2014-08-04, 02:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jaså?

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html

Läs det jag skrivit och läs texten på sidan du länkar till en gång till...

Det jag skrivit under punkt 1 och det du citerar från Af: s hemsida handlar om skilda ting. Vad dom skriver är att beräkningen av grundbeloppet utgår från arbetade timmar, inte inkomst, d.v.s. att ett arbetsvillkor utgår från kvantiteten arbetade timmar, inte vilken inkomst de resulterat i. Det jag beskriver under punkt 1 är det som kallas medlemsvillkor, det som avgör om du har rätt till inkomstrelaterad ersättning eller ej.

Det jag skriver under punkt 2. är att du måste betala medlemsavgift för att få ersättning, vilket är helt korrekt. Jag nämnde det eftersom du i det tidigare inlägget föreföll tro att ersättning i form av grundbelopp utbetalas utan att man betalar medlemsavgift (eller anslutningsavgift/administrativ avgift som det kallas när det handlar om Alfakassan) vilket inte är korrekt.
Citera
2014-08-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det jag skriver under punkt 2. är att du måste betala medlemsavgift för att få ersättning, vilket är helt korrekt. Jag nämnde det eftersom du i det tidigare inlägget föreföll tro att ersättning i form av grundbelopp utbetalas utan att man betalar medlemsavgift (eller anslutningsavgift/administrativ avgift som det kallas när det handlar om Alfakassan) vilket inte är korrekt.

Ja, när man VÄL ansöker om och får ersättning ja. Vad jag menade var att man inte behövde vara medlem i en akassa innan man ansöker om grundbeloppsersättning. För det behöver man inte.
Citera
2014-08-04, 19:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Ja, när man VÄL ansöker om och får ersättning ja. Vad jag menade var att man inte behövde vara medlem i en akassa innan man ansöker om grundbeloppsersättning. För det behöver man inte.

Nä givetvis inte, det framgår av regelverket, och som framgår av vad jag skrivit har jag ej heller påstått det.
Citera
2014-08-06, 11:54
Medlem
KungLustigs avatar
Häng arbetsförmedligens personal offentligt!

Hej, denna rubrik kanske är något provocerande för den som jobbar på AF. Men helt ärligt, nu har dem gått för långt, kanske är jag ensam eller inte.

Jag är arbetslös och söker arbete, eller ja söker och söker. Jag vill arbeta, däremot gör arbetsförmedlingen det svårare för mig när dem kräver att jag ska göra som dem tycker. Känns som att jag blir instängd i deras tänk. Jag klarar inte av att vara instängd i någon jävla mental bur från dessa horungar på arbetsförmedlingen.

Jag ringde och ställde frågor om min A-kassa, och hon sa att jag skulle vara tvungen och söka 20 arbeten i månaden, jag undrar. Varför ska man sitta och skjuta i mörker på 20 arbeten i månaden. Det är ju helt jävla vansinnigt och idiotiskt, sen att man måste visa upp det för någon jävla myndighet som registrerar varenda move man gör. Men nu till den stora grejen, fitttanen på AF sa boksstavligen att jag också var tvungen att skriva ner vilka kompisar jag träffar och hur vi pratar om jobb över luncher. Jag fattar ingenting eftersom jag inte ens träffar mina vänner på luncher för att få potentiella jobb.

Inte nog med detta, detta kan jag någorlunda acceptera. Kanske inte fullfölja det helt däremot lär man ju fuska lite när man ska skicka in papperna och lägga in lite bomber om att man gjort ett å annat. Kanske skicka lite mejl till före tag med ett enkelt, "Hej jag heter Robin T****röm, kan jag få jobb?"

Är det fler som råkat ut för helt vansinniga krav från AF för att få ut a-kassa?
Citera
2014-08-06, 12:03
Medlem
Codens avatar
Det finns regler som ska följas för att man ska få a-kassa så sluta gnäll och följ reglerna som satts upp för att du ska få detta.

Sen om reglerna är dumma får du ju arbeta för att dom ska ändras men tills dom gör det är det bara att följa dom.

