2015-04-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Han är skaparen utav den fysiska världen. Bortom denna värld finns den riktiga guden, varav Satan/Lucifer kom ifrån för att försöka befria oss från Demiurgen.
Låter intressant, men tror inte att det finns stöd för denna teori i Bibeln.
Citera
2015-04-25, 23:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag måste börja med att säga att jag inte är en traditionell kristen gnostiker. Vanlig kristen gnosticism skiljer sig väldigt från min världsbild.
Jag respekterar dock och anser den som väldigt viktigt för min tro. Många religioner har inspirerat mig men gnosticismen och judeo-kristendomen mest utav allt.

Gud/Demiurgen anser jag vara den som förhindrar oss från att vara fria, han som har skapat mänskligheten och har satt oss i dessa köttsliga fängelse. Han är den Gud som benämns i Bibeln, etc.

Satan är motpolen av Demiurgen. Han är den som aktivt och tankelöst motarbetar Demiurgens skapelser och ordning samt är en av de krafter som genom gnosis (kunskap för de som inte vet) kommer leda oss till den sanna Guden (HVHY).
All ''ondska'' i denna värld såsom mord, våldtäkt, självmord är Satans verk och kan ses som Djävulen manifesterat. Kain kan ses som det förs exemplet på detta, någon som aktivt hatade och motarbetade Demiurgen, genom att döda sin egen broder. Lucifer var också detta eftersom han korrupterade en del av Guds änglar att vara i enighet med honom.

Hoppas att detta svarade på dina frågor.

Jag hade iofs inga frågor (jag "kan" gnosticismen relativt bra).

Men nu har jag en fråga: Du skrivar att Satan kommer från "den sanna guden" (alltså guden "bakom" GT-'guden'). Men du verkar också beskriva Satan som en av "the bad guys". Jag ser en kontrovers i beskrivelsen där.

Kommentar?
Citera
2015-04-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed

Jag förstår hur du menar. Jag har inspiration från många religioner i världen som kan överrenstämma när man drar paralleler till kristendom/judendom/islam. Samt finns det några små ledtrådar i Första Moseboken som jag finner övertygande i alla fall. Om du vill kan jag skriva i PM eftersom det känns som jag går off-topic i denna tråd.
Citera
2015-04-25, 23:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed

Inte öppet. Paulus avskydde gnostikerna.
Citera
2015-04-25, 23:34
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du menar. Jag har inspiration från många religioner i världen som kan överrenstämma när man drar paralleler till kristendom/judendom/islam. Samt finns det några små ledtrådar i Första Moseboken som jag finner övertygande i alla fall. Om du vill kan jag skriva i PM eftersom det känns som jag går off-topic i denna tråd.
Du får gärna skriva ett PM om saken
Citera
2015-04-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag hade iofs inga frågor (jag "kan" gnosticismen relativt bra).

Men nu har jag en fråga: Du skrivar att Satan kommer från "den sanna guden" (alltså guden "bakom" GT-'guden'). Men du verkar också beskriva Satan som en av "the bad guys". Jag ser en kontrovers i beskrivelsen där.

Kommentar?

Satan är mer av en kraft som motarbetar Demiurgen på det fysiska planet men kan också på så sätt ses som en gud men en mindre om det låter rimligt i dina öron. Han är en del/skapad utav HVHY ( den sanna guden).

Satan är en av '' the bad guys'' i den kristna kontexten. Den kristna ''ondskan'' är för mig det goda. Men det är mycket viktigt att man skapar en bild av dessa ''onda krafter'' som just onda därför de är antagonister till det Demiurgiska världsordningen.
Citera
2015-04-25, 23:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Satan är mer av en kraft som motarbetar Demiurgen på det fysiska planet men kan också på så sätt ses som en gud men en mindre om det låter rimligt i dina öron. Han är en del/skapad utav HVHY ( den sanna guden).

Satan är en av '' the bad guys'' i den kristna kontexten. Den kristna ''ondskan'' är för mig det goda. Men det är mycket viktigt att man skapar en bild av dessa ''onda krafter'' som just onda därför de är antagonister till det Demiurgiska världsordningen.

Du skrivar:

Citat:
All ''ondska'' i denna värld såsom mord, våldtäkt, självmord är Satans verk

Det låter mycket otrevligt ... i alla kontexter.

(Hoppas du inte ser mina kommentarer som antagonistisk konfronterande. Det är inte min avsikt).
Citera
2015-04-26, 00:04
Medlem
Citat:

Antilife, du lever verkligen upp till ditt eget namn.

Så sant som det står skrivet, har detta ord uppfyllts.

Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bittert till sött och sött till bittert! Ve dem som är visa i sina egna ögon och håller sig själva för kloka! (‭Jesaja‬ ‭5‬:‭20-21‬ SFB98)

Ty den som finner mig finner livet och får nåd från HERREN. Men den som syndar mot mig skadar sin själ, alla de som hatar mig älskar döden. (‭Ordspråksboken‬ ‭8‬:‭35-36‬ SFB98)
Citera
2015-04-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du skrivar:

Det låter mycket otrevligt ... i alla kontexter.

(Hoppas du inte ser mina kommentarer som antagonistisk konfronterande. Det är inte min avsikt).

Ja, det gör det förmodligen men det är är nödvändigt och oundvikligt, i min mening. Det är mycket viktigt för mig att dyrka detta.

Det är lugnt, jag tar oftast inte illa upp.
Citera
2015-04-26, 00:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Antilife, du lever verkligen upp till ditt eget namn.

Så sant som det står skrivet, har detta ord uppfyllts.

Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bittert till sött och sött till bittert! Ve dem som är visa i sina egna ögon och håller sig själva för kloka! (‭Jesaja‬ ‭5‬:‭20-21‬ SFB98)

Ty den som finner mig finner livet och får nåd från HERREN. Men den som syndar mot mig skadar sin själ, alla de som hatar mig älskar döden. (‭Ordspråksboken‬ ‭8‬:‭35-36‬ SFB98)

Ja, med dina premisser ser du "gott" och "ont" så. Men dina premisser är ad hoc premisser och cirkelargumenterande så det behövar ingen ta särskild allvarligt.
Citera
2015-04-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diridiri
Notera att bibeln är en uråldrig skrift som innehåller dåtidens visdom. Antagligen sågs homosex som ett hot mot mänskligheten då ingen avkomma kommer från en bögrelation.

Många saker som förklaras i bibeln finns det idag mer tillfredsställande svar på och vi slipper de paradoxer som uppstår då de förklaras som en skapelse av gud.

Via hudceller kan två av samma kön få barn, dock via en surigat mamma om det är två män.
Vad jag har läst kan vara möjligt om två år.

Acceptabellt? Jag frågar alla nu.

Du som kristen, muslim, jude, ateist etc.m.m vad du nu tror på.
Citera
2015-04-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackese
Via hudceller kan två av samma kön få barn, dock via en surigat mamma om det är två män.
Vad jag har läst kan vara möjligt om två år.

Acceptabellt? Jag frågar alla nu.

Du som kristen, muslim, jude, ateist etc.m.m vad du nu tror på.

Tja, kan inte bögar komma på ett bättre sätt att skaffa barn så får de väl ägna sig åt detta, LOL.

(Jag kan informera dem om lättare sätt att skaffa barn. Det involverar 1st man och 1st kvinna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in