2014-08-13, 15:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
KJ har visat att han har empati, hans vänner har även berättat om hans personlighet och att han är en djurvän dvs. han är ingen psykopat!

Nej som sagt, jag tror inte heller att han är någon psykopat och har aldrig hållt med de personer som hävdat det. Däremot har han flera andra riskfaktorer för våld:

- Funktionsstörning som bl.a. innefattar sociala, praktiska och emotionella svårigheter
- Dricker stora mängder alkohol, ev även droger
- Dålig social situation med arbetslöshet, utanförskap etc
- Tidigare kända våldsincidenter (strypgreppet, mordhot mot tidigare flickvän under tonåren)
- En problematik som sannolikt har någon slags bäring på våldshandlingar/våldsfixering i någon form som yngre eftersom den åberopades av åklagarna i rättegången (BUP-journaler, sekretessbelagda)

Du och många andra har fått för er att MB som person är en mycket troligare mördare, men det är fel även om han säkert har ett jävla humör och är kapabel till åtminstone visst fysiskt våld om han blir retad. Rent statistiskt är han som medelålders man, socialt välfungerande och utan kända missbruksproblem mycket mindre sannolik GM för ett så grovt och bisarrt våldsbrott som mordet på VB. Ni har skapat er en felaktig och förskönad bild av den dömde mördaren och istället blåst upp en annan persons antagna våldsamhet och motiv för att mörda bortom alla rimliga proportioner.
Citera
2014-08-13, 15:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Visst är det så.

Men exempelvis överdrivs blodmängden visuellt av polisens bildmanipulation och hunden UNO's markeringsförmåga anges i TR/HR till 100%. Enda stödet för detta påstående är hundförarens egen subjektiva bedömning, samtidigt finns det fakta som talar mot att så är fallet(blandannat i samma utredning).

Personligen tycker jag HR viftar bort planteringsteorin alltför lätt. Den alternativa hypotesen behöver inte vara så krånglig som HR beskriver den, och därmed inte hållas osannolik. Det finns som jag förstått det även ett vittne som eventuellt stödjer den alternativa hypotesen.

Vad är det för vittne du talar om?
Citera
2014-08-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ett tips är att:
Lyssna mycket noggrant en gång till på förhören med AN och MB!
Jag instämmer man kan undra vad meningen var med förhören av MB.
Den 24 maj förhörs MB i polishuset Luleå.
Biträdande förhörsledare får tillfälle att ställa frågor.
Vilka bilar har du MB ? Han uppger att han har fyra bilar. En vit Caddy paketbil, Terrano Jeep, Opel firmabil och även en Audi som ej är körbar.

Vad som var intressant med hans bilar och vilka han hade tillgång till var den 4 maj och inte den 24 maj.
Ett vittne har i förhör som inte gällde hans bilar sagt att MB annonserade ut en skåpbil i början av maj till försäljning.
Jag anser det borde ha varit självklart att kontrollera vilka bilar både KJ och MB disponerade den 4 maj.
Citera
2014-08-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
En mängd styckmördare har du tillbringat tid med berättar du. Kan du berätta om dom varit lejda från utlandet? Har du tillbringat tid med dömda styckmördare? Mig veterligen är de sistnämnda lätträknade i Sverige iaf.

"En mängd"=fler än en.. Nja, dåligt (felaktigt) ordval. Var inte ute efter att förhäva mig. Borde skrivit en handfull i stället.
Ingen har, såvitt jag vet, varit lejd från utlandet.
Det har handlat om dömda samt även innan laga kraft.
Citera
2014-08-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som jag skrev så är detta en ÅSIKT. Dessutom är den ryckt ur sitt sammanhang. Han avsåg i första hand hur man ska hantera fall där hunden markerar utan att man gör några fynd. Så är inte fallet här, det finns blod från mordoffret. Att du har låst dig vid en stollig teori om några inhyrda mördare som planterat blod från en levande VB har ingenting med det att göra.
Du försöker blanda ihop två olika saker blodet i bagageutrymmet har ingenting med hundens påståtta markering att göra. Enligt hunden Uno kommer blodet från när VB levde och är inget likblod, därför Uno markerade inte blodspåret som den skulle gjort om det var likblod.
Jag anser att blodspåret som fanns i bagageutrymmet skulle ha testats av polisen om det kom från VB när hon levde eller var likblod. En sådan test hade sannolikt bekräftat Unos bedömning att blodet kom från VB när hon levde, men polisens test hade inte kunnat ifrågasättas, som kan göras med att Uno inte markerade blodspåret.
Jag ställer frågan varför gjordes inte en sådan test av polisen ?
Om blodet kom från när VB levde har det blivit planterat dit, finns inget annat alternativ.

