2014-08-16, 19:27
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Japp, jag började på subprogrammet, gick där i ett år, sen började jag må dåligt av subben, främst ångest, pluss att drogsuget blev större och större. Då bestämde jag mig för att sluta. Min doktor var riktigt puckad, trappade ner mig från 16mg till 1mg på två veckor, jag bad om att få minska ner ännu mer med temgesic alternativt norspanplåster, som jag har fått göra vid en annan nedtrappning. Men läkaren sa att det inte spelar ngn roll, man får ingen abstinens ändå. Vilket jag visste var helt fel. Ialf blev jag ganska dålig, det påverkade mitt arbete och jag tog återfall på H efter 1,5 v ungefär. Gick på varorna i ngra månader och brände ca 10000 varje månad på varor. Tillslut så insåg jag att det inte är hållbart så bestämde mig för att sluta cold turkey. Köpte en massa sprit och var i lägenheten och mådde pissigt i 4a dagar, sen blev jag frisk och mådde toppen. Så har blivit kvitt beroendet och det känns väldigt bra. Bara att inse att man inte är beroende fysiskt längre är asnice

Shit, riktigt bra jobbat, du tar alltså inga droger alls nu? Hur länge har du varit ren?
Citera
2014-08-16, 19:33
Bannlyst
Citat:
Japp, jag började på subprogrammet, gick där i ett år, sen började jag må dåligt av subben, främst ångest, pluss att drogsuget blev större och större. Då bestämde jag mig för att sluta. Min doktor var riktigt puckad, trappade ner mig från 16mg till 1mg på två veckor, jag bad om att få minska ner ännu mer med temgesic alternativt norspanplåster, som jag har fått göra vid en annan nedtrappning. Men läkaren sa att det inte spelar ngn roll, man får ingen abstinens ändå. Vilket jag visste var helt fel. Ialf blev jag ganska dålig, det påverkade mitt arbete och jag tog återfall på H efter 1,5 v ungefär. Gick på varorna i ngra månader och brände ca 10000 varje månad på varor. Tillslut så insåg jag att det inte är hållbart så bestämde mig för att sluta cold turkey. Köpte en massa sprit och var i lägenheten och mådde pissigt i 4a dagar, sen blev jag frisk och mådde toppen. Så har blivit kvitt beroendet och det känns väldigt bra. Bara att inse att man inte är beroende fysiskt längre är asnice

Där ser man och där fick man lära sig lite till om saken. Det var en riktig solskenshistoria. Kul att höra. Det är sånt man blir glad av. Jag är glad för din skull och att det går om man bara har viljan.
Citera
2014-08-16, 19:41
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eirene88
Där ser man och där fick man lära sig lite till om saken. Det var en riktig solskenshistoria. Kul att höra. Det är sånt man blir glad av. Jag är glad för din skull och att det går om man bara har viljan.

Dock är det inte att sluta som är det svåra, utan problemet är att inte börja igen, jag har inte varit opioidfri längre än 6-8 månader på 8 år, och det var för ett par år sedan. Så risken att jag börjar igen är ju såklart ganska stor. Dock har åren med beroendet ändrat mitt synsätt så lika illa kanske det inte blir.
Citera
2014-08-16, 19:44
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros

En grej till! Jag har de senaste tre dagarna sovit riktigt gott om nätterna. Innan så kände jag mest som att jag inte kunde komma förbi noddstadiet och somna på riktigt och det var mycket frustrerande. Men! När jag lägger mig för att sova (rejält påverkad - jag kanske tar 1mg någon timma innan läggdags). Och just när jag känner att jag är på väg att lämna noddstadiet och kliva in i sömnen så rycker det till som fan i kroppen!! Vi snackar om en helt ofrivillig rörelse; oftast i något av benen, men ibland i en arm, eller en hand. Det väcker mig på en halv sekund, och på ett väldigt otrevligt sätt.

Jag läste på Bluelights där någon spekulerade i att det kan vara "kroppens sätt att varna en för att man håller på att få andningsförlamning" (d.v.s. om man nu skulle somna). Upplever någon annan det här, och är förestående sant - vad tror ni?

Bumpar denna!

Jag upplever också detta fenomen, måste vara fler än jag o rhymenoceros som upplever detta.

Har inte blivit klokare utav att googla detta i alla fall, frågan är om man får dessa ryck utav syrebrist eller om det är något annat?
Citera
2014-08-16, 19:52
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Bumpar denna!

Jag upplever också detta fenomen, måste vara fler än jag o rhymenoceros som upplever detta.

Har inte blivit klokare utav att googla detta i alla fall, frågan är om man får dessa ryck utav syrebrist eller om det är något annat?

Jag har också varit med om det. Jag tror att det beror på att sömnfaserna inte sker på rätt sätt, sömnfaserna ska ju ske i viss ordning. Då rycker man och man rycks tillbaka från sömnen.

