2014-07-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Du frågade inte om eventuell nytta, du frågade om eventuell glädje.

Man kan ju tycka att nytta/glädje är ungefär samma sak, men okej.

Citat:
3. Jag kan inte avgöra vad som du uppfattar som en bra lösning för dig själv, det beror på hur dina prioriteringar ser ut. Du kan välja att fortsätta att vara medlem i både fackförbund och a-kassa, lämna något av dem eller lämna båda. Hur du väljer att göra kan påverka dina möjligheter att få ersättning och kanske även hur hög ersättning du kan få vid eventuell arbetslöshet. Hur dina möjligheter att kunna få ersättning vid eventuell arbetslöshet ser ut beror dels på hur förutsättningarna ser ut nu, dels på när eventuell arbetslöshet inträffar samt vad som hänt mellan idag och den dag då arbetslösheten i så fall inträffar.

Det blir ju antingen att stanna kvar i båda eller lämna båda. Har egentligen ingen glädje av att vara med i en akassa 1 år om jag inte har jobbat ihop tillräckligt många timmar innan för att få rätt till inkomstrelaterad ersättning.
Grundersättningen på max 320/dag har man ju rätt till utan att vara medlem i varken akassa eller facket så som jag förstår saken.

Jag tänker bara att jag tidigare har haft inkomstrelaterad ersättning men inte har allt för många dagar återstående. Dessutom väntar studier och förhoppningsvis ett jobb därefter. Att betala ca 3-400 kr till en akassa+fackförbund under åren man ska plugga ser jag ingen anledning till.
Men jag tänkte mest högt. Har varit medlem i akassan väldigt många år och det känns som en onödig försäkran när man studerar. Om jag lämnar skolan och går mot arbetslöshet kan jag fortfarande ansöka om grundbeloppet hos en akassa genom att skriva in mig på arbetsförmedlingen.
Citera
2014-07-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ncfan
Hejsan! Jobbat i ett slakteri nu sedan juli, vill gå med i a kassan men förstår inte riktigt hur det går till? Vilken a kassa väljer man och hur går man tillväga?
Tack för alla svar och ursäkta att jag lägger mig i här i dennes sida men vet ej hur man startar en ny tråd...

Gissningsvis är det Livs a-kassa du ska gå med i, det finns ganska schyst hjälp om akassa på: www.inkomstforsakring.tips/akassa/hitta-ratt-akassa/
Citera
2014-08-01, 05:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja regelverket är samma men inte alltid samma ändå det finns olikheter i hur de tolkas och inom vilket yrke det gäller. sen är vissa saker styrda av anställningsform och kollektivavtal som gör vissa skillnader som till ex lärare som kan ha förtroendetid och lite andra saker som påverkar.

Regelverk ska visserligen alltid tolkas och så måste det vara eftersom det inte finns något regelverk som kan "täcka in" alla situationer som kan uppstå, men det handlar om olikheter utifrån enskilda fall eftersom det är enskilda fall som är unika - det handlar inte primärt om skillnader olika a-kassor emellan, även om de situationer som uppstår i en del enskilda fall är kopplade till förutsättningar i just den branschen.

Finns en del att läsa om detta på IAF: s hemsida. På länken nedan kan du om du är intresserad läsa både vad lag, förordning, föreskrift och rättspraxis säger.

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-91/
Senast redigerad av Bunny 2014-08-01 kl. 05:58.
Citera
2014-08-02, 21:02
Medlem
Tack för svaren. Är ni helt 100 på att man måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen? Tror nämnligen inte att min gamla kollega var det.

Pratade med en annan kille på jobbet angående detta och han sade att han tänkte göra samma sak som våran gemensamme gamla kollega gjorde, detta gjorde mig intresserad...
Ska nog ta och ringa Akassan nästa vecka och se vad dom säger.

Tack för era svar!
Citera
2014-08-03, 01:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misohoony
Är ni helt 100 på att man måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen?

Hehe, ja det är synnerligen nödvändigt, hela regelverket kring arbetslöshetsförsäkringen är uppbyggd på det, allt från att Arbetsförmedlingen ska meddela din a-kassa när du skrivit in dig och söker ersättning till att du månatligen ska lämna en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen för att inte drabbas av a-kassans sanktioner.

