Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-25, 11:25
Medlem
leathur_ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanya
Hej, jag behöver hjälp med att hitta ett spel!

Är född 84, tror jag spelade det här spelet mellan 1995-1998 kanske. Det var ett fps-spel med olika vapen. Det första vapnet tror jag var ett blått vapen, sedan kunde kan få ett uppgraderat vapen som var blått med lite orange på. Du kunde också hålla i en trollstav vit med en stjärna på. Fanns säkert fler vapen jag inte kommer ihåg.

Premisen var att du gick genom olika korridor och det var uppbyggt som en labyrint. Det fanns monster som du skulle döda, de enda jag kommer ihåg är en vit häxa (vit klädnad och svart hår) Det fanns en jättesvår annan fiende som var en svårare version av häxan (hon hade röd klädnad, var snabbare och skrek typ:: Ahhha *typiskt häxljud*

Du skulle hitta olika nycklar och öppna respektive dörr med rätt nyckel. Om du hittade en blå nyckel så skulle den öppna en blå dörr. Om du gick genom den dörren kunde du kanske hitta en röd nyckel och var tvungen att hitta en röd dörr för att ta dig vidare.
Jag minns att nivå 13 var jättesvår för det var en korsliknande korridor utan dörrar,inga nycklar och väggar överallt. Man skulle trycka på mellanslag vid några väggar så fanns det dolda rum där man kunde hitta dörrar och nycklar.

Jag är säker på att det inte är Wolfenstein, Doom, Quake eller så. Någon som vet?

kan det vara Hexen? http://en.wikipedia.org/wiki/Hexen:_Beyond_Heretic

Fran -95 tror jag och beskrivningen stämmer överens med mina luddiga minnen av spelet. Sitter pa jobbet och inte läge för mig att youtuba klipp för att se om det kan stämma.
Citera
2014-07-25, 11:34
Medlem
Vanyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leathur_l
kan det vara Hexen? http://en.wikipedia.org/wiki/Hexen:_Beyond_Heretic

Fran -95 tror jag och beskrivningen stämmer överens med mina luddiga minnen av spelet. Sitter pa jobbet och inte läge för mig att youtuba klipp för att se om det kan stämma.

Tack för ditt svar! Nepp, inte Hexen, och inte Hexen 2 heller.. skulle ha nämnt det bland mina exempel Spelet var inte riktigt så mörkt i färgerna, lite ljusare och "gladare". Tror inte grafiken var så bra heller.. typ häxornas ögon tror jag var en röd pixel... Och nycklarna du samlade på dig kunde du se i ett hörn på skärmen tror jag
Citera
2014-07-28, 23:13
Medlem
Salveheims avatar
Jag söker ett spel som jag antar var rätt okänt tyvärr. Släpptes någon gång under mitten på 90-talet på PC.

Huvudkaraktären var någon slags futuristisk soldat i en dräkt som utseendemässigt påminde lite om dräkterna i Halo, fast orangea (tror jag). Man gick mestadels runt i skogar och på ängar och sköt monsterliknande varelser, fanns även diverse militärbaser.

Något som är rätt minnesvärt är sättet man dog på. Om du blev skjuten till döds spelades det upp en liten film som visade ansiktet inuti dräkten som skrek utav smärta.

Edit: Spelandet var i förstapersonsperspektiv.
Senast redigerad av Salveheim 2014-07-28 kl. 23:34.
Citera
2014-07-28, 23:14
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salveheim
Jag söker ett spel som jag antar var rätt okänt tyvärr. Släpptes någon gång under 90-talet på PC.

Huvudkaraktären var någon slags futuristisk soldat i en dräkt som utseendemässigt påminde lite om dräkterna i Halo, fast orangea (tror jag). Man gick mestadels runt i skogar och på ängar och sköt monsterliknande varelser, fanns även diverse militärbaser.

