Vilka tänker du på då?
Som den för Carnegie?
Peka på ett konkret problem i stället.
Finns det ett problem med att skulden på tillgången är lika stor när man säljer som när man köpt?
Förklara det.
Men vad är en "rimlig amorteringstakt"? Och hur kommer man fram till det?
Argumentet att marknaden skulle krascha känner jag inte till. Annat än med Holland som exempel där man drar upp hushållens kostnader drastiskt och därmed drar ned konsumtionen drastiskt. Klart att det sista ger en påverkan på samhällsekonomin.
Men skulle man införa som regel säg 50 åriga annuitetslån så lär det inte påverkas speciellt mycket. Jag har för mig att jag en gång visade på konsekvensen av det i den här tråden. Knappt märkbar amortering från början för köparen. Men då skulle man ha infört ett amorteringskrav.
Som den för Carnegie?
Citat:
För eventuella EU-hatare kan jag nämna att det vid EU-valet var en hel del som röstade för EU för att man ansåg att den svenska regeringen behövde en överförmyndare.
Citat:
Inser du inte själv att din retorik blir svårt bristfällig när du inte kan föra en argumentation utan måste förfalla till fantasifoster som "verklighetstrogen amorteringstakt".Peka på ett konkret problem i stället.
Citat:
Var pumpas det in någon "luft"? Och hur avgör du det?Finns det ett problem med att skulden på tillgången är lika stor när man säljer som när man köpt?
Förklara det.
Citat:
Det är väl ok att ha egna preferenser och uttrycka dessa. Men man får ha klart för sig att det är just eget tyckande, och inte något samhället i övrigt behöver inordna sig efter. I min värld är det självklarheter att sätta en rimlig amorteringstakt, följa uppsatt regelverk vad gäller avskrivningar, och diverse andra mindre åtgärder. Argumenten som förs mot detta är att det kan krascha marknaden, men vad som händer när man inte tillåter marknader krascha har du förstås koll på och kan lägga resten av pusslet själv.
Men vad är en "rimlig amorteringstakt"? Och hur kommer man fram till det?
Argumentet att marknaden skulle krascha känner jag inte till. Annat än med Holland som exempel där man drar upp hushållens kostnader drastiskt och därmed drar ned konsumtionen drastiskt. Klart att det sista ger en påverkan på samhällsekonomin.
Men skulle man införa som regel säg 50 åriga annuitetslån så lär det inte påverkas speciellt mycket. Jag har för mig att jag en gång visade på konsekvensen av det i den här tråden. Knappt märkbar amortering från början för köparen. Men då skulle man ha infört ett amorteringskrav.