2014-08-22, 17:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att han hade varit farlig om han hade ägnat hela sitt vuxna liv åt en våldsport, t.ex. karate, och därtill visat sig aggressiv och hotfull mot sin omgivning.
Aggressivitet kan ta sig uttryck på många sätt; inte nödvändigtvis genom handgripligheter:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 803
I konversationen framgår att G gör slut med J via Fb 2012-05-16. J:s direkta reaktion är att han avslutar konversationen.
Och han glömmer inte en "oförrätt" i första taget:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 807
(2012-07-31) .IITG är min senaste tjej
.hon dumpa mig via fb och nu ligger hon på psyket
karma is a bitsh
Stryptaget tog KJ i slutet av det kortvariga förhållandet och han och IG hade då suttit i IG:s soffa och sett "Games of thrones":
http://www.svd.se/kultur/scener-i-game-of-thrones-far-hard-kritik_3843996.svd

IG försökte slita bort KJ:s arm men lyckades inte. Efter ett tag släppte KJ sitt halsgrepp och greppade i stället sin kulförsedda "lekkniv" som han enligt IG ofta satt med i handen när han såg på TV.
Citera
2014-08-22, 17:13
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det hjälpte dock inte VB att hon gick på karate, hon var förvisso inte så utbildad på området. Men inom kampsporter får man lära sig diciplin och använder man sig av dessa metoder i slagsmål så stänger seriösa klubbar av dessa personer.

Är det därför MB kan fortsätta men klubben för han bitchslappar AN och det gör man väl ändå inte i karate... smart
Citera
2014-08-22, 17:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Aggressivitet kan ta sig uttryck på många sätt; inte nödvändigtvis genom handgripligheter:Och han glömmer inte en "oförrätt" i första taget:Stryptaget tog KJ i slutet av det kortvariga förhållandet och han och IG hade då suttit i IG:s soffa och sett "Games of thrones":
http://www.svd.se/kultur/scener-i-game-of-thrones-far-hard-kritik_3843996.svd

IG försökte slita bort KJ:s arm men lyckades inte. Efter ett tag släppte KJ sitt halsgrepp och greppade i stället sin kulförsedda "lekkniv" som han enligt IG ofta satt med i handen när han såg på TV.
Efter att ha beskrivit stryptaget fick IG frågan om hon har upplevt KJ som hotfull eller aggressiv. Svaret blev nej.
Citera
2014-08-22, 17:31
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Att VB:s telefon dog innebär inte att hon själv också dog vid samma tidpunkt. Eftersom hon var i commandern(1) KJ:s våld var hon också helt utlämnad åt dennes godtycke: Inte förrän han bestämde när hon skulle dö, dog hon. Inte minst sticken/huggen i VB:s rygg vittnar om en något tillbakahållen men mycket medveten planering av hennes död. - Kom ihåg: KJ brusade aldrig upp; han anföll när man minst av allt anade det - och när det gällde strypgrepp(2) blixtrade plötsligt en arm till (som i IG-fallet), eller han kunde komma upp bakifrån, precis på det sätt som han med lugn och behärskad röst förklarat för en av sina skötare(3) tillsammans med upplysningen att hon var körd i samma ögonblick som han bestämt sig - men att hon då fick skylla sig själv eftersom hon inte hade vett att skydda sig.

Du borde ta anställning som ambulerande sagoberättare. Inte nåt i din fantasifulla post har någon förankring i verkligheten.

1) Såväl KJ's kamrater som arbetskamrater vittnar om att KJ var oförmögen att göra något utan tillsägelse. Du påstår att KJ var en kallt, planerande "commander" som tog egna initiativ? Det rimmar illa med vittnesmålen. (däremot finns en alternativ GM som den beskrivningen passar bättre in på)

2) Påstår du att KJ ha strypsex med VB? Har VB uttryckt någon böjelse åt det hållet?

3) Här far du med osanning och överdramatiserar verkligheten grovt, igen. Har du någon källa på att KJ verkligen hotade skötaren? Om man läser vad skötaren säger i FUP får man intrycket att KJ månade om skötarens säkerhet.

FUP s1442
Citat:
Sofia jobbar som sköterska på rätttspsyk i Öjebyn och hade som uppgift att övervaka Kristoffer vid ett tillfälle under vecka 22, hon minns inte vilken dag det var. Det var första gången hon träffade Kristoffer och hon säger att hon upplevde det som att han kollade igenom henne, han kommenterade bl a hennes tatueringar och sade att han såg att hon hade ett larm på sig.

Efter en stund sade han att "om jag kommer bakifrån och stryper dig", samtidigt som han visade ett strypgrepp med sin arm, "så är du körd" och vidare att han skulle ta hennes larm så att hon inte kunde larma.

Sofia upplevde inte att Kristoffer sa detta på ett hotfullt sätt, hon beskriver det som ett kallprat, ungefär som man pratar över en kopp kaffe. Han pratade sedan om hur han haft det under sin uppväxt och frågade henne vad som stod i media om honom, hur man utmålade honom som ett monster bl a. Han sade även att han skulle få ett jobb på en begravningsplats.

