2014-08-16, 21:25
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Okej då var vi inte ensamma om det "problemet". Mjo tror också det är något sådant, skrev detta tidigare: (FB) FAQ: Buprenorfin (info om Subutex, Temgesic, etc)
Det där är inte subutexrelaterat. Det kan hända vem som helst när som helst typ.

För mig blir det så då och då vissa kvällar helt utan förklaring. Det brukar vara så att precis när man är på väg att glida in i sömnen så rycker liksom kroppen till och man blir (oftast) klarvaken. Tack och lov har man vant sig så vanligtvis går det lätt att somna igen.
Citera
2014-08-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Varför har dem gjort det så svårt att komma in på programmen?

Knappast för att det går åt skattepengar. Brottsligheten borde minska också; i teorin.

Jag menar färre horsepundare ute på gatorna => Substitutprogram = Mindre brottslighet.

Eller handlar det om någon slags moral hos myndigheter;
som gör det svårare för individen att komma in på programmet?

I Frankrike exempelvis var det väl många horsare som tog sig in i programmet och fick ut stora mängder sub som sedan såldes för att fixa pengar till heroin. Så beskrevs situationen i Reindeerspotting åtminstone,har ingen egen erfarenhet.
Tror dock att det faktiskt krävs att man ha rätt höga krav på de som går i programmet vad gäller sidomissbruk osv, även om jag kan tänka mig att de regler som gäller i Sverige är för hårda.
Citera
2014-08-16, 21:32
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wookiedoodle
I Frankrike exempelvis var det väl många horsare som tog sig in i programmet och fick ut stora mängder sub som sedan såldes för att fixa pengar till heroin. Så beskrevs situationen i Reindeerspotting åtminstone,har ingen egen erfarenhet.
Tror dock att det faktiskt krävs att man ha rätt höga krav på de som går i programmet vad gäller sidomissbruk osv, även om jag kan tänka mig att de regler som gäller i Sverige är för hårda.

Jag tror att majoriteten av Sub på gatorna i Sverige inte kommer ifrån programmen;
utan någon annanstans.
Citera
2014-08-16, 21:32
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Neurotic
Har en enbart lämnat positiva prover på det under mina lvm och behadlingshem kag varit. Och hos soc. Räcker det som dokumenterat?

Hör med soc vad dom tycker om saken, om du borde söka alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Wookiedoodle
Jaså? Ångest står också som en biverkning av Burenorphine Teva, som är naloxonfri. Bara att gå in och kolla: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20100716000029#side-effects

Men inte under originalet Subutex: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19991007000040

Men som sagt kanske inte är uppdaterat på länge, i vilket fall ger naloxonet fler biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Varför har dem gjort det så svårt att komma in på programmen?

Knappast för att det går åt skattepengar. Brottsligheten borde minska också; i teorin.

Jag menar färre horsepundare ute på gatorna => Substitutprogram = Mindre brottslighet.

Eller handlar det om någon slags moral hos myndigheter;
som gör det svårare för individen att komma in på programmet?

Pga att det är så många som säljer det vidare till svarta marknaden bland annat.

Citat:
Ursprungligen postat av fet-lat-cynisk
Det där är inte subutexrelaterat. Det kan hända vem som helst när som helst typ.

För mig blir det så då och då vissa kvällar helt utan förklaring. Det brukar vara så att precis när man är på väg att glida in i sömnen så rycker liksom kroppen till och man blir (oftast) klarvaken. Tack och lov har man vant sig så vanligtvis går det lätt att somna igen.

Jo har fått det i nyktert tillstånd också men då bara vid några enstaka ggr, vid varje tillfälle när jag är påverkad utav sub innan läggdags så händer det varje natt, så sub påverkar det på något vis.
Citera
2014-08-16, 21:38
Medlem
fet-lat-cynisks avatar
Citat:
Jo har fått det i nyktert tillstånd också men då bara vid några enstaka ggr, vid varje tillfälle när jag är påverkad utav sub innan läggdags så händer det varje natt, så sub påverkar det på något vis.
Jag får det oftare om jag har käkat tramadol när jag tänker efter. Du kanske har rätt i att det är opiatrelaterat.
Citera
2014-08-17, 01:42
Bannlyst
Är det någon som vet hur man kan minska utsöndringen från Norspan 10mikrogram/timme?

