägare av Bugatti) har väl inte resurser nog att anställa folk lika kompetenta som Gromph...
2014-08-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalen
Hur kommer massinvandringen att påverka den svenska bostadsmarknaden?
Är det någon utav er som har reflekterat över det?
Kom gärna med era slutsatser.
"Kommer"? Den har skapat bostadsbrist i storstadsområdena. Något som visserligen i sig inte hade skett om vi hade haft politiker med förmåga att analysera sin omvärld och sett till att bygga bostäder. Tar man in flyktingar från utvecklingsländer, sätter dem mitt i ett paralyserande välfärdssystem så får man väl för fan inse att de kommer hamna i de billigaste bostäderna, det vill säga i det äldre hyresbeståndet utanför stadskärnorna - där en hel del människor som redan bor i Sverige kommer behöva bo.

Nu klagar jag alltså inte på invandring och tycker att det är deras fel, utan om man bjuder in tio pers på middag men bara har åtta stolar så får man fan gå och köpa två stolar till. Vara lite konsekvent och bete sig som en normalbegåvad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in