Med en hunds markering det borde du väl förstå att det kan inte användas som bevis, som är orsaken att KJ blev dömd till 14 års fängelse i TR och 10 år i HR.
Det är ingen som vet vad Uno markerade det kunde ha varit för en död råtta som legat i skuffen tidigare, den utger också kadaverine lukt som Uno är tränat att markera.
En hunds markering är aldrig något säkert, den kan markera fel, det känner alla till som har haft med hundar att göra.
Citera
2014-08-13, 15:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Du försöker blanda ihop två olika saker blodet i bagageutrymmet har ingenting med hundens påståtta markering att göra. Enligt hunden Uno kommer blodet från när VB levde och är inget likblod, därför Uno markerade inte blodspåret som den skulle gjort om det var likblod.
.

Hovrätten sidan 14
B 132-14

Förhållandena att hennes blod påträffats på flera ställen i Kristoffer Johanssons bil och att hunden där markerat för liklukt, är i stället sådana att det får anses visat att Vatchareeya Bangsuan döda kropp legat i bagageutrymmet i hans bil och att kroppen transporterats med denna bil. Kristoffer Johansson har varit den som umgåtts med Vatchareeya Bangsuan under eftermiddagen och kvällen den 4 maj. Det är hans bil och han har inte lånat ut den. Kristoffer Johansson är uppvuxen mycket nära det område där kroppsdelarna återfanns och han känner som naturintresserad mycket väl till dessa
områden. Mot angiven bakgrund, talar förhållandena med avsevärd styrka för att det varit Kristoffer Johansson som placerat kroppen i bagageutrymmet och transporterat den samt också styckat den och placerat ut kroppsdelarna.

Så det du anser är kanske inte avgörande om jag uttrycker mig milt.

HR sidan 13
Kristoffer Johansson har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis
varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst långsökt. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet. Mot att blodet och liklukten planterats ut talar även blodets placering och mängd.
Citera
2014-08-13, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack, utmärkt.

Man behöver inte vara kriminaltekniker för att upptäcka blodfläckar. KJ hade tre dagar på sig att städa, inte nitton som du skrev.
Vem fan pratar om synliga blodfläckar? Jämför med styckmordet i Örebro. Jag skrev att det förflöt nitton dagar innan lägenheten undersöktes av tekniker från Polisen!

Ge dig nu för helvette! Du vänder på allt som andra påstår som inte är i linje med dina åsikter. Vad har du för problem med min åsikt om sanering/städning av Kristoffer Johanssons lägenhet? Vet du när kommunens städare var i lägenheten vid nästa tillfälle?
Citera
2014-08-13, 16:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
KJ behövde kanske inte riktigt storstäda, om man betänker följande scenario:
VBs kropp visade klara tecken på att ha blivit strypt först. Kanske bara till svimning, med hugg senare.

Han flyttar en ickeblödande livlös kropp till badkaret och Går in i full Dexter-mode /.../
Eller drog på sig outfiten han brukade använda när han var ute och joggade inför kommande vinterkrig:
http://speedy.sh/BnGc5/Efter-joggning-30-min-121223.jpg (rimfrost kring näsa och mun)

Den här outfiten verkar ha försvunnit - spårlöst.

KJ:s första version (när han ska ha somnat på soffan; s. 1711):
Citat:
F: Och sen när du steg upp på morgonen..?
H: Jo, jag måste ha haft samma kläder.
F: Du har inget minne av att du böt om?
H: Nej.
F: Mmm.
H: Och oftast när jag byter mina kläder det var någonting som var... ny konfiguration på någon uniform, alltså på min väst och är det en dubbelväst. Jag... kroppsskyddet så är det min... väst.
F: Mmm.
Citera
2014-08-13, 16:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vem fan pratar om synliga blodfläckar? Jämför med styckmordet i Örebro. Jag skrev att det förflöt nitton dagar innan lägenheten undersöktes av tekniker från Polisen!

