2013-03-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Jag listar några saker här:

1. Hjärndött yrke
  2. Slitsamt för kroppen
  3. Ingen vidareutveckling
  4. Ger knappast någon stimulans
  5. Lönen är kass, kan knappast vänta sig att den ökar heller.

Fler kan säkert komma på anledning till varför diskare är en dålig referensram.

Men du, hur är detta en dålig referens? man har ju faktisk tagit ett jobb som är rent ut sagt SKIT bara för att jobba ihop dom där små slantarna?
Sen hur ska vidareutbilda sig utan pengar? eller menar du att man ska plugga varje dag efter man har jobbat 10 dagars veckor?
Det finns ju knappast något jobb som är värt att göra om man inte har någon vidareutbildning, och för att vidareutbilda sig så ska man ju antingen tycka om skiten som finns på KTH eller andra högskolor, eller alternativt vara RIK.

I dagens Sverige hade jag nog istället velat varit somalie och bara fått pengarna i handen, istället för att slita sönder min kropp.
Citera
2013-03-24, 20:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon22
Hej

Något jag inte riktigt förstår i dagens samhälle är varför alla jämt ska vara så konservativa och nästan robotiska Att man måste arbeta. Varför säger då jag. Varför slösa bort livet på att jobba när man har hobbies och framtidsdrömmar. Dessutom stinker ju dom allra flesta jobben hästskit. Livet är till för att njutas och ta var dag som den kommer. Jag jobbade som diskare i nästan ett år men sa upp mig för jag kände att jag slösade bort så mycket energi och liv. Varför tror ni inte fler här i sverige går på akassa man får ju trots allt betydligt mycket mer om man nu har tillräckligt med pengar.
Vad betyder den sista meningen? "...om man har tillräckligt med pengar", jag förstår inte?
Orsaken till att man vill arbeta är i första hand att de flesta jobb ger en nettoinkomst på kanske 17-18000 att jämför med a-kassans 10000 som inte går att leva på. Ett jobb ger också en mening med tillvaron, ett socialt liv, fasta rutiner, en vetskap om att man kan försörja sig själv och mycket annat.
Citera
2013-03-24, 20:52
Medlem
Tjena.

Är medlem i ifmetall och är med i akassan, mitt kontrakt går ut i aug, får jag inte förlängt så har jag varit medlem i 10 månader och betalt, jag har jobbat på samma ställe över 1 år. När jag skrev på alla papper för att bli medlem i akassan/ifmetall så skrev jag på när jag började jobba där om det nu har någon betydelse.

Min fråga är, om jag tvingas gå, får jag någon ersättning då? varit medlem och betalt i 10månader då, heltid. Jobbat ca 1,5 år på samma ställe, men gick inte med i början!
Tack!
Citera
2013-03-25, 00:14
Medlem
kingn77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
Tjena.

Är medlem i ifmetall och är med i akassan, mitt kontrakt går ut i aug, får jag inte förlängt så har jag varit medlem i 10 månader och betalt, jag har jobbat på samma ställe över 1 år. När jag skrev på alla papper för att bli medlem i akassan/ifmetall så skrev jag på när jag började jobba där om det nu har någon betydelse.

Min fråga är, om jag tvingas gå, får jag någon ersättning då? varit medlem och betalt i 10månader då, heltid. Jobbat ca 1,5 år på samma ställe, men gick inte med i början!
Tack!

Det är tiden som medlem som räknas, så om 2 månader har du rätt till ersättningen.
Citera
2013-03-25, 00:21
Medlem
kingn77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actavis
P.S Jag tyckte att ämnet passade in här då det i slutändan handlar om min ersättning från A-kassan D.S

Jag har fått ett fåtal mail bara med jobbförslag, jag har aldrig hört talas om förslagen där man ska skriva under att man sökt. Jag har t.ex fått förslag om att söka ett deltidsanställning 50 mil hemifrån som bara kommer vara i 6 månader. Vafan ska jag flytta så långt för ett kortvarigt jobb med ej full lön. Vissa, om inte alla, arbetsförmedlare gör inte sitt jobb. :P
På svar på din fråga, jag brukar bara svara med att jag har sökt dessa jobb. Fast en del av jobben de förslagit har jag inte ens nämnt i svarsmailen, så jag tror inte det finns nåt krav just där. Tror inte ens de vet vilka jobb de förslagit till mig, men det kan bara vara jag som har usla förmedlare. (mina förmedlare jag förövrigt inte hört av sen i november) :P
Citera
2013-03-25, 01:02
Medlem
Citat:
Tjena.

