Citat:
Ursprungligen postat av
bjebbosten
Jaså, det visste jag inte. Hur fungerar det?. Finns det även zoom?.
Du kan ta sikte på allt du kan se, så länge det är inom räckhåll för kikaren (typ 500m tror jag) och det inte är pyttelitet. Vill du sikta på mitten av green, mät då till mitten av green, vill du veta hur långt det är till trädet på sidan av fairway, mät då till trädet på sidan av fairway, vill du... osv osv. Kikaren är ett underbart verktyg att ha med sig på banan, den tar bort så mycket gissningar och funderingar varje rond. Även för mig som bara går min hemmabana används den på i stort sett varje hål, varje runda.
Beroende på modell så har den en fast zoom på olika mycket, Bushnell Tour V2 har 5x zoom (vilket jag tror är ungefär vad de flesta har). Jag kan utan problem träffa flaggan från 250 meter och få en mätning. Pinseeker funktionen är den viktigaste delen du måste kolla på om du ska köpa en, den är guld värd när det gäller att få rätt avstånd.
Den enda egentliga nackdelen en lasermätare har är att den inte fungerar på blinda slag. Det går att komma runt om du antingen går fram och kollar eller kan banan nog för att räkna fram ett avstånd från olika träd runtomkring, men det är ganska jobbigt. Utöver det så är den i mitt tycke det bästa en person kan lägga pengar på, efter lektioner, för att säkert tjäna slag på banan.