Nödvändigheten att vara inskriven på Arbetsförmedlingen framgår kanske tydligast av de allmänna villkoren, 9§ i Lag om arbetslöshetsförsäkring:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1997238-om-arbetsloshet_sfs-1997-238/
Citera
2014-08-03, 05:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Det blir ju antingen att stanna kvar i båda eller lämna båda. Har egentligen ingen glädje av att vara med i en akassa 1 år om jag inte har jobbat ihop tillräckligt många timmar innan för att få rätt till inkomstrelaterad ersättning.
Grundersättningen på max 320/dag har man ju rätt till utan att vara medlem i varken akassa eller facket så som jag förstår saken.

Jag tänker bara att jag tidigare har haft inkomstrelaterad ersättning men inte har allt för många dagar återstående. Dessutom väntar studier och förhoppningsvis ett jobb därefter. Att betala ca 3-400 kr till en akassa+fackförbund under åren man ska plugga ser jag ingen anledning till.
Men jag tänkte mest högt. Har varit medlem i akassan väldigt många år och det känns som en onödig försäkran när man studerar. Om jag lämnar skolan och går mot arbetslöshet kan jag fortfarande ansöka om grundbeloppet hos en akassa genom att skriva in mig på arbetsförmedlingen.

1. Det är inte antalet arbetade timmar som avgör om du endast har rätt till grundbeloppet eller om du även kan få den inkomstrelaterade delen av ersättningen, det är avhängigt om du varit medlem i a-kassa i 12 månader eller ej.

2. För att kunna få någon ersättning, även om vi endast talar om grundbeloppet, fordras att man betalar medlemsavgift.
Citera
2014-08-03, 11:29
Avslutad
Så jag har tillsvidare just nu.

Men jag mår jävligt dåligt av mitt jobb. Börjat sätta sig på min hälsa nu och jag måste börja fundera på att byta jobb.

Hur som helst så undrar jag om det är möjligt att undvika 45 dagars karensen som man får när man säger upp sig själv?

Typ om man blir uppsagd för arbetsbrist eller liknande?
Citera
2014-08-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menar

Men jag mår jävligt dåligt av mitt jobb. Börjat sätta sig på min hälsa nu och jag måste börja fundera på att byta jobb.

Hur som helst så undrar jag om det är möjligt att undvika 45 dagars karensen som man får när man säger upp sig själv?

Blir du uppsagd (inte avskedad eller uppsagd av personliga skäl) så har du 7 dagars karens.
Senast redigerad av Enkelfnutt 2014-08-03 kl. 11:43.
Citera
2014-08-03, 14:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menar

Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Blir du uppsagd (inte avskedad eller uppsagd av personliga skäl) så har du 7 dagars karens.

Två tillägg:
1. Prata med a-kassan och fråga vad som fordras för att egen uppsägning inte ska medföra 45 avstängningsdagar, om det är okej om du skaffar läkarintyg först.

2. Det är skillnad på de 45 avstängningsdagarna och de 7 karensdagarna. Regelverket för dem skiljer sig åt en hel del och bör därför inte blandas samman genom att bådadera benämnas karens.
Citera
2014-08-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misohoony
Tack för svaren. Är ni helt 100 på att man måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen? Tror nämnligen inte att min gamla kollega var det.

Pratade med en annan kille på jobbet angående detta och han sade att han tänkte göra samma sak som våran gemensamme gamla kollega gjorde, detta gjorde mig intresserad...
Ska nog ta och ringa Akassan nästa vecka och se vad dom säger.

Tack för era svar!

Strunta i hörsägen, ta reda på fakta! Risken är att du blir drabbad på fel sätt annars.

"Egen kunskap är alltid makt".

I all välmening.
Citera
2014-08-03, 20:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Strunta i hörsägen, ta reda på fakta! Risken är att du blir drabbad på fel sätt annars.

"Egen kunskap är alltid makt".

I all välmening.

Och hur betraktar du den på området tillämpliga lagstiftningen, som länkats till i tidigare post i tråden...?
Citera
2014-08-04, 00:25
Medlem
Citat:
1. Det är inte antalet arbetade timmar som avgör om du endast har rätt till grundbeloppet eller om du även kan få den inkomstrelaterade delen av ersättningen, det är avhängigt om du varit medlem i a-kassa i 12 månader eller ej.

2. För att kunna få någon ersättning, även om vi endast talar om grundbeloppet, fordras att man betalar medlemsavgift.

Jaså?

Citat:
Grundbeloppet utgår från hur mycket du har arbetet och inte hur mycket du har tjänat. Grundbeloppet betalas ut till dig som inte är medlem i en a-kassa eller som inte varit medlem tillräckligt länge. Grundbeloppet betalas ut tidigast från den dag du fyller 20 år.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in