Tack!
Du kommer varit med över ett år i augusti när du slutar, så det är bara att tat lugnt. Men nästa gång gå med direkt för att vara säker.
Citera
2013-03-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Du kommer varit med över ett år i augusti när du slutar, så det är bara att tat lugnt. Men nästa gång gå med direkt för att vara säker.

Formulerade mig lite dåligt kanske, jag har alltså varit medlem i akassan/ifmetall i 10månader i Aug om jag tvingas gå, blev medlem i Nov 2012.

Med andra ord betalt och varit medlem i 10månader i aug, så får man någon ersättning även fast man varit medlem/betalt i 10mån? för det är väl 12mån igentligen.
Citera
2013-03-25, 08:44
Medlem
Citat:
Formulerade mig lite dåligt kanske, jag har alltså varit medlem i akassan/ifmetall i 10månader i Aug om jag tvingas gå, blev medlem i Nov 2012.

Med andra ord betalt och varit medlem i 10månader i aug, så får man någon ersättning även fast man varit medlem/betalt i 10mån? för det är väl 12mån igentligen.

Eftersom arbetsvillkoret är 6 månader och medlemsvillkoret är 12 månader , så kan du få 320 kr/dag i 2 månader och därefter inkomstrelaterad ersättning efter att du uppfyllt medlemsvillkoret.
Citera
2013-03-25, 09:14
Medlem
Hemsida till Transport? Har försökt gå med i Transports A-kassa i över en månad nu. Beställt blanketter och sen även fyllt i med BANK-ID från deras sida, men det har aldrig kommit något från dem. Försökte ringa nu och får bara massa pipande i luren och det står bara "ansluter" på telefonen.

Vet inte om jag är på rätt sida längre för det känns som ett dåligt skämt alltihop. Så tänkte fråga om någon vet deras hemsida.
Citera
2013-03-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingn77
Jag har fått ett fåtal mail bara med jobbförslag, jag har aldrig hört talas om förslagen där man ska skriva under att man sökt. Jag har t.ex fått förslag om att söka ett deltidsanställning 50 mil hemifrån som bara kommer vara i 6 månader. Vafan ska jag flytta så långt för ett kortvarigt jobb med ej full lön. Vissa, om inte alla, arbetsförmedlare gör inte sitt jobb. :P
På svar på din fråga, jag brukar bara svara med att jag har sökt dessa jobb. Fast en del av jobben de förslagit har jag inte ens nämnt i svarsmailen, så jag tror inte det finns nåt krav just där. Tror inte ens de vet vilka jobb de förslagit till mig, men det kan bara vara jag som har usla förmedlare. (mina förmedlare jag förövrigt inte hört av sen i november) :P

Ja precis så verkar det vara här med. Gubben på AMS sa att det är bara att trycka "delete" om du redan sökt dessa jobb och jag skulle inte ens skicka tillbaka något svarsmejl. Ska även tillägga att han ej är min arbetsförmedlare utan bara en random person i växeln som jag ej kommer att prata med igen.

Så du tror det är lugnt att skita att söka på dessa jobb då?
Citera
2013-03-26, 08:17
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hemsida till Transport?

Transports a-kassa

https://www.internetkassan.com/19/
Citera
2013-03-26, 16:24
Medlem
Är medlem i Akademikernas a-kassa. Min fråga rör överhoppningsbar tid. Jag blev färdig med studierna i maj 2012, jag började sedan jobba i slutet av augusti 2012. I januari blev jag av med jobbet och vill nu söka a-kassa. Tiden mellan två terminer är överhoppningsbar, men hur är det med tiden efter avslutade studier, dvs juni och juli i mitt fall, kan jag hoppa över denna tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in