Sofia uppger att Kristoffer kontrollerar tider och rutiner för personalen, han påpekar saker som har med säkerheten att göra och att att hon inte skulle vända ryggen till.

EDIT: Sluta upp med att skriva en massa jävla falska påståenden. Det är Förtal - inget annat.
Senast redigerad av zero73 2014-08-22 kl. 17:37.
Citera
2014-08-22, 17:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Efter att ha beskrivit stryptaget fick IG frågan om hon har upplevt KJ som hotfull eller aggressiv. Svaret blev nej.
Nej, innan stryptaget (och efter att ha flinat färdigt) var han ju hur lugn som helst. - Vem hade trott att den lugne KJ mitt under våldsfilmen han och IG satt och tittade på hastigt och lustigt skulle fara ut i ett stryptag? - Och dessutom mena på att IG borde ha gett honom ett stoppord... Men det vet vi ju vid det här laget: Det är aldrig riktigt KJ:s fel att något händer eller går snett; alltid omgivningens.
Citera
2014-08-22, 17:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
"F minns inte på vilket sätt han skulle döda S eller hur orden föll, om han sa det direkt
eller indirekt". Låter mycket luddigt, riktades inte direkt till den som skulle dödas och KJ var i yngre tonåren (i åttan enligt KJ). Det går inte att säga att KJ är hotfull som vuxen. Lyssna på vad IG säger i TR.
Nej, det är en harmlös ung man. Vilket extra tydligt framgår av följande lilla avsnitt:

För ca 4 år sedan åkte Henrik i en bil som kördes av hans kamrat Mattias Lundkvist. De
befann sig på Åhléns parkering i Boden på parkeringen fanns även Kristoffer Johansson. Då
Henriks sällskap åkte från parkeringen följde Kristoffer efter i sin bil. Kristoffer började
förfölja dem.

Henriks sällskap åkte in på Smedsbyvägen och vidare mot E 4:an med Kristoffer efter sig. Då
de svängde ut på E 4 och börjat köra söderut mot Luleå blev de påkörda bakifrån av
Kristoffer. Efter att han kört in i deras bil körde han om och lade sig framför dem.

Strax innan Luleå stoppades Henriks sällskap av polisen som uppgav att Kristoffer ringt till
polisen och uppgivit att han är förföljd av en bil på E 4:an. Henriks sällskap förklarade för
polisen hur det verkligen låg till. På fråga uppger Henrik att Mattias körde en röd Volvo 740
och att Kristoffer körde en beigefärgad Mercedes

På fråga hur han vet att det var Kristoffer som följde efter dem så uppger han att det var
någon i hans sällskap som kände ingen Kristoffers bil och även visste att Kristoffer hade gjort samma sak vid tidigare tillfällen.

Sid 1503
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-22 kl. 17:49.
Citera
2014-08-22, 17:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
/.../ Du påstår att KJ var en kallt, planerande "commander" som tog egna initiativ?
Ja, särskilt under sena kvällar och på nätterna verkar han ha varit särskilt initiativrik. Ta bara exemplet när hans älskade hund tuggat sönder sin tunga och han raskt satte sig framför datorskärmen och sökte på "hundens annatomi" för att om möjligt få något uppslag på vilket förband hunden behövde. När han förstått att hunden var bortom all räddning tog han den under stor kraftansträngning (hunden vägde i alla fall som en full resväska trots att han tagit av den sin skottsäkra väst som annars riskerade att fungera som en livväst) i famnen och lade den på en pulka han tursamt hittade ute i snön, drog hunden i den svarta natten ända till älven och sköt ut den i det kalla, isiga vattnet utan att titta om den sjönk. - Detta kallar jag att ta egna initiativ; jag vet inte vad du kallar fenomenet.
Citera
2014-08-22, 17:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Är du helt slut i huvudet?

Ida VILLE ju för fan testa strypsex. Det var en lek och Ida uppfattade INTE KJ som hotfull.

Återigen förtal från din sida - du är ju fan värre än åklagarna.
Du borde höra på ljudupptagningarna från TR innan du snackar om sånt du inte begriper.
Citera
2014-08-22, 17:52
Medlem
zero73s avatar
På sidan 1782 i FUP finns KJs version av händelsen:

Citat:
F: Det här du har pratat om tidigare med…att det finns personer som…som vill…vill dig illa
och så här…
H: Mmm.
F: …vad…vad består det här i…egentligen? Alltså hur allvarligt…
H: Jag vill…
F: Kan du beskriva…………………
H: Alltså allvarliga……………det hela…Nilles unge satt…Nille och…Nils barn och Henrik
Degerman satt i en bil som bromsade när vi låg i typ 140 efter E4:an för att de ville stanna
och så typ slå ner oss och så varav att jag inte hann bromsa utan körde in i deras aschle. Ja, då
en Mercedes 190 och en extraljusramp…
F: Mmm.
H: …och då när…ja, vi smackade ju in i deras 740-bakfångare så drog jag åt sidan. De fick
typ sladd i 140 då. Så att…det är allt…därifrån allvaret typ.