Jag har tänkt att använda plåstren för smärtlindring och INTE rus. Nyligen så har jag köpte sub och sniffat drygt kanske 0.5-1mg varje kväll totalt i samband med löpning. Men det är lite för mycket det påverkar humöret etc. Jag vill ha en jämnare påverkan och helst bara "smärtlindring", och ingen förbannad ångest... Jag har svårt att få det att fungera med sniffning. Så nu har jag skaffat några plåster. Jag har inte öppnat något ännu.

Min fråga är: vilken smärtlindring ger ett 10mikrogram/timme om man jämför med att sniffa 0.5mg sub? Jag skulle helst vilja ha 0.33mg sub i mig varje eftermiddag och kväll. Hur kan jag ordna detta med ett sånt plåster så jag för en jämn smärtlindring? Kan jag klippa till det eller något?

Jag vet inte hur man räknar ut alls detta som jag vill. Är det någon som vet? Som förstår mitt problem?
Citera
2014-08-17, 09:01
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eirene88
Är det någon som vet hur man kan minska utsöndringen från Norspan 10mikrogram/timme?

Jag har tänkt att använda plåstren för smärtlindring och INTE rus. Nyligen så har jag köpte sub och sniffat drygt kanske 0.5-1mg varje kväll totalt i samband med löpning. Men det är lite för mycket det påverkar humöret etc. Jag vill ha en jämnare påverkan och helst bara "smärtlindring", och ingen förbannad ångest... Jag har svårt att få det att fungera med sniffning. Så nu har jag skaffat några plåster. Jag har inte öppnat något ännu.

Min fråga är: vilken smärtlindring ger ett 10mikrogram/timme om man jämför med att sniffa 0.5mg sub? Jag skulle helst vilja ha 0.33mg sub i mig varje eftermiddag och kväll. Hur kan jag ordna detta med ett sånt plåster så jag för en jämn smärtlindring? Kan jag klippa till det eller något?

Jag vet inte hur man räknar ut alls detta som jag vill. Är det någon som vet? Som förstår mitt problem?

På sju dagar får du i dig 1680 mikrogram buprenorfin. Vilket är såpass lite utspritt på 240h. Mångaäldre använder dessa påster just av anledningen att dom aldrig får concentrationer höga nog att dom lir förvirrade eller dåsiga, ramlar och bryter lårbenshalsen. Man har alltså plåstret i en vecka på överkroppen. Någon smart kille här borde kunna räckna ut vilket som blir den högsta nivån av buprenorfin med hjälp av halveringstiden på buprenorfin, men jag gissar på att den är ganska så låg..

Något som är otroligt jobbigt är den extrema klådan man får efter ett par dagar med samma plåster, i början av min nedtrappning hade jag 3 eller 4st stora jävla plåster. Klådan drev mig till vansinne så när jag hade dessa bamseplåster stod jag bara ut i 4-5 dagar sen slet man av dom och äntligen fick klia där dom hade suttit. Byt alltid ställe vid byte då man kan bli röd och öm.
Senast redigerad av Bangar_inte 2014-08-17 kl. 09:08.
Citera
2014-08-17, 09:19
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Shit, riktigt bra jobbat, du tar alltså inga droger alls nu? Hur länge har du varit ren?

Hehe första gången jag klippte ett H-beroende så kände jag mig riktigt stolt

Jag har inte varit ren särskilt länge, Slutade från programmet i mars sen blev det H i kanske tre månader. Blev ren i juni ungefär, då höll det till den 27/7, sen köpte jag dumt nog tre bollar av varor som var utbankat med något riktigt jävla giftigt, tänkte helt seriöst tanken att det kunde vara mjältbrandssmittade heroinet hade kommit hit och blev ganska nojjig. Har haft många frossor från smutsiga lösningar men detta var i en helt annan liga. Ialf så trots att alla bollar var från samma kille så var jag så jävla puckad att jag fortsatte ta dom, med hopp om att det inte var varorna som orsakade det. 3 dagar senare, helt slut spytt konstant och ständig oro och nojja för att somna då min andning blev väldigt supremerad. Då kände jag att detta är alvarligt, döden är ett faktum och troligtvis i ganska snar framtid om jag fortsätter.. Så 20 dagar är det nu ungefär vilket är löjligt, men ändock asbra.

Har konstigt nog inga planer att vara helt ren, droger som MDMA eller liknande samt att dricka kommer jag nog alltid att använda till och från.
Senast redigerad av Bangar_inte 2014-08-17 kl. 09:32.
Citera
2014-08-17, 13:36
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet-lat-cynisk
Jag får det oftare om jag har käkat tramadol när jag tänker efter. Du kanske har rätt i att det är opiatrelaterat.

