2014-08-06, 14:00
Medlem
Tendas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungLustig
Jag söker en hel del jobb. faktiskt, däremot vill jag inte sitta och räkna hur många jobb jag söker och redovisa hur och var jag söker mina jobb. Det är ruggigt förnedrande. Innan jag blev arbetslös jobbade jag väldigt hårt. Pendlade 3 timmar om dagen för att jobba där jag jobbade.

Hur är det förnedrande egentligen?

Tips: Skaffa en kalender, gärna online. Exempelvis via Gmail. För varje arbete du söker så skriver du det i din kalender i form av en 'Händelse'. Om det är via en jobbannons på exempelvis Platsbanken så kopierar du in all info om jobbet i händelsen. Sen när det är dags att rapportera till AF kan du enkelt sammanfatta hur du varit aktiv med hjälp av din kalender. Så gjorde jag när jag var arbetslös och hade med AF att göra. Det är varken särskilt jobbigt eller ett dugg förnedrande.

Däremot vem du träffar privat och vad ni pratar om har de ingenting att göra med.
Citera
2014-08-06, 14:04
Medlem
KungLustigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
De här alternativen finns:

1. Det där med att gå sin egen väg fungerar för dig. Då är allt jättebra och då klarar du ju dig utan bidrag. Så då ska du inte ha något heller.

2. Det där med att gå sin egen väg fungerar inte. Då får du se till att rätta dig efter vad vi, folket, säger. Annars ska du inte ha bidrag.

Jag har inte bett om något bidrag, jag vill ha ut min a-kassa. Det tycker jag är skillnad.
Jag går alltid min egna väg, och jag kämpar alltid för min rätt. Utan också får oss som tycker och tänker lika kring detta.

Du kanske själv hade blivit rätt att rövarkungen ska knuffa omkull dig om du säger vad du tycker, inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Jo men du inser väl själv varför folk slickar röv och gör precis som AF säger. Det är AF som styr över ditt öde, gör du inte som dom säger får du inga pengar. Är du uppkäftig får du inga pengar. Det är af som har makten och det är bara att lyda eller riskera att bli utkastad. Har dock bara varit medlem där sen jag gick ut skolan i år och har dessvärre inte mycket negativt att säga, men har hört många som klagar så jag kommer säkert få känna av af maktbehov i framtiden.

Visst vill man stå upp för sig själv ibland och visa sin stolthet, men ibland har man inget val än att svälja den och sätta sig själv i underläge. Säger det igen, aktivitetsrapport systemet är bara skit, det måste finnas andra sätt att få folk att bli motiverade att hitta sig ett arbete än att förnedra dom.

Jag vet, jag gjorde det en gång, jag skickade in min rapport och det var otroligt pinsamt. skämdes som en hund. AF kommer aldrig bli mina ledare för människorna som jobbar där, besitter ganska låga IQ-nivåer och kriterierna på att jobba där är heller inte så höga.

Arbetsförmedlingen= Arbetsförnedringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Kan folk sluta gnälla över hur svårt det är att söka jobb bitte. Ni får ert uppehälle betalt av andra människor, det minsta ni kan göra är att försöka ta er ur situationen så hårt ni bara kan. Gå tillbaks 100 år och ni hade svultit istället.

Hamnar man i något låtsasarbete som är nästan heltid och man får existensminimum tillbaks, då kan jag köpa att man är arg. Men att gnälla över att behöva söka hela 20 jobb (Tar för fan ingen tid alls.) är bara pinsamt.

Som sagt igen, hoppas jag inte ska behöva svara på dessa ignoranta kommentarer igen, eftersom jag förmodligen arbetat mer än de flesta här, och även hårdare. Jag klagar inte på att man ska söka 20 jobb.

Det som är förnedrande är att man ska sitta och redovisa vad man gör och hur man gör det, vilka man pratat med om jobb osv. För mig är det väldigt personligt med vilka jag pratar arbete med. det ska inte någon valnötsknäckade torrslida på någon jävla arbetsförmedling ha med å göra. Jag kommer se till att yla dag å natt tills det situationen blir mer anpassningsbar för mig. Fast om du vill göra samma, om du skulle hamna i situation som arbetslös en dag. Har du två val att välja, antigen beter du dig som en hund eller så gör du inte det.