Förresten..."Häng offentligt" så otroligt omoget uttalande så man blir mörkrädd Dom gör sitt jobb enligt de regler som dragits upp av dom som bestämmer i samhället.
Är du 90-talist?
Citera
2014-08-06, 12:04
Medlem
latexxxsss avatar
Om du tycker dom är jobbiga, så får du ta kontakt med regeringen som hittat på dessa regler.
Citera
2014-08-06, 12:06
Medlem
Solehers avatar
AF jobbar ju på uppdrag från regeringen. Det är dom som styr vad AF ska göra och hur det ska göras. Dom du vill hänga är med stor sannolikhet lika arga på systemet som du.
Citera
2014-08-06, 12:11
Bannlyst
Om du tvingas söka 20 jobb per månad så är det väl okej men att behöva redovisa veckans lunchmeny och vilka kompisar du träffar kan du strunta i. Sen att systemet inte fungerar som det borde är en annan sak..
Ni som gillar AF, på vilket sätt tycker ni dom gör nytta? Dom kan ge dig en utbildning eller praktikplats men jobb? Det får man söka sig utanför AF om man ska ha något seriöst.
Citera
2014-08-06, 12:21
Medlem
Vi har Alliansen att tacka för all idioti, även den skit som uppstår på AF.
Citera
2014-08-06, 12:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Det hon antagligen menar med ditt "jobbsnackande" med kompisar är att det också kan räknas som en jobbsökaraktivitet.
I såna diskussioner kanske man får tips om sökvägar, söksätt, jobb etc. Man kan bli sporrad.
Så var glad över hennes tips!

Dock tycker jag att Aktivitetsrapporteringen är ett spel för gallerierna: "Titta vilka krav vi ställer på de arbetslös!".
Fördelen är att man som arbetssökande faktiskt kan "visa" att man söker jobb. Det finns ju de som tror att alla arbetslösa är värdelösa parasiter. För en del kan detta också vara en liten kick i baken om man blivit apatisk och passiviserad.
Men grundproblemet är fortfarande att det inte finns tillräckligt med jobb!
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-08-06 kl. 12:30.
Citera
2014-08-06, 12:49
Medlem
silbersky007s avatar
Det är så här att just nu så jagas AKassa folket de som går på aktivitetsstöd fas 1,2,3 är skrivna hos någon anordnare . Så AF brinner under fötter för att piska A-kassa folket .

Som sagt arbetsförmedlingen är en service tjänst att tjäna arbetslösa men de tror de är din mamma eller pappa .

Gör så här byt ut arbetsförmedlare säg till på receptionen jag har ingen förtroende för handläggaren Hans .

Det här är den nya jävla Sverige då man inte har fötroende för myndigheter Af , FK mm .

Jag blev erbjuden att jobba i Norge med svenskt kollektiv avtal lön 110kr svenska kronor i Norge + bo på baracker .

Jag tackade nej för jag klarar inte norska språket
Citera
2014-08-06, 12:52
Medlem
Adikatpws avatar
Hänga dom är väl en överdrift, men dom borde förbättras. Som det redan har nämnts så är det regeringen du ska skylla på sen finns det alltid enskilda individer som beter sig som svin. Var glad för att du får uppgifter som du lätt kan ljuga ihop. Du kan ljuga om att du frågor runt bland dina bekanta om dom kan hjälpa dig eller ge dig lite tips. AF kommer aldrig att kolla upp det ändå, sen märker dom att du är engagerad.

Jag brukar bara skicka iväg ett par halv dugliga mail i månaden som jag ändå inte kommer få svar på bara för att ha något att visa upp. Bara där inser man att deras aktivitetsrapport system inte fungerar. Dom borde förbättras ordentligt och visst dom ska inte göra allting åt en, men dom ska väl vara lite engagerade och ge lite tips och motivera lite så man inte ger upp.

Credit till dom som har varit långtidsarbetslösa och fortfarande har samma motivation och aldrig ger upp. Det kan inte vara lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in