Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullobill
Jag letar efter namnet på ett spel, har försökt söka tematiskt på Google men jag minns tyvärr för lite för att ha tillräckligt att gå på.

Plattformen jag spelade på var PC och detta måste ha varit någon gång under 90-talet, sannolikt i mitten. Spelet är inom kategorin fantasy och innehåller RPG-inslag. Jag har för mig man levlade. Man såg gubben ovanifrån och (förutsatt att jag minns rätt) kan man väl likna själva mekaniken kring hur man såg och förflyttade sig med spel som LoL/DOTA. Med detta menas enbart själva spelvyn och är ingen jämförelse mellan hur spelmekaniken fungerade.

Jag kommer inte riktigt ihåg vilka klasser man kunde spela men jag minns åtminstone att man kunde vara någon form av spellcaster/wizard. Dessa kunde ha vapen och då i synnerhet stavar som jag vet sköt ut olika typer av strålar som då gjorde skada på motståndarna. Har för mig att man kunde vara flera spelare i samma omgång. Jag kan inte minnas att det skulle finnas något särskilt Single Player-läge med ngn vidare story men det får jag låta vara lite osäkert.

När vi spelade gick vi mest runt och dödade monster och samlade vapen och pengar. Jag kan inte begripa att jag inte kan minnas vad det heter då vi spelade detta rätt mycket, ändå har jag en känsla av att detta inte var något av de stora spelen som släpptes vid den tiden men jag var inte särskilt insatt i vad som var populärt eller inte och spelade det mesta som man kom över.

Ultima 6?
Citera
2017-01-03, 13:57
Medlem
Jazzholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzhole
Jag söker ett matematikspel som jag spelade i mitten på 90-talet. Jag hade det på en kopierad diskett om det hjälper.

Jag har fått för mig att det hette "Spökeri på räkneslottet". Man löste enklare mattetal, lagom för typ låg- eller mellanstadieelever, och det hela utspelade sig i ett spökslott med massa skelett, kedjor och tortyrinstrument som dekor.

Googlar man på "spökeri på räkneslottet" får man upp ett (1!!!) resultat från något emoforum där någon bara har skrivit skrivit titeln på det och lagt upp en bild som har tagits bort.

Jag har kommit till slutsatsen att det måste ha haft en annan titel. Är det någon som känner igen?

Någon? Måste fan få hjälp innan jag blir galen
Citera
2017-01-03, 16:17
Medlem
Tyvärr varken Nox eller Ultima 6 för min del. Minnet kan svika men har för mig att det var mer "lekfull" grafik, mer kontraster och något ljusare.
Citera
2017-01-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäggarn
Dark Castle?

Nä, men tack för att du föreslog något och gav mig lite mer uteslutning
Citera
2017-01-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzaneclown
Nox? Det kom förvisso 2000, men har likheter med det du beskriver.

https://www.youtube.com/watch?v=0OXvIj8l5Sk

Shit fan de spelet hade jag HELT glömt av!
Citera
2017-01-04, 20:07
Medlem
Citat:
Tyvärr varken Nox eller Ultima 6 för min del. Minnet kan svika men har för mig att det var mer "lekfull" grafik, mer kontraster och något ljusare.

Rage of mages 1 eller 2 kanske?
Senast redigerad av Jäggarn 2017-01-04 kl. 20:14.
Citera
2017-01-05, 11:18
Medlem
Tjo! Måste bara ställa frågan och hoppas på att någon har svaret här!

Spelade ett spel för många år sedan, va kanske runt -00 talet, som va ett point-and-clock spel på svenska som handla om två barn som går runt på ett gammalt slott och letar efter gamla juveler. På skoter stöter dem ihop med gamla svenska historiska figurer och får lista ut blandade uppgifter för att ta sig vidare.

Om någon vet vad spelet hette eller har någon annan ledtråd är det otroligt uppskattat!

Så snälla Flashback, hjälp mig bli av med denna extremt gnagande tanke i mitt bakhuvud!
Citera
2017-01-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäggarn
Rage of mages 1 eller 2 kanske?

Där hade vi det, stort tack för hjälpen trots att jag nu ser att mina minnesbilder inte stämde särskilt väl överens med verkligheten!
Citera
2017-01-06, 17:23
Medlem
Citat:
Där hade vi det, stort tack för hjälpen trots att jag nu ser att mina minnesbilder inte stämde särskilt väl överens med verkligheten!

Det brukar vara så!
Citera
2017-01-13, 22:53
Jag söker ett dosspel som jag spelade väldigt mycket runt 93-94.. Det liknar Carmageddon men enda skillnaden är att man sitter i bilen.. Körde man folk så blev det blod på rutan.

Någon som känner igen sig? Letat i åratal efter detta spel.
Senast redigerad av Gosif 2017-01-13 kl. 23:16.
Citera
2017-01-14, 02:05
Medlem
Roobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag söker ett dosspel som jag spelade väldigt mycket runt 93-94.. Det liknar Carmageddon men enda skillnaden är att man sitter i bilen.. Körde man folk så blev det blod på rutan.

Någon som känner igen sig? Letat i åratal efter detta spel.

Låter som Quarantine, nostalgi
https://www.youtube.com/watch?v=QYYvZ8Nk_JA
Citera
2017-01-15, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av Rooban
Låter som Quarantine, nostalgi
https://www.youtube.com/watch?v=QYYvZ8Nk_JA

Blev lyrisk när jag såg det men kunde det komma blod på fönstret så vindfönstertorkarna tog bort det? Såg inte det här.. Funderar om det är rätt spel trots att det ser jäkligt likt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in