2014-07-31, 23:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är slutstationen för dessa människor som vägrar att omvända sig, enligt Jesu närmaste lärjunge?

"var och en dömdes efter sina gärningar... Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:13,15 Bibel2000)

Dom som inte vänder om ska brännas upp, förintas, inte existera för att inte påverka dom som väljer att omvända sig till goda gärningar.

På den nya jorden kommer Hitlerpersonligheter inte att existera mer:

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord... Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.” (Upp 21:1,3-4 Bibel2000)

Efter sina gärningar ja och det är inte du som väljer vad som är en bra gärning eller inte bra.
Du kanske tror att du gjort en bra gärning endast.
Nej inga Hitler och inga hatiska människor eller avundsjuka eller högmodiga människor.
Där kan man inte bli förbannad om man får ett äpple mindre än andra.
Jag är övertygad om att vi måste förtjäna oss platsen.
Det hinner man inte på ett liv.
Jag tror på Gud men är långt ifrån färdig kan jag då lugnt påstå. Jag försöker men nej jag tror inte jag hinner bli ens i närheten av att bli det Gud vill under den här resans gång.
Avund har jag inget av men frustration, ljuger ibland med mera.
Är du gudomlig? Färdig med dig själv? Renhjärtad och ödmjuk inför allt?
Citera
2014-07-31, 23:50
Medlem
BlackJewels avatar
Nej frågan är felställd, frågan är varför homosexuella som tror på gud inte hindras i sin kärlek till varandra, vore gud emot homosexualitet, skulle homosexualitet över huvud taget inte kunna uppstå i naturen. Då sexualitet över huvud taget inte är ett existentiellt dilemma.

Försök inte göra sexualitet till moralisk intellektuell filosofi, sexualitet är primärt en drift och drifter repellerar omedelbart så fort människans viljeskapande moralsystem uppstår, särskilt alla de idéerna som såg det som artdanande att systematisera olika rasers sexualitet, intill man gav sig in på rensningar av fel sexualitet, det var ju rätt så sociopatiska tänkare som fick igenom de sjuka idéerna att präntas "som teorier" från första början.

Vid starkare kriser eller katastrofer eller vid krig, upphör all intellektualiserad förfinad moral, så frågan är vad alla gudstroende gör då, i en katastrofsituationer som ständigt avlöser varandra, så gott som konstant. Blir existentiellt vilsna och blir lika gudalösa som alla andra. Står och klänger på andra, var är gud då?

Att sitta med biblisk moralpredikning är ju så patetiskt och mest av alltså totalirrelevant att dra in vad gäller individers lust, som aldrig varit mer än i enormt snäv och strikt biologistiskt idéskapande resp. teistisk moralism. Lustprinciperna dem man kunnat identifiera och förstå, följer absolut ingen gudsdogm, då lust frikopplar och urkopplar allt som sägs vara mer logiskt.

Att försöka tolka bibeln logiskt, är ju de misstag som föser in folk i konflikter som slutar i krig - t.ex de enormt primitiva striderna mellan ku klux klan och indianer ellr ku klux klan och andra.. elelr enbart moralkonservativ fundamentalism, som är direkt livsförnekande.

Ofattbart hur bibeldogmatiker ens kan parasitera på planeten, som är så full av tydliga svar på naturlagar och annat, att ändå dra de smutsiga agendorna i ännu ronder rakt ner i sörja och riktigt osympatiska avslöjanden om hur illa det står till med IQ:n.

Har du en millipromille IQ i lilla hjärnan, kan du väl be till gud som en tillfällig ventil för egna känslan, men resonera i försök att framstå som intelligent intellektuell höjdare, om bibeln och om gud, huruvida han det ena efter det andra... det är enl mig enbart en oh my god

god natt
Citera
2014-08-01, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Idag är det vedertaget att människor inte väljer sin sexuella läggning. Gud, både den kristna och den muslimska, fördömer homosexualitet.

Den intressanta frågan är varför Gud skapade människor som har förmågan att bli kär i människor av samma kön när Gud tydligt stipulerar att denna förmåga är 'onaturlig'.

En annan fråga är varför det är onaturligt, och varför det är en synd, och på vilken basis man avgör detta. Jag är medveten om Soddom och Gomorra. Men beskrivelsen av homosexualitet i Bibeln är knappast förenlig med hur vi ser på homosexualitet idag (förr var exempelvis pedofili och homosexualitet synonymer), och det saknas helt evidens för att homosexualitet kan orsaka samhällets förfall eller att det per se är skadligt för individen. Av den anledningen är historian om Soddom och Gomorra inte riktigt relevant i frågan.

EDIT: Notera att när jag talar om homosexualitet så syftar jag inte nödvändigtvis på sex mellan människor av samma kön, utan också till den sexuella attraktionen/kärleken till någon av samma kön.