Ge dig nu för helvette! Du vänder på allt som andra påstår som inte är i linje med dina åsikter. Vad har du för problem med min åsikt om sanering/städning av Kristoffer Johanssons lägenhet? Vet du när kommunens städare var i lägenheten vid nästa tillfälle?
Citat:
Ja bland annat. Betänk att det förflöt nitton dagar innan Kistoffer Johanssons lägenhet underkastades teknisk undersökning. Mycket hinner man städa på nitton dagar.
Det kanske brister i skrivförståelsen?

Argument blir mycket starkare med kraftuttryck, så jag förstår att du måste använda det.

En blodfläck måste vara synlig för att upptäckas. Blodet i bagageutrymmet upptäcktes för att det syntes.

LSS kom 15 maj nästa gång.
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-13 kl. 16:38.
Citera
2014-08-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja faktiskt, det anser jag som helt rimligt för någon närstående att göra. Då dessutom polisen hela tiden körde stenhårt på enbart KJ som GM. Skulle göra det hela lättare.

Svaret kan vara att VB inte gick speciellt långt, efter vittnet sett henne. AF har ju inte varit misstänkt, eller haft span på sig. (vad vi vet) Kan också vara så att AF smet ut på kvällen, hade bevakning på VB den där kvällen. Fångade upp henne på sin väg hemåt. Och VB berättar för AF att KJ hade druckit en öl och att hon därför inte ville få skjuss av KJ. Var dom åkte sen, kanske till något ställe som AF känner till.

Det enda jag känner till om af är det jag läst mig till i fup. Bara det att han kontaktar an med information om Vbs och mbs relation kan man väl i och för sig höja ögonbrynen en aning åt. Af ska ha varit svartsjuk om man ska tro på Vbs utsagor, men det kan ju ha varit befogat med tanke på vad som framkommit gällande Vbs relationer med olika män.
Du verkar dock ha bättre koll på honom, något som du vill delge tråden? Hur tänker du kring af?
Citera
2014-08-13, 16:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Logiska argument talar emot lägenheten som brottsplats, ja. Det finns ytterligare hållbara argument som utesluter lägenheten.

Vad beträffar skriken så finns det inget alls som utesluter att dessa kan ha kommit från kanal 6 kl 21.15. KJ hade balkongdörren öppen och har ofta hög ljudnivå vid tevetittande pga nedsatt hörsel (Fup).

Hur hade grannarna kunnat undgå att uppfatta de båda gälla skriken (följda av lågmält samtal) från kanal 6?

Det fetade tillsammans med uppgiften om klagomål på KJ pga hunden kan vara anledningen till att KJ stängde fönstret, han visste att grannarna stördes av oväsen från hans lägenhet?
Citera
2014-08-13, 17:02
Medlem
Citat:
Alltså! Det finns inget konkret eller några bevis för att Vb överhuvudtaget befunnit sig på Lejonbacksvägen vid den aktuella tidpunkten. Ett rent önsketänkande från en flock desperata Kristoffer Johansson kramare och konspirationsteoretiker.
Vittnet i bilen avfärdar utredningen med fog eftersom vittnet är osäker på att det i realiteten är VB hon har sett.

Face The Fact nu Kj kramare och konspirationsteoretiker. Nu har ni dragit era desperata drömmar in absurdum. Lägg ner.

Ja Quarrel enligt mitt förmenande ingår du i ovanstående kategori trots att du med en dåres envishet förnekar det i ett tidigare svar till mig.

Om du hade bemödat dig att läsa mina tidigare inlägg gällande min ståndpunkt till kJ som gm samt min personliga åsikt gällande Vbs vara eller icke vara på lejonbacksvägen den 4/5.
Vittnet är osäker ja, det var mörkt, hon såg henne en kort stund och Vbs utseende varierar en del under tid på de fotografier vi sett i tråden. Vittnet är ändå så pass övertygad om att kvinnan på lejonbacksvägen kan ha varit vb eftersom hon diskuterat detta med sin sambo och till slut kontaktat polisen, det gör man inte om man inte misstänker att vederbörande kan lämna upplysningar gällande en försvunnen kvinna.

Jag är fullständigt övertygad om att det var vb som hon såg, det kan ingen motbevisa oavsett vad det står i domen. KJ kan likförbannat vara gm ändå. Hr kan väl inte tro att vittnet sett vb samtidigt som de senare skriver att hon kan ha blivit dödad i kjs bostad blahblahblah.

Domen f.ö. Orkar jag inte ens ta upp med vare sig dig eller någon annan i tråden då det är många som vill missförstå hellre än det omvända. Kryp tillbaka under din sten eller häng med i diskussionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in