Orkar inte citera alla som svarade men detta är då svaret.
Ni missförstod mig totalt, jag pratar om ett
psykiskt beroende där man har tanken i bakhuvudet varje kväll att man behöver ta en för att sova. Normalbeteende med normala doser,
inte att man stoppar i sig en herrans massa och utvecklar ett
fysiskt beroende av dem.
Jag har haft grova sömnbekymmer under ett par år och har zolpidem på recept. Har även haft zopiklon men äckelsmaken sitter i hela dagen efter för mig så jag fick lägga ner med dem.
Under sommaren förbrukar jag så lite jag bara kan för att försöka normalisera sömnmönstret, det funkar ganska bra men det kliar ändå i fingrarna varje kväll. Därav varningen. Har man en gång fått nyttja denna genväg till sömn så finns tanken i bakhuvudet varje gång man skall sova.
Till hen som pratade om att folk som tar insomningstabletter inte har drogproblem: Nej det är väl klart, jag är ingen missbrukare av varken ditt eller datt. Har heller inga mentala bekymmer eller något sådant. Jag är en "vanlig" människa som lider av klinisk insomnia helt enkelt.
Under vår, vinter och höst behöver jag ta dem för att klara vardagen. Höll på med sömndagbok ett tag och jag snittade väl på tre-fyra timmar per natt. Det var då snittet, vissa nätter blev det ingen sömn alls och vissa blev mer.
Hoppas det har blivit lite tydligare för er nu.
Väl mött,
Mvh Mr.Livingstone