2014-08-16, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Säkrare än vad, säkrare än Bitcoin?

Visa annars upp något som svänger mer än Guld gjort sedan t.ex. 1980 som de graferna jag visade dig sträcker sig till. Ett ras på 85% och en tidsperiod på 30 år innan det återhämtats, vad är det som är sämre och mindre säkert än det?

Under Krügerkrashen 1930 föll börsen i USA med ca 90 %, förra århundrades värsta kris för börsen är alltså jämförbart med detta. Det är sådana jämförelser man måste göra för att hitta något mindre säkert men då får man leta betydligt längre tillbaks i tiden än 1980.
Bra inlägg, tomten askarsson är helt bortsnackad, vägrar dessutom svara å vad han ska köpa mat för om hans proftetia går in, byta en av sina antikviteter mot mat eller?
2014-08-16, 17:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Höhö, man får inte ha flera användare på FB för att framföra sina synpunkter. Inte ens om man är av kategorin med multipla personligheter.

Man får ha flera användare men man får inte använda dem i samma tråd så anmäl om du misstänker det. Blir det inte åtgärdat vet du vad som gäller.

On topic: du svarade inte på mitt sista inlägg, säkrare än vad?
2014-08-16, 17:16
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Produktionskostnaden påverkar hur mycket det byggs, om marknadspriset är högre än produktionskostnaden då byggs det mycket. Just nu byggs det mycket. Om marknadspriset är lägre än produktionskostnaden då byggs det lite.
Jag antar att det är någon slags felskrivning ovan.
Markpriset gör att pris till kund åker upp motsvarande. Men markpriset är en konsekvens av att många vill bo i den avkroken. Därför går det också att sälja bostäder där till ett högre pris.

Ingen felskrivning alls. Jag skrev marknadpriset, alltså det pris köparna är beredda att betala för produkten. Du läste mark.

Ditt inlägg som jag citerade byggde till stor del på att produktionspriset skulle vara det som styrde marknadspriset och att det som en konsekvens av det skulle vara trögrörligt med marknadspriser (läs bostadspriser) nedåt som understiger kostnaden för att producera varan (läs bygga huset).

Jag menar att det är fel, sjunker marknadspriset spelar det mindre roll vad byggföretagen byggt husen för. De får ta sina förluster precis som alla andra företag får göra som inte får ut kostnadstäckning för sina varor.
2014-08-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om du nu ska gissa grejer får du se till att gissa lite bättre. Pris till kund beror på vilken prismodell du väljer, och det är intuitivt och självklart.
De flesta förstår att man inte i längden säljer under sina kostnader. Inte Toyota, inte Porche, inte byggnader.
Du kanske inte såg det men det jag nämnde var just kostnader. Eftersom du invänder mot det är du uppenbarligen öppen för att sälja under kostnaderna. Då kan du väl starta ett företag och göra det. Du lär få gott om kunder. Och så kommer så att få en överraskning.
2014-08-16, 18:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
De flesta förstår att man inte i längden säljer under sina kostnader. Inte Toyota, inte Porche, inte byggnader.
Du kanske inte såg det men det jag nämnde var just kostnader. Eftersom du invänder mot det är du uppenbarligen öppen för att sälja under kostnaderna. Då kan du väl starta ett företag och göra det. Du lär få gott om kunder. Och så kommer så att få en överraskning.
Nej. Det är helt makalöst vad lite du begriper om något du låtsas förstå. Det finns förövrigt en uppsjö bra anledningar att sälja under tillverkningskostnaderna.
2014-08-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Ditt inlägg som jag citerade byggde till stor del på att produktionspriset skulle vara det som styrde marknadspriset och att det som en konsekvens av det skulle vara trögrörligt med marknadspriser (läs bostadspriser) nedåt som understiger kostnaden för att producera varan (läs bygga huset).

Jag menar att det är fel, sjunker marknadspriset spelar det mindre roll vad byggföretagen byggt husen för. De får ta sina förluster precis som alla andra företag får göra som inte får ut kostnadstäckning för sina varor.
Villor byggs knappt på spekulation. Om inte något ändras på senare tid. Inte hyreshus heller. Något fastighetsbolag lär stå som köpare.