F: När hände det här?
H: Så…enligt de så…det händer i februari efter att jag fick körkortet.
F: Hur många år sedan är det?
H: Ja, när jag var 18.

Noterbart att detta är av ett gäng ungdomar som tidigare hotat KJ och hans vänner.

Vore ju intressant att höra om denne Nille och Henrik Degerman har något på sig i brottsregistret? Någon som känner sig manad?

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det är en harmlös pojke. Vilket extra tydligt framgår av följande lilla avsnitt:

För ca 4 år sedan åkte Henrik i en bil som kördes av hans kamrat Mattias Lundkvist. De
befann sig på Åhléns parkering i Boden på parkeringen fanns även Kristoffer Johansson. Då
Henriks sällskap åkte från parkeringen följde Kristoffer efter i sin bil. Kristoffer började
förfölja dem.

Henriks sällskap åkte in på Smedsbyvägen och vidare mot E 4:an med Kristoffer efter sig. Då
de svängde ut på E 4 och börjat köra söderut mot Luleå blev de påkörda bakifrån av
Kristoffer. Efter att han kört in i deras bil körde han om och lade sig framför dem.

Strax innan Luleå stoppades Henriks sällskap av polisen som uppgav att Kristoffer ringt till
polisen och uppgivit att han är förföljd av en bil på E 4:an. Henriks sällskap förklarade för
polisen hur det verkligen låg till. På fråga uppger Henrik att Mattias körde en röd Volvo 740
och att Kristoffer körde en beigefärgad Mercedes

På fråga hur han vet att det var Kristoffer som följde efter dem så uppger han att det var
någon i hans sällskap som kände ingen Kristoffers bil och även visste att Kristoffer hade gjort samma sak vid tidigare tillfällen.

Sid 1503
Citera
2014-08-22, 17:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, innan stryptaget (och efter att ha flinat färdigt) var han ju hur lugn som helst. - Vem hade trott att den lugne KJ mitt under våldsfilmen han och IG satt och tittade på hastigt och lustigt skulle fara ut i ett stryptag? - Och dessutom mena på att IG borde ha gett honom ett stoppord... Men det vet vi ju vid det här laget: Det är aldrig riktigt KJ:s fel att något händer eller går snett; alltid omgivningens.
Jag tror IG är bättre på att bedöma KJ än vad du är, varken hotfull eller aggressiv.
Citera
2014-08-22, 17:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

EDIT: Sluta upp med att skriva en massa jävla falska påståenden. Det är Förtal - inget annat.
Men det går bra att förtala paret B, antar jag?
Där har du inga invändningar eller hur?

Snacka om förljugenhet och hyckleri!
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-22 kl. 17:57.
Citera
2014-08-22, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Sen kan man ju också välja att se beslutet som ännu en indikation på att den fridfulle särlingen som aldrig blev arg och inte kunde fjälla en fisk en gång bara existerar i fantasin hos ett antal ovanligt envisa alternativteoretiker och - förmodligen - hos en önsketänkande familj. (Fast familjen vet nog bättre än att tro att han inte kan bli rejält arg den här killen)

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Personligen utesluter jag inte att farlighetsbedömningen i allt väsentligt bygger på de kända omständigheterna runt brottet OCH att han inte är psykiskt stabil f.n. Det vore inte särskilt märkligt i så fall - detta är trots allt ett av de mest bestialiska mordfall vi haft i Sverige på senare år. Och kriminalvården kan i sin farlighetsbedöming naturligtvis inte utgå från annat än att Kristoffer verkligen är skyldig till det brott han är dömd för.

Riskbedömningar är inte så där induvidiella som ni vill poängtera, på gruppnivå och rutinmässiga
skulle jag nog mera vilja påstå. Han är en "vuxen" man och dömd till mer än fyra års fängelse,
vips så hamna KJ plötsligt in i en grupp. I det stora hela är det inte större än så.

Men självklart, måste väl tilläggas, ser man till dom intagnas personliga särdrag och situationsbetingande faktorer i den kringliggande miljön. Men viktigt är väl ändå att
påminna om att kriminalvården skall förebygga riskerna, inte förutsäga, riskbedömningen blir
alltså passiv eller aktiv. I detta aktuella fall tippar jag starkt på att den blir passiv.

Ingen kommer att behöva hoppa åt sidan av rädsla när KJ uppenbarar sig på rastgården i
sina kardborreskor, jag lovar dig det

Media försöker klämma det sista ur detta fall, KJ placeras på Kumla och tidningarna skriver i
stor svart fet text att KJ är farlig, så lättlurad är du väl ändå inte ?
Senast redigerad av LKVN 2014-08-22 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in