2014-07-31, 20:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kan inte ändra på förutsättningarna att varje människa ska avlägga räkenskap inför Gud individuellt:

"Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud."(Rom 14:12 Bibel2000)

Om man älskar sin mor, far, söner och döttrar mer än Gud, så är man inte värdig det eviga livet:

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och
den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det."(Matteus 10:32-39 Bibel2000)

Nej Jesus kom inte med fred till jorden.
Han kom med korset! Ditt och mitt!
Jag har mitt kors att bära och du har ditt.
Men vi har inte rätt att döma någon. Vi är inga Gudar!
Du har ingen aning om vad din nästes kors innehåller.
Men ett helveteshål det finns inte. Det är mänskligt att tänka så inte Gudomligt.
Ett helvete kan man känna om man gjort illa någon medmänniska. Man kan uppleva ett helvete runt sig.

Gud vill inte tortera och bränna folk i evigheters evigheter.
Både du och jag är här på jorden och skall bränna bort våra synder.
Är du helt färdig tycker du? Färdig att kliva in till Herren? Fri från hat, högmod, avund, lättja, svartsjuka, förtal med mera?
Citera
2014-07-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer

En annan fråga är varför det är onaturligt, och varför det är en synd, och på vilken basis man avgör.

Jag har inget emot homosexuella och jag tycker man får göra som man vill.

Synd är när man inte tror på Gud, sen har människor skapat synden att det som är förbjudet är synd.

Människan har hittat på att det är onaturligt att samma kön ska leva ihop,
2 olika kön = det är naturligt för då blir det barn.

Det är samma sak som att säga - det är viktigare att det föds barn på jorden än att människor älskar varann... Det tycker jag är fel !!!
Citera
2014-07-31, 21:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Synd är när man inte tror på Gud,

Vilken av dom?
Citera
2014-07-31, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag har inget emot homosexuella och jag tycker man får göra som man vill.
...
Det är samma sak som att säga - det är viktigare att det föds barn på jorden än att människor älskar varann... Det tycker jag är fel !!!

Men vad tycker Gud?

"Herren talade till Mose:
Säg till Israels hela menighet: Ni skall vara heliga, ty jag, Herren, er Gud, är helig....

Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt...

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.
"(3Mose 19:1-2, 18:22, 20:13 Bibel2000)
Citera
2014-07-31, 22:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men vad tycker Gud?

Säg till Israels hela menighet: Ni skall vara heliga, ty jag, Herren, er Gud, är helig....

Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt...

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Du menar: "Vad tycker 'gud' ?" enligt din tolkning av honom.
Citera
2014-07-31, 22:52
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Men vad tycker Gud?

Det är ett evinnerligt dödande i Bibeln och så har vi ett BUDORD som säger: Du skall icke döda!

Det är som om jag skulle säga till mina barn ni får inte döda någon samtidigt som jag håller på att döda någon framför ögonen på dem.
Varför pratar man bara om död och helvete och allt hotfullt hela tiden och samtidigt säger man GUD ÄR GOD?
Jag tror inte på sådan GUD. Absolut inte.
Citera
2014-07-31, 22:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är ett evinnerligt dödande i Bibeln och så har vi ett BUDORD som säger: Du skall icke döda!

Det är som om jag skulle säga till mina barn ni får inte döda någon samtidigt som jag håller på att döda någon framför ögonen på dem.
Varför pratar man bara om död och helvete och allt hotfullt hela tiden och samtidigt säger man GUD ÄR GOD?

Korrekt, du har en annan typ av elitist-'gud'.
Citera
2014-07-31, 23:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Men vad tycker Gud?

Gud för mig är absolut ingen vettvilling som slänger människor i helvetet till höger och vänster för att sedan sitta och gotta sig.
Nog sjutton är han bra mycket Gudomligare och Intelligentare är en sinnesjuk och hatisk människa allt.
Jag ser då inte Gud som ett monster som tuggar fragma av ilska och som kommer att lyfta upp mig i nackskinnet och vråla: Du Goran kan dra åt helvetet, tvi, tvi,tvi. Du är inte förtjänt min himmel.
Det var dessutom han som planterade äppelträdet. Och kastade ner oss på jorden, skall han kasta ner oss igen , eller?
Citera
2014-07-31, 23:30
Medlem
Citat:

Nej visst, du tror ju på en Gud som inte dödar onda människor, du tror på en Gud som tillåter onda personer som Hitler att existera, som mördar miljoner judar. Och du tror på en Gud som inte ingriper mot våldtäktsmän, pedofiler, seriemördare, egoister, psykopater.