Ah du ser.

Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Hehe första gången jag klippte ett H-beroende så kände jag mig riktigt stolt

Jag har inte varit ren särskilt länge, Slutade från programmet i mars sen blev det H i kanske tre månader. Blev ren i juni ungefär, då höll det till den 27/7, sen köpte jag dumt nog tre bollar av varor som var utbankat med något riktigt jävla giftigt, tänkte helt seriöst tanken att det kunde vara mjältbrandssmittade heroinet hade kommit hit och blev ganska nojjig. Har haft många frossor från smutsiga lösningar men detta var i en helt annan liga. Ialf så trots att alla bollar var från samma kille så var jag så jävla puckad att jag fortsatte ta dom, med hopp om att det inte var varorna som orsakade det. 3 dagar senare, helt slut spytt konstant och ständig oro och nojja för att somna då min andning blev väldigt supremerad. Då kände jag att detta är alvarligt, döden är ett faktum och troligtvis i ganska snar framtid om jag fortsätter.. Så 20 dagar är det nu ungefär vilket är löjligt, men ändock asbra.

Har konstigt nog inga planer att vara helt ren, droger som MDMA eller liknande samt att dricka kommer jag nog alltid att använda till och från.

Okej usch fy fan, var nog meningen att det skulle hända så att du "vaknade" upp så att säga o tänka vad fan sysslar jag med.

Nej det är inte mkt men det är en början, bra jobbat i vilket fall.

Jag tar sub då o då eftersom det är det enda preparat som håller mig ifrån gobben o alkoholen.

Skulle vilja ha det utskrivet men samtidigt inte för vill helst klara mig på enbart på benson ihop med någon SSRI/SNRI, desto mindre piller desto bättre.

Är det möjligt att få sub utskrivet för blandmissbruk eller är det ett BIG No No?
Citera
2014-08-17, 14:18
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ah du ser.

Okej usch fy fan, var nog meningen att det skulle hända så att du "vaknade" upp så att säga o tänka vad fan sysslar jag med.

Nej det är inte mkt men det är en början, bra jobbat i vilket fall.

Jag tar sub då o då eftersom det är det enda preparat som håller mig ifrån gobben o alkoholen.

Skulle vilja ha det utskrivet men samtidigt inte för vill helst klara mig på enbart på benson ihop med någon SSRI/SNRI, desto mindre piller desto bättre.

Är det möjligt att få sub utskrivet för blandmissbruk eller är det ett BIG No No?

Jag hade ett blandmissbruk dokumenterat men med ett fokus på heroin. Så det är okej. Jag sökte två gånger, första gången f8ck jag avslag då jag inte hade gjort tillräckligt många försök att sluta, vilket var helt sant, aldrig behandlingsgem utan endast 3 inneliggande avtändningar när jag haft semester från jobbet.. Sen sökte jag igen 1-2 år efter och då gick det.

Det viktigaste var att det som skapade mst problem och huvudberoendet var heroin. Nästan alla horsare tar annat också speciellt vid torka och abstinens.

När jag sökte var heroin den enda opioiden som gjorde det möjligt att börja, vilket jag tycker helt sjukt, då väldigt många opioider h´är lika starka och/eller är lika jobbiga att sluta med tex buprenorfin som jag tycker är svårare då abstinensen sitter i så jävla länge..
Vet inte om det har ändrat sig men endast buprenorfin som opioidberoende så har jag extremt svårt att tro att man kommer in.

Det gjorde steget till heroin självklart då att komma med i programmet var mitt och endel kompisars mål sedan många år.. Men det var lika pissigt som att vara subberoende utanför. bara med mer regler, möten pissprov och samma smygande och döljande för de som jag inte ville berätta för

Jag känner att programmet inte gjorde mig ett dugg bättre. Bara att åka långt varje dag bara för att säga hej, visa snoppen, kissa och sedan få sitt piller och sen dra känns meningslöst. Inga kurser, inga terapeuter, antabus för att fortsätta för att man var på krogen 1 gång i veckan.. Så mitt råd är att hålla dig borta.
Citera
2014-08-20, 12:24
Medlem
KringExs avatar
Funkar Gabapentin bra att boosta Subutex med?
Citera
2014-08-20, 13:59
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Funkar Gabapentin bra att boosta Subutex med?

Enligt min erfarenheter funkar det lite grann iaf, det är ju ungefär som Lyrica light... ta 1g+ så brukar det förstärka suben märkbart iaf. Bara o testa dig fram lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in