Något som är rätt minnesvärt är sättet man dog på. Om du blev skjuten till döds spelades det upp en liten film som visade ansiktet inuti dräkten som skrek utav smärta.

Outcast kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Outcast_(video_game)
Citera
2014-07-28, 23:18
Bannlyst
Jag söker ett spel som jag tror härstammar från tidigt-mitten av 90-talet.
Man spelar ett gäng "leksaks-soldater" som börjar(?) i sin leksakslåda och ska ta sig igenom varje bana där diverse hinder väntar.
På någon bana är man i en sportaffär(?) där det iaf. finns en tenniskanon.

Spelade detta på win95 tror jag.

Mvh.
wic0
Citera
2014-07-28, 23:33
Medlem
Salveheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Outcast kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Outcast_(video_game)

Icke, karaktären/soldaten såg mer robot-aktig ut.
Citera
2014-07-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salveheim
Jag söker ett spel som jag antar var rätt okänt tyvärr. Släpptes någon gång under mitten på 90-talet på PC.

Outwars kanske? Man kunde spela i första person om jag inte minns fel.
Citat:
Ursprungligen postat av wic0
Man spelar ett gäng "leksaks-soldater" som börjar(?) i sin leksakslåda och ska ta sig igenom varje bana där diverse hinder väntar.

Mvh.
wic0
Army men?
Citera
2014-07-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanya
Hej, jag behöver hjälp med att hitta ett spel!

Är född 84, tror jag spelade det här spelet mellan 1995-1998 kanske. Det var ett fps-spel med olika vapen. Det första vapnet tror jag var ett blått vapen, sedan kunde kan få ett uppgraderat vapen som var blått med lite orange på. Du kunde också hålla i en trollstav vit med en stjärna på. Fanns säkert fler vapen jag inte kommer ihåg.
Du skulle hitta olika nycklar och öppna respektive dörr med rätt nyckel. Om du hittade en blå nyckel så skulle den öppna en blå dörr. Om du gick genom den dörren kunde du kanske hitta en röd nyckel och var tvungen att hitta en röd dörr för att ta dig vidare.
Jag minns att nivå 13 var jättesvår för det var en korsliknande korridor utan dörrar,inga nycklar och väggar överallt. Man skulle trycka på mellanslag vid några väggar så fanns det dolda rum där man kunde hitta dörrar och nycklar.
witchaven?
Citera
2014-07-29, 00:03
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wic0

Mvh.
wic0

Just leksakssoldater får det att låta lite som Army Men, och om du lirade det på Windows 95 så kanske det var något av de första spelen?
Citera
2014-07-29, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spyrostail
Army men?

Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Just leksakssoldater får det att låta lite som Army Men, och om du lirade det på Windows 95 så kanske det var något av de första spelen?

Tyvärr inte Army Men, vilket också var ett fantastiskt spel då det begav sig.
Jag får kalla karaktärerna kort och gott för leksaker som var män.
Man såg spelet ovanifrån och gubbarna var väldigt små jämfört med hindren.

Mvh.
wic0
Citera
2014-07-29, 00:41
Medlem
LisebergetXDs avatar
Har nån en kopia på Bilbanan från blip.se
Citera
2014-07-29, 02:13
Medlem
Söker ett spel som hette ROLLER BALL tror jag. 99.9% säker på det. Finns inte mycket jag kan säga om det.

Man var en blå/grå och rödaktig boll som åkte på en bana. Man kunde styra banan både med mus och tangenter vad jag minns. När man fick high score sa en kvinnlig röst alltid "hi-hi-high score" eller "TOTAL HIGHSCORE" som jag minns tydligt.. lite svårt att förklara utan själva tonläget, men vet man vilket spel så fattar man haha.

Spelet spelade jag mycket i slutet 90-talet och början av 2000-talet.

När jag googlar hittar jag tyvärr bara liknande spel och bilder på massa andra roller ball spel. SNÄLLA HJÄLP MIG HITTA DETTA SPELET NÅÅNSTANS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in