Det är fascinerande att människor efter omkring 2000 år kan tro på dessa sagor om den kristna Guden som Bibeln förtäljer med dess olika moraliska imperativ och irrläror.

Visserligen innehåller Bibeln ett suggestivt svammel som Bibelns författare förmedlar. Det uppvisas, enligt mitt förmenande, en högre diktarförmåga i Bibeln än i t ex Koranen men det kan bero på att jag inte har haft möjligheten att läsa en god översättning av Koranen.

Somligt av Bibelns suggestiva svammel har en trollbindande makt genom dess poetiska och lyriska klass. De lägre intellektuellt bemedlade förmår dock icke värja sig mot dessa suggestiva och poetiska svulstigheter utan sväljer det som står där med hull och hår eftersom de är av åsikten att det låter vackert - och förvisso, att avsändaren menas vara Gud i egen hög person. Det står ju så i Bibeln på somliga ställen och så har ju somliga sagt till dem att de skall tro. De tror således att Gud och icke människor skrev eller utgör källan till detta, mer än lovligt, glorifierade klotter.

Jag tror att man kan förklara det hårda greppet om Bibeln med huvudsakligen två saker. Det första (1) är den psykologiska förklaringen. Personer tror på Bibeln (eller Koranen) då den onekligen är den okritiska eller obildade tänkarens snuttefilt som inger en känsla av stabilitet. Den är för dessa icke-tänkare den enda (förmenta) konstanten i ett föränderligt universum. Den inger således tröst och hopp. Den ger svar på frågor och är en guide i ett till synes tämligen kaotiskt universum. Det har inte så mycket med det sakliga innehållet att göra; många klarar inte av att leva med en kosmisk ovisshet. Människor söker efter mening och svar på metafysiska och moraliska frågor. Det är tungt att tänka själva, menas det. Därför är saken för dem lättköpt.

Man skall emellertid inte förringa ambitionen som Bibelns författare hade. Det var en berömvärd ambition, att t ex försöka förklara universum och försöka ge moralisk vägledning. Vissa råd är värda att ta till sig genom att nogsamt överväga och granska påståendena, medan andra inte är annat än gamla vidskepelser som tillhör en obsolet och medeltida uppfattning. Det egna omdömet har företräde. De som skrev satt, i inomhusfilosofens sanna anda, och tänkte i sin privata kammare och trodde, eller menade, att förståndets räckvidd var obegränsat och att det kunde tränga sig igenom hela universum och avslöja dess mysterier. När dessa förstånd i sina kammare t ex funderade på ”homosexualitet”, något som TS tar upp, gick man till sina egna impulser och rationaliserade dem. Man gjorde ord av sin antipati eller motvilja. Författarna hade kanske själva dessa homosexuella impulser men det kändes ”onaturligt” för dem och det var socialt oacceptabelt att hysa sådana känslor för personer med samma kön, vilket resulterade i en form av sublimering.

Sett i ljuset av att Bibeln författats av människor är det inte så svårt att förstå varför Gud inte tolererar eller accepterar homosexualitet. Han är ju blott ett fantasifoster som frambringades av fantasin och närs av mer fantasi. Människor gör misstag. Eftersom människor skapade Gud, var somligt av det denna idé påbjöd, endast mänskliga misstag.

Den andra (2) förklaringen är uppväxten. Somliga blir från födseln indoktrinerade med t ex Bibelns irrläror. De lever vidare av tradition. De nästlar sig in i en från barnsben och går från generation till generation. Någon kritisk granskning genom alternativa källor är mindre ofta förekommande, t ex genom att läsa Hedenius eller andra.
Senast redigerad av Gen3tic 2014-08-01 kl. 03:05.
Citera
2014-08-01, 07:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det kommer inte att komma en enda till himlen då eftersom INGEN av oss är gudomliga.
Det är något man måste jobba på ordentligt.

Med hjälp av underkastelses-teologi, hjärndöds-aspirationer och "MIN 'gud' är förebild för all teologi"?

Hur är det mer valitt än homofobi?
Senast redigerad av Bogomil 2014-08-01 kl. 07:54.
Citera
2014-08-01, 10:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du rör ihop vetenskaplig och logisk-epistemisk-rationell axiomatik med ad religiöst ad hoc premiss-skapande. Det finns en essentiell skillnad.
Javisst, men det är inte jag som rör ihop det utan de som antar att begreppet synd överhuvudtaget är meningsfullt.

Det jag menar är att om man antar att det finns en gud som alltid har rätt så kommer alla axiom som denne gud ställer upp att vara absolut sanna och måste accepteras.
Däremot så är ju det (guds existens) ett rätt så vilt och omotiverat antagande.
Citera
2014-08-01, 15:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man kan även undra varför han valde att skapa homosexuella djur och djur som byter kön också.