Kvar har vi BR. Och där kan det gå mindre bra ibland. Men då lär man sig och undviker det nästa gång.

Men eventuellt missar du det jag skrev. Om vi har urbanisering så strömmar det till människor till en given stad. Då måste det i praktiken byggas nytt. Bygg/fastighetsbolagen kommer då att svänga in på en storlek och standard som går att sälja. Detta pris X blir då en referens för existerande bostäder.

Såväl mark som byggfackets pris, som materialkostnad ingår i X. X kan inte vara lägre, för då byggs inget. Man kommer inte att bygga med förlust. Sådana byggprojekt startas inte. Byggjobbarna sägs upp om man inte hittar andra uppdrag.

Är vi överens så långt?
2014-08-16, 18:58
Bannlyst
Citat:
Nej. Det är helt makalöst vad lite du begriper om något du låtsas förstå. Det finns förövrigt en uppsjö bra anledningar att sälja under tillverkningskostnaderna.
ja om man har missbedömt marknadsefterfrågan så ligger man illa till såklart och måste sälja till underpris. men vem är så dum att man missförstår den? den är rätt tydlig, och varför skulle man förproducera enheter i mängd? då har man gjort ett misstag / chansning som kan kosta pengar, inte ens de stora byggbolagen med resurser / pengar att stå med osålda enheter gör det, de vill ha 50% bokade lägenheter innan de sätter spaden i marken. Så du babblar om hypoteser din jubelidiot.
Senast redigerad av KristianKamb 2014-08-16 kl. 19:04.
2014-08-16, 19:01
Medlem
Citat:
Det närmast man kommer är någon kommunistisk stat, där man har priser frikopplade från verkligheten. Att människor där inte svälter ihjäl beror mest på att man lyckas sälja vissa råvaror till omvärlden.

Men som sagt du kan väl starta ett företag som säljer under kostnaderna. och gör förlust på varje såld vara. Och så återkommer du hit och redovisar din ekonomi. Det blir spännande.
2014-08-16, 19:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det närmast man kommer är någon kommunistisk stat, där man har priser frikopplade från verkligheten. Att människor där inte svälter ihjäl beror mest på att man lyckas sälja vissa råvaror till omvärlden.

Men som sagt du kan väl starta ett företag som säljer under kostnaderna. och gör förlust på varje såld vara. Och så återkommer du hit och redovisar din ekonomi. Det blir spännande.
Din prestige tillåter dig alltså inte acceptera din inkompetens inom ett ämne du inte så mycket som funderat på. Okej.

Välkommen till produktionsekonomi för grundskoleelever.
Några anledningar att sälja under kostnader:
- Sälja tjänster kring produkten / sälja andra produkter eller tjänster
- Bryta inträdesbarriärer / fallande produktionskostnad
- Marknaden betalar inte mer (du själv skulle förstås sätta dig i/på produkten med armarna i kors och sur min istället, vilket är ett annat spännande sätt att lösa problemet)
- Relaterat till ovan uppstår ibland scenariot där produkter färdigställs trots att vi redan innan vet att vi kommer sälja dem för mindre än vad de kostar att producera. Vi kan alltså på kort-medellång sikt vilja massproducera produkter vi "förlorar" på trots att de säljer för vårt nya standardpris. Kul va?

Exempelvis uppstår lägen där vi har x antal kronor i sunk cost som tillhör produktkostnadskalkylen. Detta inträffar garanterat i byggbranschen.
Senast redigerad av Trillske 2014-08-16 kl. 19:30.
2014-08-16, 23:30
Medlem
Citat:
Din prestige tillåter dig alltså inte acceptera din inkompetens inom ett ämne du inte så mycket som funderat på. Okej.
Finns det ingen annat alternativ?

Citat:
Välkommen till produktionsekonomi för grundskoleelever.
Några anledningar att sälja under kostnader:
Du kanske skulle trycka upp ditt inlägg och skicka ut till byggbolagen. Dom kommer att stå i kö för att få sig några av dina djupsinniga visdomsord.

Citat:
- Sälja tjänster kring produkten / sälja andra produkter eller tjänster
Om nu peab har byggt något, och enligt din rekommendation nu ligger några miljoner back. Hur får dom igen dessa?
Bygga ett område till med förlust? Eller kanske sälja flugsmällare till lägenheterna.
Detta är B2B, inte till konsumenter. Har du varit med och sålt till företag?