Det är en tillåtande Gud som du tror på, som tillåter vad som helst, även mord. Eller har jag fel?

Agerar Gud mot onda människor, i så fall hur menar du? Hur kommer Gud att agera mot människor som vägrar att våldta, plundra och härja mot andra människor, som fortsätter med det, vad gör Gud då enligt dig? Struntar i det?

Hur agerar Gud mot människor som vägrar att vända om?

Lyssna på vad Johannes skriver, Johannes som var en av Jesu närmaste lärjungar:

"De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver, brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå. Och de omvände sig inte från sitt mördande eller sin trolldom eller sin otukt eller sina stölder."(Upp 9:20-21 Bibel2000)

"och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning... och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar."(Upp 16:9,10,11 Bibel2000)
Citera
2014-07-31, 23:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nej visst, du tror ju på en Gud som inte dödar onda människor, du tror på en Gud som tillåter onda personer som Hitler att existera, som mördar miljoner judar. Och du tror på en Gud som inte ingriper mot våldtäktsmän, pedofiler, seriemördare, egoister, psykopater.

Det är en tillåtande Gud som du tror på, som tillåter vad som helst, även mord. Eller har jag fel?

Agerar Gud mot onda människor, i så fall hur menar du? Hur kommer Gud att agera mot människor som vägrar att våldta, plundra och härja mot andra människor, som fortsätter med det, vad gör Gud då enligt dig? Struntar i det?

Hur agerar Gud mot människor som vägrar att vända om?

Lyssna på vad Johannes skriver, Johannes som var en av Jesu närmaste lärjungar:

"De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver, brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå. Och de omvände sig inte från sitt mördande eller sin trolldom eller sin otukt eller sina stölder."(Upp 9:20-21 Bibel2000)

"och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning... och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar."(Upp 16:9,10,11 Bibel2000)

Hitler var inte själv för det första vill jag noga poängtera för dig. Det var många kvinnor och män som gick till sitt så kallade jobb varenda dag och utrotade människorna.
Och det finns massor av galningar idag som mördar och har sig men det finns även människor som tror sig vara gudomliga och färdiga för himlen.
Ingen kommer dit utan sina mänskliga svagheter så som avund, hat, svartsjuka, förtal, högmod med mera.
Det kommer inte att komma en enda till himlen då eftersom INGEN av oss är gudomliga.
Det är något man måste jobba på ordentligt.
En sådan man som HITLER kunde endast verka eftersom alla så kallade goda människor inget gjorde åt saken , dessutom var det många, många med i den där psykopatfabriken och det kan hända igen.
Citera
2014-07-31, 23:37
Medlem
Vad är slutstationen för dessa människor som vägrar att omvända sig, enligt Jesu närmaste lärjunge?

"var och en dömdes efter sina gärningar... Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:13,15 Bibel2000)

Dom som inte vänder om ska brännas upp, förintas, inte existera för att inte påverka dom som väljer att omvända sig till goda gärningar.

På den nya jorden kommer Hitlerpersonligheter inte att existera mer:

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord... Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.” (Upp 21:1,3-4 Bibel2000)
Citera
2014-07-31, 23:39
Medlem
Citat:
Hitler var inte själv för det första vill jag noga poängtera för dig. Det var många kvinnor och män som gick till sitt så kallade jobb varenda dag och utrotade människorna.
Och det finns massor av galningar idag som mördar och har sig men det finns även människor som tror sig vara gudomliga och färdiga för himlen.
Ingen kommer dit utan sina mänskliga svagheter så som avund, hat, svartsjuka, förtal, högmod med mera.
Det kommer inte att komma en enda till himlen då eftersom INGEN av oss är gudomliga.
Det är något man måste jobba på ordentligt.
En sådan man som HITLER kunde endast verka eftersom alla så kallade goda människor inget gjorde åt saken , dessutom var det många, många med i den där psykopatfabriken och det kan hända igen.

Visst, men vad gör Gud åt sådana personer om dom inte vill vända om från sina onda gärningar?

Kommer han att tillåta vad som helst, kommer han att tillåta att människor, och även andevarelser som Satan och demonerna att fortsätta att göra onda saker? Eller kommer han att kasta dom i elden och förgöra dom?
Senast redigerad av ttsp 2014-07-31 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in