För att inte tala om djur som befruktar sig själva. Crazy
Citera
2014-08-01, 15:52
Medlem
Trådstartaren,

Jag har inte läst alla svar, men du kommer garanterat
att få till svar av någon kristen här, att gud inte har
skapat det, utan att det är ett VAL. En homosexuell
har alltså enligt den kristne inte fötts med anlaget till
sin läggning utan suttit vid köksbordet och tänkt ungefär
så här:

"Hm... det där med homosexualitet verkar vara kul!
Från och med den 27 oktober så ska jag vara
homosexuell!"

Själv så ser jag det som helt klarställt att man föds
med anlaget och att det inte har nånting överhuvudtaget
att göra med ett val.
Citera
2014-08-01, 18:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
För att inte tala om djur som befruktar sig själva. Crazy

Ja, det är ju hemskt onaturligt. De perversa djuren borde stenas!
Citera
2014-08-01, 18:57
Medlem
Citat:
Efter sina gärningar ja

Ja och medvetna gärningar, människor som medvetet vill synda, dessa kastas i den symboliska elden och eldas upp. Dom onda människorna (och Satan och demonerna) kommer att sluta att existera, och aldrig få uppväckelse.

Citat:
och det är inte du som väljer vad som är en bra gärning eller inte bra.

Nej jag väljer inte, det är bibeln som gör det.

Citat:
Du kanske tror att du gjort en bra gärning endast.
Nej inga Hitler och inga hatiska människor eller avundsjuka eller högmodiga människor.

Bra, hur är det med tjuvar, giriga, drinkare, förtalare och utsugare, kommer sådana att kastas i elden som Hitlerpersonligheter, eller menar du att dessa kommer att ärva Guds rike?

Citat:
Där kan man inte bli förbannad om man får ett äpple mindre än andra.
Jag är övertygad om att vi måste förtjäna oss platsen.
Det hinner man inte på ett liv.

Jag tror inte att man kan förtjäna platsen, det handlar om hjärteinställningen i slutändan:

"Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan."(Rom 2:15-16 Bibel2000)

Citat:
Jag tror på Gud men är långt ifrån färdig kan jag då lugnt påstå. Jag försöker men nej jag tror inte jag hinner bli ens i närheten av att bli det Gud vill under den här resans gång.
Avund har jag inget av men frustration, ljuger ibland med mera.
Är du gudomlig? Färdig med dig själv? Renhjärtad och ödmjuk inför allt?

Nej, varför skulle jag tro det?
Citera
2014-08-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst, göra SINA val ... och låta andra göra deres.

Precis.

På vilket SÄTT hör allt ihop? Ditt?

Falsk dikotomi.

Jag märker att du inte är ett enda dugg insatt i ämnet. Trots det så väljer du att skriva komplett "bullshit" här. Och ja, man kan inte tjäna två mästare - inte enligt Bibeln i alla fall. Så har du problem med det konceptet så får du skriva din egen, lilla bibel och leva därefter. För troende gäller i alla fall att man antingen tjänar Gud eller "guden" av den här världen. Det finns inget mellanting med andra ord. Och ja, allt hör ihop eftersom allt redan står skrivet. Återigen, har du problem med det så lev hur du vill. Valet är ditt.
Citera
2014-08-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag märker att du inte är ett enda dugg insatt i ämnet. Trots det så väljer du att skriva komplett "bullshit" här. Och ja, man kan inte tjäna två mästare - inte enligt Bibeln i alla fall. Så har du problem med det konceptet så får du skriva din egen, lilla bibel och leva därefter. För troende gäller i alla fall att man antingen tjänar Gud eller "guden" av den här världen. Det finns inget mellanting med andra ord. Och ja, allt hör ihop eftersom allt redan står skrivet. Återigen, har du problem med det så lev hur du vill. Valet är ditt.

H*n är bara ute efter att få reaktioner, oftast med oneliners, det bästa är att inte mata trollen.
Citera
2014-08-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Trådstartaren,

Jag har inte läst alla svar, men du kommer garanterat
att få till svar av någon kristen här, att gud inte har
skapat det, utan att det är ett VAL. En homosexuell
har alltså enligt den kristne inte fötts med anlaget till
sin läggning utan suttit vid köksbordet och tänkt ungefär
så här:

"Hm... det där med homosexualitet verkar vara kul!
Från och med den 27 oktober så ska jag vara
homosexuell!"

Själv så ser jag det som helt klarställt att man föds
med anlaget och att det inte har nånting överhuvudtaget
att göra med ett val.

fattar din humor men jag tror knappast det är nån kristen som tror att homo är ett val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in