Citat:
- Bryta inträdesbarriärer / fallande produktionskostnad
Tja, är inte peab ganska kända. Och är det fallande produktionskostnader inom byggbranschen? Och hur hjälper det när du ändå skulle sälja med förlust. Det är ju minus när det är klart enligt frågan.

Citat:
- Marknaden betalar inte mer (du själv skulle förstås sätta dig i/på produkten med armarna i kors och sur min istället, vilket är ett annat spännande sätt att lösa problemet)
Det är ju en lite intressant kommentar. Marknaden betalar inte mer och ditt förslag är då att sälja med förlust, och förbruka aktiekapitalet. Du skulle kanske göra succé som ekonomisk expert hos vänsterpartiet. Dom har ju en del ideer kring att företag ska gå med förlust. Jag antar att det är det mycket framgångsrika näringslivet i Sovjet som står som modell.

Citat:
- Relaterat till ovan uppstår ibland scenariot där produkter färdigställs trots att vi redan innan vet att vi kommer sälja dem för mindre än vad de kostar att producera. Vi kan alltså på kort-medellång sikt vilja massproducera produkter vi "förlorar" på trots att de säljer för vårt nya standardpris. Kul va?
Det här är alltså sådana djupsinnigheter som att det första tillverkade halvledarminnet från en ny prcessod och fabrik betalar inte de 3 mdr det kostat att utveckla.
Det var ju för väl att du skrev det. Det måste vara en nyhet för läsarna i tråden.

Även om du nu inte skriver så förtroendeingivande borde du ändå kanske ha en viss aning om att byggfirmorna inte skulle stå och producera bostäder i Stockholm år efter år till förlust.
Utan skulle försöka hitta en nivå där det faktiskt går att sälja med vinst. Eller försöka ta andra lönsamma jobb man kan hitta. ROT kanske. Och om nödvändig säga upp folk. Gråtande byggjobbare har vi haft i TV förr. Och nu gör dom sitt för att upprätthålla så väl produktionskostnaden såväl som arbetslösheten genom att tvinga till sig stora reallöneökningar.
2014-08-17, 13:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du kanske skulle trycka upp ditt inlägg och skicka ut till byggbolagen. Dom kommer att stå i kö för att få sig några av dina djupsinniga visdomsord.
Ja, jag skulle inte ha några problem att få anställning av byggbolagen. Jag vet att du försöker vara retoriskt kaxig, men det blir bara pinsamt. Likt ditt eviga tjat om specifikt halvledarminnen. Det är som om expressen skrivit någon krönika normerad kring halvledarminnen någon gång och den fastnade.

Jag googlade till och med "halvledarminne + meme" för att säkerställa att du inte bara skojar.

Hela ditt inlägg var förövrigt rent skräp, så några snabba bara för att beskriva varför:
Citat:
Om nu peab har byggt något,
Peab är inte generellt relevanta i en diskussion om prismodellering.
Citat:
Hur får dom igen dessa?
Irrelevant i en diskussion om prismodellering.
Citat:
Har du varit med och sålt till företag?
Irrelevant i en diskussion om prismodellering, men ja, självklart.

Citat:
Och är det fallande produktionskostnader inom byggbranschen?
Ja. Och det är oväsentligt i en generell diskussion om prismodellering. Du har själv suttit och dribblat om bilar.

Citat:
Det var ju för väl att du skrev det. Det måste vara en nyhet för läsarna i tråden.
Jag är en väldigt ärlig debattör. När jag skriver att du är inkompetent är det inte för att plocka någon slags poäng, det är för att du är inkompetent. Exakt vart gränsen för ditt förstånd då ligger kan inte jag veta, och i det här fallet har jag bara besvarat saker du specifikt varit ute och cyklat med. Om du bara skrivit konstigheter och egentligen fattar så är det ditt fel. Jag vet inte mer om dig än det du skriver.
2014-08-17, 17:13
Medlem
Scalens avatar
Hur kommer massinvandringen att påverka den svenska bostadsmarknaden?
Är det någon utav er som har reflekterat över det?
Kom gärna med era slutsatser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in