2014-06-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
MB:s fru har sett KJ:s foto på Facebook, sid 1119. Hon kan ha sett KJ köra pappas bil.
Härligt, du har svar på allting. AN har säkert fotografiskt minne. Då behövde hon ju inte heller skriva upp registreringsnumret om hon inte råkade ha papper och penna framme. Men jag måste faktiskt skam till sägandes erkänna att du har inte lyckats övertyga mig om att bilspåret verkligen har något med mordet att göra. Vi kommer nog inte så mycket längre på det här temat är jag rädd.
Citera
2014-06-11, 22:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det var vid Aldersjön den där festen hölls, då KJ:s pappa kom och hämtade honom. Men det råder delade meningar om vilket datum den ägde rum: fredagen den 17 maj eller lördagen 18 maj.
KJ och hans pappa JJ säger att festen hölls den 18 maj, medan JJ2 som var en av festdeltagarna och som KJ kallar lillasyster, bestämt hävdar att festen ägde rum 17 maj. JJ2 tycks säker på sin sak, eftersom hon fyller år den 18 maj och att festen delvis hölls för att fira hennes kommande födelsedag.

Den 17 maj kopplade KJ:s mobil upp sig mot Hednorets basstation, första gången kl 19.46 och sista gången kl 21.40. Min fråga kvarstår alltså: Ligger Aldersjön under Hednorets basstation? I så fall ägde festen med största sannolikhet rum den 17 maj.

Om inte, undrar i varje fall jag vad KJ gjorde där och då?

Under maj månad 2013 kopplade KJ:s mobil upp sig mot Hednoret vid fyra tillfällen. Den 3, 9, 11 och 17 maj. Inga andra uppkopplingar mot denna mast förekommer under mätperioden 29 april-26 maj. Fup sid 748-749.
I TR säger JJ att festen var 17 maj.
Citera
2014-06-11, 22:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Härligt, du har svar på allting. AN har säkert fotografiskt minne. Då behövde hon ju inte heller skriva upp registreringsnumret om hon inte råkade ha papper och penna framme. Men jag måste faktiskt skam till sägandes erkänna att du har inte lyckats övertyga mig om att bilspåret verkligen har något med mordet att göra. Vi kommer nog inte så mycket längre på det här temat är jag rädd.
Även om jag inte har övertygat dig, så har jag fått dig att tvivla. Ett steg på vägen.
Citera
2014-06-11, 22:46
Medlem
Citat:
Även om jag inte har övertygat dig, så har jag fått dig att tvivla. Ett steg på vägen.
Som vanligt så är det enda vi är överens om är att vi inte är överens.
Citera
2014-06-11, 22:49
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
I TR säger JJ att festen var 17 maj.

Det är möjligt, men han har också hävdat att den hölls den 18 maj.
Citera
2014-06-11, 22:57
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag vet inte, men vore det inte bra om vi alla vore överens om vilka tidsangivelser och annat som bör ligga till grund för teoribyggandet? Någon har sagt att det som sägs inför skranket är det som ligger till grund för bedömningen i målet, förslagsvis utgår vi ifrån det som har framkommit i domstolarna, det tycker jag är en god idé.

Det finns en del uppgifter i FUP som krockar med vittnesmål i domstolarna, allting blir ogripbart och väldigt komplext.

Även i FUP finns det inbördes motsägelsefulla uppgifter, ändringar, uppenbara fel m.m. Kanske borde vi bortse från sådant och enbart förhålla oss till vad som har framkommit i domstolarna, det är trots allt de uppgifterna som ligger till grund för domen, eller?
Citera
2014-06-11, 23:08
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

KJ skickade ett SMS till henne (JJ) på natten efter tolvslaget (18/5) efter att JJ hämtat kidsen vid Aldersjön.
Citera
2014-06-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
KJ skickade ett SMS till henne (JJ) på natten efter tolvslaget (18/5) efter att JJ hämtat kidsen vid Aldersjön.

Dom firade den 17:e ...för hennes födelsedag den 18:e?

Därav förvirringen, eller...
Citera
2014-06-11, 23:45
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom firade den 17:e ...för hennes födelsedag den 18:e?

Därav förvirringen, eller...

Ja på fredagen firade dom och på lördag var KJ hemma med familjen på kvällen.

Om ni läser SMSen som KJ skickat till Jannike så kommer ni se att han ber henne komma och festa med dom vid Aldersjön 17/5.
Citera
2014-06-11, 23:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Lite godis för dig kanske?
(Ur FUP s.887)
MB sms till VB:
"Nej inte sur. Vad jag menade är att jag inte blandar in mina släktingar i mitt liv och de blandar inte in mig i deras problem om det inte gäller liv och död."

Intressant att släktingarna blandar in MB om deras problem gäller liv och död, och tvärt om. Särskilt med tanke på att VB grälade med hans släkting som fick följdverkningar på hennes träning och relation till MB.

Familjen är fridlyst & släkten verkar vara ett autonomt område för MB, dvs den sköter sig själv utan hans inblandning - om inte problemmakare som Berg i sin värld uppfattar som "dödliga" hot, då kan saken mycket snabbt förändras och dras till sin yttersta spets som det verkar. Tycks vara en labil och oberäknelig person denne Berg, och det kan ju vara så att Vatchareeya läste honom fel vid det tillfälle som blev ödesdigert för henne. Gissar att VB aldrig tog MB:s hot på allvar "vi har ju knullat" eller något liknande vill jag minnas ha läst ur deras korr på FB. Att läsa så fel kan straffa sig om man kommer på kant med fel person ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-12 kl. 00:24.
Citera
2014-06-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ja på fredagen firade dom och på lördag var KJ hemma med familjen på kvällen.

Om ni läser SMSen som KJ skickat till Jannike så kommer ni se att han ber henne komma och festa med dom vid Aldersjön 17/5.

Tack. Då kommer jag inte ihåg helt fel.
Citera
2014-06-12, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är en otillförlitlig förundersökning som jag inte ger mycket för. Ett omtag från ruta ett i Luleå tingsrätt skulle resultera i en livstidsdom både där och i hovrätten - eller psykvård med särskild utskrivningsprövning. Ställd inför den framtidsutsikten tror jag att KJ efter några år, eller kanske tidigare, funnit för gott att lägga korten på bordet. Som landet nu ligger finns förmodligen inte ens en mikroskopisk chans att få fullständig klarhet hur det gick till när Vatchareeya miste livet.
Eftersom blodet i bagageutrymmet kommer från när VB levde finns det ingenting mot KJ som gör honom misstänkt som gärningsmannen. Det har påståtts att det förvarades lik i bagageutrymmet och när kroppsdelar togs ut läckte någon förpackning, det har varit förklaringen till blodspåret.
Men om så hade varit fallet hade det varit likblod och inte blod från när VB levde.
Det finns ingen annan förklaring hur blodet kommit till bagageutrymmet, utan det har blivit planterat dit av någon som önskade få KJ skyldig för mordet på VB. Sannolikt planterades också liklukt i bagageutrymmet samtidigit med blodspåret.
Du har raljerat i inlägg efter inlägg hur KJ måste erkänna och lägga korten bordet, du borde väl förstå själv han har ingenting att erkänna och har haft ingenting med mordet på VB att göra.
Det finns mördare till VB och det är de som skall lägga korten på bordet, men det är utredningen som borde ha tagit reda på vilka de är. Jag anser att det är ingen ensam person som genomfört dådet mot VB, utan att det har varit flera personer inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in