Poängen med detta är att jag vet att många känner som jag, de klarar inte av att svälja sin stolthet och bli en liten bitch till massa nollor på arbetsförmedligen. Och går sin egna väg till kriminalitet. Det är väldigt tråkigt eftersom såna människor många gånger är väldigt intelligenta och blir missuppfattade utav samhället. Om man tar ett exempel, kan man vara ledare i Hells Angels kan man också styra ett företag med minst 50 anställda.
Citera
2014-08-06, 14:04
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatcherintheRye
Men kärringen i receptionen på Af, från ingenstans drog till med "Ditt äckel, du kan inte komma hit och tro att du ska suga ut skattepengar, hur fan tänkte du nu?"

Ja. Så sa hon.

Blev helt paff, kände mig jättekränkt.
Jobbade hon verkligen på AF? Låter helt sjukt.
Systemet med att man måste söka ett visst antal arbeten varje månad är arbetsgivarnas helvete. De får så många ansökningar av personer som inte passar så de slänger hälften utan att ens titta på dem.
I minder orter än de tre storstäderna finns det aldrig 20 arbeten som passar dig.
Citera
2014-08-06, 14:06
Medlem
KungLustigs avatar
Jo för att känslan totalt försvinner att man gör det frivilligt, känslan att man blir tvingad till det tar över och allt blir 100 gånger jobbigare. Det är bara ett utav sakerna som gör att det känns förnedrande.
Citera
2014-08-06, 14:07
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag har inte bett om något bidrag, jag vill ha ut min a-kassa. Det tycker jag är skillnad.
Jag går alltid min egna väg, och jag kämpar alltid för min rätt. Utan också får oss som tycker och tänker lika kring detta.

Du kanske själv hade blivit rätt att rövarkungen ska knuffa omkull dig om du säger vad du tycker, inte jag.
Klart att du ska ha lön om du arbetar. Arbetar du?
Citera
2014-08-06, 14:12
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Hej, denna rubrik kanske är något provocerande för den som jobbar på AF. Men helt ärligt, nu har dem gått för långt, kanske är jag ensam eller inte.

Jag är arbetslös och söker arbete, eller ja söker och söker. Jag vill arbeta, däremot gör arbetsförmedlingen det svårare för mig när dem kräver att jag ska göra som dem tycker. Känns som att jag blir instängd i deras tänk. Jag klarar inte av att vara instängd i någon jävla mental bur från dessa horungar på arbetsförmedlingen.

Jag ringde och ställde frågor om min A-kassa, och hon sa att jag skulle vara tvungen och söka 20 arbeten i månaden, jag undrar. Varför ska man sitta och skjuta i mörker på 20 arbeten i månaden. Det är ju helt jävla vansinnigt och idiotiskt, sen att man måste visa upp det för någon jävla myndighet som registrerar varenda move man gör. Men nu till den stora grejen, fitttanen på AF sa boksstavligen att jag också var tvungen att skriva ner vilka kompisar jag träffar och hur vi pratar om jobb över luncher. Jag fattar ingenting eftersom jag inte ens träffar mina vänner på luncher för att få potentiella jobb.

Inte nog med detta, detta kan jag någorlunda acceptera. Kanske inte fullfölja det helt däremot lär man ju fuska lite när man ska skicka in papperna och lägga in lite bomber om att man gjort ett å annat. Kanske skicka lite mejl till före tag med ett enkelt, "Hej jag heter Robin T****röm, kan jag få jobb?"

Är det fler som råkat ut för helt vansinniga krav från AF för att få ut a-kassa?

Det blir så där eftersom staten är en extremt fyrkantig och inrutad skapelse, som styrs helt och hållet av siffror hit eller dit. Hur avgör man om någon "försöker skaffa ett jobb" om det enda man klarar att hantera är siffror? Jo man mäter hur många jobbansökningar personen gör. Det har gett oss dagens system, som förmodligen är lika själadödande och hopplöst tråkigt för de som jobbar på AF (eller försäkringskassan och liknande för den delen) som för dem som inte ser nån annan utväg än att gå dit...

Mitt enda tips för folk i din situation är att spara ihop den minimala summan du behöver för att överleva 3 månader, omedelbart sluta gå till AF, skaffa ett så kallat "skitjobb" (som är en uselt nedsättande term, speciellt med tanke på att de som oftast använder den är såna som inte ens har nåt jobb = fail) och klättra uppåt sakta men säkert.