Detta är dock bara min egna teori.
Citera
2014-08-16, 20:01
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Jag har också varit med om det. Jag tror att det beror på att sömnfaserna inte sker på rätt sätt, sömnfaserna ska ju ske i viss ordning. Då rycker man och man rycks tillbaka från sömnen.

Detta är dock bara min egna teori.

Okej då var vi inte ensamma om det "problemet". Mjo tror också det är något sådant, skrev detta tidigare: (FB) FAQ: Buprenorfin (info om Subutex, Temgesic, etc)
Citera
2014-08-16, 20:10
Medlem
-Neurotics avatar
Funderar på att söka mig in på sub eller metadon programmet då mitt liv verkar inte fungera längre efter mitt långvariga brukande. Faller ofta tillbaka till det igen. Men är ganska tveksam till att börja ge mig metta eller sub för opiat missbruk. Aldrig haft problem med heroin dom gångerna jag testat det. Vet inte riktigt hur jag ska få iordning på livet igen. Haft mycket missbruk sedan 10 år tillbaka..
Citera
2014-08-16, 20:17
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Neurotic
Funderar på att söka mig in på sub eller metadon programmet då mitt liv verkar inte fungera längre efter mitt långvariga brukande. Faller ofta tillbaka till det igen. Men är ganska tveksam till att börja ge mig metta eller sub för opiat missbruk. Aldrig haft problem med heroin dom gångerna jag testat det. Vet inte riktigt hur jag ska få iordning på livet igen. Haft mycket missbruk sedan 10 år tillbaka..

Har du ett dokumenterat opiot/opiod missbruk? Annars blir det inte lätt att komma "in".
Citera
2014-08-16, 20:22
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Neurotic

Man behöver ha ett par år registrerat heroin missbruk, säkert möjligt att komma in om man har gått på ketogan också men det ver jag inte säkert. Ett subutexmissbruk tex räcker inte.. Så om du inte har haft heroinproblem kanske du ska försöka dig på en nedtrappning istället. Jag trappade ner från 8mg till 0 på ett kvartal tror jag och det gick perfekt, kände inte det minsta obehag. Då går man till beroendemottagningen varje vardag ofta och hämtar sin dos precis som på programmet och minskar doserna väldigt lite. Sen avslutar man med norspanplåster.
Citera
2014-08-16, 20:39
Medlem
-Neurotics avatar
Citat:
Har du ett dokumenterat opiot/opiod missbruk? Annars blir det inte lätt att komma "in".
Har en enbart lämnat positiva prover på det under mina lvm och behadlingshem kag varit. Och hos soc. Räcker det som dokumenterat?
Citera
2014-08-16, 21:11
Medlem
Citat:
För att det helt enkelt är en biverkning bara som vissa får som fixas enkelt med benso, hade jag inte stått på Iktorivil hade jag inte kunnat ta sub, försökt många ggr utan benso, funkar ibland med oftast inte.

Notera att biverkningen ångest gäller bara Suboxone enligt Fass, antagligen pga naloxonet som inte finns i vanliga Subutex.

Suboxone i Fass:

Biverkningar som rapporterats för Suboxone

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare):

Sömnlöshet (oförmåga att sova), förstoppning, illamående, svettning, huvudvärk, drogabstinenssyndrom

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

Viktnedgång, svullnad (händer och fötter), trötthet, dåsighet, ångest, nervositet, stickningar, depression, minskad sexlust, muskelryckningar, onormala tankar, ökat tårflöde (rinnande ögon) eller annan rubbning av tårflödet, dimsyn, blodvallningar, förhöjt blodtryck, migrän, rinnande näsa, halsont och smärta vid sväljning, ökad hosta, orolig mage eller annat magbesvär, diarré, nedsatt leverfunktion, aptitlöshet, gasbildning, kräkningar, utslag, klåda, nässelutslag, värk, ledvärk, muskelvärk, kramp i benen, impotens, urinbesvär, buksmärta, ryggvärk, svaghet, infektion, frossa, bröstsmärta, feber, influensaliknande symtom, allmän olustkänsla, skada vid olycksfall orsakad av sänkt medvetandegrad eller koordination, matthet och yrsel, blodtrycksfall vid ändrat läge från sittande eller liggande till stående.

Jaså? Ångest står också som en biverkning av Burenorphine Teva, som är naloxonfri. Bara att gå in och kolla: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20100716000029#side-effects
Citera
2014-08-16, 21:20
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:

Varför har dem gjort det så svårt att komma in på programmen?

Knappast för att det går åt skattepengar. Brottsligheten borde minska också; i teorin.

Jag menar färre horsepundare ute på gatorna => Substitutprogram = Mindre brottslighet.

Eller handlar det om någon slags moral hos myndigheter;
som gör det svårare för individen att komma in på programmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in