Kan du inte skaffa åtminstone ett vikariat eller deltidsjobb på tre månader så gör du något fel och skulle behöva nån form av "coaching", men säkerligen inte den som arbetsförmedlingen har att erbjuda.
Citera
2014-08-06, 14:12
Medlem
Tendas avatar
Citat:
Jo för att känslan totalt försvinner att man gör det frivilligt, känslan att man blir tvingad till det tar över och allt blir 100 gånger jobbigare. Det är bara ett utav sakerna som gör att det känns förnedrande.

Detta må vara lite off-topic men då undrar jag:
Hur gör du på en arbetsplats om du blir tillsagd att göra något eller ja, blir tvingad till det? Är även det förnedrande?
Citera
2014-08-06, 14:20
Medlem
KungLustigs avatar
Minns inte riktigt hur det kändes eftersom jag var chef på mitt senaste.

Däremot på en arbetsplats har man lojalitet och kamratrelationer sinsemellan och det blir mer en självklarhet att man ställer upp för varandra. Att sitta redovisa något negativt för det svenska samhället genom att spamma massa företag med jobbansökningar på arbeten man inte tycker passar än eller ens vill ha, det är också en stor belastning på samhället.
Senast redigerad av KungLustig 2014-08-06 kl. 14:25.
Citera
2014-08-06, 14:29
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Det finns regler som ska följas för att man ska få a-kassa så sluta gnäll och följ reglerna som satts upp för att du ska få detta.

Sen om reglerna är dumma får du ju arbeta för att dom ska ändras men tills dom gör det är det bara att följa dom.
Du säger ju emot dig själv. Att inte säga eller göra någonting är just den mentaliteten som har gjort Sverige till det dekadenta samhälle det är idag. Du knyter hellre handen i fickan och intar en passiv ställning genom att stå där och se glad ut, trots att du blir behandlad som smuts.

Samhället är utformat som så att kreti och pleti inte har så många alternativ, än mindre när det gäller förändringar på statlig nivå. Att "gnälla", som du uttrycker det, på Flashback är därmed ett enkelt och relativt effektivt sätt att försöka förändra någonting. Sedan så vet du inte vad han gör utöver sitt "gnäll" på Internet.

Citat:
Förresten..."Häng offentligt" så otroligt omoget uttalande så man blir mörkrädd
Inte alls. Möjligen kan man uppfatta det så om man har indoktrinerats till att hålla käften och acceptera orättvisor. Pacifism, passivitet och brist på heder är tre saker som har varit förödande för Sverige och det svenska folket. Däremot är det helt rätt att personalen på Arbetsförmedlingen ska hängas, åtminstone inte alla. Men hängas och arkebuserar är det många som bör.

Citat:
Är du 90-talist?
Nog för att jag har svårt för 90-talister, men ryggradslösa människor som dig gör mig än mer äcklad. Du gnäller på människorna som gnäller om någonting som har en faktisk betydelse.
Senast redigerad av Yxherren 2014-08-06 kl. 14:40.
Citera
2014-08-06, 14:45
Medlem
Citat:

Du vill inte ha något bidrag men du vill ha din a-kassa utan att redovisa något. Dvs ha ut pengar utan motprestation. Vad tror du bidrag är?
Citera
2014-08-06, 14:47
Medlem
Wonds avatar
Då jag var inskriven på AF så hade jag inget krav på hur många jobb man söker, inte heller mina polare eller någon annan jag känner.
Är det något nytt som kommit det senaste halvåret eller vad?
Alltid har det bara gällt att söka arbeten som man tror sig kan få, hellre kvalité än kvantitet.
20 jobb i månaden, det är väl ungefär ett jobb varje vardag, tar väl inte så länge att söka samtidigt som det ändå ger dig mer chans till jobb.
Citera
2014-08-06, 14:50
Medlem
healthyasfucks avatar
Nu har jag visserligen aldrig varit på ams, men är det något man lärt sig av att lyssna på folk och att läsa, är det följande:

* De som jobbar på arbetsförnedringen har ungefär samma IQ nivå som ett munstycke på en dammsugare

* Vill man ha ett jobb ska man för fan inte vända sig till ams. Utan faktiskt själv VISA UPP sig för arbetsmarknaden tills du hittar en arbetsgivare som ser dig som en tillgång och anställer dig (vilket inte är sååå jävla svårt och man bara försöker jävligt hårt ett tag bevisligen" då det alltid är dessa personer som alltid har jobb och de som "lägger pussel" och väntar på svar på arbetsförnedringen bara gnäller och aldrig får ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in